#


تاثیرات رژیم غذایی در ترک اعتیاد

ترک اعتیاد
23 می 2017 بدون نظر 2311 بازدید

تاثیرات رژیم غذایی در ترک اعتیاد

 

تاثیرات رژیم غذایی در ترک اعتیاد:

 

 

افراد معتاد به مواد مخدر به طور كلي دچار سوء تغذيه هستند و با توجه به اين موضوع ، تغذیه مناسب براي كمك به ترك اعتياد آنها  دارای اهميت زیادی می باشد.

 

مواد مخدر بخاطر تفاوت داشتن در عمل جذب و هضم مواد مغذي و دفع سموم ،امکان بروز بيماريها و مشكلات متعدد در بدن افراد معتاد را افزایش می دهد.

 

 

تغيير عادات و رفتارهاي منفي به عادات مثبت شرط اولیه برای ترک اعتیاد می باشد.رژیم درمانی مناسب مثل ترک عادات مصرف کافئین مثل قهوه و چای ،شکر و …

 

 

مصرف مکمل‌های ویتامینی و املاح به خصوص ویتامین‌های خانواده B، روی، ویتامین A و ویتامین C در دوران ترک ،استراحت كافي و آرامش و بخصوص ورزش عوامل اصلي در موفقيت اين تغيير هستند.

 

 

مكمل‌هاي غذايي و ويتاميني براي جذب بهتر، بايد همراه با غذا مصرف شوند.

 

 

مواد غذايي و انتخاب صحیح آنها  براي رسيدن به شيوه سالم زندگي ضروری می باشد.

 

معمولاافراد معتاد به برنامه غذايي خودکمتر اهمیت می دهند. این موضوع باعث اشكال در هضم غذا و كاهش اشتها مي‌شوند.و به دنبال ان مشکلاتی از قبیل  اختلالات گوارشي متعددي مثل، اسهال، يبوست و… برای آنها در پی دارد.
اين افراد براي موفقيت در ترك اعتياد نيازهاي تغذيه‌اي خاصي دارند. غذاي اين افراد بايد حاوي مقادير زيادي مواد مغذي باشد تا بتواند بافتها و اندام‌هاي از بين رفته بدنشان را ترميم كند و عملكرد دستگاه عصبي و گوارشي را بهبود بخشد.

 

داشتن رژيم غذايي حاوي پروتئين، مواد غذايي با ارزش زيستي بالا و غني از كربوهيدرات مرغوب نسبت به ساير رژيم‌ها، در ترك اعتياد تاثير بيشتري داشته است. غذا بر خلق و خوي فرد نيز اثر دارد.

 

 

تحقيقات نشان داده است كه كمبود مواد مغذي مثل اسيد فوليك و ويتامين‌هاي گروه B، هم چنين كمبود اسيدهاي آمينه براي سلامت فرد خطري جدي محسوب مي‌شود.

 

معتادان به مواد مخدر درشروع درمان خود، با ميل شديد به مصرف مواد مخدر درگير بوده و با آن دست و پنجه نرم مي‌كند.
یکی ازتاثیرات مصرف مواد مخدر ، اخلال در عملکرد  دو اسيد آمينه مهم مثل تيروزين و تريپتوفان می باشد که  اين دو اسيد آمينه مسئول توليد نوراپي نفرين، دوپامين و سروتونين در بدن هستند.

 

تیروزین و تریپتوفان انتقال دهنده‌هاي عصبي‌ هستند  كه براي پايداري احساس، هوشيار ذهن و حفظ شادابي و طراوت انسان لازم‌اند.

 

تیروزین ، اسيد آمينه ضروري در غذاهاي غني از پروتئين مثل انواع گوشت قرمز و سفيد و غذاهاي دريايي وجود دارد. تیروزين، پيش ساز انتقال دهنده‌هاي عصبي نوراپي نفرين و دوپامين است كه اين انتقال دهنده‌ها، سطح هوشياري و تيزهوشي فرد را افزايش مي‌دهد.

 

اسيد آمينه  تریپتوفان ، در مواد غذايي مثل موز، شير، تخمه‌هاي آفتابگردان و گوشت بوقلمون وجود دارد. اسيد آمينه تريپتوفان براي توليد سروتونين لازم است. سروتونين اثر آرامش دهنده در فرد دارد و باعث خواب راحت و آرام مي‌شود.

رژیم غذایی در ترك اعتياد:

 

تحقیقات تغذيه‌اي نشان داده است كه تغذيه فرد در مراحل ترك اعتياد بايد به صورت وعده‌هاي غذايي سبك، متناوب و به مقدار كم باشد تا انرژي بدن همواره حفظ شود.

 

توصيه‌هاي تغذيه‌اي براي بهبود كيفيت ترك اعتياد به طور کلی عبارتند از:

 

– مصرف سه وعده اصلي غذا و سه ميان وعده در هر روز

 

-کاهش مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین و  نوشيدن دم كرده‌هاي گياهي به جاي این نوشیدنی ها

 

– مصرف  ميوه و آبمیوه و همینطور سبزيجات تازه

 

– استفاده از غذاهاي تهيه شده از غلات سبوس دار

 

– حذف يا كاهش مصرف مواد غذايي حاوي شكر

 

– استفاده از  انواع محصولات تهيه شده از غلات، لوبيا و ساير دانه‌هاي خوراكي به مقدار زياد و كاهش مصرف گوشت قرمز به دليل هضم سخت انها

– توجه به وجود قند و شکر در كاكائو، چاشنيها، نوشیدنی های گازدار و بيشتر داروهاي بدون نسخه پزشك

 

 

– توجه به وجود كافئين در بيشتر داروهاي تجويز شده پزشك يا داروهاي بدون نسخه

 

 

-بهترین تركيب مواد غذایی در برنامه غذايي ترك اعتياد بايد شامل ۲۵ درصد پروتئين، ۴۵ درصد كربوهيدرات و ۳۰ درصد چربي باشد.

که این ترکیب را می توان با مصرف موادغذايي در وعده های مختلف بدست آورد.برای نمونه:

 

-نان ذرت، نان ساجي يا كلوچه، خوراك (گوشت و ماكاروني و اسفناج و پنير)، املت و ماست  در وعده صبحانه

 

-انواع ساندويچ، انواع سالاد، انواع سوپ در وعده ناهار

 

-انواع سوپ و آبگوشت، برنج و انواع لوبيا، جوجه (مرغ) و سبزيجات، چيپس ذرت، لازانيا همراه با سبزيجات، دسر: ماست، ميوه، كلوچه‌، فرنی در وعده شام

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *