بهترین پیشنهادات برای اوقات فراغت سالمندان

چه پیشنهاداتی می تواند برای اوقات فراغت بزرگسالان مناسب باشد؟

گذراندن اوقات فراغت برای افراد سالمند با دشواری بسیاری همراه است و موجب کلافگی آن­ها می­شود. خانواده­هایی که فردی سالمند در بین آن­ها وجود دارد باید به دنبال راه­کارهایی باشند که اوقات فراغت سالمندان را پر می­کند. برای این­کار باید ابتدا موانع موجود را شناسایی کرده و راه­حلی صحیح برای ازبین بردن آن درنظر گرفت. در ادامه چند راه­حل عنوان خواهیم کرد که توجه به آن­ها موجب می­شود تا سالمندان بتوانند اوقات فراغت خود را بهتر سپری کنند.

شناخت عوامی که مانع برنامه­ریزی اوقات فراغت سالمندان است

گاهی اوقات شرایط به­گونه­ای است که به سالمندان اجازه نمی­دهد تا درخصوص اوقات فراغت خود برنامه­ریزی داشته باشند. عدم توانایی مالی، بی­حوصلگی، نبود امکانات و فضای مناسب، ناتوانی و سستی جسمی، عدم توجه کافی اطرافیان و…….. همه مواردی هستند که مانع از انجام برنامه­ریزی مناسب می­شوند. خانواده­ای که فرد سالمند در بین آن­ها وجود دارد باید موانعی که وجود دارد را از بین بردارند تا فرد سالمند بتواند در این دوران اوقات فراغت خود را بهتر سپری کند. توجه به این موانع و از میان برداشتن آن­ها موجب می­شود تا مشکلات کمتری در دوران سالمندی به وجود بیاید.

تاثیر خانواده سالمندان در طرح برنامه­ریزی

نقشی که خانواده­های افراد سالمند در برنامه­ریزی­ها خواهند داشت بسیار زیاد است. بی­توجهی و بی­اعتنایی اعضای خانواده موجب می­شود تا سالمندان گوشه­نشین شوند و به تنهایی عادت کنند. خانواده سالمندان نیز باید آموزش­هایی را دریافت کنند تا بتوانند در پر کردن اوقات فراغت سالمندان تاثیرگذار باشند. اغلب سالمندان اوقات فراغت خود را پای تلویزیون سپری می­کنند و تماشای بیش­از اندازه می­تواند عوارض منفی را درپی داشته باشد. تماشای بیش­ازحد تلویزیون موجب می­شود مغز عملکرد خوبی نداشته باشد و روبه انحلال برود.

توجه به موارد ویژه در برنامه­ریزی اوقات فراغت سالمندان

چنانچه سالمندان دچار مشکلات جسمی باشند باید درخصوص اوقات فراغت آن­ها به نحوی برنامه ریزی کرد که مشکلات آن­ها نیز درنظر گرفته شود. برای اینکه تفریحات دوران سالمندی بتواند اوقات فراغت سالمندان را پرکند باید مشکلات جسمی همچون بینایی و شنوایی و یا بیماری­های فیزیکی آن­ها درنظر گرفته شود. یکی از راه­های پیشگیری از بروز افسردگی در سالمندان آموزش گذراندن اوقات فراغت است. تاثیر بازی در روحیه سالمندان بسیار زیاد بوده و موجب می­شود در برابر ابتلا به افسردگی و یا دیگر بیماری­ها مصون باشند.

به­عنوان مثال انجام بازی­های رایانه­ای علاوه­بر پر کردن اوقات فراغت سالمندان موجب می­شود تا زوال عقل نیز به تاخیر بیفتد. آلزایمر یکی از بیماری­های مزمن است که در دوران سالمندی اتفاق می­افتد و افراد سالمند می­توانند با انجام کارهای بسیاری از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند. خانواده سالمندان نیز باید مسئولیت­هایی را به او واگذار کنند تا فکر آن­ها را درگیر کند. باغبانی، مراقبت از کودکان و یا آشپزی از جمله مسئولیت­هایی هستند که سالمندان می­توانند در اوقات فراغت خود انجام دهند.

توجه به اوقات فراغت سالمندان

زمانی که سن افراد بالاتر می­رود توجه به اوقات فراغت سالمندان اهمیت بسیار زیادی پیدا می­کند. از نظر محققان و دانشمندان اوقات فراغت سالمندان موجب می­شود میان نسل­های متوالی خانواده­ها پیوستگی به وجود بیاید. زمانی که اعضای خانواده اوقات فراغت خود را در کنار یکدیگر سپری کنند پیوستگی بیشتری بین آن­ها وجود خواهد آمد.

داشتن برنامه­ریزی مشخص در اوقات فراغت سالمندان

توجه به اوقات فراغت سالمندان موجب می­شود تا دوران سالمندی خود را به بهترین حالت سپری کنند. اگر برای دوران سالمندی افراد برنامه ریزی شود این دوران بدون هیچ دغدغه و مشکلی سپری شده و سالمندان افکار ناخوشایندی نخواهند داشت. زمانی که افکار سالمندان درگیر مسائل ناخوشایند شود به مرور زمان می­توانند به بیماری افسردگی دچار شوند.

گردش و تاثیر آن بر روی اوقات فراغت سالمندان

گردش یکی از عواملی است که می­تواند بر سلامت سالمندان تاثیر مثبت داشته باشد. هنگامی که سالمندی به گردش می­پردازد آرامش و خواب بهتری خواهد داشت و این امر می­تواند در فراموشی مشکلات تاثیرگذار باشد. البته درهنگام برنامه­ریزی برای اوقات فراغت سالمندان و گردش باید شرایط افراد و میزان حوصله آن­ها برای سفر درنظر گرفته شود.

شرکت درگروه­های موسیقی، استفاده از برنامه­های رسانه­ای، حضور در اردوهای مسافرتی، نوشتن، مطالعه، انجام کارهای مورد علاقه از جمله مواردی هستند که در گذراندن اوقات فراغت سالمندان تاثیر مثبت دارد. از دیگر کارهایی که سالمندان می­توانند در آن شرکت داشته باشند به­وجود آوردن مراکز تفریحی و مطالعاتی، شرکت در برنامه­های کانون، استفاده از پارک­ها و موزه­ها و شرکت در برنامه­های گردشی با افراد همسن و دیگر سالمندان موجب تقویت روحیه سالمندان خواهد شد.

از من بپرس 2

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago