#


بهترین پیشنهادات برای اوقات فراغت سالمندان

14 سپتامبر 2018 بدون نظر 2149 بازدید

بهترین پیشنهادات برای اوقات فراغت سالمندان

چه پیشنهاداتی می تواند برای اوقات فراغت بزرگسالان مناسب باشد؟

گذراندن اوقات فراغت برای افراد سالمند با دشواری بسیاری همراه است و موجب کلافگی آن­ها می­شود. خانواده­هایی که فردی سالمند در بین آن­ها وجود دارد باید به دنبال راه­کارهایی باشند که اوقات فراغت سالمندان را پر می­کند. برای این­کار باید ابتدا موانع موجود را شناسایی کرده و راه­حلی صحیح برای ازبین بردن آن درنظر گرفت. در ادامه چند راه­حل عنوان خواهیم کرد که توجه به آن­ها موجب می­شود تا سالمندان بتوانند اوقات فراغت خود را بهتر سپری کنند.

شناخت عوامی که مانع برنامه­ریزی اوقات فراغت سالمندان است

گاهی اوقات شرایط به­گونه­ای است که به سالمندان اجازه نمی­دهد تا درخصوص اوقات فراغت خود برنامه­ریزی داشته باشند. عدم توانایی مالی، بی­حوصلگی، نبود امکانات و فضای مناسب، ناتوانی و سستی جسمی، عدم توجه کافی اطرافیان و…….. همه مواردی هستند که مانع از انجام برنامه­ریزی مناسب می­شوند. خانواده­ای که فرد سالمند در بین آن­ها وجود دارد باید موانعی که وجود دارد را از بین بردارند تا فرد سالمند بتواند در این دوران اوقات فراغت خود را بهتر سپری کند. توجه به این موانع و از میان برداشتن آن­ها موجب می­شود تا مشکلات کمتری در دوران سالمندی به وجود بیاید.

تاثیر خانواده سالمندان در طرح برنامه­ریزی

نقشی که خانواده­های افراد سالمند در برنامه­ریزی­ها خواهند داشت بسیار زیاد است. بی­توجهی و بی­اعتنایی اعضای خانواده موجب می­شود تا سالمندان گوشه­نشین شوند و به تنهایی عادت کنند. خانواده سالمندان نیز باید آموزش­هایی را دریافت کنند تا بتوانند در پر کردن اوقات فراغت سالمندان تاثیرگذار باشند. اغلب سالمندان اوقات فراغت خود را پای تلویزیون سپری می­کنند و تماشای بیش­از اندازه می­تواند عوارض منفی را درپی داشته باشد. تماشای بیش­ازحد تلویزیون موجب می­شود مغز عملکرد خوبی نداشته باشد و روبه انحلال برود.

توجه به موارد ویژه در برنامه­ریزی اوقات فراغت سالمندان

چنانچه سالمندان دچار مشکلات جسمی باشند باید درخصوص اوقات فراغت آن­ها به نحوی برنامه ریزی کرد که مشکلات آن­ها نیز درنظر گرفته شود. برای اینکه تفریحات دوران سالمندی بتواند اوقات فراغت سالمندان را پرکند باید مشکلات جسمی همچون بینایی و شنوایی و یا بیماری­های فیزیکی آن­ها درنظر گرفته شود. یکی از راه­های پیشگیری از بروز افسردگی در سالمندان آموزش گذراندن اوقات فراغت است. تاثیر بازی در روحیه سالمندان بسیار زیاد بوده و موجب می­شود در برابر ابتلا به افسردگی و یا دیگر بیماری­ها مصون باشند.

به­عنوان مثال انجام بازی­های رایانه­ای علاوه­بر پر کردن اوقات فراغت سالمندان موجب می­شود تا زوال عقل نیز به تاخیر بیفتد. آلزایمر یکی از بیماری­های مزمن است که در دوران سالمندی اتفاق می­افتد و افراد سالمند می­توانند با انجام کارهای بسیاری از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند. خانواده سالمندان نیز باید مسئولیت­هایی را به او واگذار کنند تا فکر آن­ها را درگیر کند. باغبانی، مراقبت از کودکان و یا آشپزی از جمله مسئولیت­هایی هستند که سالمندان می­توانند در اوقات فراغت خود انجام دهند.

توجه به اوقات فراغت سالمندان

زمانی که سن افراد بالاتر می­رود توجه به اوقات فراغت سالمندان اهمیت بسیار زیادی پیدا می­کند. از نظر محققان و دانشمندان اوقات فراغت سالمندان موجب می­شود میان نسل­های متوالی خانواده­ها پیوستگی به وجود بیاید. زمانی که اعضای خانواده اوقات فراغت خود را در کنار یکدیگر سپری کنند پیوستگی بیشتری بین آن­ها وجود خواهد آمد.

داشتن برنامه­ریزی مشخص در اوقات فراغت سالمندان

توجه به اوقات فراغت سالمندان موجب می­شود تا دوران سالمندی خود را به بهترین حالت سپری کنند. اگر برای دوران سالمندی افراد برنامه ریزی شود این دوران بدون هیچ دغدغه و مشکلی سپری شده و سالمندان افکار ناخوشایندی نخواهند داشت. زمانی که افکار سالمندان درگیر مسائل ناخوشایند شود به مرور زمان می­توانند به بیماری افسردگی دچار شوند.

گردش و تاثیر آن بر روی اوقات فراغت سالمندان

گردش یکی از عواملی است که می­تواند بر سلامت سالمندان تاثیر مثبت داشته باشد. هنگامی که سالمندی به گردش می­پردازد آرامش و خواب بهتری خواهد داشت و این امر می­تواند در فراموشی مشکلات تاثیرگذار باشد. البته درهنگام برنامه­ریزی برای اوقات فراغت سالمندان و گردش باید شرایط افراد و میزان حوصله آن­ها برای سفر درنظر گرفته شود.

شرکت درگروه­های موسیقی، استفاده از برنامه­های رسانه­ای، حضور در اردوهای مسافرتی، نوشتن، مطالعه، انجام کارهای مورد علاقه از جمله مواردی هستند که در گذراندن اوقات فراغت سالمندان تاثیر مثبت دارد. از دیگر کارهایی که سالمندان می­توانند در آن شرکت داشته باشند به­وجود آوردن مراکز تفریحی و مطالعاتی، شرکت در برنامه­های کانون، استفاده از پارک­ها و موزه­ها و شرکت در برنامه­های گردشی با افراد همسن و دیگر سالمندان موجب تقویت روحیه سالمندان خواهد شد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *