#


برونشیت؛ نکته هایی برای قطع سرفه

برونشیت
29 نوامبر 2017 ۴ نظر 1711 بازدید

برونشیت؛ نکته هایی برای قطع سرفه

برونشیت؛ نکته هایی برای قطع سرفه

با یک خارش شروع میشود؛ یک دست نامرئی ، پری را به پشت گلوی تسان میکشد. مبس غرش از عمق قفسهٔ سینه آغاز می شود. ناگهان آتشفشانهای داخل ریه تان سر در می آورند و چند دقیقه بعد، همراه با سرفه های خلط دار که گدازه های سینه است، تظاهر می یابد. : شما برونشیت (التهاب راه های هوایی ) دارید و یا صحیح تر برونشیت شما را دارد. برونشیت معمولاً غالب است، زیرا کار زیادی برای خلاص شدن از دست آن نمی توانید انجام دهید.

خیلی مواقع، برونشیت، بسیار شبیه سرماخوردگی است و اغلب موارد عامل آن و بروس است، بنابراین آنتیبیوتیک ها اثر چندانی ندارند. گاهی اوقات برونشیت به وسیلهٔ باکتری ایجاد می شود، در این صورت آنتی بیوتیکها مؤثرند. معمولاً برونشیت حاد، خود به خود، پس از یک یا دو هفته از بین می رود، اما بیماران مزمن، برای ماه ها سرفه و خس خس سینه دارند؛ اگرچه شما باید اجازه دهید بیماری سیر معمولی خود را طی کند. اما کارهایی که شما می توانید برای تنفس راحت تر انجام دهید:

سیگار را ترک کنید.

دانیل سیمون «استاد دانشگاه کالیفرنیا و متخصص ریه » میگوید: ترک سیگار مهم ترین کاری است که می توانید انجام دهید؛ بخصوص اگر برونشیت مزمن دارید، سیگار را ترک کنید تا شانس بیشتری برای رهایی از برونشیت داشته باشید.

برونشیت

برونشیت

گوردون اشنایدر می گوید: ترک سیگار، باعث بهبودی برونشیت شما خواهد شد. اگر مدت زیادی سیگار می کشید، بعضی آسیبهای برگشت ناپذیر به ریه شما وارد شده است. هر اندازه، سالهای کمتری سیگار کشیده باشید، احتمال این که بهبودی کامل پیدا کنید، بیشتر است.

در برابر سیگار کشیدن دیگران هم مراقب باشید.

از کسانی که سیگار می کشند، دوری کنید و اگر همسرتان سیگار میکشد از او بخواهید آن را ترک کند. سیگار کشیدن افراد دیگر می تواند باعث برونشسیت در شما شود. دکتر فیلیپ می گوید: شما باید از هرگونه دود تنباکو دوری کنید. در صورتی که سیگار نکشید. ولی در معرض دود آن قرار بگیرید، در وضعیتی به نام «سیگار کشیدن غیرفعال » قرار دارید.

ترشحات را رقیق نگه دارید.

دکتر فیلیپ می گوید: نوشیدن مایعات کمک می کند تا موکوس ، ابکی تر شود و سرفه آسان تر انجام شود. چهار تا شش لیوان مایعات در روز برای در هسم شکستن برونشیت ، خوب است . بهترین مایع ، مایعات گرم و حتی آب ساده می باشد . اما از کافئین و یا نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید زیرا مدر ( دیورتیک یا ادرارآور) میباشند و باعث ادرار بیشتر می شوند و مایع بیشتری از دست می دهید.

در هوای گرم و مرطوب، تنفس کنید.

هوای گرم و مرطوب، باعث رقیق شدن خلط و کنده شدن آن می شود. می توانید در حمام بایستید، در را ببندید، دوش را باز کنید و در هوای گرم و مرطوب و بخار ایجاد شده در حمام ، نفس بکشید. دکتر اشنایدار میگوید: وان حمام را با پارچه بپوشانید. نفس کشیدن با بخاروان حمام بسیار مفید است . وان را با آب داغ پر کنید، یک حوله بر سر خود و روی وان بگذارید، به طوری که یک حالت خیمه مانند ایجاد کنید . هر دو ساعت یک بار به مدت پنج تا ده دقیقه از بخار تنفس کنید.

از اکسپکتورانت انتظار بیش از حد، نداشته باشید.

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که دارویی برای خشک کردن خلط وجود دارد. نوشیدن انواع مایعات، بهترین راه برای خارج کردن ترشحات می باشد.

برونشیت

برونشیت

به سرفه تان گوش کنید.

سرفهٔ شما خشک است یا مرطوب ؟ اگر سرفهٔ شما مرطوب است و همراه سرفه ، خلط بالا می آید، در این صورت نباید آن را به طور کامل سرکوب کنید؛ زیرا این کار باعث می شود مواد در ریه شما باقی بمانند و بهبودی به تأخیر بیفتد.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنید ؟

برونشیت هنگامی نیاز به معاینه پزشک دارد که :

*  سرفه شما بعد از یک هفته بدتر شود.

* تب دارید و یا همراه سرفه خلط خونی بالا می آید.

* مسن هستید و همراه یک بیماری دیگر ، سرفه دارید.

*  تنگی نفس و سرفههای شدید دارید.

آرام تر سرفه کنید.

یعنی اگر سرفهٔ شما خشک است، بهتر است سرفه تان را سرکوب کنید . دنبال و داروهایی باشید که حاوی محتویات فعال دکسترومتورفان باشد.

سیگاری ها: هوا را پاک نگه دارید.

سیگاری هایی که از برونشیت مزمن رنج میبرند، ممکن است به مصرف شیر روی بی آورند. دکتر تاکمن می گوید: ما فهمیدهایم که افراد سیگاری ای که شیر مصرف می کنند نسبت به افراد سیگاری که شیر مصرف نمی کنند به مراتب برونشیت مزمن کمتری دارند. وی این نتیجه را از مطالعه روی ۲۵۳۹ فرد سیگاری به دست آورده است. علت تأثیر مفید شیر بر روی سیگاری ها هنوز معلوم نیست. اما دکتر تاکمن می گوید: این نتایج دربارهٔ غیر سیگاری هایی که شیر مصرف می کنند، صدق نمی کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *