#


بررسی راه هایی برای از بین بردن سرطان

26 مارس 2018 بدون نظر 1539 بازدید

بررسی راه هایی برای از بین بردن سرطان

آیا سرطان در حال ریشه کن شدن است؟

با توجه به پژوهش ها و توسعه ‌های قابل توجه در گفت و گوی درمان سرطان، تصمیم گرفتمی تا گزارش کاملی از جریان پیشرفت پژوهشگران در مبارزه با انواع سرطان که در سال قبل صورت گرفته است را همراه با ذکر عوامل پیش‌ گیرنده و کمک‌ کننده به درمان این بیماری عرضه کنیم.

به گزارش ازمن بپرس، سرطان نامی است که به مجموعه بیماری ‌هایی انتساب می گردد که از رشد مهار نشده سلول‌ ها به وجود می ‌آید.

سلول‌ های سرطانی از ساز و کارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ ها جدا می ‌افتند. دلیل دقیق این پدیده نامعلوم می باشد اما ممکن است که عوامل ژنتیکی یا مواردی که منجر به اختلال در فعالیت سلول ‌ها می ‌شوند در هسته سلول مشکل وارد کنند. از جمله این موارد می ‌توان به مواد رادیواکتیو، مواد شیمیایی و سمی یا تابش بیش از اندازه اشعه‌ هایی نظیر نور آفتاب اشاره کرد.

در یک جاندار سالم، پیوسته بین مقدار تقسیم سلول، مرگ طبیعی سلولی و تمایز، یک تعادل موجود می باشد.

پژوهشگران انگلیسی در پژوهش های خود به این نتیجه رسیدند که عدم توازن‌ های غیر ژنتیکی پروتئین منجر به رشد خارج از کنترل تومور می گردد.

سرطان دارای همه انواع تومورهای بدخیم می ‌شود که در پزشکی آن ‌ها را اغلب با نام نئوپلاسم می ‌شناسند. زمانی که یکی از سلول‌ های بدن، در اثر عوامل گوناگون، دچار رشد غیرطبیعی و موجب رشد غیرعادی سلول‌ های دیگر می‌ گردد، این پروسه در نتیجه باعث تولید تومور می‌ شود که آن بخش را از کار می ‌اندازد و به بخش ‌های دیگر نیز انتقال می یابد.

امکان ایجاد سرطان در سنین گوناگون وجود دارد اما با بالا رفتن سن امکان ابتلا به سرطان بیشتر می ‌شود. سرطان عامل ۱۳ درصد مرگ انسان ‌ها می باشد.

سرطان فقط مخصوص انسان نمی باشد و تمام جانوران و گیاهان پرسلولی هم احتمال دارد به سرطان مبتلا شوند. سرطان بیماری پیش رونده می باشد و گفته می ‌شود ۷۰ درصد مرگ‌ های ناشی از سرطان در کشورهای در حال پیشرفت اتفاق می افتد. این در صورتی است که مرگ و میر در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته به خوبی تحت کنترل درآمده است.

سرطان پستان و پروستات همواره به ترتیب از متداول ‌ترین انواع سرطان در بین زنان و مردان می باشد و موارد سرطان ریه در زنان در حال بیشتر شدن می باشد. علاوه بر این موارد تومورهای مری که در اثر اسیدهای واکنشی در اثر چاقی به وجود می آید، در حال حاضر اغلب در مراکز درمانی به چشم می خورد.

سرطان در قسمت های سر و گردن که از طریق نوعی ویروس به وجود می آید هم در حال بیشتر شدن است.

طبق بررسی‌ های جدیدی که انجام شده است، بالا رفتن امید به زندگی به این معنی است که اشخاص بیشتر عمر می ‌کنند و بنابر این تعداد بیشتری از آن‌ ها تحت تأثیر این بیماری قرار می گیرند. ولی سبک زندگی بهتر مانند کاهش وزن و سیگار نکشیدن، می ‌تواند تاثیر مهمی در عدم ابتلا به این بیماری داشته باشد.

درمان ‌ها

طی تحقیقی که در دانشگاه “دوک” آمریکا صورت گرفت ، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که با تزریق مستقیم محلول اتانول به تومورهای سرطانی می‌ توان برای مقابله با آن ها پرداخت. آن ها این شیوه را راهی ارزان، ایمن و بدون محدودیت در استفاده گسترده می ‌دانند.

البته این شیوه فقط برای درمان سرطان ‌های کبد و تیروئید استفاده می شود و امکان آسیب به بافت ‌های پیرامون هم وجود دارد. در این شیوه، اتانول و اتیل‌ سلولز با یکدیگر ترکیب شده و محلول بعد از تزریق به تومور به صورت ژل در می ‌آید.

در پژوهش دیگری که در دانشگاه کالیفرنیا سن‌ دیگو انجام شد، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند باکتری ‌هایی که معمولا روی دست قرار دارند، می ‌توانند در مقابل سرطان پوست از انسان محافظت کنند.

“ریچارد گالو”، یکی از نویسندگان این مطالعه گفته است: ما کشف کرده ‌ایم که باکتری “استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس”، که نوعی باکتری شایع در پوست سالم انسان می باشد، توانایی انتخابی برای مهار رشد بعضی از سرطان‌ ها را دارا می باشد.

گروه مرکز پزشکی “نورث وسترن” (Northwestern Medicine) در بهمن ماه به این نتیجه رسید که چطور مولکول بیماری هانتینگتون می ‌تواند به صورت ناخواسته سلول‌ های سرطانی را از میان ببرد و چگونه از این جریان می‌ توان به عنوان درمان جدید سرطان به کار برد.

بیماری هانتینگتون از طریق جهش یک ژن به نام “هانتینگتین” (huntingtin) به وجود می آید. این پرش منجر به تکرار توالی ‌های RNA می‌ گردد و این توالی ‌های تکراری که به عنوان” آر.ان.آ های خاموشگر” (siRNAs) شناخته می‌ شوند، به آرامی موجب آسیب رساندن به سلول ‌های عصبی می گردند.

این بیماری می ‌تواند به صورت ناخواسته سلول‌ های سرطانی را از میان ببرد و از این جریان می ‌توان به عنوان درمان جدید سرطان به کار برد.

ولی دانشمندان چینی با شبیه ‌سازی دو میمون از کروموزوم‌ های یک والد، قدمی در راه درمان سرطان برداشتند!

دانشمندان چینی بر این امیدند که با دستاوردهای حاصل از این شبیه ‌سازی ژن‌ های عامل بیماری ‌های خطرناک از قبیل سرطان را کشف و تصحیح کنند تا بتوانند به درمان آن ها کمک کنند.

ولی مهم ‌ترین قدم بشر در روش درمان این بیماری خطرناک ساخت و آزمایش واکسن سرطان تولید شده از سلول بنیادی بود که در سال قبل محقق شد و سال جاری هم آزمایشات انسانی آن ادامه پیدا می کند تا بعد از بازبینی ‌های لازم، تجاری ‌سازی گردد.

بر اساس پژوهش های جدیدی که دانشمندان دانشگاه استنفورد انجام داده اند نشان می‌ دهد که سلول‌ های بنیادی بالغ می‌ توانند از بیماران برداشته شوند و در واکسن ‌های شخصی سرطان به کار برده شوند.

این واکسن جدید موف شد تا تومورهای سرطانی موش‌ ها را از بین ببرد. شیوه درمان، ترکیبی از مولکول‌ های تولید شده است که هم اکنون در آزمایشات بالینی مورد آزمایش قرار می ‌گیرد تا تایید کنند که آیا آن ها ایمن می باشند. این ترکیب دارای “CpG”، یک قطعه از دی.ان.ای و یک آنتی ‌بادی بر ضد پروتئین سلول ایمنی موسوم به “OX40” می باشد.

پژوهشگران این دانشگاه واکسن موسوم به “واکسن سرطان” را در طی آزمایش‌ ها روی موش‌ ها امتحان کردند و دیدند که دارای پتانسیل بالایی در از بین بردن تمام تومورها می باشند.

کمک‌ کننده ‌ها

پژوهشگران دانشگاه “لیدز” توانستند که ویروسی موسوم به “رئوویروس” (reovirus) را کشف کنند که به غیر از این که به تومور مغزی حمله می‌ کند، سیستم ایمنی بدن را هم به این کار تحریک می‌ کند. به کار بردن یک ویروس برای کمک، به جای آسیب یک تکنیک می باشد که در چند سال‌ اخیر نویدبخش بوده و به کار برده شده اند.

پژوهشگران دانشگاه میشیگان هم با به کار بردن ذرات شبه‌ ویروس، واکسن ضد سرطان تولید کردند. دانشمندان “دانشگاه ایالتی میشیگان” (Michigan State University) در آمریکا، در حال مهندسی یک ذره شبه ‌ویروس موسوم به “Qβ” می باشند که به واکنش ‌های ایمنی ضد سرطان در بدن منتهی می‌ شود و ممکن است بتوان از آن به عنوان واکسن جدیدی برای معالجه سرطان به کار برد.

این تیم تحقیقی، ذرات Qβ را با “آنتی ‌ژن‌ های کربوهیدرات مرتبط با تومور” (TACAs) ترکیب می‌ کنند و بر این باورند که این کار، به تکمیل ایمنی ضدتومور سلول منجر می گردد، رشد تومور را کم می کند و در مقابل پیشرفت سرطان محافظت می‌ کند.

در طول ابداعی دیگر، تیمی از پژوهشگران آمریکایی داربست ژل مانند تزریقی به وجود آوردند که ترکیبی از داروهای شیمی درمانی و ایمونوتراپی را در خود نگه داشته و آن ها را به صورت پی در پی به تومورها می ‌رساند.

یافته های به دست آمده از این پژوهش نشان داد که تحویل موضعی درمان ترکیبی به صورت قابل توجهی از پیشرفت سرطان با از بین بردن تومورهای اولیه جلوگیری می ‌کند. این شیوه بسیار ساده و با به کار بردن زیست‌ شناسی تومور و دفاع طبیعی بدن در برابر مهاجمان خارجی برای از میان بردن رشد تومور با عوارض جانبی محدود می باشد.

این هیدروژل شبکه پلیمری می باشد که می ‌تواند داروها و ایمونوتراپی را به طور مستقیم به محل تومور منتقل کند تا به بیشتر اثربخشی درمان در دیگر بخش های بدن کمک کند. این ژل سریعا در درون بدن یک پلیمر زیست‌ سازگار با ترکیبات داروهای مخصوص را تشکیل می ‌دهد.

دانشمندان در پژهش دیگری راهی برای ورود سلول ‌های مصنوعی به درون بافت تومور گسترش دادند که این سلول ‌ها بعد از ورود به درون بافت، از داخل تومورها تولید پروتئین‌ های مقابله با سرطان را آغاز می ‌کنند.

دانشمندان دانشگاه “نورث‌ وسترن” آمریکا در این عرصه یک ماده سیال جدید و فوق‌ العاده اختراع کردند که بعد از تزریق، به ژل دارای نانوذرات تبدیل می ‌گردد. این نانوذرات می‌ توانند خود را در مقدار پیش تعریف ‌شده ‌ای آزاد کنند. از آن جا که این ماده به وزیکول‌ های (یک حباب مایع در یاخته ‌ها) دارو تجزیه می گردد، بعد از رسیدن کامل دارو، چیزی از آن باقی نمی‌ ماند.

دانشمندان آمریکایی در شیوه دیگری از نانوربات‌ های مجهز به شناساگرها و راهنماهای مولکولی مجهز به “ترومبین”(ماده لخته کننده خون) به منظور از بین بردن تومورهای بدخیم در موش‌ ها به کار بردند که با موفقیت صورت گرفت.

ولی دانشمندان سوئدی موسسه “کاروینسکا” با بازبینی ۴۰۰ هزار مولکول، ۳ مولکول کوچک که به صورت خاص، آنزیم دارای سلنیوم را در بدن آزاد می ‌کنند، انتخاب کردند و از طریق آن ها ۶۰ نوع سلول سرطانی را درمان کردند.

در این بین، پژوهشگران دانشگاه “ادینبرو” اسکاتلند، با به کار بردن نانوذرات طلا موفق شدند داروی شیمی ‌درمانی را درون سلول ‌های سرطانی، بدون آسیب به سلول ‌های سالم فعال کنند.

پژوهشگران دانشگاه “ایلی ‌نوی” نیز شبیه به این کار را انجام دادند و با به کار بردن نانوذرات، از رشد سلول‌ های سرطانی جلوگیری کردند.

دانشمندان دانشگاه “ورزبورگ” آلمان هم مولکول قند تازه ای را گسترش دادند که به تومورها چسبیده و برای تشخیص فوری سرطان و کشتن تومورها به کار برده می شود.

یک گروه از موسسه تحقیقات “لیبنیز” (Leibniz) در درسدن آلمان نشان دادند اسپرم می ‌تواند تبدیل به یک ابزار تحویل دارو به سلول‌ های سرطانی گردد.

اسپرم در زمان ارائه دارو بسیار خوب کار می ‌کند، زیرا آن ها به صورت طبیعی شامل حرکت می باشند و می ‌توانند دارو را محافظت کنند تا از راه مایعات بدن رقیق نشود یا نشت نکند و دارو را در مقابل آنزیم ‌هایی که می ‌توانند آن ها را از میان ببرند، محافظت می‌ کنند.

دانشمندان در کار دیگری توانستند یک پروتئین را کشف کنند که به سلول‌ های لنفوسیت تی(T-cell) که با سلول ‌های سرطانی مقابله می ‌کنند، کمک می‌ کند. این پروتئین به عنوان “سوئیچ اصلی” قادر است سلول‌ های ایمنی را به طرف میکروب‌ ها و یا سلول ‌های سرطانی هدایت نماید.

سلول‌ های لنفوسیت T گلبول‌ های سفید خون ایجاد شده از طریق بدن می باشند که برای دستگاه ایمنی بدن ما اساسی می باشند. لنفوسیت تی از انواع سلول‌ های دستگاه ایمنی بدن می باشد.

سلول ‌های T کشنده به صورت مستقیم به سلول ‌های آلوده به ویروس و سلول‌ های سرطانی حمله می نمایند و با ساخت پروتئین مخصوص به نام پرفورین حفره هایی در این سلول‌ ها ایجاد می کنند و منجر به مرگ آن‌ ها می ‌شوند. به همین دلیل این نوع از پاسخ ایمنی،ایمنی سلولی نامیده می شود.

پژوهشگران دانشگاه “اوپسالا” سوئد هم روی دارویی کار می ‌کنند که با نابود کردن مکانیزم زنده ماندن سلول‌ های سرطانی، می‌ تواند بیماری را متوقف کند. این دارو که همواره نامی برای آن انتخاب نشده، یک آنزیم خاص که باعث پیشرفت تومورها می‌ گردد، را مورد هدف قرار می ‌دهد.

پژوهش داشمندان اروپایی نشان می ‌دهد که این عمل با اتصال به غشای سلول‌ های به سرعت در حال رشد صورت می گیرد. این دارو مکانیزم زنده ماندن سرطان را دچار اختلال می کند و از اتصال تومورها به پروتئینی که منجر به رشد آن ها می شود، جلوگیری می نماید.

درمانگرهای غیرمعمول

دانشگاه “هنگ کنگ” با بازبینی ۶۰۰ هزار نفر که به مدت ۷ سال هر روز آسپیرین استفاده می ‌کردند، به این نتیجه رسیدند که ۴۷ درصد امکان کمتری در ابتلا به سرطان مری و ۳۸ درصد امکان کمتر در ابتلا به سرطان معده، ۳۴ درصد سرطان پانکراس و ۲۴ درصد در ابتلا به سرطان روده دارند.

از طرفی دیگر، پژوهشگران انگلیسی و چینی دانشگاه های “واوریک” و “سان یات سن” بیان کردند که بقایای یک شهاب سنگ که ۶۵ میلیون سال گذشته با زمین برخورد کرده قابلیت از میان بردن تومورهای سرطانی را دارند.

آن ها گفته اند که فلز ایریدیوم باقی ‌مانده از برخورد این شهاب سنگ این گونه خاصیتی دارد. پژوهشگران با تلفیق به کار بردن لیزر و ایریدیوم و مواد ارگانیک توانستند که تومور را از بین ببرند.

ولی در تحقیقی که در واپسین روزهای سال ۹۶ به انتشار گذاشته شد، پژوهشگران انگلیسی به این نتیجه رسیدند که دوچرخه ‌سواری منظم می‌ تواند منجر به جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان گردد.

پژوهشگران دانشگاه “ییل” هم می گویند که استفاده از آجیل به خصوص بادام‌ زمینی و مغزهای درختی می ‌تواند به بیماران مبتلا به سرطان روده مرحله ۳ کمک کند و از مرگ آن ها جلوگیری کند.

بر اساس یک مطالعه جدید که توسط پژوهشگران مرکز سرطان‌ شناسی دانشگاه “ییل (Yale)” صورت گرفته است نشان داد که بیماران مبتلا به سرطان کولون (روده) که به صورت مرتب آجیل استفاده می ‌کنند، خطر عود سرطان در آن ها کاهش پیدا می‌ کند.

این مطالعات علاوه بر این نشان داد که استفاده از آجیل می‌ تواند از راه کاهش چربی به سلامت اشخاص کمک کند و خطر مرگ زودرس را کم کند.

ولی محققان دانشگاه ملی سنگاپور(NUS) بر این باورند که می ‌توان با به کار بردن مهندسی ژنتیک، تغییراتی در سبزیجات به وجود آورد تا برای از بین بردن سرطان مهیا شوند.

پژوهشگران نوعی از باکتری‌ های مفید روده را برای کمک به از میان بردن سلول ‌های سرطانی در روده استفاده کرده اند. این باکتری ‌ها به سلول‌ های سرطانی نزدیک می‌ گردند و به عنوان مثال ماده‌ ای که در کلم بروکلی وجود دارد را به سمومی برای از بین بردن سرطان تبدیل می ‌کنند.

پژوهشگران دانشگاه “آریزونا” هم به این نتیجه رسیده اند که ترکیبات سویا دشمن سرطان پستان می باشد. “ژنیستئین” که از ترکیبات تشکیل ‌دهنده سویا می باشد، می ‌تواند از ژنی که مانع پیشرفت و رشد تومور می باشد، محافظت کند.

ابزار تشخیصی

سال قبل دو نرم‌ افزار حاکی بر هوش مصنوعی رونمایی شد که در تشخیص فوری و به هنگام سرطان کاربرد دارند.

نخستین آن ها یک نرم‌ افزار پیشرفته از طریق پژوهشگران ژاپنی بود که می تواند سرطان روده را در کسری از ثانیه با دقت ۹۴ درصدی شناسایی کند.

دومین نرم ‌افزار هم از طریق یک شرکت آمریکایی موسوم به “Arterys” پیشرفته می باشد که با به کار بردن سی ‌تی اسکن و ام ‌آر آی ریه و کبد می‌ تواند به خوبی و با سرعت وجود عارضه سرطانی در این نقاط را تشخیص دهد.

این نرم‌ افزار، از راه های هوش مصنوعی برای جدا کردن جراحات و تومورها به کار می برد و این کار را به خوبی متخصصان رادیولوژی اعمال می کند. این نرم ‌افزار آنلاین که با به کار بردن یک مرورگر قابل دسترسی می باشد، به رادیولوژیست این قابلیت را می‌ دهد که پیشروی تومورها و اجرام مشکوک به تومور را تشخیص دهد.

باید گفت که این نرم ‌افزار موفق به کسب تاییدیه از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) شده است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *