#


با نشانه های هشدار دهنده آلزایمر بیشتر آشنا شوید

2 آوریل 2018 بدون نظر 1283 بازدید

با نشانه های هشدار دهنده آلزایمر بیشتر آشنا شوید

آشنایی بیشتر با علامت های هشداردهنده آلزایمر

بیماری آلزایمر دارای آغازی تدریجی و خاموش می باشد و احتمال دارد مدت زیادی جلب توجه نکند و تصور شود این تغییرات قسمتی از روند طبیعی پیری به حساب می آید. توجه نکردن به علائم این اختلال منجر به تشخیص دیرهنگام آن می گردد.

به گزارش ازمن بپرس، یکی از نخستین نشانه ‌های این بیماری اختلال حافظه می باشد. این مسئله به اندازه‌ ای که در فعالیت ‌های روزانه مشکل به وجود می آورد می ‌تواند علامت ابتلا به آلزایمر باشد. اشخاص معمولی احتمال دارد یک قرار ملاقات، ‌نام همکار یا شماره تلفن دوستی را از یاد ببرند پس از آن به یاد بیاورند ولی شخص مبتلا به بیماری آلزایمر بسیاری از مسائل به خصوص مواردی که به تازگی رخ داده است را از یاد ببرد و به هیچ عنوان به یاد نمی ‌آورد.

مشکل در اعمال کارهای عادی هم دومین علامت آلزایمر به حساب می آید. شخصی پرمشغله احتمال دارد برخی مواقع دچار حواس پرتی گردد به عنوان مثال هویجی که برای مصرف در کنار غذای اصلی پخته می باشد روی اجاق جا بگذارد و تا پایان خوردن غذا نیز به یاد نیاورد ولی شخص مبتلا به آلزایمر به مرور توانائی پخت غذا به روش سابق را از دست می‌ دهد و برخی مواقع هم از یاد می برد که غذا خورده است.

ضعف بیان هم سومین مشکلی می باشد که برای افراد مبتلا به این اختلال به وجود می آید. برای تمام افراد پیش می ‌آید که در پیدا کردن کلمات مناسب دچار مشکل شوند، ولی شخص مبتلا به آلزایمر برخی اوقات کلمات ساده را فراموش می کند و کلمات نامناسب جایگرین می ‌کند. در نهایت جملات او نامفهوم می ‌شوند. اشتباهات دستوری و ناتوانی دنبال کردن یک مسئله نیز یکی دیگر از علائم به حساب می آید.

گم کردن زمان و مکان هم علامتی است که می‌ تواند زنگ خطر آلزایمر باشد. به طور طبیعی برخی مواقع احتمال دارد افراد روزهای هفته، تاریخ روز یا مقصدشان را از یاد ببرند ولی مجددا با تمرکز آن‌ ها را به یاد بیاورند. شخص مبتلا به آلزایمر احتمال دارد در خیابان راه خود را گم کند و نداند که چطور به آن جا رفته است یا حتی نتواند از آن جا راه خانه اش را پیدا کند.

ضعف یا کاهش قضاوت هم یکی دیگر از نشانه های ده گانه آلزایمر به حساب می آید. این احتمال وجود دارد که شخص مبتلا به بیماری عفونی مراجعه به پزشک را به تاخیر بیندازد ولی سرانجام این کار را انجام می‌ دهد. شخص مبتلا به آلزایمر نه مشکلات خود را می فهمد و نه مراجعه به پزشک را ضروری می ‌داند علاوه بر این اختلال در تصمیم‌ گیری ‌های ساده نظیر پوشیدن لباس زمستانی در گرمای تابستان یکی دیگر از نشانه های هشدار دهنده می باشد.

مشکل در تفکر ذهنی هم برای افراد بیمار مبتلا به آلزایمر به وجود می آید. برخی اوقا احتمال دارد افراد رسیدگی به حساب ‌های مالی اش را مشکل بدانند ولی شخص مبتلا به بیماری آلزایمر به مرور ارقام را از یاد می برد و نمی‌ داند با آن ‌ها چه کند.

به غیر از این موارد جابه جا گذاشتن اجسام را هم در نظر داشته باشید. هر فردی احتمال دارد به طور موقت کلید یا کیف پول خود را سرجایش نگذارد ولی شخص مبتلا به بیماری آلزایمر احتمال دارد اجسام را در جایی نامربوط قرار دهد؛ به عنوان مثال گذاشتن اتو در فریزر یا ساعت مچی در قندان.

تغییرات در حالات و رفتار هم باید جدی گرفته شود. تمام افراد احتمال دارد برخی اوقات غمگین یا بد خلق باشند ولی در اشخاص مبتلا به بیماری آلزایمر خلق بیمار می‌ تواند سریعا تغییر کند و فاقد هیچ علتی آرامش به اشک و خشم تبدیل گردد.

بر اساس اعلام انجمن آلزایمر، افراد بیمار مبتلا به آلزایمر دچار تغییراتی در شخصیت می‌ گردند. به طور طبیعی امکان دارد شخصیت اشخاص با بالا رفتن سن کمی تغییر کند ولی تغییر شخصیت در شخص مبتلا به بیماری آلزایمر می ‌تواند شدیدتر باشد. این تغییرات شامل سردرگمی، ترس و بدبینی، منزوی شدن، بی تفاوتی یا ایجاد رفتارهای نامناسب باشد.

از دست دادن انگیزه هم یکی دیگر از علائم هشدار دهنده ابتلا به بیماری آلزایمر می باشد. اشخاص برخی اوقات از کار در منزل، فعالیت‌ های شغلی یا وظایف اجتماعی خسته می ‌شوند ولی در نتیجه و بعد از اندکی استراحت مجددا انگیزه‌ های شان را به دست می آورند ولی شخص مبتلا به آلزایمر احتمال دارد نسبت به اتفاقات و رویدادهای محیط زندگی و خانواده‌ خود به طور کامل بی تفاوت به نظر آید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *