با ناراحتی های تنفسی آشنا شویم

ناراحتی های تنفسی

عطسه کردن

عطسه در اطفال شیر خوار زیاد مشاهده میشود و همیشه بدلیل سرما خوردگی نیست مگر اینکه با آبریزی بینی توام باشد . علت آن غالبا گرد و خاك هوا و ترشحات خشك شده ایست که در جلوی بینی جمع میشود و مخاط را تحريك مبکند و گاهی ممکن است باعث انسداد لوله بینی بشود.

تنفس ضعیف

والدین بی تجر به غالبا نسبت بطرز تنفس نوزاد نگران میشوند زیرا تنفس نوزادان نامنظم و گاهی بقدری سطحی و ضعیف است که نمیتوان آنرا شنید یا دید ، همچنین والدین بی تجربه از خور خور کردن طفل، برای اولین بار خیلی متوحش می شوند ، در هر حال هر دو حالت ، طبیعی است و جای نگرانی نباید باشد.

تنفس پر صدای مزمن

نفس بعضی از کودکان بطور دائم و مزمنی صدادار است يك نوع آن خور خور است که عينة شبيه خور خوری است که اشخاص بزرگ هنگام خواب می کنند ولی فرق آن اینست که در این کودکان ، خور خور فقط در هنگام بیداری است . دلیل آن شاید عدم آشنائی طفل بکنترل غشائی دهان خود باشد . بهرحال ، این عارضه بتدریج از بین خواهد رفت.

نوع دیگر تنفس مزمن و صدا دار ، نوع شایع تری است که منشاء آن در حنجره (خرخره) است ، باین ترتیب که اپیکلوت ، جسم غضروفی که درست بالای تارهای صوتی” واقع شده است ، در بعضی از کودکان آن چنان نرم و شل میگردد که پائین می افتد و میلرزد . این لرزش سبب ایجاد صدای خس خس و خور خوری میشود که بزبان علمی آنرا استرایدر، ۴ میگویند . این حالت بظاهر شبیه حالت خفقان است ولی طفل می تواند تا مدتها بخوبی باین طريق تنفس نماید . این خور خور (استرایدار) مخصوصا در موقع تنفس عمیق شدت میاید و هنگامیکه طفل آرام با خوابیده باشد ، تخفیف پیدا می کند و حتی از بین میرود . گاهی مشاهده میشود که اگر كودك بروی شکم (دمرو) بخوابد از شدت خود خور کاسته میشود . باید در این موارد با طبیب مشورت نمائید ولی بهرحال نه درمان لازم است و نه اگر درمانی بشود تأثیری در بهبود آن خواهد داشت . این کسالت بتدریج که طفل بزرگتر شده خود بخود از بین خواهد رفت .

توجه داشته باشید که تنفس صدا دار و تنگی نفسی که بطور حاد و ناگهانی در کودکی بوجود می آید ، از نوع مزمن آن ، بکلی مسئله جداگانه ای را تشکیل میدهد و اهمیت آن کاملا متفاوت می باشد و آن ممکن است بعلت خناق (کروپ) ، آسم یا عفونت حاد دیگری باشد که محناج درمان فوری وسریع می باشد.

بهرحال فراموش نکنید که هر کودکی که تنگی نفس و تنفس صدا دار ، چه حاد و چه مزمن دارد باید بوسیله طبيب معاینه و علتش شناخته شود .

انسداد بینی بعلت جمع شدن ترشحات خشک در شماره ۲۴۱ و بعلت سرماخوردگی ۔ در شماره ۶۴۲ بحث شده است . .

ریه رفتن یا حملات «بند آمدن نفسه»

بعضی از کودکان در موقع گریه کردن گاهی آنچنان دیوانه وار عصبانی میشوند که نفس خود را تا مدتی نگاه میدارند و بالنتيجه رنگ صورت و لبهای آنها تیره و کبود میشود . ایجاد این حالت در اولین مرتبه ، والدین را بشدت متوحش و نگران میسازد ولی در حقیقت چیز مهمی نیست و میین خطری نمیباشد جز اینکه طبیعت طفلا، عصبانی و باین حالت است . ( درحالیکه این کودکان در سایر اوقات بسیار خوشحال و شاداب هستند) این عارضه بدرمان نیازی ندارد جز اینکه مطلب را باید بد کتر بیان کرد تا در معاینه دقت بیشتری مبذول دارد . بهرحال این حملات د بند آمدن نفس، نباید بهانه ای برای بغل کردن طفل بشود زیرا در این صورت ۔ طفل لوس و ننر خواهد شد .

غده تیموس

بعضی از مردم با ترس و وحشت فوق العاده ای از این غده نامدا میبرند ، زیرا مرگ بعضی از کودکانی را که ناگهان و ظاهرا بدون علت بوده است ببزرگی آن نسبت میدادند و شاید شما هم تصور کنید که این غده واقعأ جسم خطرناکی است لیکن امروزه ثابت شده است که این بدنامی کاملا بیجا و اشتباه است . هر کودکی دارای عده تيموس است که در بالای قفسه صدری در جلوی قصبة الريه ، قرار دارد و ممکن است بعلت بزرگی ، مختصری به قصبة الریه فشار آورد ولی هرگز ناراحتی با علائم تنگی مجاری تنفسی تولید نمیکند و دیگر بر طبق فرضیه قدیمی ، بهیچوجه آنرا رادیوتراپی (درمان با تابش اشعه مجهول) نمی نمایند.

فرضیه قدیمی که مرگ ناگهانی بعضی از کودکانرا ببزرگی غده تیموس و انسداد مجرای تنفسی نسبت میدادند، ناشی از عدم اطلاع و ندانستن اندازه طبیعی غده تیموس بوده است ، ولی امروز که باندازه طبیعی غده تیموس واقف شده ایم، متوجه شده ایم که غده تیموسی که بعد از مرگ ناگهانی بعضی از اطفال پیدا کرده بودند و فکر میکردند که بزرگتراز اندازه طبیعی بوده است ، در حقیقت طبیعی و معمولی بوده است و علت مرگ ناگهانی اطفال را، امروزه با بررسی بسیار دقیق ثابت نموده اند که ناشی از عفونت بسیار شدید و حاد بوده است.

بنابراین، از جهت غده تیموس نگران نباشید و هرگز طفل احتیاج بعكس برداری از سینه ، برای اینکه اندازه غده تیموس او معلوم شود ، ندارد.

از من بپرس 2

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago