#


با ناراحتی های تنفسی آشنا شویم

11 می 2018 بدون نظر 1323 بازدید

با ناراحتی های تنفسی آشنا شویم

ناراحتی های تنفسی

عطسه کردن

عطسه در اطفال شیر خوار زیاد مشاهده میشود و همیشه بدلیل سرما خوردگی نیست مگر اینکه با آبریزی بینی توام باشد . علت آن غالبا گرد و خاك هوا و ترشحات خشك شده ایست که در جلوی بینی جمع میشود و مخاط را تحريك مبکند و گاهی ممکن است باعث انسداد لوله بینی بشود.

تنفس ضعیف

والدین بی تجر به غالبا نسبت بطرز تنفس نوزاد نگران میشوند زیرا تنفس نوزادان نامنظم و گاهی بقدری سطحی و ضعیف است که نمیتوان آنرا شنید یا دید ، همچنین والدین بی تجربه از خور خور کردن طفل، برای اولین بار خیلی متوحش می شوند ، در هر حال هر دو حالت ، طبیعی است و جای نگرانی نباید باشد.

تنفس پر صدای مزمن

نفس بعضی از کودکان بطور دائم و مزمنی صدادار است يك نوع آن خور خور است که عينة شبيه خور خوری است که اشخاص بزرگ هنگام خواب می کنند ولی فرق آن اینست که در این کودکان ، خور خور فقط در هنگام بیداری است . دلیل آن شاید عدم آشنائی طفل بکنترل غشائی دهان خود باشد . بهرحال ، این عارضه بتدریج از بین خواهد رفت.

نوع دیگر تنفس مزمن و صدا دار ، نوع شایع تری است که منشاء آن در حنجره (خرخره) است ، باین ترتیب که اپیکلوت ، جسم غضروفی که درست بالای تارهای صوتی” واقع شده است ، در بعضی از کودکان آن چنان نرم و شل میگردد که پائین می افتد و میلرزد . این لرزش سبب ایجاد صدای خس خس و خور خوری میشود که بزبان علمی آنرا استرایدر، ۴ میگویند . این حالت بظاهر شبیه حالت خفقان است ولی طفل می تواند تا مدتها بخوبی باین طريق تنفس نماید . این خور خور (استرایدار) مخصوصا در موقع تنفس عمیق شدت میاید و هنگامیکه طفل آرام با خوابیده باشد ، تخفیف پیدا می کند و حتی از بین میرود . گاهی مشاهده میشود که اگر كودك بروی شکم (دمرو) بخوابد از شدت خود خور کاسته میشود . باید در این موارد با طبیب مشورت نمائید ولی بهرحال نه درمان لازم است و نه اگر درمانی بشود تأثیری در بهبود آن خواهد داشت . این کسالت بتدریج که طفل بزرگتر شده خود بخود از بین خواهد رفت .

توجه داشته باشید که تنفس صدا دار و تنگی نفسی که بطور حاد و ناگهانی در کودکی بوجود می آید ، از نوع مزمن آن ، بکلی مسئله جداگانه ای را تشکیل میدهد و اهمیت آن کاملا متفاوت می باشد و آن ممکن است بعلت خناق (کروپ) ، آسم یا عفونت حاد دیگری باشد که محناج درمان فوری وسریع می باشد.

بهرحال فراموش نکنید که هر کودکی که تنگی نفس و تنفس صدا دار ، چه حاد و چه مزمن دارد باید بوسیله طبيب معاینه و علتش شناخته شود .

انسداد بینی بعلت جمع شدن ترشحات خشک در شماره ۲۴۱ و بعلت سرماخوردگی ۔ در شماره ۶۴۲ بحث شده است . .

ریه رفتن یا حملات «بند آمدن نفسه»

بعضی از کودکان در موقع گریه کردن گاهی آنچنان دیوانه وار عصبانی میشوند که نفس خود را تا مدتی نگاه میدارند و بالنتيجه رنگ صورت و لبهای آنها تیره و کبود میشود . ایجاد این حالت در اولین مرتبه ، والدین را بشدت متوحش و نگران میسازد ولی در حقیقت چیز مهمی نیست و میین خطری نمیباشد جز اینکه طبیعت طفلا، عصبانی و باین حالت است . ( درحالیکه این کودکان در سایر اوقات بسیار خوشحال و شاداب هستند) این عارضه بدرمان نیازی ندارد جز اینکه مطلب را باید بد کتر بیان کرد تا در معاینه دقت بیشتری مبذول دارد . بهرحال این حملات د بند آمدن نفس، نباید بهانه ای برای بغل کردن طفل بشود زیرا در این صورت ۔ طفل لوس و ننر خواهد شد .

غده تیموس

بعضی از مردم با ترس و وحشت فوق العاده ای از این غده نامدا میبرند ، زیرا مرگ بعضی از کودکانی را که ناگهان و ظاهرا بدون علت بوده است ببزرگی آن نسبت میدادند و شاید شما هم تصور کنید که این غده واقعأ جسم خطرناکی است لیکن امروزه ثابت شده است که این بدنامی کاملا بیجا و اشتباه است . هر کودکی دارای عده تيموس است که در بالای قفسه صدری در جلوی قصبة الريه ، قرار دارد و ممکن است بعلت بزرگی ، مختصری به قصبة الریه فشار آورد ولی هرگز ناراحتی با علائم تنگی مجاری تنفسی تولید نمیکند و دیگر بر طبق فرضیه قدیمی ، بهیچوجه آنرا رادیوتراپی (درمان با تابش اشعه مجهول) نمی نمایند.

فرضیه قدیمی که مرگ ناگهانی بعضی از کودکانرا ببزرگی غده تیموس و انسداد مجرای تنفسی نسبت میدادند، ناشی از عدم اطلاع و ندانستن اندازه طبیعی غده تیموس بوده است ، ولی امروز که باندازه طبیعی غده تیموس واقف شده ایم، متوجه شده ایم که غده تیموسی که بعد از مرگ ناگهانی بعضی از اطفال پیدا کرده بودند و فکر میکردند که بزرگتراز اندازه طبیعی بوده است ، در حقیقت طبیعی و معمولی بوده است و علت مرگ ناگهانی اطفال را، امروزه با بررسی بسیار دقیق ثابت نموده اند که ناشی از عفونت بسیار شدید و حاد بوده است.

بنابراین، از جهت غده تیموس نگران نباشید و هرگز طفل احتیاج بعكس برداری از سینه ، برای اینکه اندازه غده تیموس او معلوم شود ، ندارد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *