#


با فواید خیار بیشتر آشنا شوید

فواید خیار
27 اکتبر 2017 بدون نظر 1491 بازدید

با فواید خیار بیشتر آشنا شوید

با فواید خیار بیشتر آشنا شوید

خیار سرشار از ویتامین ث می باشد، ولی دارای خاصیت غذایی کم ولی خیلی خنک است و سخت ترین عطشها را از بین می برد و خواب آور هم میباشد، خیار اگر خیلی رسیده و زرد شده خورده شود، تولید دل درد می کند و همچنین اشخاصی که طبع صفراوی و دموی دارند این نوع خیار به آنها نمی سازد، و باعث دل درد آنها می شود. خیار، زیاد قابل هضم نیست، به همین علت است که باید آن را با روغن زیتون و کمی سرکه و نمک به صورت سالاد در آورده مصرف کرد.

آب خیار را به عنوان محلول شستشو بر ضد (خارش) و گال، به کار میبرند. برای پوستهای چرب صورت باید آب خیار پخته را که نمک نداشته باشد به کار برد، برای جوشهای قرمزی که در پوست پیدا می شود، باید شیر خام را که قطعات گرد خیار در آن خیسانیده باشند مصرف نمایند. و برای این که سوراخهای درشت و باز صورت بسته شود، باید به اندازه مساوی تخم خیار، کدو و خربزه را جدا جدا ، در آسیا خرد کرد و بعد یک قاشق سوپ خوری از هر کدام از این گردها را در سرشیر تازه و یا شیر حل کرد و هر سه را با یکدیگر مخلوط نمود و نیم ساعت با آن صورت را با گلاب ملول شست.

فواید خیار

فواید خیار

در بعضی از نواحی و روستاها وقتی که بچه کوچک تب می کند، خیاری را پهلوی او میخوابانند. بدین وسیله تب او قطع می گردد، دکتر میزدل پزشک قرون وسطی نیز توصیه میکند که بچه شیرخواری که تب کرد، چند خیار پهلوی او بخوابانند تا حرارت تب بچه در خیارها پخش گردد و تب قطع شود. حتی اگر پوست خیار تازه را اگر روی پیشانی فرد کوچک و بزرگ بچینند آن هم تب بر است. برگ درخت بید و سرشاخه های نازک آن را در رو و زیر مریض بخوابانند آن هم تب بر می باشد، تجربه شده است.

جوشانده پوست خیار درمان قطعی مرض یرقان است. خوردن پوست خشک آن زایمان را آسان می کند. کبد را جلا می دهد و صفرا را از معده به خوبی خارج میسازد. نارس خیار گواراتر از رسیده آن می باشد، ولی همین که بزرگ شد و به اصطلاح رسید، پوستش زرد شده، ترش مزه و نامرغوب می شود، ولی این نکته را بد نیست بدانید که میوه رسیده و کال خیار هر دو مفید بوده، دارای خواص و مزایای مخصوص به خود می باشند.

خیار هر قدر نازک و قلمی تر باشد، مرغوب تر است. خوردن و بوییدن و مالیدن گوشت خیار بر پیشانی برای سردرد نافع است. و قطره قطره ریختن آب خیار در بینی و بوییدن آن جهت رفع گرفتگی و بی حوصلگی و کم خوابی مفید است.

فواید خیار

فواید خیار

نوشیدن آب خیار برای بسیاری تب های شدید و مسکن التهاب و حرارت صفرا و خون و دردهای معده و برطرف کردن تشنگی مفرط و تمیز کردن کبد و زیاد شدن ادرار و بیرون آوردن سنگهای کلیه و مثانه و رفع یرقان سودمند میباشد. برای جبران ضعفی که در اثر نقاهت اشخاص پیدا می شود، غذایی بهتر از خیار وجود ندارد. یک لیوان آب خیار با نیم سیر نبات مسهلی خوب و گوارا است، و سوخته صفرا و سودا را از معده به خوبی خارج می نماید، و برای این کار آب میوه رسیده خیار که کمی ترش مزه باشد بهتر است.

اگر مقداری میخک را در آب خیار خیسانیده پس از ۲۴ ساعت آن را صاف کرده، با عسل نوش جان نمایید، گرفتگی شما برطرف و رنگ رخسارتان را باز مینماید، و در حقیقت به کبد شما جلا می دهد و روح را شاداب می نماید. بعضی از معده ها قدرت هضم آن را ندارند، پس از خوردن آن مبتلا به گاز نفخ معده شده دچار پیچش معده و درد تهیگاه میشوند. این دسته باید خیار نازک را با پوست میل نمایند، و یا آن را با پوست رنده کرده با سکنجبین یا ماست و یا آب گوجه فرنگی بخورند و یا پوست و گوشت آن را جدا کرده فقط مغز میوه نازک آن را تناول نمایند.

خیار از میوه های بهشتی میباشد که پیامبر گرامی اسلام با علاقه فراوان که داشتند خوردن آن را با کمی نمک توصیه فرموده اند. ضماد گوشت و مغز خیار جهت از بین بردن اورام مفید است، و برای درمان اگزما، ترکیدن پوست و رفع خارش آن نافع است. ضماد آن با پوره اسید بوریک و کمی عسل جهت از بین رفتن آماس گرم توصیه شده است.

خوردن ده گرم پوست خشک شده ان باعث راحت تر شدن زایمان می شود و اینکه زنان باردار قبل از درد زایمان نباید از آن بخورند . تخم خیار از چهار تخمه های خنک بوده، ادرار را زیاد می کند. در داروخانه ها با آب خیار پماد گرم می سازند.

در گیلان یک نوع میوه ی بسیار دراز میباشد که حتی طول آن از یک متر هم میگذرد و به آن خیار چمبر میگویند. برادر خیار، خیار چمبر میباشد که سرشار از املاح مختلف و ویتامینهای: ث وب و آ هست.

خیار چمبر از نظر املاح از خیار معمولی غنی تر بوده، تخمه آن مفیدتر است و تنها عیبش این است که کمی دیرهضم بوده در بعضیها تولید نفخ و قرقرکردن شکم می کند. اگر مبتلا به مرض قند هستید تا میتوانید از خیار و تخم خیار استفاده کنید.

فواید خیار

فواید خیار

خیار برای این امراض مضر است: اسهال، دردشکم، زخم معده، زخم اثنیعشر، نفخ و گاز معده، و سنگینی شکم و صدا کردن آن، ضعف دستگاه هاضمه بچه ها، سوء هاضمه بزرگسالان و گاز حاصله، برای فشار روی قلب و ناراحت کردن روده ها، ورم روده بزرگ « کولیت» و سوزش معده.

خیار دارای سلولز فراوان است و همان طور که بارها نوشته ایم، سلولز یکی از فراوانترین مواد گیاهی است. خیار دارای آب فراوان است. بنابراین خوردن آن برای کسانی که باید غذای خشک بخورند صلاح نیست، زیرا باعث افزایش آب در معده و رقیق شدن شیره معده میشود. اگر روزی بشر بتواند تنها سلولز بخورد، یعنی امکان این برایش وجود داشته باشد که آن را هضم کند، آن وقت دیگر هیچ گاه دچار گرسنگی نخواهد شد، زیرا در هیچ گیاه و میوه ای نیست که سلولز وجود نداشته باشد.

البته معده چهار پایان مثل گاو و گوسفند و بز دارای ماده ای به نام سلولاز است که می تواند سلولز را هضم و مواد مورد نیاز بدن خود را از ان تامین کند. متاسفانه در بدن ما سلولاز یافت نمی شود، و به همین مناسبت چیزهایی مثل خیار که سلولز فراوان دارند، برای دستگاه هاضمه به طور کامل قابل هضم نیست.

«خیار برای کسانی که مبتلا به اسهال هستند فوق العاده مضر و بد است» زیرا سلولز از جمله عناصر و موادی است که حرکات روده ها را زیاد میکند. در اسهال معمولا این حرکات زیادتر از حد معمولی است و اگر خیار خورده شود، کار معده فوق العاده شدت گرفته انسان به اسهال خونی سخت دچار خواهد شد.

خیار برای کسانی که کولیت دارند و تورم مزمن روده بزرگ نیز فوق العاده مضر و خوردن آن باعث تحریک روده ها و نفخ و سنگینی شکم و صدا کردن روده ها و بروز و پیدایش حالت اسهال و درد شکم می شود .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *