#


با خواص درمانی جعفری بیشتر آشنا شویم

خواص درمانی جعفری
22 اکتبر 2017 بدون نظر 1075 بازدید

با خواص درمانی جعفری بیشتر آشنا شویم

با خواص درمانی جعفری بیشتر آشنا شویم

جعفری سرشار از ویتامین (آ) مخصوصا (ث) و دارای آهن، آهک، و فسفر است. خاصیت آن مقوی، اشتهاآور، محلل، مدر و برای سینه مفید می باشد. تخم جعفری دارای آپیول ماده پر قوتی است که خاصیت آن تب بر و قاعده آور می باشد. عادت ماهیانه را منظم می کند و خون را ضد عفونی و مجاری روده ها را ضد عفونی کرده از ابتلای بدن به سرطان جلوگیری می کند. به همین جهت است ک باید جعفری را در غذاهای روزانه اشخاص کم خون و یا بچه ایی که دیر رشد می کنند وارد کرد.

اگر در مصرف جعفری افراط و زیاده روی کنید، جریان خون را کند خواهد کرد. اگر جعفری را خرد کنند و در شیر گرم بریزند صبح ناشتا، معالجه آسم و نزله های ریوی است و گرفتگی صدا را باز میکند، برای دل درد فصلی نیز مفید است، حتی شیره آن برای رفع دردهای عصبی نیز فایده دارد. مصرف شیره برگهای جعفری را به مقدار سه تا دویست گرم در تبهای متناوب توصیه کرده اند. شیره برگ جعفری را به مقدار مساوی با الکل نود و یا هفتاد درجه می توان مخلوط کرد و در شیشه های در بسته آنها را حفظ کرد و موقعی که درد اعصاب شروع گردید، باید سرانگشت را در این مخلوط فرو کرده، به جایی که درد می کند بمالید.

برای دفع کرمهای ریز روده ها باید یک گرد محتوی دو انگشت جعفری خشک بگیرید و یک گرد کرفس و یک گرد گل بنفشه را جوشانده، صبح ناشتا آن را بنوشید.

سی تا چهل گرم جعفری خشک را با یک لیتر آب بجوشانند و هر روز سه تا چهار فنجان آن را بنوشند. خاصیت آن ادرارآور است، برای رماتیسم هم فوق العاده مفید است.

خواص درمانی جعفری

خواص درمانی جعفری

به کسانی که عادت به مشروب خواری دارند و یا به اصطلاح دائما مست می باشند و تصمیم دارند این عادت نکوهیده را ترک نمایند، تهیه و مصرف این نوشابه بالا را توصیه می کنیم؛ و برای جلوگیری از مرضی عفونی هم مفید میباشد.

برگهای جعفری را له کنند و یا آن را به شکل ضماد بر روی خراش و ترک خوردگی جای کم عمق پوست بگذارند. زخم را به سرعت التیام می دهد و همچنین در مورد نیش زدگی زنبور و حشرات دیگر هم زخم را شفا می دهد و هم از تولید ورم آن جلوگیری میکند. حتی ضماد جعفری را اگر روی سینه و پستان زنان شیرده که شیر آنها بند آمده بگذارند فورا شیر آنها را باز میکند و همچنین ورم چرکی چشم را از بین میبرد. این ضماد انواع آنژین و گلودرد را نیز تسکین و درد بواسیر را تخفیف می دهد.

برای رفع غده ای که در زیر پوست تشکیل شده و گاهی خیلی دردناک میشود، از ضماد جعفری یک گلوله کوچک نمک زده با روغن زیتون روی غده ها بگذارید و این عمل را تکرار نمایید تا غده ها بکلی برطرف گردد. و همچنین برای رفع گوش درد و دندان درد یا سوراخ دندان از ضماد بالا استفاده نمایید. برای رفع جوشهای ریز قرمز روی پوست باید صبح و شب با محلول آب دمکرده جعفری شستشویی دهند.

جوشانده ریشه های تازه جعفری به مقدار صد گرم با یک لیتر آب مدر و قاعده اور خوبی است. اگر ریشه های دو ساله جعفری در حرارت فر بسرعت خشک شده باشد، ۴۰ گرم آن را در یک لیتر آب بجوشانند، در معالجه یرقان، استسقاء، انسداد مجاری طحال و کبد و کندی جریان خون خدمات مهمی را انجام می دهد. جوشانده تخم جعفری به مقدار صد تا صدوبیست گرم آن در یک لیتر آب برای معالجه یرقان و قاعده های سخت یا اتفاقی مفید است. و در معالجه بیماریهای ترشحات غیر طبیعی در زنان ان را تزریق می کنند. جوشانده تخم جعفری به مقدار سی تا چهل گرم آن در یک لیتر اب مقوی است و خاصیت دفع اسید اوریک را دارد.

نام فارسی آن جعفری است. اعراب به آن «کرفس ماودونی» گویند در شهسوار و حدود آن به نام «ایلیهم» میباشد. قسمتهای مورد استفاده آن ساقه جوان برگدار ریشه و میوه جعفری و برگ آن ميوه ان از دانه های روغنی است که به علت داشتن مواد مازونی و عطری و کمی سمیت مصرف غذایی ندارد. با کمک آب و بخار از آن عطر مخصوص می گیرند که با سولفات آهن به رنگ قرمز خون در می آید.

ریشه آن دارای اسانس مواد قندی و مواد معدنی است و بسیار خوشبو و طعم آن شبیه ساقه و برگ آن است. این ریشه پیشاب آور بوده و خوردن آن اشتها را زیاد میکند، جوشانده این ریشه و سایر قسمتهای این گیاه داروی خوبی جهت نسوج پف کرده و خیزدار است. برای رفع اختلالات دستگاه گوارش و نفخ، سنگ کلیه، یرقان و بیماریهای کبدی، تنگ نفس و ترشحات زنانه مفید است، و زنان جوانی که در اثر ضعف دچار یائسگی زودرس شدهاند، بهتر از جوشانده جعفری دارویی ندارند، برای بیماریهای جلدی نیز مفید بوده، چنانچه جوشانده آن را به مبتلایان به سرخک بدهند، ظهور دانهها براحتی انجام می گیرد.

خواص درمانی جعفری

خواص درمانی جعفری

تخم جعفری که بذر آن میباشد، دارای خواص ریشه بوده، اثر ان در بدن تبهای نوبه ای به تجربه رسیده است. خوردن آن عادت ماهانه زنان را باز میکند.

جعفری بادشکن بوده، این نکته قابل توجه است که جعفری با این که برای انسان یک سبزی خوراکی و خورشی است؛ بهترین علوفه برای گوسفندان و خرگوش می باشد، برای پرندگان از قبیل مرغ و طوطی و بلبل و غیره سمی است و نباید به آنها داد.

جعفری علاوه بر بادشکن، چسبندگی معده و روده را از بین میبرد و نفخ را رد می کند و درد پهلو و پیچش شکم را معالجه مینماید. مخرج جنین، بوده، شهوت رازیاد میکند و سی گرم آن در ۲۵۰ گرم آب جهت باز شدن عادت ماهیانه زنان مفید . میباشد. پادزهر جمیع سموم می باشد. مقدار خوراک گرد برگ خشک شده آن دو گرم و جوشانده ۵ تا ۱۰ گرم میوه آن در دویست گرم آب به عنوان پیشاب آور استفاده می نمایند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *