#


با باشگاه یاران مثبت بیشتر اشنا شویم/ مبتلایان به HIV به کجا باید مراجعه کنند؟

1 می 2018 بدون نظر 3115 بازدید

با باشگاه یاران مثبت بیشتر اشنا شویم/ مبتلایان به HIV به کجا باید مراجعه کنند؟

خدمات مشاوران باشگاه یاران مثبت در زمینه مبتلایان به ایدز

به گزارش از من بپرس، روزنامه شهروند در یکی از صفحات خود نوشت: به طور مداوم زنگ تلفن می‌خورد. بسیار زودتر از ساعت نه که «نسرین کردی»، دربِ اتاق «هات‌لاین» را باز کند، در تلفن شخصی صدایش می‌کند. آنها چند نفر هستند که دو خط ٦٦٥٩٣٠٣٠ و ٦٦٥٨١٥١٧ را جواب می‌دهند؛ تلفن هایی که از ساعت نه صبح تا هفت بعدازظهر فعالیت می کنند و پاسخ می‌دهند. پرسش ها باید به بیماری‌های جنسی، ایدز و هپاتیت و … مرتبط باشند و مشاوران که غالبا به بیماری اچ‌آی‌وی دچار شده اند، به آنها مشورت می دهند: «اگر شخصی ارتباط جنسی پرخطری داشته باشد، از او درخواست می شود به یکی از مراکز ما رجوع کند.» نسرین کردی، مدیر داخلی باشگاه یاران مثبت تهران و یکی از مشاوران «هات‌لاین» است؛ شخصی که سال‌ها در عرصه ایدز مشغول به کار است و حالا اشخاصی را که ناراحت مبتلا شدن به مریضی جنسی هستند، مشورت می دهند: «مراکز مشاوره اختلالات رفتاری از ساعت هشت صبح تا یک بعدازظهر فعالیت می کنند. تمام آزمایش ها و مشاوره‌ها هم به طور رایگان است.» وی می‌گوید که بهترین راه برای اطلاع‌رسانی به مردم، رادیو و تلویزیون است، مردم زیاد نمی خوانند، تلویزیون می‌تواند بسیاری به مردم راهنمایی کند.

روند مشاوره در مراکز مشاوره اختلالات رفتاری به چه صورت است؟

مشاور باشگاه یاران مثبت می‌گوید هر کس که به مراکز مشاوره اختلالات رفتاری رجوع می‌کند، مشاوره می‌شود و سپس از او تست می‌گیرند. تست همان آزمایش سریع است، حدود بیست دقیقه به طول می انجامد تا پاسخ آزمایش بیاید. بعد از آن هم، مشاوره دیگری گرفته می شود. اشخاصی هم هستند که نیاز به تکرار آزمایش یا انجام آزمایش‌های اضافی دارند.

اگر پاسخ آزمایش مثبت بود چه چیزی اتفاق می افتد؟

بر طبق اعلام نسرین کردی، اگر تست HIV شخص مثبت باشد، برای آن شخص تست های بیشتری گرفته می‌شود، باید مشاوره‌های بیشتری انجام دهد، با همسر وی مشاوره شود و درآخر وارد فرآیند درمان شود. به اشخاصی که مثبت باشند، به طور رایگان لوازم پیشگیری داده می‌شود. افرادی هم که در لیست گروه خاصی هستند، معمولا به سازمانی ارتباط داده می شوند که به آنها خدمات رایگان می دهند، همچون زنان خیابانی یا معتادان.

چه افرادی با برخط در تماس هستند؟

مدیر داخلی باشگاه یاران مثبت با پانزده سال سابق کاری در عرصه بیماری ایدز، عنوان می کند که تا ‌سال ٨٣، بیشترین افرادی که زنگ می زدند اشخاصی بودند که به علت اعتیاد، تزریق مشترک داشتند، حالا اما بسیاری به سوی روابط جنسی رفته‌اند. افراد با توجه به قبل تر آگاه‌تر شده‌اند. علت آن هم آموزش‌هایی است که در رسانه‌ها داده می‌شود. در حال حاضر به ‌طور متوسط ١٥٠ تا ٢٠٠ زنگ به‌ صورت روزانه با تلفن‌های به طور آنلاین برقرار می‌شود که البته بیشتر آنها مردان هستند.

آگاهی و دانش مردم در رابطه با ایدز به چه اندازه تغییر کرده است؟

مدیر داخلی باشگاه یاران مثبت بیان می کند که افراد حالا نسبت به گذشته آگاه‌تر شده‌اند، دسترسی‌شان به اینترنت بیشتر شده، اغلب تحصیلکرده هستند و خیلی‌وقت‌ها اطلاعات را در اینترنت جست‌وجو می‌کنند. به‌هرحال این موضوع‌ها تبدیل به دغدغه فکری شده. چیزی که برای ما نگران‌کننده است، ابتلای تعداد زیادی از جوانان و دانشجویانی است که به‌عنوان نیروی فعال جامعه شناخته می‌شوند، سال‌ها طول می‌کشد تا این افراد، پس از بیماری، خودشان را پیدا کنند و به زندگی برگردند. به هرحال، جامعه اکنون درگیر روابط است و نمی‌شود برخی مسائل و بیماری‌ها را نادیده گرفت. زمانی که سن ازدواج بالا می‌رود، قطعا مشکلاتی هم پیش می‌آید.

افراد بیشتر چه پرسش هایی دارند؟

کردی اظهار می کند بیشتر کسانی که با «برخط» تماس می‌گیرند، پرسش هایی درباره دارو و درمان ایدز دارند یا می‌پرسند که در چه مراکزی باید آزمایش‌های تکمیلی HIV انجام دهند.

کردی، روانشناس باشگاه یاران مثبت از مشکلات بیماران مبتلا به HIV گفت:

HIV، فاجعه غیر قابل جبرانی نیست

فرشته دادپیشه، روانشناس باشگاه یاران مثبت است. او از مشکلات روانی بیماران مبتلا به HIV می‌گوید؛ از اشخاصی که در پنهان‌ یا آشکار کردن مریضی‌شان بلاتکلیف مانده‌اند.

بیماران مبتلا به HIV چه نگرانی دارند؟

«مهمترین دغدغه بیماران مبتلا به HIV، سازگاری با بیماری است، این ‌که بپذیرند مبتلا به HIV هستند، بیماری‌شان چیست و… همه اینها را روانشناسان پس از انجام آزمایش، به آنها می‌گویند. آنها ناراحتی دیگری هم دارند، انگی است که جامعه به آنها می‌زند.»

مبتلایان به HIV بیماری‌شان را به دیگران اعلام کنند یا نکنند؟

«ما نمی‌توانیم به مریضان بگوییم که مریضی‌شان را به دیگران بگویند یا نگویند. همه اینها بستگی به شرایط‌شان دارد، مثلا بعضی از افراد هستند که به خانواده‌شان چیزی از بیماری نگفته‌اند، اما نگران هستند که اگر بیماری وارد مرحله HIV شود و ناتوان شدند، چه اشخاصی از آنها مراقبت می‌کند. خیلی‌ها فکر می‌کنند که اگر به خانواده بگویند طرد می‌شوند و مشکلات‌شان بیشتر می‌شود. ما پیامدها را با بیماران بررسی می‌کنیم و درنهایت خودشان هستند که باید تصمیم بگیرند که بگویند یا نگویند. به هر حال، HIV، سل نیست که از طریق هوا منتقل شود. آن فرد خودش باید بداند که در روابط جنسی باید پیشگیری داشته باشد و مسائل بهداشتی را رعایت کند. شاید تنها همسرش است که باید از ماجرا باخبر باشد.»

بیماران می‌توانند همچون یک شخص عادی و بدون مشکل زندگی کنند؟

«اگر بیماری در کنترل باشد و فرد دارو مصرف کند، مسئله خاصی بوجود نمی آید و شخص به آسانی می‌تواند زندگی کند. ما در مشاوره بعد از آزمایش، به اشخاصی می‌گوییم که مبتلا به HIV، مثل کسی است که DIABT دارد یا دیالیز می‌شود. اینها باید همیشه مراقب باشند، دارو مصرف کنند و در کلاس‌ها شرکت کنند.»

همه اشخاصی که مبتلا به HIV می‌شوند، نیاز به مشورت دارند؟

«بله. همه‌شان به مشورت نیاز دارند. مشاهده کنید ما تلاش نمی کنیم بیماری را کوچک می شمارند، اما نمی‌گوییم فاجعه آمیز است، مشاوره از این جهت اهمیت دارد که جزییات بیماری به چه صورت به فرد اعلام می‌شود. بسیاری می‌گویند پس از ابتلا به HIV شغلم را از دست داده و ناتوان شده‌ام، بسیاری دچار احساس پوچی و سرخوردگی می‌شوند و انگیزه شان کم می شود، با وجود اینکه همه اینها بیشتر تصورات فکری است. بیماری انرژی افراد را کم ‌می‌کند، به این علت اهمیت دارد که در کلاس‌های آموزشی باشگاه یاران مثبت شرکت کنند.»

زنان مبتلا به HIV

بیماران مبتلا به HIV نیاز به حامی دارند

نام اصلی ‌شان را پنهان می‌کنند، می‌دانند که با یک نام کوچک، هویت‌شان شناخته نشود، ولی باز هم حاضر به گفتن اصل داستان نیستند. مونا و مهسا و پروین، نام ‌های مستعار زنان باشگاه یاران مثبت است که سال‌هاست درگیر HIV هستند. یکی را خون‌های آلوده مریض کرده، دیگری را شوهر معتاد. مونا بعد از شانزده سال به بیماری‌اش پی برد. به او‌ سال هفتاد و شش خون آلوده تزریق کردند و او‌ سال نود و دو فهمید مبتلا به HIV شده است. زمانی تعداد ویروس‌هایش به ١٤٤ رسید. شوهرش هم در این سال‌ها مبتلا شده بود: «نمی‌دانم به وسیله من مبتلا شده یا نه.» وقتی از دکتر محرز، رئیس مرکز تحقیقات HIV درباره بیمای‌اش شنید، شوکه شد. وی حالا ۵ سالی می‌شود که درمان را آغاز کرده و عضو باشگاه یاران مثبت است: «پزشکان و مشاوران، خیلی خوب به بیماران مشورت می دهند، رفتارشان عالی است و به بیماران آرامش می دهند.» وی درهمه کلاس‌های آموزشی باشگاه شرکت می‌کند. مهسا هم زمانی از مشاور مرکز اختلالات رفتاری شنید که ابتلا به چه بیماری است، جهان روی سرش هوار شد، حالا شرایط بهتری دارد: «رفتار مشاور خیلی خوب بود، واقعا اطلاعات خوبی به من داد.» او حالا شرایط بهتری دارد و از مشکلات مالی و خانوادگی بیماران می‌گوید: «خیلی از بیماران قبلا اعتیاد داشتند، خیلی‌ها بیکار هستند و کسی از آنها حمایت نمی‌کند، بیشتر آنهایی که در باشگاه هستند یا خودشان اعتیاد داشته‌اند یا همسر مردان معتاد هستند.» همسر مهسا هم اعتیاد دارد، اما از این‌که می‌گویند بیماران مبتلا به ایدز تنها نیاز به دارو دارند، گلایه می‌کند: «مشکل ما فقط دارو نیست، کسی که مبتلا به ایدز است، واقعا نیاز به حمایت دارد.» پروین هم مبتلا به ایدز است، می‌گوید ٢٠‌سال با همسر معتادش زندگی کرده و مبتلا به ایدز نشده، به اصرار پزشکان باردار شده و پس از آن متوجه بیماری‌اش شده: « واقعا این بیماری برای ما دردسر شده، هر چند در باشگاه یاران مثبت خیلی خوب با ما برخورد می‌شود، حمایت می‌کنند و دارو می‌دهند، اما درنهایت سختی بیماری، سر جای خودش است.»

لیست مراکز آزمایش ایدز در شهرهای تهران و البرز

مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری بیمارستان امام خمینی(ره)، انتهای بلوار کشاورز، مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، بخش عفونی. تلفن: ٦٦٩١١٢٩٦

کلینیک مشاوره دربند: میدان قدس، بالاتر از میدان دربند، ساختمان شورای حل اختلاف. تلفن: ٢٢٧٣٨٢٦٣

مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری والفجر: خیابان آزادی، استادمعین، دستغیب غربی. تلفن: ٦٦٠٣٨٩٢١

مرکز مشاوره دگمه‌چی: خیابان رسالت، خیابان کرمان‌جنوبی، خیابان زرین‌قبایی. تلفن: ٢٢٣٠٣٧٩٢

مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری بوعلی: میدان امام حسین، خیابان دماوند، بلوار اسدی. تلفن: ٣٣٣٣٧٠٠٠

کلینیک مشاوره لقمان: میدان حر، خیابان کمالی، بیمارستان لقمان حکیم. تلفن: ٥١٠٢٥٥٨٨

مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری زمزم: خیابان قلعه‌مرغی، خیابان زمزم، کوچه باغ، مرکز بهداشتی درمانی شهید احمدی. تلفن: ٥٥٨٤١٢٢٢

مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری اسلامشهر: خیابان امام باقر، میلان ٤، روبه‌روی ورزشگاه ٢٢ بهمن، کنار مرکز بهداشتی- درمانی موسی‌آباد. تلفن: ٥٦٣٦٨٨٥٥

مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری شهرری: خیابان شهیدرجایی، اول کوی سیزده‌آبان. تلفن: ٥٥٠٠٨٢٢٢

مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری شهیدصبوری: بهارستان (سلطان‌آباد). تلفن: ٥٦٣٣٤٦٤٦

مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری شهیدشاطریان: رباط کریم، انتهای خیابان مصلی، بلوار کمالی. تلفن: ٥٦٤٣٢٢٨٢١

مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری ورامین: روبه‌روی شبکه بهداشت و درمان ورامین. تلفن: ٣٦٢٨٠٠٣٩

مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری شهریار: خیابان دکتر شریعتی، مرکز بهداشت شهریار. تلفن: ٦٥٢٦٣٨٠٠

مرکز مشاوره بیماری‌های شهید سبزه‌پرور: کرج، میدان آزادگان، ابتدای خیابان تختی. تلفن: ٣٢٥٢٢٤١٥-٠٢٦

مرکز بهداشتی- درمانی شهید کلم‌اله معدندار: استان البرز، ساوجبلاغ، هشتگرد، خیابان امام خمینی، روبه‌روی بانک تجارت.

تلفن: ٤٤٢٣٧٨٠٨-٠٢٦

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *