#


اهمیت تغذیه در سلامت افراد

19 دسامبر 2017 بدون نظر 1095 بازدید

اهمیت تغذیه در سلامت افراد

اهمیت تغذیه در سلامت افراد

تغذیه از اهمیت زیادی برخوردار است و در صورتی که به آن توجه نشود ممکن است اختلالات زیادی در سلامت انسان به خصوص نوجوانان ایجاد کند. یکی از عوارض آن چاقی، لاغری، یبوست، کاهش قدرت ایمنی بدن، سرگیجه و سر درد، کم خونی، ریزش مو، افسردگی، سستی و بی حالی و … اشاره کرد. این روزها بزرگ‌ترین بحرانی که در برابر سلامت انسان‌هاست، ابتلا به بیماری‌های غیرواگیری مثل فشار خون، سکته‌ های قلبی ، سرطان، و مغزی دیابت، و بیماری‌های کلیوی است. علم و دانش دانشمندان در مورد بیماری های غیر واگیر پیشرفت بسیار زیادی داشته است، ولی هنوز برای کنترل این بیماری ها نتوانسته اند به موفقیت زیادی دست پیدا کنند.

بر طبق آمار های رسمی، عامل حدود ۸۰ درصد از مرگ ها در کشور ایران، ابتلا به بیماری های غیر واگیر می باشد. این بیماری ها، هم باعث حذف نیروهای فعال جامعه و هم باعث به وجود آمدن هزینه های هنگفت و بسیار برای منابع نظام سلامت می شود.

یکی از مهم ترین عواملی که باعث به وجود آمدن بیماری های غیر واگیر در ایران می شود، سبک تغذیه غلط است. بنا به گفته وزیر بهداشت و سلامت، آقای هاشمی، مشکل مردم ایران، نداشتن تحرک فیزیکی، نوع غذا و سوء رفتار در سبک زندگی می باشد. وزیر بهداشت اخطار می دهد که مردم ایران به طور میانگین روزانه ۸۵ گرم شکر استفاده می کنند که مصرف آن حداقل باید به ۲۵ درصد این میزان کاهش پیدا کند. به دلیل مصرف بسیار زیاد شکر، کودکان چاق شده و اضافه وزن دارند و بیش از ۴۵ درصد از مردم ایران به اضافه وزن مبتلا شده اند. مصرف نمک در ایران، بیش از دو برابر میزان مصرف نمک استاندارد های سازمان جهانی بهداشت و کشور های پیشرفته است.

وزیر بهداشت همچنین هشدار می دهد که هم اکنون جوهر نمک در برخی نانوایی ها استفاده می شود که بخشی از بیماری های گوارشی به دلیل همین است و همچنین مصرف نمک در نان مصرفی مردم ۳ برابر حد معمول و مجاز می باشد.

اگر ۸۰ درصد مرگ و میر ایرانیان به دلیل بیماری های غیر واگیر باشد، این به این معنی است که ما باید تغذیه و سبک زندگی خود را تغییر دهیم و شکر و نمک و روغن کمتری استفاده کنیم. یکی از دلایل اصلی و عمده سبک تغذیه غلط در ایران، رواج زندگی ماشینی و زندگی شهری است که باعث کم تحرکی و استفاده از فست فود می باشد.

بر طبق آمارهای وزارت بهداشت، هر دانش آموز ایرانی به طور میانگین هفته ای یکبار فست فود می خورد، در صورتی که میزان نمک در فست فود ها، حدود ۴ برابر بیشتر از حد قابل مصرف است و به همین دلیل آمار ها نشان می دهد که بیش تر از ۴۰ درصد از دانش آموزان ایرانی مبتلا به اضافه وزن و دچار چاقی هستند.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به نام آقای کوروش جعفریان، هشدار داده بود که سالانه ۱۱ هزار میلیارد تومان در ایران هزینه مصرف قست فود می شود و مصرف غذای خانگی کاهش زیادی داشته است.

ارتقای کیفیت محصولات غذایی از ضرورت زیادی برخوردا است. آن چنان که در حوزه درمان بیماری ها سرمایه گذاری شده است، در حوزه بهداشت و تغذیه سالم رسیدگی چندانی نشده است. صرف کردن اعتبارات تخصیص یافته شده به حوزه درمان نمی تواند موجب ارتقای سلامت جامعه شود. در طب سنتی-ایرانی ذکر شده است که دوای انسان، غذا بوده و غذلی او همان درمان است.

رئیس سازمان غذا و دارو،آقای غلام رضا اصغری، در راستای افزایش و بهبود کیفیت محصولات و فرآورده های غذایی وعده داده است که باید به صنایع غذایی یاری شود تا تکنولوژی هایشان را به روز کرده و با کیفیت عالی تر محصولاتشان را ارائه کنند. برای انجام این کار باید تسهیلات ارزان قیمت بانکی به کارخانجات صنایع غذایی داده شود تا بتوانند کیفیت محصول های خود را افزایش دهند.

آقای اصغری همچنین تاکید کرده اند که یکی از اقدامات در حوزه غذا این است که اولاً نظارت ها را هم در سطح بازار و هم بر صنایع غذایی افزایش دهیم. بر این اساس، باید نمونه ای از محصولات غذایی را از سطح بازار جمع کرده و آنها را مورد آزمایش قرار دهیم و در عین حال باید سیاست های واردات غذایی را به صورت جدی تر پیگیری کرد. در این بخش به صورتی عمل خواهیم کرد که روغن، برنج و دیگر محصولاتی که به کشور وارد می شود دارای استاندارد های لازم باشد. برای فهمیدن اینکه مواد غذایی وارد شده به کشور دارای استاندارد های لازم می باشد یا خیر محصولات غذایی وارداتی را به آزمایشگاه های گوناگون می فرستیم تا مورد ارزیابی قرار بگیرند.

به هنگامی که این وعده ها عملیاتی شوند، می توان امید داشت که سلامت و کیفیت مواد غذایی وارد شده به بازار افزایش پیدا کند. فقط در این صورت است که دادن اعتبارات زیاد در بخش درمان می تواند به افزایش سلامت جامعه منجر شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *