#


افزودن خدمات «ام اس» و «ای بی» به مراکز جامع بیماران خاص

4 آوریل 2018 بدون نظر 1399 بازدید

افزودن خدمات «ام اس» و «ای بی» به مراکز جامع بیماران خاص

خدمات «ام ‌اس» و «ای‌ بی» به مرکزهای جامع بیماران خاص اضافه شد

دکتر جمشید کرمانچی، مشاور معاون درمان وزارت بهداشت در امور بیماری‌ ها از افزودن خدمات دو بیماری ام‌ اس و ای ‌بی به مراکز جامع بیماران خاص خبر داد و یبان کرد: تعداد زیادی از خدماتی که در این مراکز ارائه می ‌شود، برای این چهار گروه بیماران یعنی بیماران تالاسمی، هموفیلی، ام ‌اس و ای ‌بی مشترک می باشد.

به گزارش از من بپرس، مشاور معاون درمان وزارت بهداشت ، با اشاره به برنامه راه ‌اندازی مراکز جامع بیماران خاص که سال ‌های طولانی منتظر اجرایی شدن مانده است، بیان کرد: سرانجام پس از گذشت ۱۰ سال در این دوره بحث به راه انداختن مراکز جامع هموفیلی مورد تأیید وزیر بهداشت قرار گرفت. پروسه آن در حال اعمال و آیین ‌نامه آن هم در حال تدوین می باشد. آغاز به کار این مراکز برای بیست مرکز در دانشگاه ‌های سراسر کشور در نظر گرفته شده است. در سال های قبل قرار بود که مراکز جامع برای بیماران تالاسمی و هموفیلی راه‌اندازی گردد ولی با کمکی که وزیر بهداشت کرد دستور داده شد که به دو گروه ای ‌بی و ام ‌اس هم بتوانیم در این مراکز خدمات ارائه کنیم.

مشاور معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به این که البته تعداد زیادی از خدماتی که در این مرکزها ارائه می ‌شود برای این افراد بیمار مشترک می باشد، افزود: بر این مبنا در صورتی که هر مرکز جامع دارای یک آزمایشگاه تخصصی باشد قادر است برای هر چهار گروه این بیماری‌ ها خدمات ارائه نماید. خدماتی که در زمینه توانبخشی، فیزیوتراپی، شنوایی‌ سنجی، گفتار درمانی و… ارائه داده می ‌شود هم می ‌تواند به هر چهار گروه به طور مشترک داده شود به همین دلیل به خاطر این که خدمات مشترک در بین این بیماران زیاد شده است، مقرر گردید تا بیماران پراکنده نشوند و تمامی آن ها در یک مرکز جامع خدمات مورد نیازشان را دریافت نمایند.

کرمامچی  بیان نمود: در این حالت تمرکز خدمت ‌رسانی، تامین دارو و حمایت‌های مالی‌ از بیماران تحقق می یابد. افراد بیمار نیز می ‌دانند که این مرکز به صورت تخصصی برای بیماران خاص می باشد و سردرگم نخواهند شد، به همین دلیل هر بیمار خاصی که به این مراکز وارد می شود، می ‌تواند خدمات روتین و پایه را و حتی خدمات تخصصی و تصویربرداری را به دست آورد که امید داریم این برنامه برای امسال اعمال گردد.

خدمات دندانپزشکی بیماران ای ‌بی ساماندهی می‌ شود

مشاور معاون درمان در امور بیماری‌ها در رابطه با شرایط ارائه خدمات رسانی دندانپزشکی به بیماران خاص به خصوص بیماران ای ‌بی افزود: ارائه خدمات دندانپزشکی برای بیماران تالاسمی و هموفیلی در مرکزهای جامع بیماران خاص مشاهده می ‌شود ولی از آن جایی که خدمات دندانپزشکی برای بیماران ای‌ بی بیشتر باید زیر بیهوشی انجام گردد، دانشگاه‌ ها و دانشکده ‌های دندانپزشکی به طور تخصصی این کار را برعهده می ‌گیرند. در این حوزه مرکزهایی مشخص گردیده و قرار است در سال جاری در امتداد عرضه خدمات به افراد بیمار ای ‌بی فعالیت کنند.

وی در رابطه با اعتبارات مورد نیاز جهت اجرا شدن  این برنامه ‌ها، بیان کرد: برای اجرای برخی برنامه ‌ها به پول بسیاری نیاز است ولی این برنامه بیشتر از اعتبار، بستگی به همت، اراده و تصمیم مسئول دانشگاه دارد. به طور مثال ما هم اکنون مرکز جامع بیماران خاص را در شهر مشهد راه‌ اندازی کردیم. یعنیاین که آن ها خودشان یک مرکز داشتند و با اجرای مدیریت لازم، خدمات را در آن جمع کردند در این صورت در این زمینه دو کار خیلی مهم انجام می ‌دهیم؛ نخست این که با سیاست‌ گذاری دانشگاه‌ های علوم پزشکی را مجبور به اعمال این برنامه می ‌کنیم و سپس برای آن ها اقدامات تشویقی در نظر می ‌گیریم یعنی عنوان می کنیم که شما خدمات توانبخشی را در مرکز بیماران خاص ارائه نمایید و ما در ازای آن تجهیزات به شما می ‌دهیم چرا که دانشگاه فضا و متخصص دارد و تنها نیازمند به یک مدیریت صحیح می باشد تا مراکز جامع را راه‌ اندازی نماید. به طور مثال مسئول یک دانشگاه عنوان کرده است که من می‌ توانم خدمات دندانپزشکی را ارائه کنم، ولی نیازمند به تعداد دو یونیت می باشم و ما این یونیت ‌ها را برای وی  مهیا می ‌کنیم.

وی همچنین بیان کرد: از بهمن ماه سال گذشته دانشکده دندانپزشکی دانشگاه‌ های علوم پزشکی شهید بهشتی و تهران جهت عرضه خدمات دندانپزشکی و گوارشی به بیماران ای‌ بی اعلام آمادگی کرده اند. ما به ۶۰ دانشگاه اطلاع دادیم و اعلام نمودیم شرایط ارائه خدمات دندانپزشکی برای بیماران خاص در دانشگاه خود را اعلام نمایند و آن ها در جدول هایی اعلام وضعیت کردند، به این صورت متوجه شدیم که در جایی نیرو ندارند، یک جا تجهیزات ‌شان کامل نیست و… به همین دلیل پیگیر تأمین آن ها می باشیم. در نتیجه ما روی خدمات دندانپزشکی و توانبخشی در مراکز خاص تمرکز زیادی کرده ‌ایم.

مشاور معاون درمان وزارت بهداشت در پایان گفت: روال کار در مراکز جامع سلامت به این گونه می باشد که به فرد بیمار فرم پذیرش می ‌دهند و نوبت‌ های وی را تعیین می‌ کنند تا در جریان نوبت ‌های مقرر شده به مرکز مراجعه نمایند. هدف ما از راه ‌اندازی مرکزهای جامع این است که فرد بیمار پس از بروز مشکل به سراغ ما نیاید و بیمار بر اساس بسته خدمت جامع درمانی ما خدماتش را به طور پیشگیرانه به دست آورد، مسلماً ما تاکیدی روی تمرکز فیزیکی نیز نداریم ولی خدمات می بایست مشخص و در شهر خود بیمار باشد تا فرد بیمار به طور نشان ‌دار به آن جا مراجعه نماید. در این حالت فرد بیمار تکلیف خود را بهتر می ‌داند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *