#


اسکولیوز : علائم، درمان ها و علل

اسکولیوز
25 آگوست 2017 بدون نظر 1209 بازدید

اسکولیوز : علائم، درمان ها و علل

اسکولیوز یک بیماری است که باعث می شود ستون فقرات به یک سمت منحرف شود. این می تواند بر هر بخش از ستون فقرات تاثیر بگذازد، اما شایع ترین مناطق منطقه قفسه سینه (اسکولیوز قفسه سینه) و بخش پایین تر از پشت (اسکولیوز کمری) است.

در اغلب موارد، دلایل تغییر شکل شناخته شده نیست، اما در موارد دیگر، فلج مغزی، دیستروفی عضلانی و اسپینا بیفیدا عامل رشد اسکولیوز است.

اکثر کودکان مبتلا به اسکولیوز نیاز به درمان ندارند منحنی خود را به در حین رشد کودک درمان می کند. با این حال، بر اساس میزان انحنای و سن کودک، ترکیبی از تراوش و فیزیوتراپی توصیه می شود.

تعداد بسیار کمی از بیماران مبتلا به اسکولیوز ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. عوارض اسکولیوز شامل درد مزمن، کمبود تنفسی و کاهش توان ورزش است.

مطالب این مقاله:

علائم در نوجوانان
درمان ها
علل
تشخیص

حقایق سریع درباره اسکولیوز

در اینجا برخی از نکات کلیدی در مورد اسکولیوز وجود دارد. جزئیات بیشتر و حمایت از اطلاعات در مقاله اصلی است.

اغلب علل اسكوليوز شناخته شده نيستند
تنها تعداد کمی از بیماران اسکولیوز نیاز به عمل جراحی دارند
علائم در نوزادان شامل یک زانو در یک طرف سینه است
اسکولیوز بیشتر زنان را نسبت به مردان تحت تاثیر قرار می دهد

علائم در نوجوانان

اغلب لباس های بیمار مبتلا به اسکولیوز به درستی فیت بدن نمی شود.

اسکولیوز ایدیوپاتیک نوجوانان شایع ترین شکل اسکولیوز است و کودکان را که حداقل ۱۰ سال دارند تحت تاثیر قرار می دهند. ایدیوپاتیک به این معنی است که دلیل علمی وجود ندارد. علائم عبارتند از:

سر کمی از مرکزدور است
رگهایش متقارن نیست – دنده ها ممکن است در ارتفاع های مختلف باشند
یک لگن بیشتر از دیگری برجسته است
لباس ها به درستی چسبیده نیستند
یک شانه یا تیغه شانه بالاتر از دیگری است
فرد ممکن است به یک طرف تکیه کند
طول نا مساوی پاها

علائم در نوزادان

علائم عبارتند از:

یک ورم در یک طرف سینه
کودک ممکن است دائما به سمت یک طرف منحرف شود
در موارد شدیدتر، قلب و ریه ممکن است به درستی کار نکنند و ممکن است بیمار ضعف تنفس و درد قفسه سینه را تجربه کند

برخی از انواع اسکولیوز ممکن است باعث کمر درد شوند، اما اکثر افراد مبتلا به اسکولیوز به طور آشکارا دردناک نیستند. درد پشت در بزرگسالان بالغ با اسکولیوز طولانی مدت نیست.

اگر اسکولیوز بدون درمان باقی بماند (که در دنیای توسعه یافته نادر است)، مشکلات بعد از زایمان مانند اختلال عملکرد قلب و ریه ممکن است ایجاد شود.

عوامل خطر

عوامل خطر اسكوليوز عبارتند از:

علائم و نشانه های اسکولیوز معمولا در طول رشد ناگهانی که قبل از بلوغ اتفاق می افتد شروع می شود.
جنس – زنها دارای ریسک بالاتری هستند.
ژنتیک – افراد مبتلا به اسکولیوز بیشتر احتمال دارد که بستگان نزدیک با شرایط مشابه نسبت به افراد بدون اسکولیوز داشته باشند.

گزینه های درمان

اکثر کودکان مبتلا به اسکولیوز دارای منحنی خفیف هستند و نیازی به درمان ندارند. در چنین مواردی، پزشکان هر ۶ تا ۶ ماه پیگیری منظم را برای نظارت بر منحنی ستون فقرات در کلینیک و دوره ای با اشعه ایکس توصیه می کنند.

پزشکان هنگام تصمیم گیری در مورد گزینه های درمان، عوامل زیر را در نظر می گیرند:

جنسیت – زنان به احتمال زیاد اسکولیوز هستند که به تدریج بدتر می شود.
شدت منحنی – هرچه منحنی بزرگتر باشد، خطر افزایش آن در طول زمان بیشتر می شود. منحنی S شکل، همچنین “منحنی های دوگانه” نامیده می شود، در طول زمان، بدتر می شود. منحنی C شکل کمتر احتمال دارد که بدتر شود.
موقعیت منحنی – اگر منحنی در قسمت مرکزی ستون فقرات قرار داشته باشد، احتمالا در مقایسه با منحنی در قسمت پایین یا بالای آن، بدتر می شود.
بلوغ استخوان – اگررشد استخوان های بیمار تمام شده باشد، خطر بدتر شدن منحنی بسیار پایین است. پرانتز ها موثرتر است در حالی که استخوان هنوز در حال رشد است.

ریخته گری

ریخته گری به جای bracing، گاهی برای اسکوئیدوی اطفال استفاده می شود تا به ستون فقرات نوزاد کمک کند تا به حالت طبیعی خود بازگردد. این را می توان با گچ ساخته شده از گچ پاریس انجام داد.

گچ ها به خارج از بدن بیمار متصل می شوند و در تمام زمان ها پوشیده می شوند. از آنجا که نوزاد به سرعت در حال رشد است، گچ ها به طور مرتب تغییر می کنند.

پرانتز

اگر بیمار اسکولیوز خفیف داشته باشد و استخوان ها همچنان در حال رشد باشند ، پزشک ممکن است یک برس را توصیه کند. این مانع از انحنای بیشتر خواهد شد، اما آن را درمان یا معکوس نخواهد کرد. پرانتز معمولا در همه زمان ها و حتی در شب پوشیده می شود. هرچه ساعت بیشتری در روز بیمار برس را بپوشد، موثرتر است.

برس معمولا کار کودک را نمی تواند محدود کند. اگر کودک بخواهد در فعالیت بدنی شرکت کند، می توان برس ها را برداشت.

هنگامی که رشد استخوان ها متوقف می شوند، برس ها دیگر استفاده نمی شوند. دو نوع برس وجود دارد:

ارتز ثبات شکم (TLSO) – TLSO از پلاستیک ساخته شده و طراحی شده است تا به صورت منظم در اطراف منحنی بدن باشد. این معمولا در لباس دیده نمی شود.
میلواکی برس – این یک نوع کامل است و دارای حلقه گردن با پایه برای چانه و پشت سر است. این نوع براکت تنها زمانی استفاده می شود که TLSO امکان پذیر نباشد یا موثر نباشد.

یک مطالعه نشان داد که هنگام استفاده از bracing در ۱۰-۱۵ ساله مبتلا به اسکولیوز ایدیوپاتیک، خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهد یا نیاز به عمل جراحی را کاهش می دهد.

جراحی (همجوشی ستون فقرات)

در موارد شدید، اسکولیوز می تواند در طول زمان پیشرفت کند. در این موارد، پزشک ممکن است فیوژن نخاعی را توصیف کند. این عمل منحنی ستون فقرات را کاهش می دهد و از بدتر شدن آن جلوگیری می کند.

جراحی اسکولیوز شامل موارد زیر است:
پیوند استخوان – دو یا چند مهره (استخوان ستون فقرات) با پیوند استخوان جدید به هم وصل می شوند. گاهی اوقات میله های فلزی، قلاب ها، پیچ ها یا سیم ها برای مستقیم نگه داشتن بخشی از ستون فقرات استفاده می شود در حالی که استخوان بهبود می یابد.
مراقبت شدید – عملیات ۴-۸ ساعت طول می کشد. پس از جراحی، کودک به یک بخش مراقبت های ویژه (ICU) منتقل می شود که در آن به کودک مایع داخل وریدی و تسکین درد داده می شود. در بیشتر موارد، کودک ICU را ظرف ۲۴ ساعت ترک می کند، اما ممکن است مجبور باشد یک هفته تا ۱۰ روز در بیمارستان بماند.
بازیابی – کودکان معمولا بعد از ۴-۶ هفته به مدرسه می روند و تقریبا ۱ سال بعد از عمل می توانند در ورزش شرکت کنند. در برخی موارد، برای پشتیبانی از ستون فقرات در حدود ۶ ماه لازم است بریس کمر استفاده شود.

بیمار باید هر ۶ ماه یکبار به بیمارستان بازگردد تا میله ها را بلند تر کنند – این معمولا یک روش سرپایی است، بنابراین بیمار شب را در بیمارستان صرف نمی کند. هنگامی که ستون فقرات رشد می کند، میله ها خارج می شوند.

اگر به نظر می رسد که فواید بیش از حد خطرات است، پزشک فقط فیوژن نخاعی را توصیف می کند. خطرات عبارتند از:

جابجایی میله – میله ممکن است از موقعیت درست خود حرکت کند. ممکن است بیمار نیاز به جراحی بیشتری داشته باشد.
Pseudarthrosis – یکی از استخوان هایی که برای جفت کردن ستون فقرات در محل استفاده می شود، به درستی به کار نمی رود. برخی از بیماران ممکن است احساس ناراحتی خفیف داشته باشند و ستون فقرات با موفقیت درمان نشود. جراحی ممکن است مورد نیاز باشد.
عفونت – این معمولا با داروهای آنتی بیوتیک درمان می شود.
آسیب عصبی – آسیب به اعصاب ستون فقرات می رسد. نتایج ممکن است از خفیف، با بی حسی در یک یا هر دو پا، به پاراپلژی (از دست دادن تمام توابع بدن پایین تر). یک جراح مغز و اعصاب ممکن است برای عمل جراحی اسکولیوز باشد.

علل

اسکولیوز گاهی ناشی از شرایط عصبی-عضلانی است.

در زیر برخی از علل ممکن اسکولیوز وجود دارد به دلایل زیر:

شرایط عصبی – عضلانی – این عصب ها و عضلات را تحت تاثیر قرار می دهد و شامل فلج مغزی، پلی ¬ یوئید و دیستروفی عضلانی است.
اسکولیوز مادرزادی (در حال حاضر در هنگام تولد) – این نادر است و به دلیل وجود استخوان های ستون فقرات غیر طبیعی در هنگام رشد جنین درون مادر اتفاق می افتد.
ژن های خاص – حداقل یک ژن در اسکولیوز دخالت دارد.
طول پا – اگر یک پا طولانی تر از دیگری باشد، فرد ممکن است اسکولیوز را ایجاد کند.
اسکولیوز سندرمیک – اسکولیوز می تواند به عنوان بخشی از بیماری دیگری مانند نوروفیبروماتوز و سندرم مارفان ایجاد شود.
پوکی استخوان – می تواند به دلیل دژنراسیون استخوانی اسکولیوز ثانویه ایجاد کند.
علل دیگر – بدبختی، حمل کوله پشتی یا صندل، اختلالات بافت همبند و برخی از صدمات.

تشخیص

یک پزشک معاینه فیزیکی ستون فقرات، دنده ها، باسن ها و شانه ها را انجام می دهد. دکتر می تواند با کمک یک ابزار به نام انکیلومتر (Scoliometer) میزان اسکولیوز را اندازه گیری کند. در صورت لزوم، بیمار پس از آن به یک متخصص ارتوپدی ستون فقرات یا متخصص ارتودنسی اطفال ارجاع داده می شود، اگر یک کودک است که این بیماری را دارد.

تشخیص معمولا شامل موارد زیر است:

اشعه ایکس – متخصص متخصص اطفال و یا جراح ارتوپدی یک اشعه ایکس برای ارزیابی اسکولیوز، و همچنین تعیین شکل، جهت، محل و زاویه منحنی سفارش می دهد.

اسکن تصویربرداری – اگر نشانه های بیشتری مانند درد پشت یا علائم شدید باشد ممکن است دستورالعمل MRI یا سی تی اسکن سفارش داده شود.

اسکولیوز را نباید با لوردوز اشتباه گرفت – جایی که ستون فقرات در داخل ستون فقرات پایین و منافذ خم می شود – در جایی که منحنی ستون فقرات در بالا کمر منحرف است بیشتر می شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *