#


ارزش غذایی گوشت و اثرات آن بر روی دستگاه های مختلف بدن

ارزش غذایی گوشت
25 اکتبر 2017 بدون نظر 1293 بازدید

ارزش غذایی گوشت و اثرات آن بر روی دستگاه های مختلف بدن

ارزش غذایی گوشت و اثرات آن بر روی دستگاه های مختلف بدن

آزمایشات متخصصین غذایی نشان داده است که گوشت محرک خوبی برای قلب و رگهاست. فشار خون را بالا میبرد و نبض را قویتر میسازد. البته مصرف زیاد آن مخصوصا در اشخاص مسن موجب زیادی کار قلب شده، به واسطه داشتن ماده (پورین و پتومانتین) موجب تصلب مویرگها و فشار خون می شود.

گوشت و خواص آن:

گوشت مقوی قلب و محرک فعالیت کبد است. غذایی لذید و نگاهدارنده نیروی حیاتی می باشد، اما باید بدانیم چگونه و به چه مقدار از آن استفاده کنیم.

همان طور که گوشت در حفظ زندگی و فعالیت قلب و شریان های بدن وجودش لازم است، برای سلولهای کبد محرکی قوی بوده، فعالیت آن را زیاد و در ترشح صفرا نقشی موثر دارد.

گوشت

گوشت

گوشت در ترشحات دستگاه گوارش بخصوص معده وجودش لازم و در هضم غذا تاثیر دارد و بالاخره گوشت فعالیت کلیه ها را در دفع مواد سمی زیاد می نماید. باید بدانیم که اگر در مصرف گوشت زیاده روی کنیم، کاملا بر خلاف انتظار ما به علت تحریک زیاد قلب، باعث ناراحتی قلب و تصلب مویرگها میگردد، فشار خون را بالا میبرد، زیرا گوشت موادی به نام (پورین پتومانتین) وجود دارد که وقتی مقدار آنها در خون از حد معینی زیاد شود، باعث تصلب شرایین و بالاخره فشار خون می شود.

همچنین وقتی مقدار مصرف از حد معینی تجاوز کرد، باعث زیاد کار کردن کبد و بالاخره خستگی عضو مزبور شده موجب می شود که کبد نتواند وظایف حیاتی خود را به نحو احسن انجام دهد. همچنین وقتی بیش از حد معین و اعتدال گوشت مصرف شود، به علت زیاد شدن پورین و اسیداوریک در خون، فعالیت سلولهای کلیه کاهش می یابد و به تدریج کلیه ها خسته و قدرت دفع سموم و پیشاب کم می شود و همین اثر را بر روی سلولهای مغز و اعصاب داشته، فعالیت و قدرت فکری را فلج می نماید.

آشنایی با این ماده حیاتی که روزانه مورد نیاز همه است از ضروریات می باشد. گوشت به طور کلی ترکیب شده از: آب که در حدود ۷۴ تا ۷۵ درصد آن میباشد. آلبومینهای محلول ۳ تا ۵ درصد، ژلاتین از ۱۵٪ تا ۸۵٪ درصد، چربی از ۸ تا ۹ درصد، مواد معدنی و املاح از ۱/۲۵ تا ۱/۵۶ درصد که عبارتند از فسفر، پتاسیم، گوگرد، کلر، سدیم، کلسیم، آهن و مقدار کمی ارسنیک. نکته مهم و قابل توجه این است که گوشت بر خلاف مواد گیاهی، فسفر آن تقریبا ۴ تا ۶ برابر گیاهان و گوگرد نیز ۴ تا ۵ برابر و کلر دو برابر، آهن سه برابر و منیزیم دو برابر گیاهان دارا میباشد. در صورتی که کلسیم و پتاسیم آن نصف تا یک دهم گیاهان میباشد.

البته باید توجه داشت که وجود همین مواد معدنی در گوشت است که اثر غذایی و حیاتی در زندگی داشته، باعث قدرت و انرژی می باشد. دانستن این نکته نیز ضروری است که مواد ذکر شده در قسمتهای مختلف گوشت مانندران، سردست، گردن، پشت، بازو، فرق میکند. بالاخره گوشت در حدود ۱/۵ تا ۲ درصد دارای ازت می باشد.

گوشت

گوشت

تاثیرات گوشت بر روی دستگاه های مختلف بدن

چون گوشت فاقد هیدارت دو کاربن یا مواد نشاسته ای است، به تنهایی نمی تواند غذایی کامل و کافی باشد، ولی چون مواد متشکله آن قابلیت جذب دارد، ۹۷/۵ درصد آن جذب بدن می شود. بدین سبب مواد غذایی که گوشتی باشد چون جذب بدن می شود و مواد دفعی آن کم است باعث یبوست میگردد و نیز به خاطر داشتن مقدار زیادی فسفر و اسید فسفریک، هنگامی که زیاد مصرف میشود، تولید اسید اوریک و اسیدهای دیگر خون می نماید.

چنانچه گوشت به مقدار کم و متعادل مصرف گردد به خاطر وجود ازت باعث فعالیت و قدرت حیاتی یاخته های بدن گشته، نیروی زندگی را افزون مینماید و نیز هنگامی که به حد اعتدال مصرف گردد، محرک خوبی برای قلب و رگها بوده، فشار خون را بالا میبرد و نبض قویتر میزند و همان طور که یادآور شدیم زیاده روی در مصرف آن به علت وجود موادی چون پتومائین و پورین باعث کار زیاد قلب و تصلب رگها میگردد بدین سبب کسانی که دچار کم خونی و کمبود فشار خون و ضعف اعصاب و ضعف نیروی بدن می باشند، بیشتر از اشخاص عادی گوشت مصرف نمایند.

اثر گوشت روی دستگاه گوارش:

گوشت به طور کلی محرک بسیار خوبی برای دستگاه هضم و معده و کبد بوده، فعالیت سلول های کبدی و دفع صفرا را زیاد می کند و نیز محرک روحی و شیمیایی خوبی برای غدد اشتها میباشد. ترشح و تحریک شیمیایی در اثر تماس گوشت با جدار معده ایجاد میگردد و به طوری که در روی معده سگ آزمایش شده، در بین مواد غذایی، اول گوشت و بعد هم شیر ترشحات آن را تحریک می نماید و در آزمایش مزبور برای آن که عامل روحی در دیدن ماده غذایی مداخله نداشته باشد، آن را مستقیما بدون آن که حیوان متوجه شود داخل معده اش می نمایند.

اثر گوشت در کلیه ها:

اوره حاصله از آلبومین های گوشت مدر خوبی میباشد و باعث فعالیت کار کلیه ها می گردد و باز چنانچه زیاد مصرف شود، به خاطر وجود مقدار زیادی اسید اوریک و پورین در بدن موجب آزرده شدن و خستگی کلیه ها گشته، در نتیجه دفع سموم به خوبی انجام نمی گردد.

با توجه به خواص ذکر شده در گوشت باید گفت، وجود گوشت برای ادامه حیات و زندگی لازم است. منتهی رعایت حد اعتدال نیز واجب است و این حد اعتدال در روز ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم یعنی ” یا دو سیر و نیم نباید تجاوز بکند. و هنگامی که سن از پنجاه سال تجاوز میکند باید به تدریج از این مقدار کاست، اما در اشخاص بیماریا کسانی که دوره نقاهت را می گذرانند و کسانی که لاغر و یا مسلول میباشند، همچنین افرادی که فشار خونشان کم است و یا مبتلایان بیماریهای جهاز هاضمه مصرف گوشت باید بسیار کم باشد.

گوشت

گوشت

گوشت خام و خواص آن:

هضم گوشت خام سه برابر آسانتر از گوشت پخته می باشد و بهتر هم جذب میگردد و اثر آن در مسلولین و در کسانی که دارای دستگاه گوارش ضعیفی هستند بیشتر است. برای خام مصرف کردن، باید گوشت گوسفند را انتخاب کرد، زیرا گوشت گاو و خوک ممکن است دارای سیتیرک تنیا باشند و گوشت خوک ممکن است بi علاوه موجب انتقال ترشین گردد.

گوشت خام که مصرف می گردد، باید خیلی تازه و عاری از چربی و رگ و ریشه باشد و نباید آن را کوبید و یا با ماشین خرد کرد، بلکه باید با یک کارد تیز آن را تراشید تا به این ترتیب شیره آن هدر نرود و با رگ و ریشه گوشت خام که به این شکل در آورده اند، کوفته های خیلی کوچک درست کرده، مخلوط با آب گوشت بخورند و یا پس از نمک زدن و شیرین نمودن در دهان گذاشته بلع نمایند.

شیره گوشت:

شیره گوشت ماده موثر میباشد. فاکوسیتوز را تحریک و موجب ازدیاد لوکوسیتها می شود. ولی برای آن که در مسلولین مفید واقع گردد، باید به مقدار زیاد مصرف شود. (پروفسور حاجبی)

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *