ارام کردن خود وافکارتان

ارام کردن خود وافکارتان در روابط زناشویی

در ارام کردن خود وهمسرتان اولین مرحله این است که بحث را ادامه ندهید، اگر همچنان به بحث ادامه دهید، احتمالا باعث عصبانیت همسرتان می شوید و خودتان بیشتر عصبانی شده و تبدیل به دیوار سنگی می شوید.

که هیچ یک از از این دو حالت شما را به هدفتان نمی رساند وفقط باعث می شود قدری بیشتر در پلکان اختلاف زناشویی پایین تر بروید.

بنابراین تنها استراتژی معقول ومنطقی این است که  به همسرتان بفهمانید که احساس می کنید احساسات منفی تان در حال طغیان کردن است و نیاز دارید قدری استراحت کنید. این استراحت باید حداقل ۲۰  دقیقه طول بکشد،چرا که همین مدت طول می کشد تا بدنتان وذهنتان ارامش پیدا کند کافی خواهد بود.

بسیار مهم وضروری است که طول این زمان از افکار مربوط به اینکه حق دارید عصبانی باشید واینکه قربانی بی گناه هستید پرهیز نمایید.

وقتتان را به انجام کاری ارامش بخش بگذرانید، کاری که حواس شما را پرت کند ،مثل گوش دادن به موسیقی یا انجام حرکات ورزشی.

بسیاری از افراد متوجه شده  اند که  بهترین رویکرد برای ارامش یافتن این است که روی ارام کردن بدن از طریق تکنیک های مدی تیشن تمرکز کنید. یک مثال ساده در زیر می اید:

۱.روی یک صندلی راحت بنشینید یا به پشت روی کف دراز بکشید./۲.روی کنترل نفستان تمرکز کنید. معمولا وقتی عواطف منفی تان طغیان می کند، شما یا نفستان را حبس می کنید و یا اینکه به صورت منقطع نفس می کشید و کامل نفس نمی کشید. بنابراین چشمهایتان را ببندید و روی نفس کشیدن عمیق ومنظم تمرکزکنید.

۳.ماهیچه هایتان را شل کنید .یکی پس از دیگری ابتدا گروه های ماهیچه ای را که به ظاهر سفت شده  اند را محکم منقبض کنید(معمولا پیشانی،فک،گردن،شانه ها،بازوها،ودست وپشت)دو ثانیه نگه دارید،و سپس رها کنید./

۴.اجازه دهید تنش وگرفتگی از گروه عضلات شما رفع شود و کاری کنید که احساس سنگینی روی گروه ماهیچه های خاص بکنید .باید یاد بگیرید این حالت را تصور کنید.

۵.اجازه دهیدتنش و گرفتگی از هر یک از گروه ماهیچه هایی که اکنون سنگین شده اند خارج شوند و سپس کاری کنید که ان گروه ماهیچه احساس گرما کند. یک راه برای این کار این است که چشمهایتان را بسته نگه دارید و روی یک چشم انداز یا ایده ارامش بخش تمرکز کنید.

برای افراد زیادی موثر است که به مکانی فکر کنند که با ارامش تناسب دارد، مثل یک جنگل یا یک دریاچه یا ساحل . این مکان را تا جایی که می توانید واضح تصور کنید. روی این چشم انداز ارامش بخش حدودا ۳۰ ثانیه متمرکز بمانید.

۶.یک تصویر ذهنی شخصی پیدا کنید که تمامی این ارامش را به ذهن شما می اورد. برای مثال من به مکانی در جزیره اورکا درایالت واشنگتن فکر می کنم، در انجا باد به بلند ترین درختان می وزد در حالی که عقاب های جوان که در صخره های اطراف لانه دارند در اسمان پرواز می کنند .

در ذهن اوردن این تصویر به من ارامش می دهد وبه طور خودکار باعث می شود تکنیک های ارامش بخش دیگر را  بهتر بتوانم انجام دهم.

فکر می کنم استراحت دادن به این صورت بسیار مهم است طوری که من اینتمرین ارامش یافته را در همه کارگاه هایی که برگزار می کنم در قسمت حل اختلاف زناشویی گنجانده ام.

بدون استثناء از همه شرکت کنندگان واکنش یکسانی دریافت می کنم در ابتدا غرولند می کنند و با اه و ناله از اینکه مجبور شده اند به زور ارامش پیدا کنند گله می کنند بعضی ها نسبت به تمرینات ارامش بدبین هستند و اصلا نمی توانند بپذیرند که بستن چشم ها و فکر کردن به یک دریاچه می تواند به ان ها در بهبود پیوند زناشویی تان کمک کند.

با این حال به محض اینکه تمرین را انجام می دهند متوجه می شوند که چقدر حقیقتا موثر و مفید است. ناگهان همه کسانی که در اتاق کارگاه حضور دارند احساس ارامش می کنند.

تفاوت محسوسی در نحوه تعامل و حرف زدن با یکدیگر دیده می شود؛ صدایشان ارام تر می شود وخنده ها و قهقهه ها بیشتر می شود.

رسیدن به ارامش باعث می شود که ان ها بهتر بتوانند به عنوان یک تیم ونه به عنوان دو دشمن روی اختلافاتشان کار کنند.

در یکی از اخرین  ازمایش هایم بعداز ۱۵ دقیقه حل اختلاف بحث وگفتگو را قطع کردیم و به زوج ها گفتیم که لازم است روش کار را قدری تغییر دهیم. ازان ها خواستیم که دیگر در مورد مشکلشان صحبت نکنند وبه مدت نیم ساعت فقط مجله بخوانند.

وقتی دوباره از ان ها خواستیم که بحث مورد اختلافشان را از سر بگیرند مشاهده کردیم که ضربان قلبشان به طرز چشم گیری پایین تر امد وروش تعاملشان مولدتر شد.

از من بپرس 3

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago