#


آنژین (درد سینه ناشی از تنگی رگ های تغذیه کننده قلب)/ روش های از بین بردن درد در این بیماری

21 اکتبر 2017 بدون نظر 1099 بازدید

آنژین (درد سینه ناشی از تنگی رگ های تغذیه کننده قلب)/ روش های از بین بردن درد در این بیماری

آنژین (درد سینه ناشی از تنگی رگ های تغذیه کننده قلب)/ روش های از بین بردن درد در این بیماری

اسمیت بعد از پرخوری غذاهایی مانند ژامبون ، سیب زمینی سرخ شده و کیک و کشیدن سیگار، دوباره به مشاجره های بعد از شام با ژان میپردازد. مدت زیادی نمیگذرد که اسمیت با عصبانیت و صورت برافروخته در هوای زمستانی به بیرون از خانه می رود.

چند دقیقه بعد، او دست خود را مشت می کند و به سینه اش فشار می دهد ؛ پنج دقیقه بعد، درد او ساکت می شود و به یاد حرف دکترش می افتد که به او گفته بود : درد او حملهٔ قلبی نیست بلکه آنژین صدری است. این درد نشانه بسته شدن رگ های قلب او با چربی است که نمی گذارد خون کافی به راحتی به قلب برسد. غذای چرب و پر نمک، عصبانیت او، رفتن در هوای سرد و پارو کردن برف در به وجود آمدن این درد مؤثر بوده اند.

به زندگی نگاه جدیدی داشته باشید.

بسیاری از پزشکان معتقدند که بیماران آنژینی باید افق روشنی را در زندگی خود دنبال کنند و تغییراتی را در روش زندگی خود ایجاد کنند که به طول عمر آنها بیفزاید.

جای نگرانی است که بیماران داروهای گران قیمت مصرف می کنند ولی برای تغییر روش زندگیشان فکری نمی کنند. ما معمولاً به دنبال راه حل هایی سریع برای مشکلات خود هستیم ؛ اما باید بدانید که این روش برای آنژین و بیماری های قلبی کارایی ندارد.

تا وقتی که خود بیمار حاضر به همکاری کامل نباشد ، به هدف نمیرسیم . اگر اراده و تمایل کافی برای زندگی سالم تر وجود داشته باشد ، تغییرات ضروری دیگر سریع تر و آسان تر به دست می آید.

هوا را آلوده نکنیم .

ترک سیگار مهمترین کار برای سیگاری هاست ، یعنی در درجه بندی یک تا ده ، اهمیت آن ده می باشد. دود سیگار میزان دیاکسیدکربن خون را افزایش می دهد و به همین دلیل چای اکسیژن را در خون می گیرد؛ پس در هنگام آنژین که انسداد رگ های خونرسان به قلب وجود دارد کشیدن سیگار کاری بسیار خطرناک است . اشخاصی که سیگار را ترک می کنند، بلافاصله دوره های آنژین آنها کم می شود.

علاوه بر این ، سیگار کشیدن باعث چسبندگی پلاکت ها به یکدیگر نیز می شود و با این کار رگهای بسته شما را بسته تر می کند و بالاخره دودسیگار باعث کاهش اثر داروهای مصرفی می شود. مطلب مهم دیگر اینکه مطالعات درباره بیماران آنژینی نشان میدهد که ترک سیگار موجب کاهش مرگ و میر این بیماران به نصف می شود.

آنژین

هرچه کمتر غذا بخورید ، بهتر است .

نمک ، چربی و کالری ( انرژی ) مصرفی باید کاهش پیدا کند . غذای پر چرب و پر نمک فشارخون را بالا میبرد و این باعث ایجاد حمله آنژین می شود. اکثر پزشکان پیشنهاد میکنند که ۳۰٪ کالری مصرفی از چربیها باشد ؛ بنابراین باید مصرف روغن های جامد ( که در دمای اتاق جامد هستند ) را کاهش دهیم .

برای کنترل میزان چربی در رژیم غذایی تان به نکات زیر توجه نمایید :

* در روز بیشتر از ۱۷۰ گرم گوشت غذای دریایی نخورید.

* از گوشت های کم چربی استفاده کنید؛ قبل از پختن گوشت، چربیهای آن را جدا کنید : گوشت چرخ کردهٔ گاو نیز نباید بیشتر از ۱۵٪ چربی داشته باشد.

* در صورت امکان ، پوست پرندگان ( مرغ ، غاز، اردک و . . . ) را قبل از پختن جدا کنید و اگر ممکن نیست، در هنگام خوردن این کار را انجام دهید.

* سعی کنید از گوشت گوسفند، ماهی و مرغ کمتر استفاده کنید. این گوشت ها را با مقادیر زیادی سبزی در روغن مایع تفت دهید .

* از گوشت هایی که دارای کلسترول هستند مانند دل ، جگر و قلوه پرهیز کنید.

* از محصولات لبنی بدون چربی و یا ۱٪ چربی استفاده کنید و در مصرف پنیرها موجود در بازار دقت کنید . بعضی از پنیرهای کم چرب ، نمک زیادی دارند .

* مصرف میوه های تازه و سبزیجات را افزایش دهید و بیشتر از غلات و مخصوصاً سبوس جو استفاده کنید؛ زیرا ثابت شده که این ماده در پایین آوردن میزان کلسترول خون مفید است.

ورزش زمان آنژین را به تأخیر می اندازد.

بسیاری از بیماران فکر می کنند که چون ورزش باعث فعالیت شدید قلب می شود، پس موجب آنژین می شود و باید از آن پرهیز کرد.

مطالعات موجود نشان میدهد نیمی از بیمارانی که در انتظار پیوند قلب بودند و برای آماده تر شدن ورزش می کردند، بعد از چندین ماه کاملاً بهبود یافته اند و دیگر به پیوند قلب احتیاجی نداشته اند؛ البته باید دانست که در هنگام شروع این ورزش ها، معمولا این بیماران دچار آنژین می شوند ولی باید میزان تمرین ها را با بدن خود متناسب سازند. اگر احساس می کنید که با این تمرین ها دچار حمله آنژین می شوید باید کمی از آنها بکاهید و لزومی ندارد که به طور کامل از آن دست بکشید.

ممکن است تعجب کنید که چرا ورزش این قدر مهم و حیاتی است . اولین دلیل این است که ورزش می تواند باعث کاهش و یا حتی از بین رفتن استرسی شود؛ همچنیسن در کاهش وزن هم مؤثر است ؛ ورزش می تواند باعث کاهش ضربان قلب شود و فشارخون را پایین آورد، در نتیجه از میزان نیاز شما به دارو می کاهد.

با ورزشی کردن ، عضلات ورزیده ، اکسیژن بیشتری را از خون شریانی جذب می کنند و این باعث کاهش کار قلب می شود؛ زیرا میزان پمپاژ خون برای همان میزان اکسیژنی که باید به عضلات برسد ، کمتر می شود.

قبل از شروع تمرین های ورزشی با پزشک خود مشورت کنید و تست استرس (STRESS) را انجام دهید. با این کار محدودهٔ فعالیت مجاز شما معلوم می شود. شما باید دربارهٔ اینکه چه مقدار درد برای شما قابل تحمل است با پزشک صحبت کنید . همیشه خود را به تدریج گرم کنید، مخصوصاً هنگامی که می خواهید در هوای سرد ، بیرون بروید.

آنژین

روش های جایگزین

چربی : کمترین میزانی که میتوانید چربی مصرف کنید ؟

آیا شما می توانید یک عمر بدون کره، خامه، کیک پنیر و تخم مرغ زندگی کنید؟ ایا شما می توانید از غذاهای پر چربی مثل گوشت سینه و یا غذاهای پر نمک مشل سیب زمینی سرخ شده چشم پوشی کنید؟ و فقط از سبزی ، میوه و حبوبات استفاده کنید؟

مطمئناً میتوانید؛ زیرا هزاران نفر این کار را انجام داده و می دهند و پیشرفت قابل ملاحظهای را در سلامت قلب خود مشاهده کردهاند.

ما رژیمی را پیشنهاد می کنیم که ۱۰٪ کالری آن از چربی است ؛ یعنی نباید در روز بیشتر از ۱۰۰ گرم از گوشت چربی دار استفاده کرد؛ و چون به طور متوسط، حدود ۵۰٪ رژیم آمریکایی ها از چربی میباشد، این کار، خیلی سخت است .

ولی نتیجهٔ این کار، خیلی مفید است و فشارخون کاهش مییابد؛ کلسترول پایین می آید؛ حملات درد سینه کمتر می شود و علایم بالینی هم بهبود مییابند» و در بسیاری از مسوارد ، می توانیم بعضی از داروها را حذف کنیم .

در مطالعه روی ۸۹۳ بیمار ، بعد از چهار هفته از این رژیم ، سطح کلسترول خون ، حدود ٪۲۵ کاهش یافته است و ۹۲٪ دیگر به دارو نیازی نداشته اند.

رسیدن میزان دریافت کالری از چربی به ۱۰٪، چقدر به واقعیت نزدیک است ؟ تنها ۱۰٪ افراد جامعه می توانند این کار را بکنند. به نظر می رسد تأمین ۳۰٪ کالری از چربی ، واقع بینانه تر باشد *==

یاد بگیرید آرامش خود را حفظ کنید.

اگرچه راه های دارویی و ورزشی برای آرامش وجود دارد، ولی یاد بگیرید احساسات تان را قبل از اینکه بر شما چیره شوند، کنترل کنید. ما افرادی را می شناسیم که هیچ وقت دچار حمله آنژین نمی شدند مگر اینکه با همسرشان مشاجره می کردند.

هر روز یک قرص، آسپیرین مصرف کنید.

در کسانی که آنژین ناپایدار دارند ( نوعی از آنژین که در حالت استراحت به سراغ انسان می آید). آسپیرین می تواند زندگی بیمار را نجات دهد . به نظر میرسد آسپیرین از مراحل اولیه لخته شدن خون جلوگیری می کند. اگر خون شما زود لخته شود، نمی تواند از رگ های کوچک عبور کند و در نتیجه ممکن است باعث تحریک حمله قلبی شود.

در مطالعه ای که در یک بیمارستان در کانادا صورت گرفت، محققان دریافتند که بیمارانی که هر روز چهار قرص آسپیرین مصرف میکنند، احتمال حملهٔ قلبی آنها به ۵۱ ٪ کاهش یافته است. باید توجه داشته باشید که به علت عوارض جانبی این دارو و تداخل آن با بعضی از داروها، بیماران باید قبل از مصرف آن، حتماً با پزشک خود مشورت نمایند.

شب ها بدن خود را روی سطح شیبدار قرار دهید.

اگر شما در طول شب، دچار حملات آنژینی می شوید، سر رختخواب خود را ۷ تا ۵/ ۱۰سانتیمتر بالاتر ببرید . انجام این کار از تعداد حملات می کاهد.

خوابیدن در چنین وضعیتی خون بیشتری را در حوضچه های خونی پاهای شما نگه می دارد و بنابراین خون کمتری به رگ های کوچک قلب شما می رسد و نیاز به نیتروگلیسیرین ( مادهٔ گشادکنندهٔ رگ ها ) کمتر می شود.

پایی خود را روی زمین بگذارید .

اگر در شب دچار حملات آنژین می شوید، یک راه دیگر به جز مصرف نیتروگلیسیرین وجود دارد. به سادگی بر لبهٔ تختخواب خود بنشینید، به طوری که کف پای شما روی زمین باشد، این کار اثری همانند مصرف نیتروگلیسیرین دارد. اگر احساس کردید که علایم شما به سرعت فروکش نکرد، داروهای خود را مصرف کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *