#


همه آنچه باید درباره قاعدگی بدانیم/ پرسش های پیرامون قاعدگی

قاعدگی
22 ژوئن 2017 بدون نظر 1185 بازدید

همه آنچه باید درباره قاعدگی بدانیم/ پرسش های پیرامون قاعدگی

همه آنچه باید درباره قاعدگی بدانیم/ پرسش های پیرامون قاعدگی

هر تخمی پس از آزاد شدن دارای نیروئی است که میتواند مولد جنینی بشود. چنانچه با اسپرماتوزوئید لقاح حاصل کند این نیرو موجد حیات جدیدی خواهد شد. همانطوریکه بیان شد تکامل جنین در داخل رحم انجام میگیرد و برای اینکه رحم بتواند سلولهای گشنیده شده را در خود جای دهد لازم است در مخاط (آستر) آن تغییراتی بوجود آید.

هر وقت تخم آزاد می شود هورمونهائی در رحم اثر کرده و در مخاطب آن تغییراتی بوجود می آورند تا آنرا برای دریافت تخم آماده کنند در اثر این هورمونها عروق خونی مخاط رحم زیاد شده و مخاط ضخیم می شود. اگر تخم گشنیده شود رحم هم به رشد خود ادامه داده و آشیانه ای برای تخم درست می کند ولی اگر تخم گشنیده نشود نخاط رحم خرد شده و با خون از رحم خارج می گردد که همان قاعدگی است. بعبارت دیگر قاعدگی نشان می دهد که تخم رسیده توسط اسپرماتوزوئید گشنیده نشده است.

 دخترها معمولا در چه سنی قاعده می شوند؟

شروع قاعدگی معمولا بین سنین ۱۳ و ۱۹ سالگی است ولی ممکن است اولین قاعدگی در سن ۹ سالگی یا ۱۷ سالگی مشاهده شود. این تغییرات ممکن است در اثر عوامل مختلفه مانند آب و هوا، نژاد، تغذیه، وضعیت غددی و عوامل فیزیولوژیکی باشد.

 نظم و ترتیب قاعدگی باید چطور باشد؟

معمولا از روز اول قاعدگی شروع قاعدگی دیگر ۲۸ روز طول می کشد ولی کمتر افرادی هستند که چنین قاعدگی منظم و مرتبی داشته باشند زیرا معمولا چند روز کم و زیاد می شود و در خانمهائی که تاریخ قاعدگی خود را یادداشت می کنند دوره هائی از ۲۵ تا ۳۵ روز مشاهده شده است، عوامل جسمی وروحی مختلف در نظم و ترتیب قاعدگی دخالت تام دارند.

آیا در موقع قاعدگی خونریزی زیاد است؟

مقدار خونی که در موقع قاعدگی دفع می شود در حدود ۲ تا ۹ اونس میباشد، (هر اونس مساویست با ۲۰ گرم) خون قاعدگی بصورت جریان های متناوبی توسط انقباض عضلات رحم خارج می شود. از خواص خون قاعدگی اینست که به آسانی لخته نمی شود.

چراگاهی اوقات قاعدگی خیلی دردناک می شود؟

در حال طبیعی خانم ها سالم هیچ گونه دردی در موقع قاعدگی احساس نمی کنند. گاهی اوقات ناراحتی هایی مشاهده می شود که خیلی ضعیف بوده و بصورت سنگینی ناحیه لگن و بهم خوردگی و ازدیاد قابلیت تحریک می باشد. گاهی اوقات ناراحتیهای فوق شدیدتر بوده و بصورت درد شکم، درد پشت، اختلالات رودهای و بالاخره خستگی عمومی تظاهر می کند. علت این اختلالات هنوز بخوبی روشن نشده است. عدم رشد و تکامل دستگاه تناسلی جابجا شدن رحم، حالات التهابی گن، عدم هم آهنگی ”بربر هورمونها، خستگی عمومی، یبوست شدید و بالاخره عوامل دیگری در ایجاد قاعدگی دردناک مؤثرند.

روانپزشکان اغلب اوقات قاعدگیهای دردناک را به ناراحتیهای هیجانی نسبت می دهند.

شاید علت ازدیاد قاعدگیهای دردناک در عصر حاضر مربوط به طرز زندگی، وضع غذائی، عدم توسعه عضلانی و بالاخره استعدادهای عصبی و عوامل دیگر باشد.

و هنوز هم پدیده قاعدگی بنظر عدهای خیلی عجیب می آید. اغلب خانمها بعوض اینکه قاعدگی را یک پدیده فیزیولوژیکی و طبیعی تصور کنند آنرا یکنوع ناراحتی و در واقع کسالت میدانند و چنین حالتی باعث هیجان شده که این خود موجد درد و ناراحتیهای قاعدگی می شود.

اگر دختری قاعدگی دردناک داشته باشد آیا پس از ازدواج خوب می شود؟

این مطلب بستگی دارد باینکه علت درد و ناراحتی چه چیز باشد. اکثر اوقات تغییرات جسمی و روحی حاصله از ارتباطات زناشوئی من غیر مستقیم بر قاعدگی و درد آن اثر می کند ولی چنین کیفیتی همیشه موجود نمی باشد. معمولا خانمها پس از یکدفعه آبستنی و زایمان از ناراحتیهای قاعدگی خلاصن می شوند و علت آن تغییرات موضعی و عمومی است که در مرحله تولیدمثل بوجود می آید. یک حالتی موجودات بنام  Endometriosis که اغلب اوقات باعث ایجاد قاعدگیهای دردناک می شود.

بعضی از اطباء قاعدگی دردناک را مربوط به تأخیر در آبستنی و زایمان دانسته و معتقدند که آبستنیهای بموقع و متوالی از این عارضه جلوگیری کرده و یا باعث درمان آن می شود ولی حقیقت این موضوع هنوز باثبات نرسیده است.

آیا در موقع قاعدگی استحمام جایز است؟

هیچگونه دلیلی در دست نیست که بموجب آن از شستشو و تمیز کردن در موقع قاعدگی جلوگیری بعمل آید بلکه بالعکس در موقع قاعدگی نظافت جایز است.

بهتر است در این موقع دستگاه تناسلی خارجی را چند بار در روز شستشو و تمیز کرد. برای این منظور می توان از وان آب استفاده نمود بشرط اینکه درجه حرارت آب مناسب باشد. از آب خیلی سرد و خیلی گرم باید احتراز نمود روی این اصل شنا کردن در دریا و دریاچه در موقع قاعدگی مناسب نیست مگر در نواحی جنوبی بهترین طریقه استحمام در موقع قاعدگی گرفتن دوش می باشد

راجع به فعالیتهای ورزشی چطور؟ آیا ورزش و بازی در این موقع جایز است؟

فعالیتهای ملایم بدون ضرر میباشد. دخترها ممکن است در موقع قاعدگی به هر نوع فعالیتی که عادت دارند مشغول شوند مگر در مواردی  که جریان خون زیاد باشد و یا ناراحتی در کار باشد. برای جلوگیری از خستگی بدن و پرخونی زیاده از حد لگن بهتر است از فعالیتهای شدید و شرکت در مسابقات ورزشی خوداری شود.

آیا در موقع قاعدگی استعمال وسائل بهداشتی بدون مانع است؟

معمولا استعمال کمپرسهای جذب کننده که در داخل مهبل گذاشته می شود بدون ضرر می باشد. ممکن است اینگونه وسائل برای روزهای اول کافی نباشد زیرا جریان خون شدید است. رویهمرفته اگر هیچگونه حالت التهابی در کار نباشد استعمال اینگونه وسائل بدون اثرات سوء می باشد.

 در چه سنی قاعدگی قطع می شود؟

قاعدگی معمولا بین سنین ۴۵تا ۵۰ سالگی قطع می شود در این موقع زن وارد مرحله جدیدی از زندگی می شود که به آن دوره یائسگی (Change of Life Climacteric Menopause) گویند با فرا رسیدن دوره یائسگی قدرت تولید مثل هم بانتها می رسد. این دوره یک تغییر طبیعی است که در زندگی زن بوجود می آید و علت آن کم شدن فعالیت تخمدانها می باشد. دوره یائسگی یکمرتبه شروع نمی شود بلکه یکی دو سال قبل از فرا رسیدن این دوره قاعدگی کم و نامرتب می شود تا بالاخره بکلی قطع شود.

این دوره گاهی اوقات همراه با احساس گرما، عرق زیاد، سرگیجه، . سردرد، بی خوابی، بیقراری و بالاخره سایر تظاهرات عصبی می باشد ولی امروزه می توان تا اندازه ای ناراحتیهای فوق را با هورمونها درمان کرد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *