#


آنستزی چیست ؟

آنستزی
11 فوریه 2017 بدون نظر 11747 بازدید

آنستزی چیست ؟

آنستزی

اعمال جراحی ذاتا دردناک هستند و برای انجام آنها درد بیمار باید از بین برود. برای کاهش درد عمل جراحی از روش هایی استفاده میشود که به آن ها آنستزی Anesthesia میگویند.

آنستزی در لغت به معنای بی دردی است. مسئولیت کاهش حس درد در اطاق عمل به عهده متخصص بیهوشی یا آنستزیولوژیست Anesthesiologist است.

بیهوشی فقط یکی از راه های بی درد کردن بیمار است و میتوان بدون بیهوش کردن بیمار هم درد وی را از بین برده و عمل جراحی را انجام داد.

روش های عمده آنستزی عبارتند از

آنستزی لوکال Local anesthesia :

این روش برای جراحی در یک محدوده کوچک بکار میرود. در این روش داروی بیحسی مانند لیدوکائین در محلی که باید جراحی شود تزریق میگردد و یا اسپری یا قطره یا پمادی در روی پوست یا مخاط قرار داده میشود تا اعصاب آن ناحیه از کار بیفتند.
آنستزی رژیونال Regional anesthesia :

از این روش برای جراحی در محدوده وسیع تری استفاده میشود. در این روش داروی بیحسی مستقیما در اطراف عصبی که مستول حس دهی به یک محدوده است تزریق شده و پوست در یک محدوده وسیع تر بیحس میشود. آنستزی اپی دورال Epidural anesthesia و آنستزی اسپاینال Spinal anesthesia دو نوع از آنستزی رژیونال هستند که در آنها ماده بیحسی در اطراف نخاع تزریق شده و از کمر به پایین بیمار کاملا بیحس و بی درد میشود.
آنستزی جنرال General anesthesia :

در این روش بیمار کاملا بیهوش میشود. داروهایی به بیمار تزریق شده و از راه تنفس به بدن او وارد میشوند که به مغز رسیده و او را بیهوش میکنند.

ممکن است ترکیبی از روش های ذکر شد استفاده شوند مثلا استفاده از بیهوشی عمومی همراه با آنستزی رژیونال برای کاهش درد بیمار بعد از جراحی گاهی اوقات برای انجام اعمال جراحی سبک و کوتاه مدت (مانند آندوسکوپی) بیمار را با تزریق مقدار کمی از مواد بیهوش کننده به یک حالت خواب آلودگی میبرند.

به این حالت سدیشن Sedation میگویند. بیمار بعد از بیدار شدن از این حالت چیز زیادی از عمل جراحی را به یاد نمیاورد. از این روش ممکن است به تنهایی و یا همراه با آنستزی رژیونال استفاده شود تا بیمار در حین جراحی راحت بخوابد و بعدا چیزی از جراحی را به یاد نیاورد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *