#


آلودگی هوا در یک سال بیش از هفت هزار تلفات داشت

آلودگی هوا
4 دسامبر 2017 ۲ نظر 1097 بازدید

آلودگی هوا در یک سال بیش از هفت هزار تلفات داشت

آلودگی هوا در یک سال بیش از هفت هزار تلفات داشت

به گزارش ازمن بپرس، همشهری نوشت: آلودگی هوا طی سال های اخیر در شهار های بزرگ کشور در حال افزایش است، و روز به روز نیز بر وسعت آن افزوده می شود. طبق آماری که از پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران به دست آمده در ایران از هر ده مرگی که اتفاق می افتد یکی به خاطر آلودگی بیش از حد هوا است. همین طور مشکل آلودگی هوا در کشور به یک معضل بزرگ سلامت تبدیل شده است.

البته آمار به دست آمده از ثبت احوال نیز نشان دهنده این است که چهار عامل وجود دارد که از عوامل اصلی مرگ و میر ایرانیان در سال ۹۵ به شمار می رود، و این چهار عامل به ترتیب شامل بیماری های قلبی و عروقی، انواع سرطان، بیماری های تنفسی، و حوادث می باشند. پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران با تحقیقاتی که آلودگی هوای تهران انجام داده سعی دارد در مورد معضل آلودگی حقایق بیشتری را برای مسئولان فاش کند.

البته تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته همپای خیلی از شهر های بزرگ دنیا صورت گرفته است. بر اساس همین تحقیقات است که سازمان جهانی بهداشت آمار سالیانه خود را از وضعیت مرگ و میر در دنیا به دست می آورد. همچنین در تاریخ ۳و۴ بهمن قرار است همایش ملی مدیریت آلودگی در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شود و در این همایش به نقش تاثیر گذار آلاینده های جوی بر سلامتی مردم پرداخته می شود.

یکی از اعضای کمیته علمی ششمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا صادق حسنوند، درباره رابطه میان اپیدمیولوژی و آلودگی هوا در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفته است: طبق تحقیقاتی که انجام گرفته نشان می دهد که ده درصد از علل مرگ و میر هایی که در ایران هستند مربوط به آلودگی هوا است و همان طور که می دانیم آلودگی هوا از چهار عامل اصلی مرگ و میر در جهان می باشد.

آلودگی هوا

همچنین حسنوند در این خصوص ادامه داد: معضل آلودگی هوا به عنوان یک تهدید برای مردم ایران به حساب می آید زیرا در سال میلادی گذشته ۳۳هزار ایرانی توسط همین آلودگی هوا جان خود را از دست داده اند، در صورتی که با آماری که از سازمان جهانی بهداشت به دست آمده این آمار در جهان ۶۲هزار نفر بوده است.

دو راهی که می توان از این وضعیت خارج شد

وقتی با این آمار فاجعه بار در مورد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا مواجه هستیم باید به فکر راه حلی برای خروج از این وضعیت بود. قسمتی از تحقیقاتی که در پژوهشکده محیط زیست در حال انجام است مربوط به راه کارهای کاهش دهنده آلاینده های جوی است.

در این باره حسنوند می گوید: زمانی که بتوانیم استاندارد های خودرویی و سوختی و نیز فرهنگ عمومی مردم را در خصوص استفاده بیشتر از وسایل نقلیه مومی بالا ببریم می توانیم همانند بیشتر شهر های بزرگ دنیا در اروپا، آسیا و نیز آمریکا که توانسته اند از این طریق از دامنه فراگیر آلودگی هوا خلاص شده اند ما هم رهایی یابیم.

تحقیقات طولانی مدت

تحقیقات اپیدمیولوژی پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران در حقیقت تلاشی عمومی و هدفمند برای جلوگیری از بیشتر شدن و پیشروی بیماری ها و عوامل پیدایش آن هاست.
ضمن انجام این تحقیقات که در چارچوب رشته ای با نام اپیدمیولوژی انجام می گیرد، در یک دوره با مدت زمان طولانی دو گروه همسان از دو شهر انتخاب شده که در وضعیت های مختلف هوایی قرار دارند. به عنوان مثال صد هزار نفر در تهران که یک شهر آلوده است و دیگری در شهر پاکیزه مثل اردبیل انتخاب شده و به مدت بیست سال مورد بررسی قرار می گیرند و همچنین تعداد مرگ و میر و نیز علت مرگ و میر های آنان سبب می شود که اصلی ترین دلایلی که ناشی از آلودگی هواست تشخیص داده شود.

آلودگی هوا

کدام مناطق تهران هوای تمیز تری دارند؟

با مقایسه غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در ایستگاه های سنجش آلایندگی هوای تهران به این نتیجه رسیده اند که مناطق شمال شهر تهران نیز با کیفیت هوا نسبت به مناطق دیگر شهر رو به رو نمی باشد. طبق آمار سال ۹۴ میانگین سالانه غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون در اکثر ایستگاه های اصلی سنجش هوای شهر تهران بیشتر از حد استاندارد بوده است.

ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون به ذراتی گفته می شود که از طریق سوختن در موتور وسایل نقلیه ایجاد می شود و یکی از مهم ترین آلاینده های هوای شهر تهران به شمار می آیند. همین طور بر اساس گزارشی که از شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران به دست آمده ، نشان می دهد که در سال ۹۴ایستگاه های مناطق شمال شهر تهران نیز متوسط آلودگی ذرات معلق احتراقی را در وضعیت نا سالم بوده است.

به همین خاطر باید بدانید که حتی مهاجرت به شمال شهر نیز برای اینکه به هوای پاک دست پیدا کنید دیگر جواب نمی دهد. از آغاز امسال تا تاریخ دهم آذر شهر تهران ۱۲روز را هوای پاک داشته، ۱۹۶روز را با هوای سالم گذرانده، و نیز ۴۷روز از روز های نا سالم برای گروه های حساس بوده است و پایتخت تا الان یک روز با هوای نا سالم برای تمامی گروه ها داشته است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *