#


آلزایمر: بیماری که سبب اختلالات مغزی می شود

آلزایمر
20 سپتامبر 2017 بدون نظر 1541 بازدید

آلزایمر: بیماری که سبب اختلالات مغزی می شود

با بیماری آلزایمر بیشتر آشنا شوید

یکی از بیماری هایی که باعث از بین رفن حافظه و کارکردهای مهم دیگر ذهن می شود آلزایمر است. این بیماری یک بیماری معمول زوال عقلی است که در اصطلاح به آن دمانس می گویند. این گروه از اختلالات مغزی باعث از بین رفتن مهارت های فکری و اجتماعی می شوند، شدید بودن این تغییرات به گونه ای هستند که در زندگی روز مره شخص موثر است.

در آلزایمر، خراب شدن و از بین رفتن سلول های مغز و خراب شدن ارتباط بین آن ها باعث می شود که حافظه و عملکرد ذهی کاهش پیدا کند. اقداماتی که پزشکان برای بیماری آلزایمر و استراتژی ها ی مدیریت می کنند باعث بهبودی موقت می شود که این کار باعث به حداکثر رساندن کارایی و حفظ کردن استقلال بیمار می شود. تا آن جایی که می دانید بیماری آلزایمر هیچ درمانی ندارد پس اگر بتوانید هر چه زودتر در شبکه خدمات حماییت کننده قرار بگیرید بسیار اهمیت بالایی دارد.

نشانه ها

شاید در مرحله اول دچار فراموشی و یا گیجی خفیف شوید که این تنها علامتی است که در مورد آلزایمر صدق می کند. ولی هر چه که زمان می گذرد خاطرات بیشتری از ذهن شما پاک می شود. سرعت پیشرفت این علائم در هر شخی فرق دارد. زمانی که شخصی به آلزایمر مبتلا می شود اولین علامتی که شخص به آن پی می برد سخت شدن غیر عادی به یاد آوردن خاطرات و تنظیم افکار است. احتمال دارد که شخص بیمار هیچ حسی نسبت به این بیماری نداشته باشد ولی اطرافیان و خانواده و دوست و همکاران متوجه این تغییرات می شوند.

اختللات مغزی که از بیماری آلزایمر به وجود می آید باعث پدید آمدن مشکلات زیر می شوند:

حافظه

امکان دارد هر کسی دچار فراموشی شود. مثلا اگر فردی یادش برود که دسته کلیدش را کجا گذاشته و یا اسم یک آشنا را از یاد برده باشد این مسئله طبیعی است. ولی مشکلاتی که از آلزایمر باشد به طور دائم و وخیم می باشد. بر روی توانایی و عملکرد شخص در محیط کار و منزل تاثیر زیادی دارد. اشخصای که دچار آلزایمر شده اند ممکن است:
– حرف ها و سوالات خود را چندین بار تکرار کنند و به یاد نداشته باشند که قبلا آن را پرسیده اند.
– ملاقات ها، مناسبت ها و مکالمه هایی که کرده اند را از یاد ببرند و دیگر به یاد نیاورند.
– اشیاها را معمولا در جاهایی قرار دهند غیر از جای خود و بیشتر درجاهایی غیر معمول می گذارند.
– پشت سر هم اسم اعضای خانواده و اشیا را فراموش کنند.

آلزایمر

آلزایمر

اختلال جهت یابی و تشخیص ارتباط فضایی

کسانی که به بیماری آلزایمر مبتلا شده اند امکان دارد آگاهی خود را درهمان زمان زندگی خود مانند روزها، فصل ها و… از یاد ببرند. توانایی مغز توسط آلزایمر برای گزارش هر چه که مشاهده می کند دچار مشکل می شود و در کل فهمیدن وقایع اطراف به سختی صورت می گرد و باعث می شود که بیماران حتی در جاهایی که آشنا هستند هم گم بشوند.

نوشتار و گفتار

آلزایمر باعث می شود که توانایی تمرکز و تفکر در مورد مسائل و به خصوص مفاهیم انتزاعی مثل اعداد دچار اختلال شود. امکان دارد که بیماران در مدیریت مالی، تنظیم یادداشت ها و صورت حساب ها و پرداخت به موقع آن ها با مشکل رو به رو شوند. وقتی که این بیماری پیشرفت کند شخص بیمار دیگر نمی تواند فهم و محاسبه اعداد را انجام دهد.

قضاوت و تصمیم گیری

اتفاقاتی که در زندگی روزمره برای این بیماران می افتد مانند سوختن غذا و یا تصادف بیمار نمی تواند از خود عکس العملی نشان دهد.

برنامه یزی و اجرای وظایف

افراد مبتلا به آلزایمر در فعالیت ها ی روزمره خود مانند برنامه ریزی برای آشپزی و پخت غذا دچار مشکل می شوند. تقریباً کسانی که بیماری آن ها پیشرفته تر است احتمال دارد که بعضی وظایف ساده و آسان را نتوانند انجام دهند، مانند: لباس پوشیدن یا حمام کردن.

تغییر در شخصیت و رفتار

اختلالاتی که برای مغز در بیماران آلزایمر به وجود می آید می تواند طرز رفتار و احساسات شخص را تحت تاثیر خود قرار دهد. کسانی که آلزایمر دارند ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:
– افسردگی
– تغییرات سریع خلقی
– تحریک پذیری و پرخاشگری
– پرسه زنی و جستجو گری
– توهم، مثلا توهم به اینکه شما چیزی از آن ها دزدیده اید.
– اجتماع گریزی
– عدم اعتماد به دیگران
– تغییر در عادات خواب
– هنجار شکنی

آلزایمر

آلزایمر

علت

محققان گفته اند که بعضی عوامل باعث ایجاد آلزایمر در فرد می شود مانند: وراثت، سبک زندگی و عوامل محیطی. که این شرایط به مرور زمان بر روی مغز تاثیر می گذارد.
با اینکه هنوز دلیل های به وجود آمدن آلزایمر در انسان مشخص نشده است ولی تاثیرش بر روی مغز به خوبی مشخص شده است. وقتی دچار آلزایمر می شوید سلول های مغز آسیب می بینند و باعث مرگ آن ها می شوند. در مغز فرد مبتلا به آلزایمر اتصالات بین سلولی کمتر از مغز سالم است. هر چقدر که سلول های مغز بیشتر از بین بروند مغز نیز کوچک تر می شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *