#


آشنایی با علل مشکلات و اختلالات دفع در زنان

اختلالات دفع در زنان
18 دسامبر 2017 بدون نظر 1539 بازدید

آشنایی با علل مشکلات و اختلالات دفع در زنان

آشنایی با علل مشکلات و اختلالات دفع در زنان

مشکلات دفع مدفوع یکی از ناراحتی های شایع در انسان ها می باشد، ولی این اختلال در زنان شیوع بیشتری دارد. به این دلیل که بیشتر اشخاصی که به این ناراحتی مبتلا می شوند از بیان مشکل خود و مراجعه به پزشک شرم دارند و از سوی دیگر در مورد این بیماری ها استاندارد خاصی تعریف نشده است، شیوع آن نیز مشخص نشده است؛ ولی در هر صورت افراد بسیاری که درگیر این مشکل هستند در زندگی شان نیز اختلال ایجاد شده و حتی در بعضی اشخاص مبتلا موجب اجتماع گریزی، ابتلا به افسردگی و نداشتن رضایت از زندگی شان شده است. این نوع اختلال به دو دسته تقسیم می شود یکی اختلال در دفع و دیگری عدم کنترل دفع.

اختلال در دفع مدفوع معمولا با یبوست همراه می باشد و به گونه های مختلفی توسط بیماران مبتلا تعریف می شوند، مثل یبوست( دفع مدفوع کم تر از سه بار در هفته)، تغییر شکل و سفت شدن مدفوع، فشار آوردن هنگام دفع مدفوع و نیز در بعضی مواقع کمک دست برای دفع راحت تر، ابتلا به شکم درد، نفخ شکم، تخلیه نشدن مدفوع به طور کامل و …

در هر حال ابتلا به یبوست یا همان دفع مدفوع کمتر از سه بار در هفته یکی از مشکلات شایع در زنان می باشدکه خصوصا در زنان سن بالا و نیز افرادی که نمی توانند فعالیت زیادی داشته باشند( مانند اشخاصی که دچار سکته ی مغزی شده و یا افرادی که دچار فلج پا ها هستند و نمی توانند تحرک داشته باشند و یا کسانی که به علت درد های مفصلی قادر به انجام فعالیت های سریع نیستند) بیشتر مشاهده می شود.

اختلالات دفع در زنان

یکی دیگر از بیماری های شایعی که وجود دارد اختلال در کنترل مدفوع می باشد؛ به طوری که در تمام جمعیت حدود دو تا سه درصد افراد به آن مبتلا هستند. با بالا رفتن سن نیز شیوع آن خیلی سریع افزایش می یابد و در اشخاصی که نمی توانند حرکت کنند به پنجاه درصد می رسد. افرادی که به این مشکل مبتلا هستند دچار اختلالات روحی نیز می شوند، مانند عدم اعتماد به نفس، اجتماع گریزی، افسردگی و…

اوج فاجعه در بیماران جوانی است که پس از زایمان، به پارگی عضله ی دفع دچار شده باشند و به خاطر درمان نکردن آن از حضور در اجتماع منع می شوند و نمی توانند به طور عادی به زندگی خود ادامه دهند.

علل اختلالات دفع مدفوع

۱)یکی از دلایل شایع این مشکل، ایجاد اختلال در غدد درون ریز مانند دیابت و کم کاری تیروئید و نیز بارداری می باشد. در بیماری دیابت فرد مبتلا به آسیب عصبی ناشی از دیابت دچار شده و به دنبال آن حرکات روده ای کم می شود و نهایتا فرد دچار یبوست می شود. بارداری هم به علت اثراتی که هورمون های زنانه دارد سبب کم شدن حرکات روده ای شده و در نهایت باعث می شود زنان باردار دچار یبوست شوند( بیش از سی درصد زنان حامله به یبوست مبتلا می شوند) البته ایجاد این مشکل در زنان باردار به عنوان بیماری به حساب نمی آید زیرا پس از اتمام بارداری برطرف خواهد شد.

۲)از دلایل دیگری که موجب ابتلا به یبوست می شود بیماری های سیستم عصبی مانند سکته ی مغزی، تومور مغزی، بیماری ام اس، پارکینسون و نیز بیماری های مادرزادی سیستم عصبی روده ای می باشند.

اختلالات دفع در زنان

۳)ایجاد اختلال در آناتومی دستگاه دفع مدفوع مانند هموروئید (بواسیر)، افتادگی لگن، مسدود شدن بخش انتهایی سیستم دفعی و نیز چسبندگی های روده می توانند از علل ابتلا به این بیماری باشند.

۴)استفاده از بعضی دارو ها نیز می تواند سبب ابتلا به یبوست و یا عدم کنترل مدفوع شود. از دارو های اصلی که می توان به آن اشاره کرد دارو های ضد فشار خون، دارو های ضد افسردگی و نیز آنتی اسید های حاوی آلومینیوم هستند که معمولا برای ناراحتی های مربوط به معده مصرف می شوند، می باشند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *