#


آشنایی بیشتر با نحوه ی عملکرد ستون فقرات

11 آوریل 2018 بدون نظر 1935 بازدید

آشنایی بیشتر با نحوه ی عملکرد ستون فقرات

ستون فقرات چگونه حرکت می کند؟

ستون فقرات یا استخوان پشت از نقطه نظر پزشکی به ستون مهره ها معروف است و نقش آن نگهداری و حفاظت از تمام بدن است و ما را قادر می سازد خم شویم، به همه جهات بچرخیم و در همان زمان از ساختارهای مهم بدن مثل اعصاب که از بین آن می گذرد حفاظت می کند. بعلاوہ تمام اینها آن چیزی است که یک عمر با ما باقی می ماند. هیچ ساختار مهندسی دقیقا شبیه به خصوصیات ستون فقرات نیست و به هیچ وجه نمی تواند بیانگر این نکته باشد که ناراحتی و مشکلات مربوطه می تواند لحظه به لحظه افزایش یابد.

ستون مهره ها

ستون فقرات هر انسان مرکب از یک ستون قطعات استخوانی معروف به مهره پشت است که روی یکدیگر قرار گرفته اند و تشکیل ستون مهره ها را می دهند. هفت مهره گردنی در گردن دوازده مهره پشتی در بالا و وسط کمر و پنج مهره کمری در قسمت پایین ستون فقرات قرار دارد. پنجمین مهره کمری معروف به L۵ است که روی استخوان خاجی قرار دارد جایی که در ادامه به استخوان دنبالچه متصل می شود. استخوان خاجی مرکب از چندین مهره است که به یکدیگر متصل شده اند به استخوان خاجی از پهلو به لگن خاصره متصل می شود . حلقه استخوانی که بالا تنه را حمل می کند در ادامه توسط باسن حفاظت می شود.

نگاه کردن به تصویر ستون فقرات از پشت

با نگاه کردن به تصویر ستون فقرات از پشت در می یابیم که ستون فقرات یک ستون عمودی از مهره هاست که به لگن خاصره در پایین چسبیده است و جمجه سر را در بالا نگه میدارد. مهره گردنی در گردن اجازه میدهد که جمجمه به همه جهات بچرخد و خم و راست شود.

نگاه کردن به تصویر ستون فرات از پهلو

وقتی از پهلو به تصویر ستون فقرات نگاه می کنیم در می یابیم که ستون فقرات یک خمیدگی یا انحناء برجسته دارد. مهره کمری در پایین کمر ضمائم استخوانی بلندی دارد که به ماهیچه های پر قدرت چسبیده است. استخوان خاجی و استخوان دنبالچه در پایین ستون فقرات مرکب از هفت مهره متصل هستند.

دیسک های بین مهره ای

ستون فقرات قادر است خم شود و بچرخد زیرا دیسک های مفاصل دایره ای شکل) قابل انعطافی در بین مهره ها وجود دارد. هر دیسک یک ساختار پهن با یک مرکز ژله مانند بنام نوکلئوس (هسته اصلی) و یک پوسته بسیار محکم خارجی بنام آنولوس دارد.

ساختار ستون فقرات

مهره ها توسط دیسک های قابل انعطاف بین مهره ای بصورت جدا از یکدیگر هستند. اعصاب نخاع را در سراسر روزنه های کوچک بین مهره ها پخش می کند.

مفاصل پهن (مفاصل فست)

مهره ها همچنین توسط یک جفت مفصل کوچک که در پشت ستون فقرات قرار دارد به یکدیگر متصل هستند. در هر دو طرف آنها می توانند تحت تأثیر کشیدگی و آسیب قرار بگیرند و ممکن است در این حالت تورم های استخوانی ناشی از فشار روی اعصاب ایجاد شود.

شبکه عصبی

نخاع، عصب اصلی یا کابلی است که اعصاب دست و پا و تنه را به مغز متصل می کند. ستون مهره ها توسط نخاع محافظت می شود. سیستم عصبی به طریقی شبیه به یک شبکه تلفنی است که پیامها را از مغز شما به قسمتهای مختلف بدنتان می رساند و دوباره بر می گرداند. پیامهایی که به اعصاب پایین می رسد باعث می شود ماهیچه ها منقبض شوند و بنابراین حرکاتی مثل قدم زدن را کنترل می کند. پیام های منتقل شده به اعصاب بالایی حامل و انتقال دهنده احساسات هستند که در نهایت به مغز شما می رسد و بدین ترتیب است که شما احساساتی مثل تماس و درد را حس می کنید.

نخاع

زنجیری از بافت عصبی بنام نخاع از مغز تا پایین ستون فقرات داخل مجرایی که توسط مهره ها ساخته شده است ادامه دارد. ریشه های عصبی ؛ خارج نخاع تقسیم شده، تا فاصله کوتاهی بین خود مجرا ادامه دارد و سپس داخل جفت های مفصلی در هر دو ردیف ستون مهره ها می شود تا نیازهای بدنه، بازوها و پاها را از طریق ستون مهرها برآورده کند.

ضایعات کمری

این حقیقت که نخاع پیام ها را به و از بدن منتقل می کند به این معنی است که اگر به آن آسیب رسد، مفاصل ممکن است تأثیر بپذیرند و این می تواند منجر به فقدان یا تغییرات دوره ای احساسات و یا گسترش درد و ضعف حرکات شود. این همان اتفاقی است که وقتی افراد بعد از یک تصادف شدید فلج می شوند رخ می دهد. تعداد مهره های از کار افتاده دست و پا یعنی چه آنهایی که می توانند بازوهایشان را حرکت دهند و چه آنهایی که نمی توانند پاهایشان را حرکت دهند و یا اینکه همه چهار مهره دست و پا از کار بیافتد بستگی به جایی دارد که نخاع آسیب دیده است. اگر این ضایعه در ناحیه گردن باشد، فلج شدن و فقدان حس می تواند هر دو بازوها و پاها را تحت تأثیر قرار دهد.

اگر چه، اگر ضایعه در ناحیه مهره پشتی یا کمری باشد زیر سطح بازو، فقط ماهیچه های ران تحت تأثیر قرار می گیرند. در بیشتر ضایعات کمری، اعصاب آسیب می بینند اما نخاع آسیب نمی بیند. درد می تواند در خود کمر گسترش یابد. در نتیجه آسیب های مستقیمی به رباطها، زردپیها، مفاصل و سایر ساختارها در و اطراف ستون مهرهها وارد می شود. اما برای اینکه همان اعصابی که این بافت ها را تامین می کنند برآورنده نیاز پاها هستند بیماران ممکن است در ناحیه پاها احساس درد داشته باشند. بعلاوه ممکن است فشار مستقیمی روی اعصاب وارد آید بنابراین درد ایجاد می شود، تغییر در حس و ضعف در ناحیه پاها نیز بوجود می آید.

واضح است که کمر یک ساختار بسیار پیچیده ای است. وقتی ضایعات کمی در کمر وجود داشته باشد، درد کمر احتمالا بخاطر چندین دلیل متفاوت افزایش خواهد یافت. نیاز به بررسی های بسیار دقیق خواهد بود تا تشخیص دهیم در هر فرد چه اتفاقی افتاده است. خوشبختانه، وخیم ترین کمردردها بدون احتیاج به اشکال مختلفی از دخالت های فردی و دارویی بهبود می یابد.

در نتیجه در کل، آزمایشات بسیار دقیقی برای تعیین ضایعات ویژهای که باعث ایجاد این مشکلات می شوند مورد نیاز است. البته نشانه های بیماری، جدی تر و شدیدتر می شوند مهم است که تشخیص دهیم دقیقا چه اتفاقی افتاده است و به عبارتی مشکل از کجاست و بررسی بسیار دقیق و آزمایشات تخصصی که شامل بعضی از عکسبرداریهای جدید و پیشرفته است در این زمان ضروری و لازم به نظر می رسد.

نکات کلیدی در مورد ستون فقرات که باید بدانیم

*ستون مهره ها شامل مهره هایی است که توسط دیسک ها و مفاصل پهن به یکدیگر متصل شده اند. دیسک یک مرکز ژله ای شکل بنام نوکلئوس و یک پوسته بیرونی بسیار محکم بنام آنولوس دارد.

*درد کمر ممکن است از ناحیه آسیب دیده شروع شده و تا ساختارهای مختلف وسیع بدن افزایش یابد.

*درد کمر توسط اعصاب انتقال می یابد. راههایی که این اعصاب به فعالیت واداشته میشوند پیچیده هستند و به بافت ویژه یا نوعی از عصب که تحت تأثیر قرار گرفته است بستگی دارد.

*وخیم ترین کمردرد به سرعت بهبود می یابد و معمولا هیچ احتیاجی به آزمایشات بسیار دقیق برای تعیین علت اصلی نیست.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *