#


آشنایی با عواملی که موجب بروز پوکی استخوان می شوند

23 ژانویه 2018 بدون نظر 1917 بازدید

آشنایی با عواملی که موجب بروز پوکی استخوان می شوند

آشنایی با عواملی که موجب بروز پوکی استخوان می شوند

پوکی استخوان پیامد های ناگواری را برای بدن در بردارد. از جمله عواملی که سبب بروز پوکی استخوان خواهد شد می توان به رژیم غذایی نا مناسب، دریافت ویتامین دی به میزان ناکافی، بالا رفتن سن و کم بودن ویتامین دی در بدن اشاره کرد. در ادامه ی این مطلب شما می توانید با راه هایی که برای مبارزه با پوکی استخوان مناسب هستند آشنا شوید.

پوکی استخوان به عنوان یک ناهنجاری در سیستم استخوانی بدن می باشد که ممکن است باعث افزایش ایجاد ترک در استخوان و نیز شکستگی استخوان ها شود و موجب اختلالات حرکتی در انسان خواهد شد.

علاوه بر این که پوکی استخوان به عنوان یک بیماری به شمار می رود بلکه می تواند موجب کاهش تحرک انسان شده و همین باعث ابتلا به برخی از بیماری های گوناگون خواهد شد.

پوکی استخوان به عنون یک ناهنجاری ایجاد شده در سیستم استخوانی بدن است که موجب افزایش ایجاد ترک در استخوان و همچنین ایجاد شکستگی در استخوان ها می شود، البته، پوکی استخوان یک بیماری مربوط به استخوان می باشد که موجب اختلالات حرکتی در انسان خواهد شد.

اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند گزارشی از کاهش قد و یا ایجاد ترک و شکستگی در استخوان هایشان داده اند، ولی پوکی استخوان تنها به وجود آمدن چنین ناهنجاری هایی نمی باشد و نتایج این بیماری بسیار پیچیده تر بوده و ناراحتی های بیشتری به وجود خواهد آورد.

آیا سن و جنسیت افراد با پوکی استخوان ارتباط دارد؟

بیشتر زنان پس از سن چهل سالگی، با گذشت هر سال بین یک تا پنج درصد از تراکم استخوانی شان کاهش پیدا می کند، در صورتی که در آقایان این کاهش تراکم استخوانی از یک درصد هم کم تر می باشد.

استخوان ها به طور همیشگی در حال تغییر و تحولات می باشند، و با این روند تغییر استخوان های کهنه از بین رفته و به جای آن ها استخوان های تازه تشکیل خواهد شد.

دلیل ابتلا به پوکی استخوان این است که میزان استخوان های جدیدی که تشکیل می شوند از استخوان هایی که از بین رفته اند کم تر خواهد شد و یا این که استخوان هایی که در حال از بین رفتن می باشند از میزان طبیعی و نرمال بیشتر می شود.

باید بدانید که بهترین سن برای ارزیابی و بررسی میزان سلامت و مراقبت از استخوان ها سن ۳۵سالگی می باشد. از فاکتور هایی که یک کتخصص به کمک آن ها می تواند تا حدودی آینده ی استخوان های انسان را پیش بینی کند می توان به فاکتور های ارثی، نوع تغذیه، برنامه ی غذایی، میزان انجام فعالیت های ورزشی و نرمشی افراد، میزان مصرف الکل و مصرف سیگار اشاره کرد.

به طور کلی تشکیل استخوان های انسان به یک روز ختم نمی شود و این کار طی سالیا دراز انجام می گیرد، معمولا مدل و شکل استخوان ها در طول عمر افراد دچار تغییراتی خواهد شد و اغلب انسان تا موقعی که ابتلا به این بیماری سبب شکستگی و ایجاد ترک در استخوان نشود از آن اطلاع پیدا نمی کند.

شرایطی وجود دارند که احتمال ابتلا به بیماری پوکی استخوان را افزایش می دهند. برخی از این شرایط از قبیل نداشتن تغذیه ی مناسب و استفاده از غذا های آماده، بی تحرکی های طولانی مدت به دلیل ابتلا به برخی از بیماری ها و یا تنبلی و یا شرایط ویژه برخی از کارها، وزن خیلی کم، استفاده از الکل و هر گونه دخانیات، ایجاد اختلالات هورمونی مانند کاهش استروژن و تستسترون، ابتلا به برخی از ناراحتی های جذب و گوارش غذا به دلیل وجود برخی از بیماری های مربوط به معده و روده، استفاده از برخی از دارو های مخصوص بیماری هایی نظیر صرع، تیروئید و همچنین دارو های معده به صورت دراز مدت و نیز ابتلا به برخی از بیماری های مزمن از قبیل بیماری های کبدی و کلیوی می باشند.

علاوه بر عوامل مربوط به ژنتیک افراد که در تعیین مقاومت و چگالی استخوان ها موثر می باشند، عوامل محیطی نیز نقش تاثیر گذاری در این زمینه خواهند داشت.

ویتامین دی و نقش کلیدی آن در بروز پوکی استخوان

معمولا کودکانی که در خانه های آپارتمانی زندگی می کنند کم تر در معرض نور خورشید قرار می گیرند و به دنبال این امر است که دریافت ویتامین دی در آن ها نیز کم تر خواهد شد، امروزه بیشتر کودکان به دلیل کم تحرکی و نیز به دلیل نشستن های زیاد در برابر کامپیوتر و تلویزیون چندان حرکتی ندارند، همچنین افراد به جای مصرف شیر که دارای کلسیم می باشد و برای استخوان مفید است از نوشابه استفاده می کنند که به عنوان دشمتن استخوان ها به شمار می آید.

یکی دیگر از عواملی که موجب کاهش تراکم استخوان ها می شود این است که تعداد افرادی که از انواع مختلف دخانیات استفاده می کنند در همه ی مقاطع سنی افزایش یافته است، بیشتر افرادی که دچار اضافه وزن هستند برای این که به تناسب اندام رسیده و به وزن ایده آل خود برسند به جای این که ورزش کرده و از تمرینات منظم ورزشی استفاده کنند، با رعایت برخی از برنامه های غذایی نا مناسب به سوء تغذیه دچار شده و همین امر باعث شروعی برای ابتلا به بیماری پوکی استخوان خواهد بود.

تاثیر تغذیه بر ابتلا به پوکی استخوان

یکی از عواملی که بر سلامتی استخوان ها می تواند تاثیر گذار باشد داشتن تغذیه ی مطلوب و مناسب می باشد، چنانچه افراد از تغذیه ی نا سالم استفاده کنند حتی اگر به همراه تمرینات منظم ورزشی هم باشد باز هم موجب کاهش تراکم استخوان ها و شکننده شدن آن ها خواهد شد.

یکی از مهم ترین ماده حیاتی برای سلامتی استخوان ها کلسیم می باشد، بهتر است زنانی که سن آن ها بیشتر از پنجاه سال است، از روزانه ۱۵۰۰میلی گرم کلسیم استفاده کنند که این میزان کلسیم در چهار لیوان شیر وجود دارد.

از دیگر مواد غذایی که دارای کلسیم می باشند می توان به انواع گوناگون دانه های روغنی و نیز انواع آجیل، تخم مرغ، ماهی ها، سبزیجات و نیز گونه های مختلف دانه های سبز نظیر لوبیا اشاره کرد، همچنین استفاده از ویتامین دی هم به عنوان تغذیه ی کمکی می تواند در جذب کلسیم تاثیر زیادی داشته باشد.

بهتر است بدانید که مصرف زیاد نمک باعث از بین رفتن کلسیم موجود در بدن می شود، همچنین غذا های آماده ای که در بسته بندی ها می باشند دارای مقدار زیادی نمک هستند که علاوه بر ابتلا به پوکی استخوان سبب بالا رفتن فشار خون نیز خواهد شد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *