#


آشنایی با خواص درمانی گوجه سبز/فواید گوجه سبز برای بدن

خواص درمانی گوجه سبز
8 دسامبر 2017 ۲ نظر 1209 بازدید

آشنایی با خواص درمانی گوجه سبز/فواید گوجه سبز برای بدن

آشنایی با خواص درمانی گوجه سبز/فواید گوجه سبز برای بدن

تقویت کننده اعصاب و رفع کننده تحریکات عصبی و زیاد کننده شیر در بانوان شیرده است. دفع سموم بدن چون اوره، اسید اوریک، کلسترول، تقویت کننده کبد و ملین، و بالاخر ه درمان کننده کودکان رنجور و کم خون است.

گرمی هوا و فعالیت روزانه زندگی برای همه باعث خستگی شده، بالنتیجه قابلیت تحریک اعصاب بالا می رود این است که چنین فصلی ناراحتی ها و عصبانیت ها و نگرانی ها افزون می شود. گذشته از این ها در فصل گرما به خاطر عرق زیادی که شخص می کند آب بدن کم می شود لذا فعالیت کبد و کلیه تخقیف می یابد. از طرفی بدن برای مبارزه با گرما ویتامین های ذخیره خود را مصرف می کند. بالنتیجه سلول ها به خصوص سلول های کبدی دچار کمبود ویتامین های لازم شده و آن طوری که باید وظیفه خود را در دفع سموم بدن و شستشوی خون از مواد زائد و اوره و کلسترول انجام نمی دهد.

اما آفریدگار بی همتا، موهبت های گرانبهایی در دسترس بشر قرار داده تا با مصرف آن همه عوارضی و ناراحتی ها مرتفع گردد. یکی از این مواهب پرارزش الهی گوجه است. این میوه که به نظر خیلی معمولی و بی ارزش است، اگر مورد مطالعه و آزمایش قرار گیرد چون معجونی گرانبها جلوه گر می شود. گوجه در هر صد گرم آن ۱۰/۵ گرم پتاسیم دارد. نشاسته پر ارزش آن در حفظ سلامت بدن موثر می باشد. مصرف روزانه گوجه به خاطر این مقدار پتاسیم باعث می شود که فعالیت سلول های کید افزون شود و ویتامین های لازم به دستگاه های مختلف بدن برسد و کلیه بتوانند اوره، کلسترول و مواد مضره بدن را دفع نمایند.

خواص درمانی گوجه سبز

مخصوصاً توصیه می شود همه سالمندان و کسانی که دچار ناراحتی کبد یا فشار خون و زیادی اوره و کلسترول می باشند گوجه را فراموش نکنند. گوجه دارای ۸۵٪ آب، از آن گذشته دارای پتاسیم و مقادیر زیادی کلسیم و فسفر و منیزیم و آهن محلول دارد که به خوبی جذب بدن می شود.

گوجه به خاطر داشتن این چنین مواد برای کودکان بهترین داروی مشهی (اشتها اورا و بهترین وسیله رشد نمو می باشد. گوجه در اشخاص بزرگ موجب طراوت و شادایی شده. در رفع خستگی که در اثر کار زیاد و گرما به وجود آمده، موثر است زیرا اول همان طور که گفتیم سلولها را شستشو داده.

سموم بدن را دفع و به خاطر وجود ویتامین های مختلف، به خصوص ویتامین های فاکتورهای (ب)، اعصاب راتقویت و تحریکات و ناراحتی های آن را رفع می نماید. ویتامیهای( آ )، (ب ۱ )، (ب ۲ )، (ب) و (ث) به مقدار فراوان در گوجه وجود دارد. وجود پتاسیم و کلسیم و فسفر در گوجه باعت می شود که غدد بدن بخصوص غدد شیر فعالیت بیشتری داشته باشند. در نتیجه بانوان شیرده، با خوردن گوجه می توانند دارای شیر کافی با مواد قویتر و لازم باشند. آهن موجود در گوجه نیز چون به مقدار ۳۰ گرم میباشد، به خوبی می تواند در فعالیت خونسازی بدن موثر بوده.

در اشخاص کم خون مخصوصاً کودکان رنجور شفابخش و درمان کننده باشد. با همه اینها باید دانست گوجه در بدن عمل اکسیداسیون را تسریع میکند و خود این عمل موجب بهتر دفع شدن سموم بدن می شود، نیز گوجه دارای املاحی است که به اصطلاح کولاکل بوده، باعث ترشح صفرا شده به مزاج لینت میدهد.

وجود این عمل بسیاری از ناراحتیها را رفع میکند و همان طور که گفتیم گوجه مدر بوده، باعث رفع سموم و مواد زائد بدن می شود. گوجه با این همه خواص حیاتی که دارد، برای بدن لازم و به خاطر طعم مطبوع و اسانس معطر خود محرک شیمیایی و روحی خوبی برای ترشحات دستگاه گوارش می باشد. بدین لحاظ باز توصیه می کنیم هراطور که شده و در هر سنی که هستید از خوردن گوجه غفلت نفرمایید.

گوجه انواع و اقسام داشته با آلو قرابت و نزدیکی دارد. بهترین نوع گوجه برقانی است که پوست آن به آسانی کنده می شود و نوع دیگر گوجه گلستانی است که در خراسان می روید و رنگ آن سبز بوده کمتر قرمز می شود. نوع پیش رس گوجه سبز است که به نام گوجه گیلانی و گیانی گوجه معروف است، اولین میوه ای که در فصل بهار به بازار می آید. این نوع گوجه خاصیت مسهلی ندارد، مهذالک با یبوست مزاج می جنگد و به رنگ های سبز و زرد و قرمز ظاهر می شود. رنگ گوجه ترکیبی شبیه جوهر زردک است که در بدن تبدیل به ویتامین (آ) می شود. به همین جهت است که انواع گوجه در درمان شبکوری و رشد بدن مفید است. مقدار این ویتامین در انواع زرد و قرمز گوجه بیشتر است. علاوه بر جوهر زردک دارای ویتامین های (ب) و (ث) می باشد. به این جهت برای اعصاب مفید بوده، مسکن التهاب صفرا می باشد.

خواص درمانی گوجه سبز

گوجه دارای املاح زیادی از قبیل: آهن، کلسیم، فسفر، منیزی، پتاسیم، سدیم، و منگنز میباشد. گوجه از میوه های خنک بوده این خاصیت در انواع ترش گوجه بیشتر است. اقسام درشت گوجه خاصیت نرم کننده دارند، در این خاصیت هرگز به پای آلو نمی رسد.

خشک شده آنها که بیشتر به نام آلوچه خشکه فروخته می شود، درمان خوبی برای ضعف اعصاب و کم خونی است. اقسام مختلف گوجه که برای معالجه نقرس، رماتیسم، و تصلب شرایین تجویز شده است، همگی پیشاب آور بوده، اعمال کلیه را تنظیم می نمایند.

جوشانده ۲۵ تا ۳۰ گرم برگ درخت گوجه، کشنده کرم معده است و این خاصیت در مغز هسته آن نیز میباشد. سابقاً جوشانده برگ گوجه را به عنوان تببر مخصوصا برای مبتلایان به بیماریهای ریوی تجویز می کردند. برگ آن نفخ دارد و برای معده مضر است. مگر اینکه همراه یک مسهل خورده شود و برای این کار سابقا گل قند را تجویز می کردند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *