#


آشنایی بیشتر با خواص درمانی چغندر/ فواید شگفت انگیز چغندر

خواص درمانی چغندر
27 نوامبر 2017 ۲ نظر 1729 بازدید

آشنایی بیشتر با خواص درمانی چغندر/ فواید شگفت انگیز چغندر

آشنایی بیشتر با خواص درمانی چغندر/ فواید شگفت انگیز چغندر

از زبان خود چغندر بشنوید: من چغندر هستم، به من چگندر و چندر هم میگویند. اعراب مراسلق صدا میکنند. درگذشته به پخته ریشه من لبلبو و اکنون لبوهم میگویند. گیاه شناسان قدیم مرا از دسته میوه و سبزیجات جدا کرده جزو هویجها شمرده اند، ولی برگ من در دسته سبزیهاست. برگ من سحرگاه بیمزه و شامگاه شیرین است، زیرا در روز با کمک نور آفتاب قند می سازم و شب بتدریج آن را جهت ذخیره به بیخ خود که انبار من است میفرستم و به همین جهت است که اگر برگ مرا صبح بچینند و میل کنند، جز سبزیجات خنک بوده، عصر خنکی کمتری دارم و خیلی متأسفم که شما نمی توانید برگ و بیخ مرا خام خام میل نمایید، والا می توانستم ادعا کنم که خداوند بعد از عسل شفا را در من قرار داده است.

بیخ من اگر خام خورده می شد، بدون شک شما می توانستید آن را عسل گیاهی بدانید، من با این که خاصیت مسهلی ندارم، معذالک پاک کننده شکم هستم و به هضم غذا کمک می کنم و التهاب معده را فرو می نشانم، مفیدترین و بهترین اعضاء من برگ من است و بعد ساقه های من و سپس بیخ من که پخته آن لبو نام دارد. شکل لبو گرد است ولیکن چغندر کله قندی شکل است.

خواص درمانی چغندر

خواص درمانی چغندر

«قند من برای مبتلایان به مرض دیابت خوب نیست» ولی در عوض خداوند مصلح آن یعنی دوای مرض قند را در ساقه و برگ من قرار داده است، مشروط به این که صبح زود آن را بچینید و در سایه حفظ نمایند تا خنک شود.

برگهای کلفت من سنگین و دیرهضم میباشد، ولی در اثر پختن سختی و نفخ آن از بین میرود. خنکی برگهای تازه من زیاد است، قوت غذایی کمتری دارم، ولی در عوض دوای بسیار خوبی هستم. خوردن پخته من رعشه را معالجه میکند، مخصوصاً برگ سرخ رنگ آن که اگر آن را خام با سرکه و خردل بخورند طحال را باز میکند و ورم آن فرو می نشاند.

جهت درد پشت و مثانه و امراض مقعد مفید است، آب برگ من با داروهای مسهل به اخراج بلغم کمک میکند و جهت درد مفاصل و نقرس سودمند است. اگر بیخ مرا با عسل مخلوط کرده از بینی بالا کشند، فضولات بینی را پاک می کند. خوردن آب برگ من جهت سردرد و دندان درد مفید است.

کمپرس با آب گرم برگ من قرمزی چشم را از بین میبرد، مخصوصاً اگر آن را گرم کنید و با پنبه یا باند روی پلک چشم بگذارید، اگر چند قطره آب نیم گرم برگ مرا در گوش با پنبه یا قطره چکان بچکانند، درد آن را ساکت میکند، مخصوصاً اگر با روغن بادام یا عسل مخلوط کرده باشند.

شستشو با جوشانده برگ من شوره و چربی را از بین میبرد و شپش را هم نابود میکند. ضماد برگ من با بوره (اسید بوریک) جهت کک مک و طاسی به کار می رود و همچنین برای ورم پشت و پا و استسقا و سایر اورام مفید است. تنقیه با آب نیم گرم من جهت ورم روده و گرفتگی آن نافع است. اگر دست و پای شما و کودکان شما در اثر سرمازدگی ترکی پیدا کرده است، نگران نباشید. آن را مدتی در آب گرم من بگذارید برطرف خواهد شد.

مالیدن برگ پخته من پس از سرد شدن درمان سوختگی آتش یا آب جوش است و آفتاب زدگی را معالجه میکند. ضماد برگ کوبیده من جهت تسکین درد و پاک کردن کک مک و طاسی و با عسل جهت دمل و جوشهای جلدی و با حنا جهت رویانیدن مو و رشد آن و باروغن بادام جهت فروکش کردن اورام و خوردن آن با خردل مسکن شکم درد میباشد.

من به علت داشتن آرسنیک از بیماری جذام جلوگیری میکنم و به علت داشتن فسفر غذای مغز بوده، نیروی حافظه را زیاد میکنم اعصاب را محکم مینمایم و حرارت خون را فرو مینامه استخوان بندی را تقویت میکنم. من برای کلیه مفید می باشم. دارای مواد ازته، مواد قندی، املاح معدنی مثل کلسیم و آهن نیز می باشم، منچه پخته و خام، مقوی هستم و با این که ۱۷ درصد قند دارم  خنک می باشم و این خاصیت در برگ من زیادتر است. با آب لیمو برای بهبود التهاب مثانه رفع یبوست و بیماریهای پوست مصرف می شوم.

خواص درمانی چغندر

خواص درمانی چغندر

بوداده پوست ریشه مرا می توان مانند قهوه دم کرده نوشید. من دارای ویتامین آ به صورت جوهر زردک و انواع ویتامین های ب وث بوده اشتها آور هستم. برگ قرمز من به علت ویتامین های زیاد و کمی ارسنیک و روبیدیم تا بخواهید مفید است.

حال که خواص لبو را دانستید و توجه فرمودید که بیخ من تمام مواد لازم را از نظر ویتامین و آنزیم جهت هضم و جذب قند دارد، بد نیست بدانید قندی که با کمک داروهای شیمیایی از بیخ من گرفته می شود، فاقد این عوامل است و برای این که در بدن شما بسوزد و نیروی لازم را تحویل دهد ناچار است که این عوامل را از غذاهای دیگر و ذخائر بدن گرفته انسان را دچار کمبود آنها ساخته موجب بیماریزاست و در زندگی نیمه مصنوعی شما از غذاهای کشنده محسوب می شود. مرگ تدریجی که از خوردن قند سفید به انسان دست می دهد عامل بسیاری از ناخوشیها و ناراحتیهای جسمی و روحی است. دندان را خراب می کند، خون را کثیف می نماید، کبد را که سکان کشتی بدن است خراب می نماید و سلسله اعصاب را ضعیف، به این جهت من به شما توصیه میکنیم که برای شیرین کردن کام خود حتی المقدور از شیرینهای طبیعی مثل عسل و موز و شیره خرما و از بیخ پخته من (لبو) استفاده می نمایید و اگر خواستید قند بخورید از قند نیشکر بهره مند شوید.

چغندر از نظر پروفسور لهامو و دکتر لئونس کارلیه و اریک نیثرل، ریموند دکسترت به شرح زیر است:

فوائد درمانی چغندر:

سرشار از ویتامین های آ، ب، ث، و دارای مقدار زیادی قند می باشد و خنک و سرد و اشتهاآور، دارای اثر رادیواکتیو است که عمل آن در دستگاه هاضمه بدن قابل توجه و اهمیت است، چغندرملین، مدر، آرام بخش است. جوشانده چغندر به مقدار ۲۵ تا ۵۰ گرم در یک لیتر آب برای التهاب معده و مثانه، یبوست، بواسیر و بیماری های پوست مصرف می شود «برای دیابت مضر است».

خواص درمانی چغندر

خواص درمانی چغندر

با چغندر معمولی می توان قهوه ای بهداشتی تهیه کرد و طرز تهیه آن این طور است: پوست چغندر را بتراشید و آن را به قطعات گردی که ۵ سانتی متر قطر آن است درآورید و سپس این قطعات را در آفتاب خشک کنید. وقتی که خشک شد، در کوره یا فر آن را بودهید تا رنگ آن زرد تندی بشود. بعد آن را به تکه هایی که به اندازه قهوه باشد تقسیم نمایید و آن را در قهوه خورد کنی نرم کنید. بعد اینها را پودر کرده در پاکت بریزد و در جای خشکی در قوطی های چوبی آن را حفظ کنید. هر چقدر بیشتر بماند طعم و مزه آن بهتر می شود. برای این که چغندر پوست کنده شود باید وقتی که کاملاً گرم است از آب گرم آن را بیرون آورید و در آب سرد بیندازید، بدینوسیله بدون هیچ زحمت و اشکالی پوست آن گرفته می شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *