#


آسیب های عصبی چه علائمی دارند؟

آسیب های عصبی
27 نوامبر 2017 ۳ نظر 2945 بازدید

آسیب های عصبی چه علائمی دارند؟

آسیب های عصبی چه علائمی دارند؟

به گزارش از من بپرس، اولین علائمی که آسیب های عصبی دارند بسیار ترسناک هستند. مثلا شما تصور می کنید که بدون هیچ احساسی پای تان را بریده اید.

طبق گزارشی که دکتر هلث پرس به دست آورده است نشانه هایی که آسیب عصبی دارد می تواند احساسی متضاد خودش را نشان دهد، مانند سوزش، درد و سوزن سوزن شدن شدید بدون هیچ دلیل معینی. علائم آسیب عصبی به شکل های گوناگونی به وجود می آید، چون در بدن هر انسانی هزاران عصب وجود دارد.

چندین میلیون نفر از آسیب های عصبی محیطی و یا نوروپاتی در سراسر دنیا رنج می برند. دلیل اصلی که در این زمینه وجود دارد دیابت می باشد. شرایط دیگری که می تواند دلیل این مشکل باشد عبارتند از: افزایش سن، مصرف الکل، عفونت ها، وراثت، کمبودهای تغذیه ای، برخی داروها، اختلالات خود ایمنی مثل دیفتری، آرتریت روماتوئید، هپاتیتC  و HIV، دلیلی ناشناخته که امکان دارد سی درصد موارد را در بر بگیرد.

آسیب های عصبی

آسیب های عصبی

اعصاب محیطی در سراسر بدن را در بر می گیرند که قسمتی از اندام ها، عضلات و پوست می باشند.

وظیفه مغز و نخاع ارسال و دریافت پیام ها توسط اعصاب می باشد که به شما این اجازه را می دهد که حرکت کنید و احساس و عملکرد درستی داشته باشید.

زمانی که اعصاب دچار آسیب دیدگی شوند این ارتباط از بین می رود و وظایف آن طوری که باید صورت نمی گیرد. حرکت توسط افزایش بی حسی و یا ضعف بسیار سخت می شود. زمانی که محرکی کوچک و یا هیچ محرکی وجود ندارد باعث می شود تا درد شدیدی به وجود بیاید و یا اینکه به هیچ عنوان چیزی را حس نکنید.

انواع اعصابی که می توانند دچار آسیب دیدگی شوند سه نوع می باشند که عبارتند از: اعصاب خود مختار، اعصاب حرکتی و اعصاب حسی که در ادامه وظیفه ی هر یک از این عصب ها را توضیح خواهیم داد.

اعصاب حرکتی

وظایفی که اعصاب حرکتی دارد عبارتند از: کنترل کردن ضربان قلب، فشار خون، دمای داخلی بدن، تنفس و گوارش.

اعصاب حرکتی

این اعصاب می توانند توسط پیام هایی که بین مغز، نخاع و عضلات حرکات ارسال می شود آن ها را کنترل کند. زمانی برخی از فعالیت ها مانند تایپ با صفحه کلید، بلند کردن ک فنجان و پیاده روی امکان پذیر هستند که اعصاب حرکتی در حال فعالیت باشد.

اعصاب حسی

این اعصاب متکی به اطلاعاتی هستند که از طریق پوست و عضلات به سمت مغز و نخاع بر می گردد. وظیفه ای که این اعصاب دارند این است که درد یا احساسی که ناشی از لمس یک جسم به وجود می آید را دریافت می کند.

علائم آسیب عصبی

نشانه هایی که آسیب عصبی دارند متنوع می باشد و به طور معمول تدریجی و آرام به وجود می آیند. نشانه های عصبی به خاطر اینکه تدریجی هستند، شانس خوبی برای تشخیص و معالجه نسبی آن ها موجود است.

آسیب های عصبی

آسیب های عصبی

برخی اوقات این علائم یک مشکل سلامت بزرگ تری را نشان می دهند، در برخی مواقع هم ممکن است که این علائم موقتی باشند و از بین بروند. بدون اینکه علائمی که تجربه می کنید را در نظر بگیرید به شما توصیه می کنیم که برای آزمایشات دقیق تر نزد پزشک مربوطه بروید.

بی حسی، سوزش و یا سوزن سوزن شدن

اگر بعد از اینکه از خواب بیدار شدید و با بی حسی، سوزش و یا سوزن سوزن در قسمت دستان و یا پاهای تان رو به رو شدید و یا اینکه بعد از نشستن طولانی مدت این علائم را تجربه می کنید، ممکن است که این احساسات نشانه موقت تحت فشار بودن باشد که باید در مدن زمان کمی از بین بروند.

ولی اگر این احساسات بر طرف نشوند، این شرایط می تواند نشان دهنده ی علائم آسیب عصبی باشند. بی حسی، سوزش و سوزن سوزن شدن در اکثر مواقع در اندام های انتهایی مثل انگشت های دست، انگشت های پا، کف دست و کف پا به وجود می آید و در تمام طول دست ها و پاها از پتانسیل گسترش برخوردار می باشند.

اگر همیشه احساس بی حسی، سوزش شدید و یا سوزن سوزن می کنید باید در کوتاه ترین زمان به نزد پزشک متخصص بروید.

ناتوانی در حرکت

زمانی که تحت تاثیر اعصاب حرکتی و ناتوانی مغز در به حرکت درآوردن بدن ه شیوه ی صحیح قرار می گیرد باعث می شود که دچار ضعف و یا فلج شوید. به این ترتیب قبل از تشخیص آسیب عصبی باید بعضی از مشکلات دیگری که می توانند این شرایط را شکل دهند بررسی و حذف می شوند.

اگر در حرکت دچار مشکل شدید سریعا باید به بیمارستان مراجعه کنید، چون ممکن است یکی از نشانه های تجربه سکته مغزی باشد و باید از آن مراقبت شود.

درد پایین رونده در یک پا

اگر درد در یکی از پاها به طرف پایین حرکت کند ممکن است که علائم آسیب عصبی باشد. این درد از قسمت کمر شروع می شود و به پایین یکی از پاها ادامه می یابد.

این درد می تواند به صورت سوزش و یا سوزن سوزن و یا دردی تیز باشد که می توان به فشردگی عصب سیاتیک و سیاتیکا اشاره کرد. سیاتیکا زمانی رخ می دهد که یک دیسک در ستون فقرات دچا لغزش و یا فرسودگی شود.

ناپایداری هنگام ایستادن

یک آسیب عصبی می تواند منجر به ایجاد مشکلات ثبات شود. اعصاب بزرگ تر که تاثیرشان بر روی احساس و حس عمقی (حس موقعیت قرار گیری اعضای بدن) است گاهی اوقات تحت تاثیر قرار می گیرند و نتیجه ی این تاثیر پذیری دشوارتر شدن حس تعادل و آگاهی فضایی می باشد. همچنین ممکن است همگاهنگی نیز اثر پذیرفته و خطر جراحت ناشی از زمین خوردن افزایش یابد.

سردردهای سریع و شدید

سردرد های شدید می تواند ناشی از آسیب دیدن یک عصب در گردن باشد که در صورت تجربه ی آن مراجعه به پزشک برای بررسی های دقیق تر و انجام آزمایشات اهمیت ویژه ای دارد.

آسیب های عصبی

آسیب های عصبی

تعریق بیش از اندازه زیاد و یا بیش از اندازه کم

از نشانه های آسیب عصبی می توان به میزان قابل توجه عرق کردن در یک روز سرد پاییزی هنگام حضور در فضای باز و یا عرق نکردن در هنگام دویدن در یک روز گرم تابستانی اشاره کرد.

این چنین علائمی می تواند ناشی از کمبود آب بدن یا فشار خون بالا باشد و همچنین می تواند نتیجه ی آسیب دیدگی دسته ای از اعصاب باشد که اطلاعات عصبی را از مغز به غدد عرق که دمای داخلی بدن را تنظیم می کند منتقل می کنند.

علائم بر اساس نوع عصب

بر اساس آسیب دیدگی اعصاب -خود مختار، حرکتی و حسی علائمی که احساس می کنید متفاوت است. علائم آسیب عصبی خود مختار عبارتند از:

۱-ناتوانی در احساس درد سینه (مانند آنژین یا یک حمله قلبی)

۲-خشکی دهان و چشم

۳-اختلال در عملکرد مثانه

۴-یبوست

۵-سبکی سر

۶-اختلال جنسی

همچنین از علائم آسیب عصب حرکتی می توان موارد زیر را نام برد:

۱-آتروفی عضلانی

۲-فلج

۳-ضعف

۴-انباض های غیر قابل کنترل

و از نشانه های آسیب عصب حسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-سوزش

۲-حساسیت

۳-سوزن سوزن شدن

۴-درد

۵-بی حسی

۶-مشکلات مربوط به آگاهی موقعیتی

راه های پیشگیری از آسیب های عصبی

از بهترین ها راه ها برای جلوگیری از آسیب عصبی می توان جلوگیری از دیابت نام برد که به معنای داشتن یک رژیم غذایی سالم می باشد که محتوی مقدار کمی کربوهیدرات های پالایش شده و مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین می باشد.

این دست شامل بیشتر میوه ها و تقریبا همه ی سبزیجات و غلات کامل است. اگر هدف تان جلوگیری از دیابت و پایین آوردن خطر آسیب عصبی می باشد باید این دسته ی را جزء قابل توجهی در رژیم غذایی تان قرار دهید.

داشتن ورزش منظم همراه با رژیم غذایی سالم با اثر بخشی بر بهبود فشار خون و مدیریت وزن می تواند به جلوگیری از آسیب عصبی کمک کند. ولی اگر شما مبتلا به دیابت هستید باید به این موارد را برای مدیریت طوح قند خون خود توجه کنید.

از آن جایی که شکل گیری آسیب عصبی به صورت تدریجی می باشد، اگر آن را زمانی که کمترین نگرانی و یا علائمی را دارید سریع تشخیص دهید بسیار اثربخش خواهد بود. اگر این شرایط را فوری تشخیص دهید، هم گزینه های درمانی افزایش می یابد و هم اینکه کارآمدتر خواهد بود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *