#


آزمایش خون چه حقایقی را برملا می کند؟

26 فوریه 2018 بدون نظر 2017 بازدید

آزمایش خون چه حقایقی را برملا می کند؟

برملا شدن حقایقی از طریق آزمایش خون که تصورش را هم نمی کنید

آزمایش خون جهت تشخیص بعضی از بیماری ها و مشکلات انجام می پذیرد، ولی واقعیت هایی را درباره سلامت فاش می کند که احتمالاً تاکنون نشنیده باشید.

آزمایش خون نشانه های ضربه مغزی Concussion را مشخص می کند

به گزارش از من بپرس، ضربه مغزی خفیف یا Concussion نوعی آسیب مغزی خفیف می باشد که معمولاً با از بین رفتن موقت عملکرد مغز همراه است. علامت های آن عبارتند از سردرد، اشکال در فکر کردن، اشکال در حافظه و تمرکز، تهوع، اشکال در بینایی، اختلالات خواب یا تغییرات خلقی. بعضی علائم دقیقاً پس از ضربه آغاز می شوند، در صورتی که در بعضی از موارد علائم بعد از چند روز از ضربه نمایان می شوند. با توجه به این بعضی از اشخاص امکان دارد دچار این بیماری باشند ولی از آن آگاهی نداشته باشند.

تشخیص این نوع ضربه به سر مشکل می باشد. دانشمندان متوجه شده اند افرادی که دچار این نوع ضربه مغزی شده اند دارای پروتئینی در خون خود می باشند که تا چند روز پس از وارد شدن ضربه به سر در خون نمایان می شود. در این حالت پزشک می تواند با گرفتن آزمایش خون وارد شدن ضربه به سر را تشخیص دهد.

اگر نتایج آزمایش خون طبیعی نباشد به این معنی نیست که شما دچار مشکل هستید

بیشترمردم خیال می کنند اگر جواب آزمایش خون طبیعی نباشد، مشکلی در بدن آن ها وجود دارد. ولی دلیل های بسیاری برای بروز مشکل در آزمایش خون وجود دارد، مانند سن و سال، جنسیت یا قومیت. عوامل دیگر – مثل غذایی که خورده اید، مقدار مصرف الکل و دارویی که استفاده کرده اید – می توانند بر روی جواب آزمایش خون تاثیر بگذارند. پزشک در مورد جواب آزمایش خون و معنای آن ها شما را راهنمایی خواهد کرد.

آزمایش خون می تواند افسردگی را نشان دهد

محققان هنوز در حال تحقیق بر روی این مسئله هستند. به علاوه آزمایش خون قادر است مقدار تاثیر دارو و درمان را هم مشخص نماید.

آزمایش خون وجود سرطان پروستات را نشان می دهد

آزمایش آنتی ژن پروستات مقدار بعضی پروتئین های خاص موجود در خون را اندازه گیری می کند. وجود بیش از اندازه این پروتئین می تواند نشان دهنده وجود سرطان باشد، ولی امکان دارد معنای دیگری هم داشته باشد، مانند عفونت مجاری ادرار. برای مشخص شدن سرطان به آزمایشات بیشتری نیاز دارید.

آزمایش خون کامل می تواند مقدار گلبول های قرمز خون، گلبول های سفید خون و تعداد پلاکت ها را مشخص نماید

آزمایش خون درباره سلامت شما اطلاعات خوبی به پزشک می دهد. گلبول های سفید خون با عفونت مبارزه می کنند، گلبول های قرمز خون اکسیژن حمل می کنند و پلاکت ها به انعقاد خون کمک می کنند. اگر دچار علامت های خاصی باشید یا مبتلا به شرایطی باشید که بر روی سلول های خون شما تاثیر بگذارد، پزشک آزمایش خون را حتماً تأکید خواهد کرد.

آزمایش خون تعداد دفعاتی که سرما خورده اید را نشان می دهد

موقعی که بیمار می باشید، بدن سلول های سفید ویژه ای تولید می کند که می توانند به باکتری ها، ویروس ها و دیگر مهاجم هایی که نباید در بدن باشند، حمله کنند. این سلول های ویژه آنتی بادی نامیده می شوند و زمان زیادی در بدن می مانند. دانشمندان در حال بررسی بر روی آزمایشات خون می باشند که می توانند به پزشک نشان دهند چه نوع عفونت هایی داشته اید.

همیشه نتیجه آزمایش خون درست نیست

به طور معمول زمایش خون درست است، ولی امکان دارد خطا هم اتفاق بیفتد. موقعی که جواب آزمایش طبیعی نباشد، پزشک توصیه یک آزمایش خون دیگر خواهد کرد.

آزمایش پانل متابولیک پایه basic metabolic panel یا BMP درباره سلامت کلیه ها اطلاعاتی به پزشک می دهد

این آزمایش درباره چگونگی عملکرد قسمت های مختلف بدن، از جمله مدل عملکرد کلیه ها، مقدار آب بدن، میزان قند خون، کلسیم، سدیم و پتاسیم و موارد مهم دیگر خون اطلاعاتی ارائه می دهد.

اگر نگران بیماری قلبی می باشید، می بایست آزمایش خون بدهید

در میان دیگر عوامل پزشک می خواهد اطلاعاتی در مورد سطح کلسترول خون شما داشته باشد. اگر سطح کلسترول خون شما بالاتر از میزان طبیعی خود باشد، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی عروقی خواهید بود. جهت انجام این آزمایش لازم است بین ۹ تا ۱۲ساعت پیش از انجام آزمایش هیچ چیز به غیر از آب نخورید.

آزمایش خون می تواند بارداری را نشان دهد

آزمایش بارداری به دنبال هورمون های خاصی در خون یا ادرار است که فقط در مواقع بارداری دیده می شوند.آزمایش خون می تواند این عوامل را پیش از این که حتی پریود شما به تعویق بیفتد، نشان دهد. آزمایش ادرار در خانه بعد از این که پریود به تعویق افتاده باشد، مشخص می شود.

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *