#


چگونه خشم را فروکش کنیم؟

13 آگوست 2018 بدون نظر 1421 بازدید

چگونه خشم را فروکش کنیم؟

خشم و پیشگیری از آن

خشم یکی از هیجان های پیچیده انسان است، خشم واکنشی متداول نسبت به ناکامی و بدرفتاری است. همه ما در طول زندگی با موقعیت های خشم برانگیز رو به رو شاه ایسم اشکال خشم این است که اگر چه بخشی از زندگی است ولی ما را از رسسیان بسه اهداف مان باز می دارد.

ارایه تعریفی از خشم بسیار دشوار است، زیرا افراد از نظر زمان و علت خشم و نحوه واکنش به آن کاملا متفاوت هستند.

هیجان هایی که غالبا با خشم همراه می باشند، عبارتند از؛ عصبانیت، خشونت، خصومت، کینه توزی، غضب، تنفر، تحریک، حسادت، تحقير، رنجش غیر ممکن است. نکته مهم شناخت این مسأله است که چه وقت خشم برای شما مشگل ایجاد می کند و زندگی شما را به طور جدی به خطر می اندازد و در مواقع روبه رو شدن با آن، چگونه می توان با آن مقابله نمود.

شیوه های مقابله با خشم به شرح زیر است:

  1. مهارت مقابله ای بررسی منطقی بودن ارزیابی های اولیه خود یک نقطه شروع خوب برای آموختن نحوه مقابله با خشم، تجزیه و تحلیل ارزیابی های اولیه خود است. وقتی ارزیابی اولیه از رویدادی ناکام کننده و مشکل ساز به عمل می آورید، باید معین کنید آیا مسأله ارزش ناراحت شدن را دارد یا نه. اینجاست که می توان از مهارت های تفکر منطقی خود، بهره مند شد. همه ما خواسته ها و تقاضاهای غیر منطقی از زنسادگی داریم و انتظار داریم که دیگران همیشه با ما خوب رفتار کنند، چون در غیر این صورت خشمگین می شویم. پس طبق مهارت مقابله ای فوق، شما باید خواسته های غیر متعلقی خود را بشناسید و آنها را به خواسته های واقع بینانه تر تبدیل کنید تا بدین وسیله با دلایل غیرمنطقی خشمگین نشوید.
  2. مهارت مقابله ای استفاده از روش خود آرام سازی برای حفظ کنترل خود در مواقع ناکامی یا وقتی که مورد بی حرمتی واقع شده اید: وقتی عصبانی هستید استفاده از مهارت خود آرام سازی، بسیار مفید و اثربخش است. برای این کار در حالت راحتی دراز بکشید یا بنشینید. چند نفس عمیق و آرام بکشید، طوری که پر شدن ریه هایتان از اکسیژن را احساس کنید. آرام و آهسته نفس بکشید (نفس های عمیق و آرام). به خودتان بگویید: «نفس عمیق بکش… نگه دار …….. بیرون بده». 

تمام افکار و نگرانی های خود را از ذهن تان خارج کنید، فقط نفس آرام بکشید و همان طور که به نفس های عمیق و آرام خود ادامه می دهید، به پاهای تان توجه کنید. عضلات پاهایتان را یا با هم یا یکی یکی سفت کنید. آنها را چند ثانیه به این حالست نگه دارید و سپس رها کنید. وقتی عضلات پاها شل می شوند، خون به راحتی در آنها جریان می یابد، به همین دلیل در پاهای تان احساس گرمی می کنید. سپس بر روی بازوها و دست های خود تمرکز کنید. دست های خود را با هم یا یکی یکی سفت کنید. همین کار را با بازوهای خود انجام دهید. بعد از این که چند بار بازوها و دست های خود را سفت و شل کردید، همه تنیدگی آنها را خارج کنید. یعنی آنها را به حالت شل رها کنید.

حال برگردن و شانه های تان تمرکز کنید. شانه های خود را بالا بکشید و عضلات گردن و شانه را سفت کنید. اگر در این حالت برای مدتی بمانید، عضلات گردن تان سفت می شود و پشتتان درد می گیرد. این کار را چند بار تکرار کنید. با شل کردن عضلات شانه و گردن متوجه تفاوت بین عضلات شل و تنیده می شوید. یادگیری طرز تشخیص تنیدگی مهارت با ارزشی است. زیرا با این عمل می توانید متوجه شوید که چه وقت تمرین آرام سازی روی شما اثر می گذارد.

به نفس عمیق و آرام ادامه دهید. حال به عضلات چهره تان تمرکز دهید. عضلات چانه تان را سفت کنید. احتمالا از این که می بینید چقدر این عضلات سفت هستند، تعجب خواهید کرد. چشم های تان را محکم ببندید و به شدت اخم کنید. حال عضلات چهره تان را کاملا شل کنید. جریان خون را وقتی چهره تان شروع به گرم شدن و راحت شدن می کنید، احساس می کنید. به نفس کشیدن آرام و عمیق ادامه دهید، در این حالت همه قسمت های بدن تان در حالت آرامش و راحتی قرار می گیرند.

بنابراین، خود آرام سازی مهارتی است که می توانید با استفاده از آن، کارهای خوبی برای خودتان انجام دهید. این فرصتی است تا شما از ناملایمات زندگی روزمره فرار کنید، زمانی است تا در درون تان، آرامش را بیابید و به بدن تان اجازه دهید تا کار خارق العاده خود را انجام دهد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *