#


عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

7 جولای 2019 بدون نظر 3169 بازدید

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک بهتر این مساله، از روشهای درمانی بهتری نیز برخوردار می شوند. با وجود آمارهای ترسناک که در ابتدای این فصل آورده شد مهم است بدانید تمام زنانی که بائسه می شوند به بیماری های قلبی مبتلا نخواهند شد. کاهش هورمونها، تنها عامل ایجاد بیماری های قلبی نیست بلکه شیوه زندگی، عادات فردی و سابقه خانوادگی نیز در این امر دخالت دارند. در صورت وجود این عوامل خطرزا احتمال ابتلا به مشکلات قلب افزایش می یابد و هر چه تعداد این عوامل بیشتر باشد، خطر ابتلا نیز بیشتر می شود.

  • مصرف سیگار
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • اضافه وزن
  • فعالیت کم
  • دیابت

پیشنهاد جالب

شما می توانید با رعایت این موارد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در عرض چند ماه کاهش دهید. سیگار را ترک کنید، ۵ بار یا بیشتر در روز میوه و یا سبزیجات مصرف کنید حداقل سه روز در هفته به مدت نیم ساعت ورزش کنید، فشار خون بالا و کلسترول را کنترل کنید.

قلب

چرا زنان بیشتر از مردان در معرض خطر قرار دارند؟

قبل از یائسگی زنان کمتر به بیماری های قلبی دچار می شوند. از هر ۱۰۰۰ زن ۳۵ تا ۴۴ ساله، یک نفر و ۴۵ تا ۵۴ ساله، ۴ نفر به بیماری های قلبی دچار می شوند. قبل از بائسگی هورمونهایی مثل استروژن بیشترین مقدار خود را دارا هستند که شاید نقش حفاظتی در برابر بیماری های قلبی، مربوط به این هورمونها باشد، ولی با کاهش استروژن، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و سکته مغزی در زنان افزایش می یابد تا جایی که هم سطح مردان می شود.

پس از یائسگی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی در زنان تقریبا سه برابر می شود. بیشتر متخصصان علت این مساله را کاهش سطح استروژن و در نتیجه ایجاد اترواسکلروز تصلب شرائین) در سرخرگهای خون رساننده به قلب میدانند.

قلب و عروق کرونر، در زنان کوچکتر و سبکتر از مردان هستند که ممکن است بر سخت شدن شریان ها با درمان اثر بگذارد. داروهایی که در مردان تأثیر خوبی دارند، همیشه برای زنان مؤثر نیستند. برای مثال در حالی که داروهای از بین برنده لخته تأثیر یکسانی در مردان و زنان دارند، زنان پس از مصرف دارو، بیشتر از مردان، دچار خونریزی شدید می شوند. علاوه بر این نتیجه بعضی از اعمال جراحی مثل آنژیوپلاستی با بالون (روشی که سرخرگها را با استفاده از بالون متسع می کنند و پس از آن با تکنیکی دیگر، پلاکهای سرخرگی خارج می شوند و یا عمل بای پس کرونر که پلهای عروقی در دو طرف رگ مسدود ایجاد می شود، در مردان بهتر از زنان است.

هر چند طول عمر زنان و مردان پس از این اعمال یکسان است ولی عوارض عمل در زنان، پس از چند سال، بیشتر از مردان است و احتمال اینکه چند سال بعد، علایم بیماری قلبی دوباره بروز کند، در زنان در برابر مردان است.

همچنین ممکن است عوامل اجتماعی هم باعث شوند پیش آگهی بیماریهای قلبی زنان، بدتر از مردان باشد. و چون زنان نسبت به مردان، زودتر همسران خود را از دست می دهند به هنگام بیماری از حمایت های لازم برخوردار نیستند. مثلا دیگر مشوقی برای مراجعه سریع به پزشک جهت معالجه، ندارند. همچنین پس از مرخص شدن از بیمارستان باید کارهای خانه را به تنهایی انجام دهند و شاید به همین دلیل زنان کمتر از مردان از برنامه های بازتوانی استقبال می کنند. علاوه بر این پس از ابتلا به بیماری قلبی زنان بیشتر از مردان با اضطراب و افسردگی مواجه می شوند. شاید به این دلیل که در بیماریهای یکسان، زنان بیشتر احساس ناخوشی می کنند و یا پس از جراحی دیر تر به حالت عادی خود بر می گردند.

این حقیقتی است که پس از یک حمله قلبی، زنان دیرتر بهبودی حاصل می کنند، روزهای بیشتری سر کار خود حاضر نمی شوند و بسیاری از آنان پس از جراحی با سکته قلبی دست از کار می کشند.

سوالاتی که باید از متخصص قلب خود بپرسید.

اگر گمان می کنید که به نوعی مشکل قلبی مبتلا شده اید باید به پزشک متخصص قلب مراجعه کنید. با افزایش اطلاعات در مورد زنان و بیماری های قلبی، در صورتی که احتمال وجود بیماری های قلبی در شما وجود داشته باشد، می توانید از مراقبت های بهتری برخوردار می شوند. زنان باید یاد بگیرند که چگونه مشکلات خود را با پزشک مطرح و مراقبتهای مورد نیاز را درخواست کنند، بخصوص در مورد بیماریهای قلبی مواردی که باید پیش از مراجعه به پزشک به آنها توجه کنید:

  • سؤالات و نگرانی های خود را یادداشت کنید.
  • علایم خود را به دقت یادداشت کنید تا بتوانید آنها را به خوبی شرح دهید.
  • اگر در گذشته تحت درمان قرار گرفته اید، آن را یادداشت کنید.
  • داروهایی را که مصرف می کنید، همراه خودتان ببرید.

به هنگام ملاقات با پزشک:

  • صادق و راحت باشید.
  • علایم خود را شرح دهید، چه زمانی شروع شده اند، چند وقت یک بار ایجاد می شوند، آیا وضعیت شما بهتر شده یا بدتر ؟
  • هر گونه استرس در زندگی خود را بیان کنید. : سؤالات خود را بپرسید.
  • مطمئن شوید که کاملا گفته های پزشک متخصص تان را فهمیده اید، اگر معنای اصطلاحات را درک نکردید، توضیح بیشتری بخواهید.
  • اگر دارویی برای شما تجویز شد، حتما دستورالعمل مصرف را بیاموزید (زمان مصرف، و اینکه اگر یک وعده را فراموش کردید چه باید بکنید، چه داروها با غذاهایی را نباید مصرف کنید، عوارض احتمالی دارو چیست؟ |
  • نکات لازم را یادداشت کنید
  • یکی از دوستان یا خویشاوندان خود را همراه ببرید تا در شنیدن و درک سخنان پزشک به شما کمک کند.
  • اگر فکر می کنید در اجرای یک رژیم درمانی دچار مشکل خواهید شد، به پزشک متخصص بگویید.
  • اگر احساس کردید پزشکتان توجهی به نگرانی های شما نشان نمی دهد، از او بخواهید که قلبتان را دقیق معاینه کند و یک تست ورزش درخواست کند (بهتر است اولین الکتروکاردیوگرافی (EXO) خود را در سن ۴۰ سالگی انجام دهید.)
  • اگر کم کم به یائسگی نزدیک می شوید، در مورد درمان جایگزینی هورمونی با پزشک متخصص مشورت کنید (مراجعه به فصل ۱۸) شما باید اطلاعات کافی در مورد فواید و ضررهای این درمان بدست آورید، اما تصمیم نهایی با خود شماست.

سؤالاتی که می توانید بپرسید:

  • سؤال کنید که چرا آزمایش ها را انجام می دهید و این آزمایشات چه چیز را نشان میدهد.
  • نتایج آزمایشات چه وقت حاضر می شود
  • اقدامات لازم قبل از انجام آزمایشات چیست؟
  • آیا پس از انجام آزمایش می توانید خودتان رانندگی کنید؟
  • آیا آزمایش، عوارض جانبی به دنبال دارد؟
  • فواید و مضرات آزمایش چیست؟

اگر انجام عمل خاصی برای شما ضروری است، سؤال کنید که:

  • آیا نیازی به بستری شدن در بیمارستان وجود دارد؟ چه مدت؟
  • به چه متخصص دیگری باید مراجعه کنید؟
  • آیا درد با ناراحتی برای شما ایجاد می شود؟
  • تا بهبودی چه مدت طول می کشد و در این مدت چه کارهایی می توانید انجام دهيد؟

هشدار

با استفاده از یک سانتی متر، دور کمر و دور باسن خود را اندازه بگیرید. عدد اول را بر عدد دوم تقسیم کنید. در افرادی که نسبت دور کمر به دور باسن بیشتر از ۸۸٪ باشد، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی ۳ برابر افرادی است که این عدد کمتر است، حتی اگر اضافه وزن نداشته باشند.

افزایش فشار خون

اغلب فشار خون بالا ، قاتل خاموشه را به تنهایی یک بیماری در نظر میگیریم نه یک علامت بیماری فشار خون بالا می تواند باعث شود که قلب بیشتر کار کند و در نهایت به بیماری قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی، مشکلات کلیوی و سایر بیماریها منتهی می شود.

حدود ۲۵% زنان سفید پوست با افزایش فشار خون مواجه هستند.

سیگار کشیدن، احتمال وجود این مشکل را ۲ تا ۹ برابر افزایش می دهد. ریسک افزایش فشار خون با تعداد سیگارهای مصرفی روزانه رابطه مستقیم دارد. با ترک سیگار خطر مشکلات قلبی به سرعت افت می کند و هیچ ارتباطی هم با سن شما ندارد.

اگر فشار خون شما همیشه بالاتر از ۱۴۰ باشد، به فشار خون بالا مبتلا هستید. اما حتی مقادیر کمتر از آن نیز، قلب را در معرض خطر قرار می دهد. بیشتر زنان از داشتن فشار خون بالا، بی خبرند زیرا در ابتدا هیچ علامتی ندارد. علایم ظاهری می تواند شامل سردرد، خستگی، سرگیجه، تنگی نفس، اضطراب یا بیخوابی باشد.

فشار خون الزاما با بالا رفتن سن، افزایش نمی یابد، شما می توانید مانع افزایش آن شوید و به این طریق احتمال ابتلا به اولین سکته قلبی را کاهش دهید. برای پایین آوردن فشار خون، باید اضافه وزن خود را کم و فعالیتتان را افزایش دهید. غذاهای کم نمک مصرف کنید و نوشیدن الکل را محدود و استرس های خود را کم کنید. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، روش های کسب آرامش با مدیتیشن را امتحان کنید. (به فصل ۹ مراجعه کنید). يقينا، استرس از عوامل مهم افزایش فشار خون است.

در تحقیقات اخیر، مشخص شده که استرس های خفیف روانی می تواند سطح یکی از مواد شیمیایی خون (هوموسیستئین) را افزایش دهد و از این طریق باعث ایجاد بیماریهای قلبی گردد.

هوموسیستئین در اثر شکسته شدن پروتئین های حیوانی غذا در بدن تولید می شود و خود توسط اسید فولیک و ویتامین B در خون تجزیه می شود. اگر مقدار اسید فولیک یا ویتامین B در خون کافی نباشد، مقدار هوموسیستئین افزایش می یابد و خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را بیشتر می کند. اگر شما نمی توانید فشار خون خود را کنترل کنید، | پزشک متخصص با تجویز داروهای لازم این کار را انجام خواهد داد.

هشدار

ضربان قلب و فشار خون شما هر روز صبح قبل از برخاستن از خواب افزایش می یابد و شاید داروها نتوانند کاملا مانع این مسأله بشوند. در اوایل صبح فشار خون خود را اندازه بگیرید و اگر بالا بود، در مورد افزایش دفعات مصرف دارو با متخصص قلب مشورت کنید.

نکات مفید در مورد اندازه گیری فشار خون

فشار خون شما ثابت نیست و همیشه در حال تغییر است که بستگی به چگونگی حركات، صحبت کردن، نشستن یا ایستادن دارد. برای اندازه گیری صحیح فشار خون به نکات زیر توجه کنید:

  • از نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشار خون، سیگار نکشید و نوشیدنی های کافئین دار نیز استفاده نکنید.
  • قبل از اندازه گیری فشار خون به مدت ۵ دقیقه بنشینید و پاهای خود را دراز کنید و بازوها را روی میزی که هم سطح قلب شماست قرار دهید.
  • لباس آستین کوتاه بپوشید.
  • در زمان اندازه گیری فشار خون آدامس نجو بد و صحبت نکنید.
  • حداقل ۲ دقیقه بعد، این اندازه گیری را تکرار کنید و میانگین دو عدد را به دست آورید.
  • اگر تفاوت در ۲ بار اندازه گیری بیش از ۵ میلی متر جیوه بود باید اندازه گیریهای بیشتری انجام دهید.

توجه:

طبق مطالعه ژوئن ۱۹۹۹، زنانی که سابقه فشار خون بالا در خانواده شان وجود دارد در برابر دیگران به فشار خون بالا دچار می شوند. اما زنانی که هم سابقه خانوادگی و هم در دوران تحصیل استرس زیاد داشته اند، ۷ برابر دیگران به فشار خون مبتلا می شوند.

اندازه گیری کلسترول

کلسترول چربی است که در سلول های بدن و خون شما وجود دارد. هر روز کبد ۱۰۰۰ میلی گرم کلسترول از چربی های اشباع نشده تولید می کند و حدود ۴۰۰ إلى ۵۰۰ میلی گرم هم در غذاهای مصرفی مثل تخم مرغ، گوشت قرمز، ماهی و لبنیات وجود دارد. مقداری کلسترول برای اعمال بدن لازم است، اما کلسترول زیاد باعث انسداد شریان ها و بیماری عروق کرونر قلب می شود. و دو نوع چربی در غذاهای مصرفی وجود دارند: چربی اشباع و غیر اشباع. چربی های اشباع در گوشت قرمز یافت می شود و از علل افزایش کلسترول هستند. اگر شما چربی های اشباع شده را زیاد مصرف کنید، کبد، کلسترول زیادی تولید می کند و مقدار زیادی کلسترول وارد گردش خون شده و در نهایت شریان ها را مسدود می کند.

شما هم می توانید کلسترول تام خون (روش قدیمی تر) و یا کلسترول LDL (بد) و HDL (خوب) را جداگانه اندازه بگیرید. شخصی که کلسترول نام بیش از ۲۱۰ دارد دو برابر شخصی که کلسترول تام کمتر از ۲۰۰ دارد، به حملات قلبی مبتلا می شود. اما به یاد داشته باشید که ارتباط کلسترول بالا و حمله قلبی در زنان مثل مردان نیست. کلسترول LDL کم و HDL زیاد برای حفظ سلامتی ضروری است.

پیشنهاد جالب

اگر فشار خون شما طبیعی نیست، شاید بخواهید در خانه آن را اندازه گیری کنید. زیرا استرس کمتر و اندازه گیری دقیق تر است. شیوه صحیح کارکرد با دستگاه را یاد بگیرید.

از پزشک متخصص بخواهید آزمایش کامل چربی را برای شما درخواست کند. در این آزمایش، هر دو نوع کلسترول و نیز تری گلیسرید . نوع دیگری از چربی های غذایی که می تواند عروق را مسدود کند به اندازه گیری می شوند. آزمایش کامل چربی ها بهتر از اندازه گیری کلسترول تام به تنهایی است. در اینجا، تفسیر نتایج آزمایش برای زنان آورده شده است (به یاد داشته باشید هر چه IDL! بیشتر باشد، بهتر است).

  • میزان کلسترول ۱۱DL حدود ۵۵ میلی گرم در دسی لیتر MR) ایده آل است.
  • میزان کلسترول HIDL ۴۵ با کمتر از آن، پایین و نامناسب است.
  • میزان کلسترول HDL ۷۰ یا بیشتر از آن کاملا مناسب است.

به ازاء هر ۱۰ میلی گرم در دسی لیتر افزایش HDL، ریسک حمله قلبی ۵۰ درصد کم می شود. برنامه ملی آموزش کلسترول در آمریکا، توصیه می کند که زنان بالاتر از ۲۰ سال، هر ۵ سال یک بار، کلسترول خود را اندازه گیری نمایند. اگر در معرض خطر ابتلا به بیماریهای قلبی قرار دارید، اگر وزنتان به مقدار زیاد بالا یا پایین رفته باشد و یا بیمار بوده اید، باید دفعات اندازه گیری کلسترول را افزایش دهید.

توجه:

به یاد داشته باشید که باید کلسترول HIDL بالا ( High) و LDL پایین (low) باشد.

تری گلیسریدها

دانشمندان هنوز به درستی نمی دانند که تری گلیسریدها در ایجاد بیماری های قلبی چه نقشی ایفا می کنند. ولی می دانند که ارتباطی بین مقدار بالای آن و مشکلات قلبی وجود دارد. اگر IDL! شما کم و LDL نان زیاد است، احتمالا تری گلیسریدتان هم بالا خواهد بود. حتی اگر میزان کلسترول هم طبیعی باشد، باید تری گلیسرید را اندازه گیری کنید. به این منظور باید ۱۲ الی ۱۴ ساعت قبل از آزمایش خون چیزی نخورید.

اگر تری گلیسریدتان بیش از ۲۰۰ بود باید به فکر رژیم غذایی و وضعیت قلب خود باشید و اگر میزان آن بیشتر از ۲۴۰ بود به این معنی است که هر چه زودتر باید با پزشک متخصص مشورت کنید. رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا میزان آن کاهش یابد. با مصرف کمتر مواد قندی، کاهش وزن، فعالیت بیشتر و پرهیز از مصرف الکل می توان میزان تری گلیسرید را کاهش داد.

راهنمایی های عمومی برای حفظ سلامت قلب

شما نمی توانید بعضی از عوامل خطرزای بیماری های قلبی مثل: سن، نژاد با ژنهای خود را تغییر دهید، ولی نباید در مورد بعضی از عوامل که قابل تغییر هستند مثل: شیوه

رژیم غذایی، ورزش، وزن و…، بی توجه باشید. هیچ وقت برای تغییر کردن دیر نیست. حتی اگر تاکنون به حمله قلبی مبتلا شده باشید، مواردی وجود دارد که با رعایت آنها می توانید به سلامت قلب خود کمک کنید، حالا من شما هر چقدر هم که میخواهد باشد.

  • سیگار نکشید. طبق مطالعه ای که به تازگی در دانمارک انجام شده، احتمال سکته قلبی در زنان سیگاری بیشتر از مردان سیگاری است. اما اگر این عادت را کنار بگذارید در عرض سال اول احتمال سکته قلبی به نصف می رسد. و در سال دوم ۸۰٪ کاهش می یابد.
  • ورزش: با ورزش کردن می توانید مقدار HDL ( کلسترول خوب را افزایش دهید، حتی اگر فعالیت های کم یا متوسطی مثل پیاده روی، باغبانی با بالا رفتن از پله ها را انجام دهید.
  • مصرف سالاد: به تازگی مشخص شده که خوردن سالاد با سس روغن زیتون و سرکه، ۵ یا ۶ بار در هفته، احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی کشنده را کاهش می دهد.
  • تغذيه سالم: میوه ها و سبزیجات دارای انواعی از مواد شیمیایی هستند که می توانند از بیماری های قلبی پیشگیری کنند. غذاهایی که برای قلب ضرر ندارند شامل گوشت بدون چربی، لبنیات کم چرب، غلات سبوس دار و سبزیجاتی مثل: باقلا، نخود فرنگی، ذرت، کلم بروکلی، چغندر، گریپ فروت و آب پرتقال می باشند.
  • غذاهای سرشار از فیبر: مصرف این نوع غذاها مثل غلاتی که در صبحانه مصرف می شود (كورن فلكس)، می توانند از بیماری های قلبی پیشگیری کنند.
  • ماهی: یک یا دو بار در هفته، ماهی های چرب مثل تون، ماهی آزاد، شاه ماهی و یا میگو میل کنید. اینها منابع خوبی برای اسیدهای چرب امگا-۳ هستند که سطح کلسترول را پایین می آورند.
  • مصرف خشکبار: اگر تنها ۱۸۰ گرم بادام زمینی، بادام یا گردو در هفته مصرف کنید، می توانید میزان کلسترول و احتمال ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش دهید.
  • سس سویا: مصرف سس سویا در کاهش کلسترول و حفاظت از عروق مؤثر است.
  • اندازه گیری کلسترول: بهتر است که کلسترول شما ۲۰۰ میلی گرم در دسي لينر با کمتر باشد. هر چه HDL بالاتر و LDL پایین تر باشد ، احتمال ابتلا به مشکلات قلبی کمتر است. اگر مقدار LDL کمتر از ۱۳۰ باشد بهتر است.
  • کنترل فشار خون: سعی کنید میزان فشار خون را در حد ۱۲۰ یا کمتر حفظ کنید. مقادیر بیشتر با ریسک ابتلا به مشکلات قلبی همراه هستند.
  • برخورداری از حمایت های اجتماعی: محققان سوئدی نشان دادند که برخورداری از حمایت ها و روابط محكم اجتماعی، احتمال ابتلا به حملات قلبی و سکته های مغزی را کاهش می دهد.
  • طب سوزنی: این درمان سنتی چینی می تواند سیستم آندورفین بدن را فعال کرده، فشار خون را پایین بیاورد و برخی انواع بیماریهای قلبی را درمان کند. (بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا، ایروین)، طب سوزنی در برخی از بیماران فشار خون را کاهش داده و به طور موثری ایسکمی قلبی را که در آن خونرسانی به سلول های عضلانی قلب کم می شود، درمان کرده است. این بیماری یعنی ایسکمی قلبی می تواند با درد شدیدی همراه باشد و باعث مشکلات جدی تر قلبی شود.
  • پرومنسيل romensil: بر اساس مطالعات جدیدی که در مجله غدد درون ریز و متابولیسم بالینی به چاپ رسیده است، این مکمل غذایی که اساس آن ایزوفلاوون است به حفظ مقدار استروژن و سلامت قلبی عروق در زنان بائسه کمک می کند. ایزوفلاوونهای طبیعی در بدن مثل استروژن عمل می کنند.
  • اگر قرار است عمل هیسترکتومی (خارج کردن رحم را انجام دهید و از نظر پزشکی نیازی به خارج کردن تخمدان ها وجود ندارد، در مورد حفظ آنها با پزشک متخصص مشورت کنید، استروژنی که تا زمان یائسگی از تخمدانها ترشح می شود، شما را در برابر بیماری های قلبی محافظت می کند.

و پیشنهاد جالب:

برای حفظ سلامتی قلب، غذاهای سرشار از اسید فولیک مانند گریپ فروت، کلم بروکلی، ذرت، چغندر، دانه گندم یا آب میوه استفاده کنید.

پیشنهاد جالبان

برای اطلاعات بیشتر در مورد (Promensil) به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید.

WWW. novogelt. com

بررسی وضعیت قلب

برای بررسی توانایی و سلامت قلب، تست های متفاوتی وجود دارد. بعضی از آنها مثل تست ورزش (صفحه متحرک) خیلی ابتدایی هستند و روش خوبی برای شناسایی مشکلات قلبی زنان نمی باشند. از آنجا که بیشتر این تست ها با توجه به وضعیت بدنی و بیماری های مردان طرح ریزی شده اند، متخصصین باید نتیجه این تستها را با توجه به جنسیت بیمار تفسیر کنند.

EKG: توسط الکتروکاردیوگرافی، فعالیت الکتریکی قلب بر روی کاغذ ضبط میشود. ن)TK می تواند ضربانهای غیر طبیعی قلب، آسیب عضلات قلب، مشکلات جریان خون و بزرگ شدن قلب را نشان دهد.

مانیتور هولتر؛ استرس های روزمره می تواند بر روی ریتم قلب تاثیر بگذارند. با استفاده از مانیتور هولتر می توان مشخص کرد که وقایع روزمره زندگی چه اثری روی کارکرد قلب شما دارد. اگر احساس کنید که ضربان قلب شما تند یا کند شده است، و تپش قلب با ضربان های نامنظم دارید، منخصص ممکن است استفاده از این وسیله را پیشنهاد کند. این مانیتور شامل یک دستگاه الکتروکاردیوگرافی مینیاتوری و یک ثبات کوچک است که در تمام طول روز به بدن شما متصل است و پاسخ قلب به استرس ها را ضبط میکند.

تست ورزش: (صفحه متحرک)

در این تست الکتروکاردیوگرافی در زمان فعالیت (معمولا حرکت روی صفحه متحرک با دوچرخه ثابت) انجام می شود. زیرا برخی از مشکلات قلبی تنها در زمانی که کار قلب زیاد می شود، بروز می کنند. هر زمانی که احساس ناراحتی می کنید، می توانید تست را متوقف کنید و زمانی که تحت نظر متخصص انجام شود، کاملا بی ضرر است. تست ورزشی که از گذشته برای تشخیص مشکلات عروق قلب استفاده می شد برای زنان از دقت کمتری برخوردار است. گاهی اوقات مشکلاتی در EKG ظاهر می شود که به علت تنگی عروق نیست. بعضی از تست های جدیدتر مثل تصویر برداری از خونرسانی قلب با کمک مواد رادیواکتیو و اکوکاردیوگرافی برای زنان بهتر است.

اکوکاردیوگرافی حین ورزش: در این تست، در حالی که بیمار مشغول فعالیت است با استفاده از امواج صوتی تصاویری از قلب تهیه میشود. در زمان ورزش، این تست می تواند حرکات قلب و پاسخ آن به استرس را نشان دهد و نیز به تشخیص بیماریهای عروق کرونر کمک نماید.

دقت این تست در زنان خیلی بیشتر از تست قبلی است (و گران تر از یک تست ورزش ساده است.)

CT اسکن با سرعت بالا: این تست دقیق، می تواند در عرض چند ثانیه حدود ۳۵ تصویر با اشعه X از مقطع قلب تهیه کند. با این تست می توان هر گونه تجمع کلسیم را مشخص نمود (جزئی از پلاک ها) و متخصصین می تواند احتمال مبتلا شدن زنان ۴۰ یا ۵۰ ساله به بیماری های قلبی را در آینده پیش بینی کنند، حتی اگر این زنان هیچ نشانه ای از بیماری های قلبی عروقی نشان ندهند.

متخصصین معتقدند که این تست که تنها در ۵۰ مرکز پزشکی در سراسر آمریکا انجام می شود، روزی آنقدر متداول می شود که مثل ماموگرافی برای تشخیص سرطان پستان، در شناسایی بیماری های قلبی به کار گرفته شود.

آزمایش خون برای اندازه گیری reactive Protein

– reactive Protein ماده ای است که در زمان آسیب دیدن عروق خون رساننده به قلب، وارد جریان خون می شود. با اندازه گیری آن می توان در مراحل ابتدایی، احتمال ابتلا به حملات قلبی را پیش بینی کرد. مقادیر بالای این ماده، بیان کننده خطر ابتلا به حمله قلبی می باشد. نوع حساسی از این تست می تواند، ۳ یا ۴ سال قبل از بروز حمله قلبی و حتی در افرادی که چندان مستعد ابتلا به حمله قلبی نیستند، این مسأله را پیش بینی کنند.

اسکن هسته ای (تصویر برداری از خون رسانی قلب)

در این تست یک ماده رادیو اکتیو داخل ورید تزریق می شود و انقباض عضله قلب را | در زمانی که خون از قلب میگذرد، نشان می دهد. اگر سرعت جریان خون در بدن شما در هنگام ورزش آهسته باشد، ممکن است به معنای وجود تنگی در عروق قلب باشد. بعضی از نشانگرهای جدید مثل تکنیسیم سستامبی نسبت به نشانگرهای قدیمی تر نظیر تالبوم جهت مناسب تر هستند.

آنژیوگرافی عروق کرونر: این تست آرتریوگرافی یا کاتتریزاسیون قلبی نیز نامیده می شود. و مشکلات جریان خون و انسداد های عروقی را توسط لوله باریکی که از راه شریانی وارد قلب می شود، بررسی می کند. یک مایع حاجب به داخل این لوله تزریق می شود و همزمان با ضربان های قلب تصاویری از عروق آن تهیه می شود. آنژیوگرافی که می تواند تنگی عروق را نشان دهد، بهترین و کامل ترین تست است و سایر تست ها با آن مقایسه می شوند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *