#


رژیم غذایی در زمان استرس

23 ژوئن 2019 بدون نظر 1901 بازدید

رژیم غذایی در زمان استرس

متأسفانه غذایی که هنگام ناراحتی و عصبانیت می خورید هیچ فایده ای برای بدن شما ندارد. لازم است که برای کنترل استرس الگوهای رفتاری خود را تغییر بدهید. باید بفهمید کاری که می کنید بر خلاف سلامتی است و راه و روش زندگی خود را عوض کنید. یک رژیم غذایی درست، راهی برای رسیدن به این هدف است. رژیمی که در آن مقدار کافئین، نیکوتین و الكل متعادل باشد.

کافئین یک داروی محرک است که باعث افزایش تحریکات عصبی و نیز باعث دفع ویتامین B از بدن می شود. مطالعات نشان می دهد که مقدار کافئین در یک فنجان چای یا قهوه چقدر است ولی امروزه از فنجان های بزرگی استفاده می شود که دو برابر حد معمول کافئین به بدن می رساند.

اگر می خواهید کافئین را کنار بگذارید باید کم کم اینکار را انجام دهید. در زمان ترکی کافئین، شکلات را هم باید کنار بگذارید. چون شکلات هم مقداری کافئین (کمتر از چای و قهوه) دارد. چای و قهوه مقدار قابل ملاحظه ای کافئین دارند که البته بسته به نوع و چگونگی تهیه آن است.

چطور کافئین را کم کنیم:

۱- صبحانه به جای چای یا قهوه آب میوه میل کنید. بقیه روز، مانند سابق چای با قهوه بنوشید.

٢- دو یا سه روز بعد یک لیوان دیگر از چای یا قهوه را کم کنید.

٣. اگر نتوانستید در طول یک روز از نوشیدن چای یا قهوه بگذرید، چای یا قهوه خود را با کمی آب جوش مخلوط کنید.

. گرچه در کوتاه مدت نیکوتین سیگار در بدن آثار آرام بخشی دارد، ولی در دراز مدت سم موجود در سیگار ضربان قلب را افزایش می دهد و تمام بدن از مغز گرفته تا سیستم ایمنی تحت فشار عصبی قرار می گیرد. هر کسی این مطالب را باور ندارد می تواند این آزمایش را انجام دهد.

۱- یک روز صبح قبل از کشیدن اولین سیگار نبض خود را اندازه بگیرید.

۲- سیگاری بکشید.

٣- دوباره نبض خود را اندازه بگیرید.

بعد از اینکه نیکوتین وارد بدن شما شد، ضربان قلب افزایش می یابد. این افزایش بعد از مصرف هر سیگار وجود دارد. البته ترک سیگار آسان نیست و باعث استرس فردی می شود اما خیلی از افراد اظهار می کنند که در طول مدت ترک سیگار احساس آرامش داشته اند.

مقدار کم الکل می تواند باعث آرامش فرد شود اما اکثر مردم نمی توانند این میزان کم را رعایت کنند. مقدار زیاد الكل محرک است و با اختلالی که در خواب طبیعی و سالم ایجاد می کند، باعث افزایش استرس می شود.

غذاهایی که در بدست آوردن آرامش به شما کمک می کنند، از این قرار هستند:

قند و نشاسته: اخيرا تحقیقات شیمیایی مغز ثابت کرده است که نشاسته و قند آرام بخش هستند. ممکن است قند را فقط یک ماده انرژی زا فرض کنید، در صورتی که بدن ما با ترشح انسولین مقدار آن را در خون کنترل می کند و این عمل باعث می شود شما ابتدا یک افزایش سریع انرژی و بعد احساس آرامش داشته باشید.

غذای آرام بخش: به عنوان یک آرام بخش طبیعی یک قطعه کوچک از کربوهیدراتها بخورید. (یک یا دو قطعه کوچک شیرینی).

غذای انرژی زا: برای افزایش انرژی طبیعی مقدار کمی پروتئین بخورید. (مقداری کره بادام زمینی، گوشت یا ماهی تن).

استرس

اثر ویتامین ها در کاهش استرس

استرس بر هضم مواد غذایی در بدن تأثیر می گذارد. اکثر زنان اظهار می کنند وقتی عصبی می شوند غذایشان هضم نمی شود. این مشکل در اثر از بین رفتن ویتامین B در بدن بوجود می آید. ویتامین های B1 و B2 و ۳۳ و B6 و B12در جریان هضم مواد غذایی و سوخت و ساز بدن دخالت دارند. ویتامین B1 به هضم کربوهیدراتها کمک می کند. B2 باعث رسیدن انرژی به سلول ها می شود. و به سوخت و ساز کربو هیدرانها کمک می کند. B6 به سوخت و ساز پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدراتها کمک می کند.

برای اینکه مطمئن شوید برای مبارزه با تنش ها و فشارهای عصبی، رژیم غذایی مناسبی دارید، باید این مواد را انتخاب کنید:

  • ویتامین ب کمپلکس (ویتامین ضداسترس)
  • ویتامین A و C و E
  • کلسیم
  • املاح معدنی

ویتامین ب کمپلکس برای بدن بسیار ضروری است. می توان این ویتامین را از یک رژیم سالم و متعادل بدست آورد. رژیمی شامل غذاهایی چون:

  • حبوبات
  • نانهای سبوس دار و دانه های غنی شده ا
  • لبنيات
  • ماهی
  • مرغ
  • گوشت بدون چربی

پیشنهاد جالب

مخمر غذایی منبع بسیار خوبی از ویتامین B است که می توانید آن را به سوپ یا سالاد یا غذای خود اضافه کنید.

حمایت های اجتماعی

وقتی دچار استرس می شوید تکیه بر افرادی مانند شریک زندگی با دوستان و فامیل می تواند کمک مؤثری در کاهش استرس ها باشد و ارتباط با این افراد تأثیرات مثبتی بر سلامت شما دارد. اعتقادات مذهبی نیز نقش مهمی در احساس آرامش دارند.

اگر حامی قابل اعتمادی ندارید می توانید به افرادی چون روانشناسان و مددکاران اجتماعی مراجعه کنید. آنها می توانند روشهای مقابله با استرس ها را به شما یاد بدهند.

برای مقابله با استرس ها، حمایتهای اجتماعی بسیار با ارزش هستند. مطالعات ثابت کرده اند که مشاوره ها حمله های قلبی را بسیار کاهش داده اند.

فواید استرس

بعضی از استرس ها اجتناب ناپذیر بوده و حتی برای شما سودمند نیز می باشند، به شرط آنکه باعث شوند شما نهایت سعی و تلاش خود را به کار گیرید تا رشد کنید و به اهداف عالی برسید. اگر مانع بروز عصبانیت و ناراحتی خود شوید و نگذارید بر شما چیره شود، آن گاه این استرس ها سبب می شوند تا بتوانید با دقت بیشتری فکر کنید و کارها را بهتر انجام دهید. زندگی بدون استرس، یکنواخت و فاقد تحرک است؛ اما باید این استرس ها حد و مرزی داشته باشند. مثلا اگر قرار باشد در میان یک جمع سخنرانی کنید ولی چنان دچار اضطراب و استرس شوید که آنچه را باید بیان کنید فراموش کنید دیگر از عهده این سخنرانی بر نمی آیید.

بهترین کار این است که بتوانید مقدار استرسی که با آن روبرو می شوید را تعدیل کنید. برای این کار باید علائمی را که هشدار می دهند استرس شما رو به افزایش است، شناسایی کنید و قبل از اینکه استرس بر شما غلبه کند شما بر آن غالب شوید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *