#


راه های تشخیص بیماری سرخک را بشناسید

4 مارس 2018 بدون نظر 4483 بازدید

راه های تشخیص بیماری سرخک را بشناسید

چگونه می توان تشخیص داد فردی به سرخک مبتلا شده است؟

علت بروز چنین بیماری نیز باز به وجود میکروب استرپتوکوک مربوط می شود. باکتری های چنین میکروبی زمینه را برای بروز بیماری سرخک فراهم آورده و دوره نهفته بیماری باید تکامل از ۱تا ۷روز می باشد. به طور کلی سیستم تنفسی به چنین ناراحتی مبتلا می شود.

نشانه های بیماری

ساده ترین نشانه های این بیماری سردرد، گلو درد، ناراحتی و مشکل بودن حالت بلعیدن و بی حالی است. ۲۴تا ۴۸ساعت بعد از بروز چنین نشانه هایی علایم خاص این بیماری که به نام سرخک معروف است خودشان را مشخص می سازند. به طوریکه لکه های سرخ رنگ بر روی پوست و به خصوص گونه ها مشخص می شوند. با وقوع چنین حادثه ای تب به شدت افزایش یافته و تهوع و استفراغ ظاهر می شود. لوزه ها متورم شده و التهاب درون دهانی پدید می گردد. روی زبان با لایه ای سفید رنگ پوشیده شده و علایم سرخک و لکه های سرخ رنگ به تدریج تمام بدن را نیز می گیرد. تنها اطراف دهان به حالت طبیعی باقی می ماند.

جاهایی که به لکه های سرخ رنگی پوشیده شده اند اگر با چیز نوک تیزی خاریده و یا فشار داده شوند، به مدت ۲دقیقه چنان محلی سفید رنگ باقی می ماند و سپس به حالت اولیه بر می گردد. سرخک و نشانه های پوستی آن در مدت یک هفته از بین می روند و دو هفته بعد که علایم خاص نیز از میان می رود، محل های سرخ شده قبلی به پوست اندازی می افتند. اولین مرحله پوست اندازی در صورت کودک اتفاق می افتد و سپس این مورد به جاهای دیگر بدن نیز مرطوب می شود و نهایتا دست و پاها به لایه گذاری پوست سوق می یابند.

سرخک در اثنای پایان یافتن و با دوره درمان خود ممکن است به جاهای دیگر بدن نیز انتقال یافته و ارگان های درونی را تحت تاثیرات منفی خود قرار بدهد. از این جهت التهاب غدد گردنی، گوش میانی و بیماری های کلیوی را می توان از ناراحتی های ناشی از سرخک بر شمرد. به همین منظور، اگر دردهای شدیدی در گوش و التهاب گردن و یا خون در ادراری به چشم خورد، باید بیمار سریعا به پزشک انتقال داده شود.

روش های درمانی:

در کنار استفاده از آنتی بیوتیک ها بالاخص پنی سیلین، باید مدت یک تا دو هفته استراحت به بیمار توصیه شود. برای دفع موضوع کمبود آب بدن، بایستی بیمار از غذاها و مایعات انرژی زا استفاده کند. برای این منظور خوراندن عسل، شیر، آب میوه های مختلف، شربت ها، کمپوت، سوپ، غذاهای آبکی بسیار مثمر ثمر خواهند بود. حتی در دوره نقاهت نیز باید بیمار به مدت یک هفته استراحت کند و از خانه خارج نشود و به تغذیه بهینه خود بپردازد. در اثنای پوست اندازی، استحمام با آب ولرم بسیار سودمند است. علاوه بر این صابون زدن به بدن در هنگام استحمام نیز کمک می کند تا  پوست ها سریعا بر طرف شوند. به خاطر اینکه در زمان پوست اندازی احتمال زیادی می رود که بدن به خارش بیفتد، لذا نباید با ناخن و یا چیزهای دیگر بدن را خارید. برای درمان و رفع ناراحتی با پزشک مشورت کنید.

پیشگیری و مصونیت:۔

اگر احتمال برود که فردی با فرد مبتلا به سرخک ارتباط برقرار کرده و آلوده شده است، و قبل از بروز نشانه های آن اگر با پنی سیلین جلوگیری به عمل آید سریعا چنین ناراحتی و بیماری در نطفه خفه شده و از بین می رود. بنابراین در هنگام مشکوک شدن به آلودگی فرزندانتان به پزشک مراجعه کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *