#


خطر های زمستانی برای سالمندان

خطر های زمستانی برای سالمندان
8 ژانویه 2019 بدون نظر 1695 بازدید

خطر های زمستانی برای سالمندان

خطر های زمستانی برای سالمندان

 با کم شدن دمای محیط در فصل های سرد مشکلات خاص بهداشتی نیز به وجود می آید. خطر های زمستانی برای سالمندان بیشتر از سایرین می باشد و در معرض این مشکلات قرار می گیرند. با افزایش سن و وارد شدن به دوره سالمندی افراد را در مرز خطراتی از جمله هیپوترمی، کاهش درجه حرارت بدن، افت قند فشار خون و سرمازدگی قرار بگیرند.

 کاهش درجه حرارت بدن

 با بالا رفتن سن افراد،  بدن نمی تواند به مقدار زیادی سرما را تحمل کند به همین خاطر سرمای زمستان نیز برای افراد سالمند خطرناک است.

 در این عارضه خطرناک، درجه حرارت بدن به مقدار قابل توجهی پایین می‌ آید و برای مدت طولانی در این دما ثابت می ماند.  ازعوارض هیپوترمی می‌توان به مشکلات کلیوی، آسیب کبدی، حمله قلبی و حتی مرگ اشاره کرد که از خود علایمی مانند لرزش، سفت شدن عضلات اندام های کند و خواب آلوده شدن را نشان می دهند.

 از آنجایی که  سوخت و ساز در بدن افراد سالمند نسبت به افراد جوان آهسته تر است باعث می گردد تا حرارت کمتری تولید شود و این سبب حساسیت بیشتر سالمندان به این عارضه می گردد و خطر های زمستانی برای سالمندان بیشتر می شود.

همچنین در سالمندان  رد سن های بالا تغییراتی در جسم صورت می گیرد که این تغییرات باعث می شود تا نتوانند درجه حرارت پایین را تشخیص دهند.این موضوع خود یکی از مشکلات در سمالمندان است به خصوص سالمندانی که تنها زندگی می کنند.

 علاوه بر این شیوه زندگی بدون تحرک و همچنین برخی از عوارض پزشکی سالمندان را در معرض آسیب پذیری بیشتری حتی در مقابل سرمای خفیف قرار می دهد و خطر های زمستانی برای سالمندان بیشتر می شود.

خطر های زمستانی برای سالمندان

 یکی از خطر های زمستانی برای سالمندان بیماری‌هایی مانند پارکینسون، دیابت، مشکلات تیروئیدی، آرتریت و نقصان حافظه ممکن هستند مانع از این شوند که سالمندان در فصل سرد گرم بماند. اگر سالمند  هستید و این بیماری‌ها را نیز به همراه دارید با پزشکتان مشورت کنید.

 نشانه های اولیه کاهش درجه حرارت بدن:

  •  کند شدن سرعت گفتار یا لکنت زبان
  •  خشمگین یا سردرگم بودن
  •   لرزیدن
  •  دست و پای سرد
  •  صورت باد کرده همراه با پوست رنگ پریده
  •  خواب آلوده به نظر رسیدن

 زمانی که کاهش درجه حرارت بدن همچنان ادامه داشته باشد ممکن است این نشانه ها نیز بروز کند:

  •  تنفس آهسته و سطحی
  •  کاهش سرعت ضربان قلب
  •  سخت شدن حرکت دادن دست و پا
  •  اشکال در راه رفتن و آهسته شدن حرکات
  •  از دست دادن هوشیاری

 پیشگیری از کاهش درجه حرارت بدن

 افراد سالمند می توانند با انجام دادن مواردی که به آنها در ادامه مطلب اشاره خواهیم کرد مانع کاهش درجه حرارت بدن خود شوند و از خطر های زمستانی برای سالمندان جلوگیری کنند:

 _ در بیرون از خانه هستید برای مدت طولانی در سرما یا باد نمانید.

 – در خارج از منزل همیشه چند لایه لباس بر تن داشته باشید. چند لایه لباس گشاد نازک نسبت به یک لایه لباس ضخیم گرمای بیشتری فراهم می کند.

_تعادل و وزنتان را حفظ کنید و به اندازه غذا بخورید خوردن غذا باعث می‌گردد تا لایه چربی زیر پوست تان که شما را در مقابل سرما محافظت می کند نازک شود.

_ خیس شدن سبب می گردد تا به سرعت احساس لرز کنید پس مراقب باشید خیس نشوید اگر خیس شدید فوراً به خانه برگردید زیرا لرز ممکن است نشان دهنده کاهش درجه حرارت بدن باشد.

 _مراقب باشید تا از ریه های تان هوای بسیار سرد عبور نکند و با خود کلاه، دستکش، چکمه و روسری برای پوشیدن بینی و دهان تان داشته باشید تا خطر های زمستانی برای سالمندان کاهش یابد.

 _حتی دمای در ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد ممکن است که ایجاد کاهش درجه حرارت بدن در افراد سالمند نمایند پس از درجه ترموستات را کمتر از ۲۰ درجه نگه ندارید.

 _زیر لباس های تان لباس زیر بلند همراه با جوراب و دمپایی برتر نداشته باشید در صورت لزوم در خانه نیز از کلاه استفاده کنید.

 _ وقتی که هوا طوفانی  و سرد است از خانه بیرون نروید و در و پنجره ها را محکم ببندید.

 _با پزشکتان در مورد داروهای مصرفی تان مشورت کنید زیرا برخی از داروها باعث کاهش درجه حرارت بدن می شود.

 _در طول فصل سرد سال نزد بستگان یا دوستانتان بروید و یا از آنها بخواهید که مدام به شما سر بزنند.

 موارد اضطراری

 هنگامی که درجه حرارت فردی را بگیرید و این درجه حرارت از  ۳۵/ ۵ درجه پایین تر آمده باشد آن فرد دچار کاهش درجه حرارت بدن شده است و باید با اورژانس تماس بگیرید.

 چه اقداماتی را تا زمانی که اورژانس برسد باید انجام دهید تا خطر های زمستانی برای سالمندان کاهش یابد:

– شخص سالمند را به یک مکان گرمتر انتقال دهید.

-فرد را در یک پتو یا کت گرم بپیچانید.

– دمای بدن شما می‌تواند به بالا بردن دمای بدن فرد کمک کند از کنار فرد به ملایمت دراز بکشید تا خطر های زمستانی برای سالمندان کاهش یابد.

-اگر فرد سالمند در این حالت هنوز هوشیار است سعی کنید به او نوشیدنی گرمی بدهید.

 -هرگز فرد را برای گرم کردن به حمام نبرید.

– دست و پاهای فرد را مالش ندهید.

– برای گرم کردن از بالشتک های گرم کننده استفاده نکنید.

 سرمازدگی

 یکی دیگر از خطرهای سرمای شدید عارضه سرمازدگی است. این عارضه زمانی رخ می دهد که پوست در مواجهه با حرارت بسیار پایین و سرد قرار گیرد سرمازدگی معمولا گونه ها، چانه، انگشتان، بینی و گوش ها و دست و پا را گرفتار می کند و با نشانه های زیر خود را نشان می دهد:

– دردناک شدن پوست و بی حسی آن.

– قرمز شدن رنگ پوست.

-سفت شدن  شدید پوست.

– سفید شدن و یا به رنگ خاکستری درآمده پوست.

– این را به خاطر داشته باشید افراد سالمندی که دارای بیماری‌های قلبی و یا سایر مشکلات گردش خون هستند بیشتر از سایر افراد احتمال دچار شدن به سرماخوردگی  را دارند.

 نکاتی که برای محافظت در برابر سرمازدگی و جلوگیری از خطر های زمستانی برای سالمندان است و باید رعایت کنید:

– همه بخش های بدنتان را از زمانی که خارج از خانه می روید بپوشانید.

 -اگر خودتان و یا اطرافیانتان احساس کردید که دچار سرمازدگی شده اید فورا با اورژانس تماس حاصل نمایید.

 -وقتی بیرون از خانه هستید و به جهت سرما پوست آن قرمز یا کبود می شود و همراه با احساس سوزش نیز احساس می کنید سریع به خانه بازگردید.

 لیز خوردن و افتادن

 یکی دیگر از خطرات زمستان برای سالمندان لیز خوردن و افتادن است. سالمندان ممکن است با افتادن دچار آسیب های جدیدی مانند شکستگی لگن شوند.

 برای اینکه در سنین بالا از خطر سقوط و خطر های زمستانی برای سالمندان جلوگیری کنید به این توصیه ها توجه نمایید:

– از مسیرهایی حرکت کنید که خشک هستند و در پیاده رو های پر برف و یا یخ زده راه نروید.

-اگر برای راه رفتن از عصا استفاده می کنید دقت کنید که از نوک های یخ شکن روی انتهای عصا استفاده نمایید.

 -با دقت مسیر جلوی خانه تان را پارو کنید و هنگام پارو کردن برف احتیاط لازم را داشته باشید زیرا هوای سرد باعث می‌گردد فشار اضافی به قلب شما وارد گردد و فشار پاره کردن هم می تواند این فشار را افزایش بدهد، همچنین پارو کردن برای افرادی که دچار پوکی استخوان هم هستند بسیار خطرناک است.

– قبل از اقدام به پارو کردن برف با پزشکتان مشورت کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *