#


بهداشت دهان و دندان/چیزهایی که باید برای بهداشت دهان و دندان بدانید

بهداشت دهان و دندان
20 سپتامبر 2017 بدون نظر 1601 بازدید

بهداشت دهان و دندان/چیزهایی که باید برای بهداشت دهان و دندان بدانید

چیزهایی که باید برای بهداشت دهان و دندان بدانید

تمیز نگه داشتن دهان دندان یکی از عوامل بسیار مهم است. برای این که سالم و سلامت باشید حتما بهداشت دهان و دندان های تان را جدی بگیرید. اول از همه شما را با کلمه بهداشت آشنا می کنیم و پس از آن راجع به پوسیدگی دندان ها مطلبی را به شما ارائه می دهیم.

تعریف بهداشت:

منظور از بهداشت یعنی اینکه از دندان های خود به خوبی مراقبت کنید و از مسواک و خمیر دندان مناسب و نخ دندان و دهان شویه استفاده کنید.

بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان

پوسیدگی های دندان از نظر مححل پوسیدگی به سه نقطه تقسیم می شوند:

۱- دندان های آسیای بزرگ و کوچک که سطح جونده دارند و روی این سطح شیارهای نازکی وجود دارند که عمیق می باشد و به دلیل اینکه موهای مسواک به این محل نفوذ نمی کند محل مناسبی برای رشد میکروب ها در دندان می شود. پس لزوماً پوسیدگی در این نواحی زودتر صورت می گیرد. این مورد اهمیت زیادی در اولین آسیای بزرگ که تقریبا در سن شش سالگی در می آید دارد.

۲- دومین جایی که دندان ها زودتر پوسیده می شوند بین دندان ها یا محل تماس بین دو دندان می باشد. این قسمت به دلیل اینکه نمی توان با مسواک تمیزشان کرد جزو نواحی ای است که دچار پوسیدگی می شود. پوسیدگی این دندان ها تقریبا از سن بیست سالگی شروع می شود. شما می توانید برای تمیز کردن این قسمت ها از نخ دندان استفاده کنید.

۳- مرحله آخر و سومین جایی که پوسیدگی صورت می گیرد قسمت اتصال بین دندان با لثه است که این نواحی بیشتر به دلیل نزدن درست مسواک دچار پوسیدگی می شود حتی در بعضی موارد باعث می شود که نیاز به ترمیم داشته باشد. شما می توانید با استفاده از دهان شویه و یا آب و نمک از پوسیدگی دندان خود جلوگیری کنید.
شاید شنیده اید که بعضیا به جای دهان شویه از آب و نمک استفاده می کنند. برای اینکه دندان های تان خراب نشود از آب و نمک و دهان شویه استفاده کنید زیرا بسیار مفید است.

اگر از دهانشویه و آب و نمک بیش از اندازه استفاده استفاده کنید باعث می شود که باکتری های مفیدی که در دندان وجود دارد را از بین ببرد و دهان دچار بیماری های قارچی بشود و یا باعث رشد باکتری های مضر شود. بنابراین یادتان باشد که از دهانشویه در بعضی موارد خاص استفاده کنید و اگر از آب و نمک استفاده می کنید هفته ای یک بار آن را مصرف کنید.

تنفس دهانی

بسیاری از خانواده ها به این مسئله توجهی نمی کنند اما این را به یاد داشته باشید که این یک مسئله مهم است، چون اگر کسی از راه دهان نفس بکشد و نتواند از طریق بینی تنفس کند زودتر دچار پوسیدگی دندان می شود.

توصیه ما به همه خانواده ها این است که به وضعیت نفس کشیدن بچه های شان که از طریق دهان است و نمی توانند با بینی خودنفس بکشند و یا اینکه در شب خر و پف می کنند رسیدگی کنند و راجع به آن با یک متخصص گوش، حلق و بینی در میان بگذارند، چون باعث می شود که دچار پوسیدگی دندان و از این مهم تر مشکلات ارتودنسی شوند.

بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان

خشکی دهان

در قسمت بالا گفتیم که سومین ناحیه پوسیدگی دندان در قسمت لثه ها می باشد. در اصل موردی که باعث پوسیدگی می شود خشکی دهان است. دهان از طریق تنفس دهانی و داروهایی که باعث خشکی دهان می شوند خشک شود. مانند برخی از داروهای گوارشی، قلبی و عصبی. کسانی که دهان شان بزاق کم ترشح می کند و افرادی که عصبی و پر استرس هستند دهان شان خشک می شود.

بیماری های لثه ای

بعضی از افراد لثه های بیماری دارند که این مورد دچار پوسیدگی می شود. زیرا گاهی اوقات تجزیه لثه و استخوان باعث پیدایش ریشه از زیر لثه می شود و به دلیل اینکه ریشه دندان مینا ندارد دچار پوسیدگی می شود. به جز این مورد بیماری های لثه آی موجب می شود که استخوان زودتر خراب شود و در انتها باعث از دست رفتن دندان شود.

داروها

همان گونه که گفتیم برخی از داروها باعث می شوند که دهان خشک شود که این مسئله باعث پوسیدگی دندان می شود. برخی داروها هم هستند که باعث به وجود آمدن بیماری در لثه می شوند که این موضوع هم به پوسیدگی دندان کمک می کند.

بیماری ها

اکثر بیماری هایی که انسان ها به آن مبتلا می شوند به طور مستقیم هیچ ربطی به پوسیدگی دندان ندارند ولی به دلیل اینکه در هنگام بیماری از دارو استفاده می کنیم باعث پوسیدگی می شوند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *