#


با خطرناک ترین بیماری های آمیزشی بیشتر آشنا شوید

25 ژانویه 2018 بدون نظر 3853 بازدید

با خطرناک ترین بیماری های آمیزشی بیشتر آشنا شوید

با خطرناک ترین بیماری های آمیزشی بیشتر آشنا شوید

در این مطلب ما قصد داریم انواع بیماری های ناشی از روابط جنسی محافظت نشده را ارزیابی کرده و مورد بررسی قرار دهیم. برقراری رابطه ی جنسی می تواند موجب ابتلا به بیماری های جنسی خطرناکی در افراد شده و سلامتی را در معرض خطر قرار می دهد. به عنوان مثال می توان به عارضه هایی چون تبخال، زگیل تناسلی، ایدز، مولوسکوم کوتاژیوزوم و نیز انواع گوناگون عفونت های جنسی اشاره کرد.

دکتر حسین طباطبایی در این مورد خاطر نشان می کند: هرچند تمام بیماری های جنسی و آمیزشی خطرناک و کشنده نمی باشند، اما می توانند کیفیت زندگی افراد را تا حد زیادی کاهش دهند. برخی از بیماری های جنسی تنها دارای نشانه های پوستی هستند، اما بعضی دیگر احتمال دارد دارای نشانه های گوناگون دیگری باشند.

متاسفانه فیلم های غیر اخلاقی در میان جوانان در تمام نقاط دنیا رد و بدل می شود و به خاطر تقلید از این فیلم هاست که سبب افزایش تعداد اشخاصی که به بیماری های آمیزشی مبتلا می شوند خواهد شد. به دلیل این که بیشتر جوانان در مورد مسائل جنسی و نیز راه های جلوگیری از بیماری های قابل انتقال از طریق برقراری رابطه ی جنسی اطلاع چندانی ندارند ممکن است با یک مرتبه اشتباه کردن به یک بیماری جنسی مبتلا خواهند شد.

اشخاصی که به بیماری های آمیزشی مبتلا می شوند خیلی کم پیش می آید که بتوانند از این بیماری خلاص شوند و بیشتر اوقات تا آخر عمر درگیر بیماری خواهند بود. حتی ابتلای زن، شوهر و فرزند به بیماری های جنسی از لحاظ اخلاقی، اجتماعی، روانی و نیز حقوقی مشکل ساز خواهد بود.

باید به این توجه داشت که بیماری هایی که از راه جنسی به افراد منتقل می شوند مشکل ساز هستند و باید در این زمینه آموزش همگانی برای پیشگیری از توسعه ی آن در جامعه لازم و ضروری می باشد. می توان از تمامی اماکنی که نوجوانان و جوانان در آن جا به هر طریقی آموزش می بینند برای آموزش به آن هااستفاده کرد.

بیماری های رایج آمیزشی که دارای عوارض پوستی می شوند، طیف گسترده ای دارند. گسترش این نوع بیماری ها هم برای مردم و هم برای سیستم بهداشتی هر کشوری ممکن است مشکلات زیادی را ایجاد کند، ولی تمام بیماری های آمیزشی را می توان پیشگیری کرد، تنا باید بدانید که بهتر است افراد به این نوع بیماری ها مبتلا نشوند.

هرچند تمامی بیماری های جنسی و آمیزشی کشنده نیستند، اما می توانند موجب کاهش کیفیت زندگی افراد مبتلا شوند. برخی از بماری های جنسی تنها علائم پوستی دارند، اما بعضی ممکن است نشانه های بسیار متنوعی را ایجاد کنند. در این مطلب به چهار نوع بیماری رایج آمیزشی که دارای عوارض پوستی هستند اشاره شده است:

  • تبخال تناسلی

یکی از بیماری های آمیزشی رایج پوستی، هرپس یا وروس تبخال نامیده می شود. هشت نوع ویروس تبخالی شناسایی شده که دو نوع از آن ها به نام هرپس ۱و ۲در انسان موجب ابتلا به بیماری خواهد شد. ویروس نوع ۱، یک نوع تبخال به صورت دهانی می باشد و این نوع ضایعه در جایی که پوست و مخاط به هم مرتبط می شوند، به وجود خواهد آمد. نوع دوم تبخال تناسلی می باشد که در ناحیه ی تناسلی افراد ایجاد می شود و از طریق برقراری رابطه ی جنسی به فرد دیگر منتقل خواهد شد. ولی یکی از مشکلات مربوط به این ابتلای افراد به این دو نوع ویروس به مسائل اخلاقی مربوط می شود.

متاسفانه در جوامع بی بند و بار، برقراری روابط جنسی از شکل متعارف خود خارج شده و باعث شده است که میان این دو نوع ویروس جابجایی رخ دهد. در حقیقت ویروس تبخال نوع اول که باید در کناره های دهان مشاهده شود در نواحی تناسلی ایجاد شده و ویروس تبخال نوع دوم که باید در نواحی تناسلی ایجاد شود در کناره های دهان به وجود می آید.

هنگامی که ویروس تبخال داخل بدن می شود در داخل سلول جایی برای لانه گزینی پیدا می کند و دیگر نمی توان آن را از درون سلول خارج کرد. به همین خاطر است که تا کنون نتوانسته اند دارویی را برای درمان این بیماری تهیه کنند تا از این طریق بتوان به طور کامل ویروس را از بین برد زیرا برای این که بتوان ویروس را کاملا از بین برد لازم است که سلول نیز به طور کامل از بین برود و این کار با زندگی انسان متناقض می باشد. دارو هایی که وجود دارند تنها برای کنترل کردن بیماری و فقط راهی است برای از بین بردن نشانه های بیماری و برای درمان کامل از آن ها استفاده نمی شود.

بهتر است بدانید که ویروس تبخال با اولین تماس منتقل خواهد شد. معمولا اولین تماس با چنین افرادی پر سر و صدا می باشد به این دلیل که وقتی ویروس برای نخستین بار وارد بدن می شود باید بدن آن را بررسی کرده و در نتیجه بتواند آنتی بادی تولید کند. معمولا این گونه ضایعاتی که روی پوست به وجود می آیند به شکل دانه های ریز آب دار می باشند که بیشتر اوقات در یک نقطه جمع می شوند و همراه با تب و لرز، تورم غده ی لنفاوی، احساس درد، بی اشتها شدن فرد مبتلا و نیز احساس خارش موضعی و غیره می باشند.

تب و لرزی که همراه با ابتلا به این بیمار ایجاد می شود معمولا با بیماری آنفولانزا اشتباه گرفته خواهد شد. پس از یک مرتبه که فرد به تبخال مبتلا شد، بدن آنتی بادی ساخته و در دفعات بعدی نشانه های عمومی مانند تب و لرز دیگر وجود نخواهد داشت، تنها بیمار بیست و چهار ساعت پیش از عود مجدد تبخال دچار درد در ناحیه  می شود و پس از آن دانه ههای تبخال شروع به ظاهر شدن خواهند کرد.

ممکن است هر عامل استرس زایی سبب عود مجدد ویروس شود. استرسی که از آن نام برده شد می تواند استرس روانی مانند استرس پیش از امتحان، کار، و غیره بوده باشد و یا این که استرس جسمی مثل آفتاب سوختگی، رفتن به دندان پزشکی و هر نوع فشار جسمی باشد.

ویروس ها داخل نورون های سلول های عصبی پنهان می شوند. هر عاملی که سبب کاهش ایمنی بدن بشود، می تواند سبب فعالیت مجدد سلول ها شود.

تبخال نوع اول معمولا از طریق بوسیدن و تبخال تناسلی از طریق برقراری رابطه ی جنسی انتقال می یابد. این بیماری تا پایان عمر ر فرد باقی می ماند و هر چند وقت یک بار عود می کند. تبخال تناسلی نیز همانند تبخال لب می باشد. معمولا ایجاد تبخال در زنان احتمال دارد که بخش های خارجی دستگاه تناسلی و واژن را درگیر کند. افراد مبتلا به تبخال تناسلی اغلب به هنگام دفع ادرار احساس درد و سوزش خواهند داشت. نشانه های این نوع تبخال در مردان کم تر از زنان می باشد. تشخیص تبخال کار خیلی سختی نیست.

معمولا ترشحاتی که درون تبخال هستند به آزمایشگاه فرستاده خواهد شد تا در زیر میکروسکوپ قرار داده شوند و تشخیص داده شود، اما تشخیص آن توسط متخصصین پوست به صورت بالینی هم امکان پذیر می باشد. مشکلی که در تبخال تناسلی مشاهده می شود این است که فقط در زمان عود ضایعه امکان انتقال وجود ندارد، بلکه در زمانی که فرد هیچ نشانه ای از بیماری ندارد هم می تواد منتقل کننده ی ویروس به فرد سالم باشد، البته زمانی که ضایعه در فرد مبتلا وجود دارد احتمال انتقال ویروس به صورت صد در صد می باشد.

یکی دیگر از نکاتی که در مورد این بیماری باید بدانید این است که چنانچه فردی که دچار تبخال تناسلی است از توالت فرنگی استفاده کند و شخص دیگری بلافاصله پس از او روی همان توالت بنشیند و از آن استفاده کند، احتمال این که به صورت غیر مستقیم ویروس انتقال یابد وجود دارد، هرچند این اتفاق خیلی کم می افتد. تبخال تناسلی را می توان با استفاده از دارو کنترل کرد.

  • مولوسکوم کونتاژیوزوم

یکی دیگر از بیماری هایی که گرفتاری های بسیاری را برای انسان به وجود می آورد، بیماری پوستی مولوسکوم کونتاژیوزوم می باشد. این بیماری به صورت دانه های ریزی که مرکز آن به صورت فرو رفته است و بیشتر در نوزادان و کودکان مشاهده می شود. این بیماری در کودکان از راه تماس پوست با پوست و نیز بوسیدن انتقال می یابد اما در بزرگسالان از طریق برقراری رابطه ی جنسی انتقال می یابد زیرا که ضایعات در تنه و نیز آلت تناسلی انسان وجود دارد.

معمولا این بیماری ویروسی پوستی در اکثر موارد در بیماران مبتلا به اچ آی وی مشاهده می شود به این خاطر که سیستم ایمنی در بدن این افراد ضعیف شده است و همین امر باعث می شود که بدن آن ها هر ویروسی را به راحتی جذب خود کند. هنگامی که یک بیمار با داشتن چنین ضایعاتی به پزشک مراجعه می کند، معمولا پزشک برایش دارو تجویز خواهد کرد. افرادی که مبتلا به اچ آی وی می باشند بدنشان به این دارو پاسخ نمی دهد و در این موقع است که پزشک اغلب با انجام آزمایش به وجود ضعف در سیستم ایمنی این افراد پی خواهد برد.

بیشتر کودکانی که به این بیماری مبتلا می شوند به صورت اتفاقی است. اکثر کودکانی که از مادران مبتلا به اچ آی وی متولد شده اند و یا دچار حساسیت ارثی و اگزمای اتوپیک می باشند بیشتر مشاهده می شود. ضایعات مربوط به این بیماری در کودکان بیشتر در نواحی دارای چین بن کودک مانند زیر بغل کودک و یا کشاله ی ران کودک ایجاد می شود، اما در بزرگسالان که دلیل به وجود آمدن آن برقراری رابطه ی جنسی است، ضایعات مربوط به بیماری بیشتر در نواحی تناسلی و یا در زیر شکم به وجود می آیند. یکی از نشانه های رایج این بیماری احساس خارش است. به ویژه در کودکان مبتلا که تحمل خارش را ندارند و ناحیه را به صورت مداوم با دست خود می خارانند. معمولا این ضایعات با وجود آلودگی های استافیلوکوکی، استرپتوکوکی و غیره دچار عفونت شده و از این طریق ویروس در نواحی پوست پخش خواهد شد.

بهتر است بدانید که مولوسکوم کونتاژیوزوم قدرت انتقال بالایی دارد و می تواند فورا به سایر نواحی پوست و همچنین دیگران منتقل شود.

در نواحی آرنج و زانو هم ایجاد این ضایعات وجوود دارد، اما در این گونه مواقع احتمال دارد با برخی از بیماری های دیگر از قبیل زگیل تناسلی و چنانچه ضایعه ی ایجاد ده به صورت تکی باشد با گونه ای از سرطان پوست اشتباه گرفته شود.

بهترین درمان برای این گونه بیماری استفاده از وسیله ای به نام کورت است که برای کندن ضایعه از آن استفاده می کنند. در صورتی که درمان صورت نگرفت پس از گذشت یکی دو سال بهبود پیدا خواهد کرد.

  • زگیل تناسلی

این نوع بیماری یعنی زگیل تناسلی در سراسر دنیا و همچنین در ایران معضل بزرگی را به وجود آورده است. معمولا در کشور های پیشرفته افراد در سنین بین ده تا دوازده سالگی باید واکسن زگیل تناسلی را تزریق کنند. دلیل این اجبار این است که این واکسن باید پیش از شروع روابط جنسی زده شود تا تاثیر گذار باشد. زمانی که فرد این واکسن را می زند بدن او در برابر فعالیت ویروس مقاوم خواهد شد.

زگیل ها دارای تنوع بسیاری می باشند. تقریبا دویست نوع ویروس زگیل شناسایی شده که حدود پنجاه نوع از آن ها موجب ابتلا به بیماری در انسان خواهد شد. دو نوع از این ویروس ها یعنی ویروس های ۱۶و ۱۸در زنان موجب ابتلا به سرطان دهانه ی رحم به نام «اسکواموس سل کارسینوما» می شود که بسیار خطرناک و حتی کشنده می باشد.

اکثر مردم با شکل ظاهری زگیل ها که بر روی سطح پوست صورت، دست و پا به وجود می آیند آشنایی دارند. هر کدام از این زگیل ها دارای ساختار ژنتیکی مخصوصی می باشند و زگیلی که مورد نظر است، زگیل تناسلی می باشد که از طریق برقراری رابطه ی جنسی انتقال می یابد. ظاهر این زگیل نیز همانند زگیل های دیگر است اما به شکل منتشر و متعدد در نواحی تناسلی و همچنین مقعد ایجاد می شود. این ویروس نیز همانند تبخال تناسلی می تواند به دلیل انجام رفتار های نامتعارف و غیر اخلاقی در برقراری روابط جنسی در نواحی اطراف لب و داخل دهان نیز مشاهده شود.

در زمان برقراری رابطه ی جنسی ممکن است خراش های ریزی در حد میکروسکوپی ایجاد شود  و این خراش ها راهی است برای اینکه ویروس به جریان خون وارد شود. بدترین نوع ویروس زگیل تناسلی گونه ای است که هیچ نشانه ی بالینی ندارد. درصد انتقال این ویروس در این مواقع بسیار زیاد می باشد. هنگامی که این ویروس وارد بدن می شود تا زمانی که نشانه های بالینی ظاهر شوند ممکن است چند ماه تا چند سال به طول بینجامد.

در آقایان تنها نشانه های ظاهری وجود دارد، اما در زنان اگر به این بیماری مبتلا شده باشند و درمان نشوند و یا پیش از رسیدن به سن بلوغ واکسن پیشگیری تزریق نکرده باشند، احتمال این وجود دارد که به سرطان رحم مبتلا شوند. افراد مبتلا می توانند ازدواج کنند اما پیش از برقراری روابط جنسی، همسری که سالم می باشد باید حتما واکسن تزریق کند تا او نیز مبتلا نشود. این واکسن در سه مرحله تزریق خواهد شد. در کشور آمریکا چنانچه خانم جوان و یا نوجوانی واکسن پیشگیری را تزریق نکرده باشد و بعد از گذشت چند سال دچار سرطان دهانه ی رحم شود، بیمه حق درمان را پرداخت نخواهد کرد.

  • ایدز

یکی دیگر از ویروس های مشکل ساز دیگری که این روز ها در کشور ما نیز ناقلان آن در حال افزایش می باشند، ویروس اچ آی وی است. زمانی که این ویروس وارد بدن می شود، شخص آلوده می باشد و قدرت این را دارد که به دیگران نیز منتقل کند، اما چنانچه فرد مبتلا سریع وارد مرحله ی درمان شود موجب غیر فعال شدن ویروس خواهد شد و در این صورت وارد مرحله ی فعال بیماری یا ایدز نمی شود.

مرحله ی ایدز به مرحله ای گفته می شود که سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و در این موقع هر نوع ویروس و یا باکتری که وارد بدن شود می تواند نشانه های بسیار شدیدی به وجود بیاورد. بیماری ایدز به گونه ای می باشد که تمام بدن از جمله پوست را درگیر خواهد کرد، اما نشانه های پوستی آن خیلی زیاد بوده و اکثر اوقات از راه بیماری های پوستی تشخیص داده می شود. به عنوان مثال شخصی دچار بیماری پوستی نظیر تبخال می شود که با استفاده از راه های مختلف درمانی هم بهبود نمی یابد و یا این که پس از گذشت چند هفته مجددا ظاهر می گردد. در افرادی که به عفونت های مقاوم به درمان مبتلا می شوند این شک وجود دارد که فرد به بیماری ایدز مبتلا شده باشد.

یکی از سرطان هایی که معمولا افراد مبتلا به ایدز به آن نیز دچار می شوند، «سارکوم کاپوزی» می باشد. این بیماری عروق ریز را درگیر کرده و اغلب در افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند بیشتر دیده می شود. هرچند در افراد عادی نیز ممکن است مشاهده شود.

یکی دیگر از انواع ضایعات «لکوپلاکیا» می باشند که به خاطر وجود آن زبان و یا مخاط موجود در دهان به رنگ سفید درمی آید و بر روی سطح آن دانه های سیاهی به شکل مو مشاهده می شود و این طور به نظر می آید که زبان مو درآورده باشد. زمانی که پزشک این نشانه را در زبان فردی مشاهده کند به مثبت بودن اچ آی وی در فرد مشکوک خواهد شد.

یکی دیگر از بیماری های شایع پوستی بیماری «درماتیت سبورلیک» می باشد. غدد چربی در زمان بلوغ به علت فعالیت غدد آندروژن پر کار شده و سبب چرب شدن پوست خواهند شد. این روند باعث پوسته پوسته شدن پوست چرب می شود. نوجوانان و جوانانی که به این بیماری پوستی دچار شده اند به راحتی درمان می شوند، اما در افرادی که به اچ آی وی مبتلا هستند مقاومت به درمان وجود دارد.

این مورد نیز مشکوک بوده و بیمار حتما از لحاظ ابتلا به اچ آی وی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. ویروس اچ آی وی اغلب از راه برقراری رابطه ی جنسی انتقال می یابد، اما از راه های دیگری از قبیلانتقال خون، استفاده از سرنگ های آلوده در افراد معتاد و نیز در برخی از موارد از مادر به جنین رخ خواهد داد، پس وجود خون برای ورود ویروس به بدن ضروری می باشد.

رابطه ی جنسی که موجب پاره شدن عروق ریز در بدن شود از این طریق می تواند ویروس را وارد جریان خون کند. هرچند ویروس درون بزاق نیز وجود داشته و چنانچه فرد به هنگام بوسیدن دچار خشکی لب و یا ترک کوچکی بر روی لب باشد و در همین موقع هم بزاق فردی که دارای این ویروس است با خراشیدگی روی لب برخورد داشته باشد، احتمال این که ویروس از این راه منتقل شود وجود دارد. زخم های دهانی و یا تناسلی در افرادی که سیستم دفاعی بدنشان دچار ضعف شده باشند به آسانی درمان نخواهند شد. در این گونه مواقع حتی اگر بیماری هایی از قبیل بیماری های عفونی و یا پوستی که فرد مدت ها پیش به آن مبتلا بوده و بهبود یافته بوده ممکن است مجددا و بدون هیچ علتی فعال شوند. هر کسی در طول زندگی خود باید یک مرتبه به زونا مبتلا شود، اما افرادی که مبتلا به اچ آی وی می باشند ممکن است چندین مرتبه به زونا دچار شوند.

هرچند این بیماری ها در اشخاص عادی نیز وجود دارند اما تفاوت این دو در این است که درمان در اشخاصی که به اچ آی وی مبتلا می باشند نتیجه ی چندانی نخواهد داشت.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *