#


انار و آبغوره؛ با این دو میوه ترش مزه سالم تر بمانیم

31 دسامبر 2017 بدون نظر 9979 بازدید

انار و آبغوره؛ با این دو میوه ترش مزه سالم تر بمانیم

انار و آبغوره؛ با این دو میوه ترش مزه سالم تر بمانیم

انار

طعم انار گاهی ترش و گاهی شیرین و گاهی ملس است، نوع شیرین انار برای سینه و ریه نافع است، ولی نوع ترش آن جهت سینه و ریه خوب نیست آن را خشک میکند، یبوست آور هم می باشد، برای آنهایی که مزاجشان گرم است، بهتر از نوع ترش انار میوه نیست.

انار سرشار از ویتامینهای آو ب و ث و ئی هست و دارای املاح معدنی آهن و فارات مفیار دیگر می باشد. هضم غذا را سنگین و کمی نفاخ است و دارای تانن و دارای مانائین، دوست کبد است و ان را پاک می کند. ویتامین (آ) رشد اطفال را زیاد میکند، ویتامین (ب) آن اعصاب را تقویت و آن را محکم میکند. ویتامین (ث) آن ضد استفراغ بوده، درمان و یار زنان باردار می باشد. رب انار در تقویت رشد آینده طفل کمک خوبی است. به واسطه آهن خونساز است. بهترین موقع خوردن ناشتا صبح است. ادرارآور است و غرایز جنسی را هم تقویت میکند. درمان اسهال می باشد. در موقع خوردن به آن گلپر بزنید به هضم آن کمک میکند.

از انار دانه و هم وزنش برنج و جو پوست گرفته در آب بجوشانند، پس از صاف کردن تنقیه نمایند. در معالجه اسهال و زخم معده و ورم روده نتایج عالی داده است. خوردن آب شیرین انار با شکر و نشاسته برای معالجه سینه در دو سرفه توصیه شده است. در موقع یرقان واصلاح سپرز سودبخش میباشد.

مضمضمه و نگاه داشتن آب میوه ترش در دهان، برفک و جوشهای دهان را پاک و لثه ها را محکم می کند «ترشی انار جهت زخم معده و روده مفید نمیباشد و برای سرد مزاجان مضر است و جاذبه کبد راکم میکند» و برعکس میوه شیرین آن صفرابر و معده و کبد را تقویت و درمان تبهای صفراوی و یرقان را مفید و پوست و ریشه آن ضد کرم است، و مقدار ۶۰ گرم پوست و ریشه تازه یا خشک آن را ۶  ساعت در آب خیسانده، مقدار آب ۷۵۰ گرم باشد تا حجم آن به نیم لیتر برسد. پس از جوشاندن سه قسمت با فاصله یک ساعت و نیم بخورند. پس از دو ساعت یک مسهل بخورند، و منتظر دفع کرم کدو باشند. برای اطفال یک ششم تا یک سوم باشد. رب انار جهت خماری و رفع غم و غصه مفید می باشد، خواص آن مثل گلنار فارسی می باشد.

آبغوره

صاف کننده خون و حرارت آن، صفرابر، ضد بلغم معده و مقوی جگر و بدن و رافع سستی اعضای بدن و تشنگی است. ضماد گرد آن برای جوشهای بدن و خارش مفید است. (خوردن آن مضر قوه باه و مولد گاز و نفخ و درد روده است) رب غوره قاطع تشنگی و مسکن حرارت التهاب معده و جهت اسهال دموی و برانگیختن اشتها و حفظ جنین و تقویت اعضا، عصاره آن که در آفتاب خشک کرده باشند، برای خفقان و دیفتری، ورم حنجره وقتی با خون باشد مفید و مالیدن آن با آب تره جهت بند آمدن خون از بینی مفید است. میگویند خوردن آبغوره جهت درد پا و مالیدن لجن آبغوره به پامفید است.

طبیعت ابغورد سرد و خشک، حابس طبع و مانع ریختن مواد بر اعضا و رافع سستی اعضا و و این تشنگی، ضماد گرد غوره برای خوشبو کردن عرق و جوشهای بدن «ضرر آبغوره: معده سرد را ضعیف ، و مضر باه و سینه، و مورث سرفه می باشد» مصلح آن، گلقند و بادیان و انجیر شربت خشخاش مفید .بدل آبغوره ریباس ترش و سیب ترش و سماق و ترنج (بالنگ) برای خشک کردن بواسیر و زنان از جلو بردارند. برای تنقیه و اصلاح زخم نافع، با سرکه برای بواسیر و چرک گوش، و غرغره آن برای ورم حلق و تنقيه ان برای زخم روده و سیلان رطوبت رحم، و سرمه کشیدن آن برای آب آمدن از چشم است. ابغوره مقوی قوه ماسکه معده مفید آن است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *