#


التهاب لثه یا ژنژیویت؛ روش های درمانی برای درمان بیماریهای لثه

التهاب لثه
22 نوامبر 2017 بدون نظر 1479 بازدید

التهاب لثه یا ژنژیویت؛ روش های درمانی برای درمان بیماریهای لثه

التهاب لثه یا ژنژیویت؛ روش های درمانی برای درمان بیماریهای لثه

سال گذشته، پلاک دندان یکی از کلماتی بود که دندانپزشک به شما گفته بود و شما آن را پشت گوش انداختید. دندانپزشک گفت: مسواک و نخ دندان را روی دندانهای تان بهتر بزنید تا پلاک روی آنها جمع نشود و شما گفتید: اوه، مطمئناً، حق با شماست. سپس به خانه رفتید و برای چند روز خوب مسواک و نخ دندان کشیدید. اما هفته بعد به برنامه سرسری ای که داشتید بازگشتید : در وقت بعدی دندانپزشک گفت : لثه های شما متورم و قرمز است و تمیز کردن آنها باعث خونریزی می شود. شما ژنژیویت دارید و اگر فکری درباره آن نکنید، دندانها را از دست خواهید داد، اوه! مسواک سرسری ۳۰ ثانیهای بالاخره شما را گرفتار کرد.

شما تنها نیستید؛ اکثر بزرگسالان دچار علایم اولیه پریودنتیت ( بیماری های نساج حمایت کننده دندان ) میباشند. ژنژیویت ( التهاب لثه ) اولین علامت بیماریهای لثه است. بیماری های لثه، دلیل اصلی از دست رفتن دندان ها در افراد بزرگسال می باشد.

التهاب لثه

التهاب لثه

اما ناامید نشوید، علی رغم گفته های بد دندانپزشک ، اخبار خوبی برای شما وجود دارد. خودتان تنها کسی هستید که می توانید دندانهای تان را نجات دهید. درمان آن زیاد سخت نیست. کارهایی که باید انجام دهید به شرح ذیل است:

دیگر، مسواک ۳۰ ثانیهای نزنید.

اگر میخواهید که از دست ژنژیویت خلاص شوید، باید وقت بیشتری را برای مسواک زدن صحیح و نخ دندان اختصاص دهید. روبرت شالمن «رئیس سابق آکادمی پریودنتولوژی آمریکا و دندانپزشک کلرودایی » می گوید: برای حفظ بهداشت دهان خوب باید ۲ تا ۳ بار در روز و هر بار ۳ تا ۵ دقیقه وقت بگذارید.

در خط لثه مسواک بزنید.

مناطق اطراف خط لثه ، مناطق پلاک گیر می باشند. ژنژیویت از آنجا شروع و به آسانی نادیده گرفته می شود. مسواک را با زاویه ۴۵ درجه روی دندان بگذارید، بطوری که نصف پرزهای مسواک روی دندان و نصف دیگر روی لثه قرار گیرد، مسواک را نکشید بلکه با حرکت نوسانی دندان ها را تمیز کنید.

دو مسواک داشته باشند.

از آنها استفاده کنید. بگذارید یکی از آنها خشک شود و از دیگری استفاده کنید.

استخوان خود را حفظ کنید.

ژنژيويت شروع روندی است که در نهایت به اختلال در استخوان دندان منجر می شود. استخوان فک شما نیز همانند استخوانهای دیگر مناطق بدن که کوچک می شوند، میتواند همین حالت را پیدا کند. با ورزش کردن منظم ، خوردن غذاهای حاوی کلسیم (مثل فرآورده های شیری، ماهی ، بادام و سبزیجات ) و سیگار نکشیدن ، استخوانها را تقویت کنید.

ماساژ لثه را امتحان کنید .

لثه تان را بین انگشت شست و اشاره ( اشاره در طرف خارج ) بگیرید و مالش دهید، این کار باعث افزایش گردش خون و سلامت لثه های شما می شود.

ویتامین C مصرف کنید .

استخوان خود را حفظ کنید .

ویتامین C ژنژیویت را درمان نمی کند ، اما باعث کنترل خونریزی لثه ها می شود.

با لیسترین دهانشویه کنید.

طبق مطالعه ای که در مجله کلینیکال پریودنتال انجام گرفت، دهانشویه لیسترین دارای اثرات اثبات نشده ای در جلوگیری از گسترش پلاک و کاهش ژنژیویت می باشد.

زندگی خود را مورد بررسی قرار دهید.

استرس زیادی دارید؟ استراحت کمی دارید؟ آیا با مواد شیمیایی سمی سر و کار دارید؟ هر کدام از این ها می تواند اثر منفی روی لثه های شما داشته باشد . هر شخصی باید تمام جوانب زندگی خود را بررسی کند تا با تغییر آن بتواند به زندگی سالمتر دست یابد.

 عادات بد خود را ترک کنید.

سیگار کشیدن زیادی و نوشیدن الکل می تواند بدن شما را از ویتامین ها و مواد معدنی که برای سلامت لثه ضروری است ، خالی کند.

از لثه ها غفلت کلید تا دندان ها را از دست بدهید!

چه اتفاقی میافتد اگر شما از زخم ها و خونریزی لثهها که نشانهٔ ژنژیویت میباشد غفلت کنید؟ با این کار، خطر بیماری های شدیدتر لثه ای و از دست رفتن دندانها را پذیرفته اید.

در ذیل علایم نشان دهندهٔ جدیترشدن ژنژیویت آمده است؛ هر کدام از این علایم را دارید به دندانپزشک مراجعه کنید :

* بوی بد دهان ظرف ۲۶ ساعت از بین نمیرود.

* دندانها بلندتر به نظر می رسند که نشانهٔ تحلیل لثه ها می باشد.

* دهان تان مثل گذشته روی هم بسته نمی شود یعنی دندانهای تان به صورت متفاوتی از قبل روی هم قرار گرفته اند.

* دندان مصنوعی شما همانند قبل جفت نمی شود.

* پاکت های چرک بین دندان ها و لثه تان وجود دارد .

* دندان شل بوده یا در حال افتادن است . همچنین اگر علی رغم مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان، همچنان لثه ها متورم و در هنگام مسواک زدن خونریزی دارد ، باید به دندانپزشک مراجعه کنید .

زبان خود را مسواک بزنید .

دکتر کالی می گوید : باکتریها و سموم پنهان شده در آن را دور کنید. ده تا پانزده بار از عقب به جلو مسواک را روی زبان تان بمالید.

التهاب لثه

التهاب لثه

به تناوب با عمل کنید .

سعی نکنید که تمام این شستشو های دهانی را در یک روز انجام دهید. یک روز لثه ها را ماساژ دهید ؛ روز دیگر زبان تان را پاک کنید. اگر شما بعد از مسواک و نخ دندان یکی از این کارها را انجام دهید، دیگر خسته و کسل نمی شوید.

با آب اکسیژنه دهان شویه کنید .

محلول آب اکسیژنه ۳٪ را نصف به نصف با آب مخلوط و به مدت سی ثانیه دهانشویه کنید؛ محلول را قورت ندهید. برای جلوگیری از رشد باکتریها سه بار در هفته دهانشویه کنید .

هر روز سبزی خام بخورید .

دکتر کالی میگوید: این کار ژنژیویت را درمان می کند. غذاهای سخت و فیبردار، دندان و لثه را تمیز و تحریک می کند .

از محلول آب و جوش شیرین استفاده کنید.

جوش شیرین ساده را با یک مقدار آب مخلوط کنید و با انگشتان در امتداد خط در بخش کوچکی از دندان ها بمالید. سپس مسواک بزنید. شما تفاله های اسیدی باکتریال را خنثی و دندان را تمیز و براق و ضدبو می کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *