#


آیا ناراحتی های مربوط به لثه و راههای درمان آن هارا میشناسید؟

8 آوریل 2018 بدون نظر 2397 بازدید

آیا ناراحتی های مربوط به لثه و راههای درمان آن هارا میشناسید؟

آشنایی با برخی از مشکلات مربوط به لثه ها

تحلیل رفتن لثه ها

لثه های سالم در اطراف دندان ها (یعنی در جایی که تاج دندان ها با ریشه دندان ها اتصال می یابد) تشکیل یک محافظ محکمی را می دهد. اگر لثه ها کم شده و تحلیل بروند، ریشه دندانها آشکار می گردند و باعث می شود که اتصال دندان در داخل حفره ای که در آن قرار دارد ضعیف شود. در نهایت دندان ممکن است لق شده و در موارد شدید ممکن است دندانپزشک مجبور شود که آن را بکشد. اگر ریشه دندان ها بیرون آمده و آشکار شوند، دندان ممکن است به مواد داغ، سرد یا شیرین حساس گردد. از آنجایی که ریشه دندان ها نرم تر از مینای دندان می باشد بیشتر از آن به پوسیدگی دچار می گردد.

علل تحلیل رفتن لثه ها

کم شدن و تحلیل رفتن شدید لثه ها معمولا علامتی از یک التهاب لثه (ژنژیویت) طولانی مدت و یا بیماری پریودونتیت می باشد. این بیماری ها معمولا بر اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و ایجاد جرم دندان در محل اتصال دندان ها با لثه ها بروز می کنند. لثه ها در نهایت دچار التهاب شده و تحلیل می روند و باعث می شوند که ریشه دندان ها معلوم شوند. مسواک زدن سفت و شدید در حاشیه لثه ها بخصوص اگر بصورت افقی هم با یک مسواک سفت زده شود ممکن است همچنین باعث تحلیل رفتن لثه ها شود.

نحوه ی درمان تحلیل رفتن لثه ها

 اگر لثه های شما کم شده و تحلیل رفته اند، رعایت بهتر بهداشت دهان و دندان و ترک استعمال دخانیات می تواند از تحلیل بیشتر لثه هایتان پیشگیری نماید. دندانپزشک احتمالا با استفاده از وسیله ای خاص اقدام به جرم گیری دندان هایتان خواهد نمود. جرم گیری دندان ها باعث می شود که از تحلیل رفتن بیشتر لنهها جلوگیری شود. دندانپزشک همچنین به شما یاد خواهد داد که با چه روشی دندان هایتان را مسواک بزنید و چگونه از نخ دندان استفاده نمایید تا از وارد آوردن صدمات بیشتر به ریشه های دندان ها که آشکار شده اند جلوگیری نمایید. دندانپزشک ممکن است به شما توصیه نماید که از خمیر دندان های مخصوص دندان های حساس و یا دهانشویه های حاوی فلوراید استفاده نمایید. اگر دندان های شما خیلی حساس شده اند دندانپزشک ممکن است با استفاده از لاک های حساسیت دا و با چسبهای خاصی، از حساسیت دندان هایتان کم نماید. اگر تحلیل رفتن شدید لثه ها باعث لق شدن دندان ها شده باشد، این دندان های لق شده را به دندان هایی که هنوز محکم هستند متصل و ثابت می کنند.

رشد بیش از حد لثه ها (هیپرپلازی لثه ها)

تورم و رشد بیش از حد لثه ها بطور شایعی بر اثر بیماری التهاب لثه ها (ژنژیویت) ایجاد می شوند. این وضعیت معمولا بر اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و ایجاد جرم دندان در حاشیه لثه ها بروز می کند. در این حالت لثه ها ملتهب شده و به آسانی خونریزی می کنند (بخصوص در هنگام مسواک زدن). رشد بیش از حد لثه ها (هیپرپلازی Hyperplasia) همچنین می تواند بر اثر مصرف بعضی از داروها مثل داروهای ضد فشار خون، داروهای ضد تشنج و صرع و نبز بعضی داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی ایجاد شود. این وضعیت ممکن است در هنگام حاملگی نیز بخاطر تغییرات زیادی که در هورمونهای بدن خانمها ایجاد می شود بروز نماید. علل کمتر شایع ایجاد تورم و رشد بیش از حد لثه ها عبارتند از: سرطان خون و بیماری اسکوروی (کمبود شدید ویتامین ث).

برای درمان تورم و رشد بیش از حد لثه ها، دندانپزشک شما احتمالا اقدام به جرم گیری دندانهایتان خواهد – نمود و به شما توصیه خواهد کرد که بطور منظم دندان هایتان را مسواک زده و از نخ دندان استفاده نمایید. در بعضی از موارد، لنه های اضافی را می توان با عمل جراحی برداشت. اگر رشد بیش از حد لثه ها بر اثر مصرف داروها ایجاد شده است باید استفاده از آن دارو را متوقف نموده و داروی مشابه دیگری را استفاده نمود. رشد بیش از حد لثه ها که در هنگام حاملگی ایجاد می شود بعد از به دنیا آمدن کودک و بازگشت هورمون های بدن به میزان طبیعی اش، برطرف خواهد شد.

التهاب لثه در حاملگی

در دوران حاملگی تغییرات هورمونی باعث افزایش خطر ایجاد التهاب لثه (ژنژیویت) می شود. بین ۵۰ تا ۷۰ درصد خانم ها در زمانی از حاملگی شان دچار التهاب لثه می شوند که به آن اصطلاحا ژنژیویت حاملگی گفته می شود.

تغییرات هورمونی که در طی حاملگی ایجاد می شود (بخصوص افزایش میزان هورمون پروژسترون) ممکن است زمینه را برای رشد بعضی از باکتری های ایجاد کننده ژنژیویت آسان تر نماید. همچنین در این دوران، بافت لثه به جرم دندان حساس تر شده و پاسخ التهابی بدن به سمی که از آنها ترشح می گردد شدیدتر می شود. در واقع اگر شما قبل از حاملگی دارای بیماری لثه بوده اید، حامله شدن شما باعث می گردد که بیماری شما خیلی بدتر شود.

التهاب لثه (ژنژیویت) بیشتر در بین ماه دوم تا ماه هشتم حاملگی ظاهر می شود. علایم ژنژیویت حاملگی از قرمز شدن لثه ها و خونریزی آنها در هنگام مسواک زدن تا تورم شدید و خونریزی زیاد از بافت لثه ها متغير می باشد.

برای پیشگیری از ژنژیویت حاملگی، ابتدا باید عادت کنید که بهداشت دهان و دندان را بخوبی رعایت نمایید یعنی حداقل روزی دو بار مسواک بزنید، یک بار از نخ دندان استفاده نماید و از یک دهانشویه ضد عفونی کننده استفاده کنید. در دوران حاملگی حتما باید برای چک آپ و بررسی دندان ها و لثه ها به دندانپزشک مراجعه نمایید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *