#


جی کم چیست ؟

GCam
12 ژوئن 2019 بدون نظر 2697 بازدید

جی کم چیست ؟

GCam یکی از قابلیت ها و دستاوردهای گوگل است که در مورد مبحث عکاسی است . یعنی ویژگی +HDR را در خود جای داده است .

این موضوع که کیفیت عکس های گوشی شما متوسط است و این که پایین و یا خوب است بسته به مشخصات و ویژگی های دوربین گوشی است . این ویژگی های عبارتند از کیفیت لنز ، لرزش گیر تصویر ، مگا پیکسل ، اندازه حسگر تصویر و … بستگی دارد. البته غیر از این مشخصه های سخت افزاری که مربوط به خود شرکت سازنده گوشی است مسئله مهم تری وجود دارند که اکثر شرکت ها از آن غافل اند این مرحله همان مرحله مربوط به بعد از عکس گرفتن است که همان پردازش عکس از راه نرم افزار است .

اگر یک نرم افزار پردازش عکس بسیار قوی باشد می تواند یک عکس با کیفیت ضعیف را به یک عکس متوسط تبدیل کند و هم چنین عکس متوسط را به عکس با کیفیت عالی تبدیل کند . نرم افزار دوربین هم می تواند با کارهایی نظیر کم کردن نویز ها و ثبت کردن جزئیات در نور بسیار کم به میزان بسیار زیادی به این عکس ها کمک کند تا بتواند عکس قابل قبول و خوبی را به نمایش بگذارد.

در گوشی های هوشمند هم فضای کمی وجود دارد و هم تولید کننده در بیش تر کردن اندازه سنسورها ناتوان است به همین دلیل رقابت اصلی بین شرکت ها بهتر شدن پردازش عکس ها است . در سال های گذشته گوگل برای بهبود این شرایط گام برداشته است و نخست در عینک های واقعیت مجازی خود گوگل گلس و بعد از آن در گوشی های خود گوگل پیکسل از آن بهره برداری کرده است . در ادامه این مطلب به بررسی بیش تر فناوری GCam می پردازیم.

GCam

GCam چیست ؟

این فناوری تولید شده توسط شرکت گوگل X است . در این شرکت برای پروژه های درازمدت خود مرکز نیمه محرمانه ای برای تحقیق و گسترش گوگل صورت داده است . در بعضی از موارد هم هست که گروهی از گوگل X به دنبال این هستند تا برای رفع کردن مشکلی راه حلی را پیدا کنند و در همین راستا به فناوری جدید تری می رسند که کاربردهای بسیار بیش تری را دارد. از جمله این فناوری ها GCam است .

این فناوری درواقع همان پروژه ای برای عکاسی رایانشی است که امروزه در بیش تر گوشی های هوشمند یافت می شود. درواقع این تکنولوژی در اثر تلاش های زیادی به وجود آمد که تیم گوگل X برای یافتن جایی بیش تر در گوگل گلس داشته اند.

در سال های قبل تیم گوگل X به دنبال این بوده اند تا دوربینی را برای گوگل گلس بیابند که به بهره گیری از آن کاربر بتواند ازنگاه اول شخص به راحتی عکاسی کند و درنهایت نیزاین تجربه کاربری خود را به اشتراک بگذارد. همه کاربران و حتی کودکان نیز می توانسته اند از این ویژگی استفاده کنند البته کیفیتی که تصاویر این دوربین ها دارد باید حداقل مانند دوربین های موبایل باشد.  برای این دوربین طراحی های بسیار زیادی ارائه شده بوده است و اما همه آن ها به خاطر کارکرد ضعیف و هم چنین کوچک بودن ابعاد سنسورها رد شدند.

از ویژگی های بسیار اساسی که باید گوگل گلس می داشت این بوده است که بسیار سبک و قابل پوشیدن باشد برای این که چالش های پیش رو حل شود ساختن دوربین های بزرگ تر امکان پذیر نخواهد بود.  پس این تیم به فکر این افتاد که برای حل این مشکل راه حل نرم افزاری را ارائه کند . پس از این رو برای حل این مشکل از تکنیک و راه حل های پردازشی استفاده شده است که از آن به عنوان عکاسی رایانشی یاد می شود و به این ترتیب کیفیت تصاویری که حاصل می شود در دستور کار قرار گرفته است .

این پروژه را مارک لووی هدایت می کرده است . پس درنهایت در سال ۲۰۱۱ تیم GCam اتقا پیدا کرده است درحالی که هدف این گروه گسترش یافتن کیفیت عکس هایی بوده است که با عکاسی رایانشی گرفته می شده است . این تیم برای این که راه حلی را برای گلس پیدا کند روشی را برای ادغام تصویر اختراع کردند.

این روش تعدادی از عکس ها را به صورت پشت سرهم می گیرند و از ادغام کردن عکس های گرفته شده درنهایت تصویر نهایی را بسیار باکیفیت به کاربر تحویل می دهد. این تکنیک می تواند در محیط های تاریک جزئیات را بهبود بخشد و در محیط های روشن نیز می تواند جزئیات تصویر را به بهترین شکل ممکن ظاهر کند. و درنهایت این گونه است که این تصاویر روشن تر و یا وضوح بیش تر ظاهر خواهند شد بدون این که از سنسور بزرگ تری در این باره استفاده می شود .

بعدها مشخص شد که این تکنولوژی می تواند در محصولاتی بسیار بیش تر از گلس به کار گرفته شود .به صورت کلی کاربران برای این که لحظات خوب خود را به ثبت برسانند استفاده آن ها از تلفن های هوشمند به مراتب بسیار بیش تر است . به همین دلیل هم این نیاز احساس شد که کیفیت دوربین های آن ها نیز بیش تر شود . این نیاز به خصوص در شرایطی که نور ضعیفی وجود داشت بسیار بیش تر از قبل احساس می شد . برای رفع همین نیاز نیز نسخه بسیار جدیدی را GCam منتشر کرد که +HDR نام داشت . از این ویژگی در اپلیکشن های گوشی های هوشمند اندرویدی که در آن زمان نکسوس ۵ بوده است استفاده شده است . در سال های اخیر از این فناوری به صورت پیش فرض در گوشی های هوشمند گوگل پیکسل استفاده شده است .

همه آن چه تا به حال بیان کردیم در مورد تاریخچه GCam بوده است . در ادامه این مطلب به بررسی ویژگی ها و قابلیت های GCam می پردازیم . برای این که بفهمیم تلاش مهندسان گوگل برای راه اندازی این سیستم خوب عمل کرده است یا خیر د رابتدا ویژگی های گوشی های هوشمند را که کم تر به آن ها پرداخته شده است بررسی می کنیم.

API چیست ؟

این عبارت به معنای رابط برنامه نویسی اپلیکیشن است . به صورت کلی برای این که یک سیستم عامل این امکان را به توسعه دهندگان بدهد تا به بخش های مختلف سیستم دسترسی داشته باشند از API بهره می گیرد. سازنده سیستم عامل با استفاده از این ویژگی می تواند دسترسی به بخش ها و قسمت های مختلف سیستنم عامل به به صورت کلی مسدود کند و یا برای آن ها محدودیت هایی ایجاد کند .

به صورت کلی API تعدادی از راه های ارتباطی اند که از قبل مشخص شده و تعیین شده برای قسمت های مختلف نرم افزار در هر سیستم اند . فرد برنامه نویس اگر API قسمت های مختلف سیستم را داشته باشد می تواند از توانایی های سیستم بهترین استفاده را داشته باشد تا درنهایت بتواند برنامه بسایر بهتری را بسازد.

Camera2 api چیست ؟

در سیستم عامل های اندروید تا نسخه ۴.۴ کیت کت در سیستم عامل آی پی استانداری وجود داشت که امکان دسترسی به دوربین را بسیار محدود می کند . گوگل بعد از مدتی نسخه ۵ لالیپاپ Camera2 api را معرفی کرده است و با استفاده از آن توسعه دهندگان از دوربین ها استفاده بیش تری را خواهند داشت . و هم چنین آن ها می توانند با استفاده از Camera2 api تنظیمات پیشرفته تری مانند فوکوس ، نوردهی ، ثبت عکس و … را نیز به اپلیکیشن های خود اضافه کند.

تولید کننده های گوشی هوشمند می توانند نسخه خصوصی خود را از اندروید ارائه کنند . و به  API گوگل وابسته نیست توسعه دهندگان تنها می توانند از ابزاری استفاده کنند که در اختیار آن ها قرار می گیرد .

سوالی که در این جا پیش می آید این است که آیا همه گوشی های هوشمند که اندروید لالیپاپ را اجرا می کنند از API جدید پشتیبانی می کند ؟

جواب این سوال هم بله و هم خیر است. هر چند که Camera2 api استاندارد دسترسی جدیدی است که از اندروید لالیپاپ افزوده شده است . برای به کارگیری API سطوح بسیار زیادی وجود داردکه بین دستگاه ها و تولید کننده های مختلف برقرار است . برای به کارگیری Camera2  چهار سطح به کارگیری وجود دارد این سطوح عبارتند از : لگسی ، محمدود ،کامل و سطح ۳ .

لگسی به این معنا است که تنها ویژگی های API جدید در دسترس خواهند بود . فول و کامل نیز بدین معنا است که از تمام قابلیت و ویژگی های ابتدایی Camera2 پشتیبانی می شود . سطح ۳ نیز به معنای پشتیبانی بسیار کامل از ویژگی های Camera2 است و هم چنین قابلیت های بیش تری مثل ثبت تصویر نیز به آن اضافه شده است.

بسته به نوع به کارگیری API قابلیت های شما در استفاده از اپلیکیشن های پیشرفته دوربین ها نیز فرق خواهد داشت . اپلیکیشن GCam محصول گوگل است و در گوشی های مخصوص این شرکت استفاده می شود . اگر می خواهید GCam را نصب کنید  و یا می خواهید اپلیکیشن پیشرفته دیگری را در این مورد نصب کنید در نهایت باید Camera2 api را باید در گوشی های خود فعال کنید .

آشنایی با  قابلیت های دوربین GCam

در این بخش به بررسی قابلیت های متمایز دوربین های گوگل می پردازیم .

+HDR

این ویژگی از ویژگی های اصلی دوربین های GCam است . با استفاده از این ویژگی دوربین چند عکس می گیرد و درنهایت نیز این عکس ها را با هم ترکیب می کند و به این ترتیب نویز عکس ها به شدت کاهش می یابد و به این ترتیب رنگ ها و عکس ها بهتر می شوند. این حالت در این دوربین ها به صورت خودکار صورت می گیرد و مانند حالتی است که فلش را در گوشی های خود روزی حالت خودکار قرار می دهید و فاش بسته به نیازی که دارید انجام می شود . اگر می خواهید در هر شرایطی از این ویژگی استفاده کنید تنها لازم است از HDR+ enhanced استفاده کنید.

موشن فوتو

این ویژگی در دوربین  GCamمانند ویژگی Live Photo  در Ios است . زمانی که این ویژگی را فعالی می کنید می توانید ویدئوی بسیار کوتاهی را از لحظه های قبل از ثبت کردن عکس که عموما دارای رزولوشن پایینی هم هست را به عکس ضمیمه کند.

لرزش گیر الکتریکی

اگر دوربین گوشی شما لرزش گیری را نداشته باشد GCam به شما لرزش گیر الکتریکی را تحت عنوان Video Stabilization هدیه می دهد.

Smart burst

این ویژگی در GCam را می توانید با زدن دکمه ثبت کردن عکس و نگه داشتن آن فعال کنید . وقتی زمانی که عکس می گیرید و دست خود را روی دکمه شاتر نگه دارید باعث می شود که در یک ثانیه ۱۳ عکس ثبت شود که در این حالت بهترین ان ها در حالت خودکار نمایش داده می شود و حتی می توانید از سایر شات های گرفته شده نیز انتخاب هایی را داشته باشید .

اسلوموشن و یا ویدئوی صحنه آهسته

این ویژگی نیاز به تعریف چندانی ندارد دستگاه هایی که توانایی اسلوموشن را دارند می توانند با ثبت کردن ۱۲۰ فریم در هر ثانیه ویدئوی آهسته را ضبط کنند . البته این ویژگی شاید روی گوشی های میان رده که دارای پردازنده قوی نیستند کار نکند و باعث شود تا عملکرد اپلیکیشن توقف پیدا کند

پورتره

یکی از ویژگی های بسیار مهم GCam این است که می تواند عکس های پورتره را به یک لنز بگیرد . بیش تر گوشی هایی که یم توانند عکس های پورتره بگیرند دارای دو لنز هستند و اما این ویژگی از قدرت نرم افزاری بسیار بالایی استفاده کرده است و در آن GCam می تواند با استفاده از محاسبه های نرم افزاری به خوبی پس زمنیه را تشخیص دهد و درنهایت نیز آن را محو کند و سوژه وضوح بیش تری داشته باشد .

هم چنین ویژگی face retouching می تواند به بهترین شکل ممکن به روتوش سوژه بپردازد و برخلاف ویژگی هایی که سایر روتوش ها دارند اندازه و رنگ ها هم چنین جزئیات در چهره ها را از بین نمی برد.

استیکرهای واقعیت افزوده

این ویژگی در سال ۲۰۱۷ معرفی شده است و با پیکسل ۲ و پکسل ۲ ایکس معرفی شده است . استیکرهای واقعیت افزوده از ویژگی جدید گوگل که ARCore نام دارد استفاده می کند .با استفاده از این ویژگی می توانید شخصیت ها و اشیا کارتونی را به عکس ها و یا ویدئوهای خود را در هنگام ضبط کردن به صورت لایو بیافزایید. البته افزوده شدن این ویژگی به دوربین نیاز به این دارد که ARCore و ARStickers به صورت جدا جدا نصب شوند .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *