#


چگونگی ساختار مبل

تاریخچه-ساختار-مبل
24 دسامبر 2018 بدون نظر 2177 بازدید

چگونگی ساختار مبل

در دنیای امروز مبل جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.چگونگی ساختار مبل و ایجاد چنین جایگاهی در زندگی امروز جالب است. ومکان مناسبی شده است برای استراحت و ریلکس کردن. این مسئله که تا سال های قبل خبری از مبل نبوده است ولی امروز عضو جدایی ناپذیر خانه هاست بسیار جالب است.

تاریخچه ساختار مبل

تاریخ نشان می دهد که در گذشته نه چندان دور مبل جزئی از خانه نبوده است. ولی در دنیای امروز تصور خانه ای بدون مبل مشکل است. حتی در گذشته که سرزمین هایی مانند یونان و روم که پیشرو در بسیاری از مسائل بوده اند. برای استراحت کردن از سنگ، چوب و یا فلز استفاده می کردند.
طبق روند چگونگی ساختار مبل به این مسئله پی می بریم که در یک اتاق معمولی نیمکت هایی وجود داشته اند که در اطراف آتش برای نشستن قرار می دادند. همه ی اعضای یک خانه از مهمان تا میزبان و خدمه بر روی همین نیمکت ها می نشستند. این طور که از شواهد مشخص است راحتی روی نیمکت ها ملاک عمل نبوده اند.

ساختار مبل

ساختار مبل در کلیساها

این تفکر مسیحیت که راحتی بدن باعث آسایش و ایجاد آرامش در روح می شود. تلنگری برای ایجاد محیط مناسب برای نشستن بود. این دیدگاه باعث شد که ساختار مبل تغییر کند. در این زمینه فیلسوف یونانی کلمنت الکساندرا باعث ایجاد تحولاتی در حیطه اندیشه ی درون کلیسایی شد.

وی بر این مسئله اعتقاد داشت که راحتی موجب رشد روحی و عرفانی نمی شود. همین عقیده باعث به تعویق افتادن استفاده از مبلمان راحت شد.البته که در آن زمان هم برای خوردن غذا و گاه استراحت کردن مبلمانی وجود داشته است. که این مبلمان ها به شکل امروزی راحت نبوده اند.

تاریخچه ساختار مبل در دوران رنسانس

تا حدودی ایده ی استفاده از بالشت برای نشستن در دوره های گذشته هم وجود داشته است. اما اتصال این ها به یکدیگر و یا استفاده از پارچه و پوست حیوان برای این کار در این دوره به وجود آمد. این اتفاق تحولی بزرگ در حیطه دکوراسیون داخلی بود. قابل ذکر است که این تحولات در محدوده ی زمانی دوره ی رنسانس بوده است. دوره ای که تفکرات سختگیرانه و آزار دهنده جایگاهشان را با ایده های روشنفکرانه عوض کردند.

با این تحولات بستری برای عوض شدن نحوه زندگی همزمان با تغییرات فکری به وجود آمد. در این دوران سنت ها به چالش کشیده شدند. تغییرات در همه زمینه ها دیده می شد. دیگر در محیط خانه ماندن سخت و طاقت فرسا نبود. برای ایجاد راحتی بیشتر در خانه نیاز به تغییر ساختار مبل هم بود.

برای بیان تاریخچه ساختار مبل از نام چستر فیلد نمی توان گذشت. او شخصی سیاستمدار و نویسنه بود. که در حیطه مد و نوآوری هم پیش قدم بوده است. وی مبلی را طراحی کرد که همزمان چند نفر بتوانند بر روی ان بشینند. بدون اینکه مزاحمتی برای کسی ایجاد شود.
این طراحی در زمان دوران بازسازی انگلستان به وجود آمد. در زمانی که پادشاه چارلز به سلطنت رسید. به روی کار آمدن لباس های پر زرق و برق و تجملی به روی کار آمد. در همین دوران دکوراسیون داخلی هم به زمان تغییر و تحول رسید. در گذشته که در فضاهای داخلی از سنگ و چوب استفاده می شد. دیگر رنگ های زنده و رنگارنگ به محیط های داخلی اضافه شد. دیگر دکوراسیون سیاه سفید جای خود را به محیط های رنگی دادند.

این طراحی لرد چستر فیلد برای آن دوران بسیار مناسب بود. زیرا افراد دارای لباس های حجیم و بزرگی بودند. که برای نشستن افراد در کار هم بدون چروک و یا خراب شدن لباس ها به همچین مبلی برای نشستن راحت نیاز بود.امروزه هم هنوز اون طراحی جایگاه خود ا از دست نداده است. مبل هایی که دارای بدنه ای دکمه دوزی شده است و یا لمسه و ارتفاع یکسان در قسمت های مختلف طراحی باقی مانده از آن دوران است.

ساختار مبل

اثر گذاری لویی چهاردهم و پانزدهم بر چگونگی ساختار مبل

این دو پادشاه تحولات عظیمی در حیطه ساختار مبل به وجود آوردند. این دوره زمانی کاملا در تضاد با دوره ی قرون وسطی بود. در این دوران تولیدکنندگان و طراحان مبل تحت حمایت دولت بودند. و این عوامل باعث ایجاد نو آوری در این زمینه شد. در آن زمان هنگامی که نجیب زادگان دور هم جمع می شدند. نیاز به وجود مبلمان راحت و پر زرق و برق داشتند. به همین دلیل این دوران،مقطع زمانی مناسبی برای پیشرفت در این حیطه بود.

زیرا نجیب زادگان با پولی که در دست داشتند. باعث به وجود آمدن موقعیتی مناسب برای پیشرفت تغییرات در ساختار مبل شدند. بازار مناسبی برای ایجاد مبلمان راحتی و زیبا برای خانه ها به وجود آمد. به سرعت این تغییرات در توده ی مردمی هم جایگاه خود را پیدا کرد. به سرعت ایده ی به وجودد آمدن یک اتاق نشیمن برای گردهم آمدن اعضای خانواده به وجود آمد.

توضیحاتی در مورد دوره ویکتوریا

در توضیحات قبل شاهد این امر بودیم که چگونه نحوه لباس پوشیدن نجیب زادگان باعث به وجود آمدن مبل چسترفیلد شد. ساختار مبل ویکتوریا هم از این قاعده مستثنی نبود. در ان زمان هم نحوه لباس پوشیدن بانوان بسیار سخت بود. زنان لباس های بسیار بزرگی می پوشیدند و در زیر آن گن هایی بسیار تنگ می پوشیدند. این نوع نحوه لباس پوشیدن وجود مبل هایی با ساختاری بسیار راحت را می طلبید.

شاید این نحوه لباس پوشیدن در دنیای امروز قابل درک نباشد. ولی در دوران خود بسیار زیبا و پر رونق بود. پس یک طراحی مناسب برای این دوران بسیار لازم بود. این دوران باعث طراحی مبل هایی به سبک روکو همراه با حکاکی های پر پیچ و خم بوده است. شاید به توان علت تغییر ساختار مبل را در نحوه زیبایی شناسی زمان خود جست و جو کرد.

ساختار مبل

ساختار مبل مدرن

همان طور که در مطالب بالا هم گفته شد. هر دوره ای متناسب با شرایطش نحوه طراحی وسایل هم تغییر می کند. ساختار مبل هم از این قاعده مستثنی نیست. در این دوران تزیینات اضافی کاسته شدند. این تزیینات شامل مواردی چون کنده کاری ها، تزئینات پر زرق و برق بودند. در این دوران تلاش شد تا از خطوط صاف و زاویه دار استفاده شود. طراحی ها به مینیمالیسم نزدیک شدند. این تغییرات حتی در موسیقی و معماری هم دیده می شد.
پس می توان مبل را نمادی بر تغییر تحولات فرهنگی و اجتماعی دانست.

ساختار مبل

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *