کنگرپلو با رشته و گوشت

بهار است و فصل سبزیجاتی مانند کنگر که برای قدیمی­ها جدا از طعم و مزه دلچسبش، حس نوستالوژی را هم ایجاد می­کند. اگر مهمانانتان میان­سال و یا حتی منس­تر هستند حتما در مهمانی­تان یکی دو مدل غذای ایرانی قدیمی بپزید.

مواد لازم کنگر پلو

مواد لازم برای ۶ نفر:  
۵۰۰ گرو کنگر پاک­شده ۱ ق­چ رب گوجه­فرنگی
۳۰۰ گرم گوشت چرخ­کرده نوک ق­چ زعفران ساییده­شده
۲ عد پیاز نمک و فلفل به مقدار لازم
۲۰۰ گرم رشته پلویی ۱ ق­چ زردچوبه
۶ پیمانه برنج روغن یا کره به مقدار لازم

 

مراحل پخت

ابتدا برنج را پاک کرده .پس از شستن در کاسه­ای حاوی مقداری آب و نمک خیس کنید. سپس یکی از پیازها از پوست بگیرید .و به صورت نگینی خرد کنید. پس از آن کنگرهای خردشده شده را بشویید . در سبدی بریزید .تا آب اضافی آن گرفته شود. حالا آن­ها را به صورت خلالی پهن، خرد کنید.در یک تابه گود مقداری روغن بریزید . پیاز خردشده را در آن تفت دهید. هنگام سرخ شدن پیاز، کنگرها را هم اضافه کنید. علاوه بر این­ها کمی نمک هم بیفزایید. برای اینکه کنگرها طعم و رنگ بهتری بگیرند. زعفران را در مقداری آب جوش حل کرده .و به کنگر سرخ شده اضافه کنید. در ظرف را بگذارید . کمی صبر کنید تا کنگرها بپزند.

در فاصله پخت کنگر، پیاز دوم را پوست گرفته. خلالی خرد کنید. در تابه دیگری مقداری روغن بریزید . روی حرارت قرار دهید. پس از داغ شدن روغن، پیاز خردشده را به همراه کمی زردچوبه در آن تفت دهید. سپس گوشت، نمک، و فلفل را افزوده و هم بزنید. در مراحل پایانی رب را هم بیفزایید . همراه با گوشت چرخ­کرده .پیاز تفت دهید. حالا مقداری آب جوشیده بریزید . در تابه را بگذارید . صبر کنید تا گوشت بپزد.

در ادامه

قابلمه­ای مناسب را با مقداری آب و نمک پر کنید و. روی حرارت بگذارید .تا به جوش آید. سپس برنج را در آن بریزید . بعد از کمی جوش زدن، رشته­ها را هم به همان آب اضافه کرده . صبر کنید .همراه با برنج نیم­پز شوند.سپس برنج و رشته را باهم آبکشی کنید.

قابلمه­ای بزرگ را آماده کنید . مقداری روغن در آن بریزید. چند تکه نان یا چند برش سیب­زمینی کف قابلمه بچینید. مقداری از مخلوط برنج و رشته را داخل قابلمه ریخته و روی آن ابتدا مقداری کنگر و سپس مقداری گوشت بریزید. سپس لایه گوشت را دوباره با مقداری مخلوط برنج و رشته بپوشانید . دوباره به­همین ترتیب ادامه دهید. تا همه مواد تمام شود. حالا قابلمه را روی حرارت قرار دهید . باقیمانده زعفران را هم با مقدرای آب و روغن و کره روی برنج بریزید . بگذارید دم بکشد.

از من بپرس 5

Share
Published by
از من بپرس 5

Recent Posts

جوجه چینی

  جوجه چینی با سس هزار جزیره 1/4 پیمانه شیر3 عدد تخم مرغ100 گرم آرد…

5 سال ago

چلو کباب

  چلو کباب و دستورالعمل تهیه آن 1 کیلو برنج200 گرم کره600 گرم گوشت گوساله600…

5 سال ago

کرپ گوشت چرخ کرده

  کرپ گوشت چرخ کرده و طرز تهیه 2 پیمانه آرد 2 پیمانه شیر4 عدد…

5 سال ago

عدس پلو با گوشت

  عدس پلو با گوشت و دستور العمل پخت آن 1 کیلو گرم برنج500 گرم…

5 سال ago

کتلت سبزیجات

  کتلت سبزیجات و دستور پخت 2 عدد سیب زمینی1 عدد پیاز4 ساقه کرفس1 عدد…

5 سال ago

توپ های پنیری

  توپ های پنیری و طرز پخت آن 500 گرم پنیر فتا (پنیر صبحانه)100 گرم…

5 سال ago