#


حالت دهنده های مو

16 ژانویه 2019 بدون نظر 1747 بازدید

حالت دهنده های مو

حالت دهنده های مو

لایه خارجی مو کوتیکول است. سلامت و یکنواختي کوتیکول تعیین کننده وضعیت ظاهری مو است. خصومات مر همانند رميه درخشش و قابلیت حالت گرفتن مو در درجه اول بستگی به وضعیت (کوتیکول. م.) سطح مو دارد. حالت دهنده های مو با سطح خارجی مو در ارتباط هستند.

اگر سطح خارجی مو صدمه ببیند، چه می شود؟

درخشان بودن مو نتیجه انعکاس نور از تک تک موهاست. اگر سطح خارجی مو صدمه ببیند، انعکاس نور از مر کاهش می یابد و مو خاصیت درختان بودن خود را از دست می دهد. اگر سطح خارجی مو صدمه ببیند، در طول سه بار الکتریکی منفی جمع می شود، به دلیل وجود بار الکتریکی موها یکدیگر را دفع میکنند و در نتیجه مو به سختی شانه می شود و حالت می گیرد. به نظر می رسد مافی و نرمی مو به فرار گرفتن معلم و یکنواخت کوتیکول ها در سطح مو بستگی دارد. کوتیکول سالم و طبیعی مثل سفالهای شیروانی سقف منظم قرار می گیرد. در صورت میده به کوتیکول این نظم به هم می خورد و می خشن، زبر و شکننده می شود و انتهای آن شکاف می خورد.

چه کارهایی به مو آسیب می رساند ؟

  • زیاد شستن مر (البته اگر مو کوتاه و شامپو ملایم باشد، صدمه به حداقل می رسد)،
  • شانه زدن و برس کردن مکرر مو
  • استفاده زیاد از خشک کننده های مو سشواره
  • فر کردن موها
  • رنگ کردن مو با رنگ های دایمی
  • بی رنگ کردن مو
  • قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی به خصوص مثل اشعه خورشید، باد و آب استخر.

تمام عوامل فرق با صدمه به کريکولم مر باهت زبر و کدر شدن مر، سفت و شکننده شدن آن و اشکال در شانه زدن و حالت گرفتن آن می شود.

توجه: این عوامل فقط به نسته بیرونی مرد که در سطح پوست قرار گرفته است – ر کوتیکول آن صدمه می زنند. این بدان معنی است که این عوامل معمولا روی سلول های فعال مرکه در همش فولیکول مر قرار گرفته اند، تأثیری ندارد و به همین دلیل معمولا روی رشد می نیز تأثیر نمی گذارد و به همین دلیل مو می تواند حتی در صورت آسیبه دیدن از عوامل فرق با رشد طبیعی به حالت ظاهری طبیعی خود برگردد ولی در صورتی که هر یک از موارد بالا شدید و پیش از حد باشد، به سلول های فعال نیز صدمه می زند و رشد مو را مختل می کشد. بلا استفاده مکرر و طولانی از خنک کننده های مرامل مشوار..م.) باعث گرمای موضعی در منطقه ای از پوست می شود که به سلولهای زنده فولیکول مر صدمه می زند عواملی که باعث کشیدگی مو می شوند با مو را تحت فشار قرار میدهند نیز به سلولهای عمیق تر فولیکول مو صدمه می زنند و رشد مو را تحت تأثیر قرار می دهند.

اصول عملکرد حالت دهنده های مو

نرم کننده ها برای جلوگیری از صدمه به لایه خارجی و طراحی شده اند و ساز و کار عمل همه آنها یکسان است:

  • ایجاد لایه محافظی که لایه خارجی مو را بپوشاند و به مو حالتی نرم و یکنواخت دهد
  • خنثی کردن بارهای الکتریکی سطح و. با این کار مو حالت پریشان و ژولیده بخواهد داشت و در ضمن بسیار آسان تر شانه می شود و حالت می گیرد، فخیم تر و محکم تر به نظر می رسید و گره نمی خورد.

توجه: مواد فعال موجود در حالت دهنده ها فقط بر سطح مو تأثیر دارند، به بخش داخلی مو نمی رسند و تأثیری هم روی فولیکول مو ندارند. تأثیر حالت دهنده ها موقتی است و اکثرا ظرف چند روز (برحسب شرایط محیطی) از بین می رود. اگر موها را بشوییم حالت دهنده هم از روی مو شسته می شود، تأنپر حالت دهنده ها فقط آرایشی است و هیچ خیامین درمانی ندارند، این مواد نیز همانند شامبوها حاوی مواد دیگری به غیر از ماده فعال هستند (در این جا مادا فعال حالت دهنده مو است که شامل عطرها، نگهدارنده ها و مرطوب کننده برای موهای خشک می شوند.

انواع حالت دهنده ها

  • سورفاکتانت های کاتیونیک
  • پلیمرهای کاتیونی
  • حالت دهنده های پروتئینی

سورفاکتانت های کانیونی

سطح موهای آسیب دیده عموما دارای بار الکتریکی ملی است. از آنجا که سورفاکتانت های کاتیونی بار الکتریکی مثبت دارند. به بار منفی موها جذب می شوند و به سطح موی صدمه دیده می چسبند. بدین ترنید، سطح خارجی مو با لابه يکنواختي پوشيده مي شود و در عین حال بار الکتریکی آن نیز خشی می شود. این سورفاکتانت ها حاوی رنجبر های بلند جریی هستند که با چیدن به سطح مو لايهای چرب روی مو ایجاد میکنند و به مو حالت باب و درخشن می دهند۔

سورفاکتانت های کانونی برای موهایی که در اثر رنگ کردن، بی رنگ کردن باتر کردن صدمه دیده اند، بسیار مناسب هستند هر چه مو بیشنر مله بېله پانده بار منفی سطحی آن قوی تر است و در نتیجه سورنا كانت محکم تر به سطح آن میچید. در مناطقی از مرکه سیدمة بیشتری دیده است.

پلیمرهای کاتیونی

پلیمرها عموما ترکیباتی شیمیایی هستند که از زنجیرهای بلندی از واحدهای بکان تشکیل شده اند. پلیمرهای کاتیونی مورد استفاده در حالت دهنده های مو حاوی موادی مانند سیلیکونها پلی آمیدها، پلی آمین ها و موادی با ساختمان سلولزی هستند. این مواد به شکل واحدهای دراز از زنجیرهای پلیمر به سطح مو می چسبند. این پلیمرها با پر کردن قسمت های صدمه دیده مو باعث انعکاس بهتر تور از سطح مو می شوند که این خود حالت نرم و یکنواختی در مو ایجاد میکند تصویر ۱۱۶ رنگی). این فرآوردهها همچنین حاوی بار الکتریکی مثبت هستند (حالت کاتیونی دارند. به همین دلیل، بار منفی سطح مو را نیز کاهش می دهند شامپوهای حاوی پلیمرهای کانیونی برای موهای معمولی متاسیند درماتولوژیستها استفاده از این فرآورده ها را برای موهای ظریف و شکننده توصیه نمی کنند.

حالت دهنده های پروتئینی

پروتئین موجود در این مواد یا از منابع حیرانی به دست می آید پروتئین هایی مثل کراتین، کلاژن کازئین و یا از منابع دیگر، مثل پروتئین موجود در ابریشم با منابع گیاهی، پروتئین ها از زنجیرهای مولکولی بلند تشکیل شده اند که به اجرای خود شکسته می شوند (مانند مخلوطی ال لیپیدها و اسیدهای آمینه که وزن مولکولی کم تری دارند. به این شکل، اجزای کوچک تر مولکول که وزن مولکولی پایین تری دارند، خود را به مو می چسبانند و شکستگی ها و بخش های صدمه دیده مو را پر می کنند. بدین ترتیب، مو تقویت می شود و النهای شکافته مو ترمیم می شود. باید توجه داشت که محور مو از بافت زنده تشکیل نشده است. به همین دلیل نمی تواند این مواد پروتئینی را برای همیشه متصل به خود حفظ کند. وقتي مو را می شوییم این مواد از سطح مو شسته می شوند.

روش استفاده از حالت دهنده ها

حالت دهنده ها برای استفاده بعد از شستشو با شامپو طراحی شده اند و فقط باید روی موی سر استفاده شوند که پوست سر، معمولا حالت دهنده را باید برای ۲ یا ۳ دقیقه روی موی سر باقي گذاشت و سپس آبکشی کرد. برای کسانی که موهایتان آسیب شدیدی دیده است، حالت دهنده های قوی وجود دارد که باید به مدت چند دقیقه (بر حسب دستورالعمل تولیدکننده) روی مو باقی بماند.

تکرار استفاده از حالت دهنده

تکرار استفاده از حالت دهنده به میزان نیاز و تمایل مصرف کننده بستگی دارد. افرادی که موهای سالمی دارند دلیلی ندارد که حتما از حالت دهنده استفاده کنند. اگر مو در اثر بی رنگ کردن، فر کردن با قرار دادن در هوای خشک (مثل سشوار. – م.) صدمه دیده باشد، حالت دهنده بسیار مفید است، اگر موها زولیده اند، سخت شانه می خورند و کدر هستند باید از حالت دهنده استفاده کرد ولی در هر حال نباید بیش از حد و مکررا از سالت دهنده ها استفاده کرد، زیرا باقی ماندن حالت دهنده روی مو، حالت زنده و درخشش طبیعی مو را از بین می برد.

ژل ها و موس های مو

کار ژلها و موس های مو با حالت دهنده ها فرق دارد؛ موسی ها برای ایجاد حالت خاص آرایشی مو و نگهداری آن طراحی شده اند و با ایجاد لایه ای نازک و یکنواخت روی مو، آن را از تأثیر عوامل خارجی مثل باد شدید با نور خورشید حفظ می کنند. برای ایجاد حالتی خاص، ژل ها به کار می روند که مو را سفت می کنند؛ بنابراین، مو را می توان به دلخواه به شکل های پیچیده آرایش داد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *