#


انتخاب جراحی لاغری مناسب برای هرفرد

1 دسامبر 2018 بدون نظر 2003 بازدید

انتخاب جراحی لاغری مناسب برای هرفرد

انتخاب جراحی لاغری مناسب برای هرفرد

چاقی معضلی است که طی سال های اخیر افراد بسیاری به آن مبتلا شده اند. اغلب افراد چاق به دنبال روش مناسبی برای حذف چربی های شکم و پهلوی خود هستند و بیشترین افراد جراحی لاغری را برای این کار انتخاب می کنند. عمل اسلیو، بای پس، باندینگ و بالون و یا پلیکیشن و…. روش هایی هستند که از آن برای کاهش چربی های بدن استفاده می کنند. هرکدام از روش های لاغری دارای مزایا و معایبی است و تمام افراد نمی توانند از یک روش استفاده کنند و هر کدام از روش ها برای افراد به خصوصی درنظر گرفته می شوند.

جراحی تفاوت عمده ای با قصابی دارد و افراد باید نسبت به تبلیغاتی که می شود توجه کافی داشته باشند. بیمارانی که برای انجام جراحی به پزشک مراجعه می کنند باید از تمام جهات مورد بررسی قرار بگیرند. در خصوص انجام عمل لاغری اولویت با افرادی است که دارای قدرت قلبی و ریوی بالایی هستند و هیچ گونه اعتیادی نسبت به مواد مخدر و الکل ندارند. بیمارانی که دچار افسردگی شدید هستند و یا بیماری آن ها غیر قابل کنترل است و همچنین افرادی که به بیماری روان پریشی و یا سیکوز مبتلا هستند برای انجام عمل جراحی لاغری گزینه مناسبی به شمار نمی روند.

بیمارانی که قصد انجام عمل جراحی لاغری را دارند باید از مشاوره های لازم برخوردار شوند که احتمال دارد حدود یک ماه و یا بیشتر به طول بیانجامد و پس از آن عمل لاغری بر روی فرد انجام شود. بنابراین باید درنظر داشته چنانچه پزشکی پس از یک جلسه اقدام به انجام عمل لاغری بر روی فرد کند مسلما یک جای کار ایراد دارد. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که در جراحی چاقی نیز مانند بسیاری از جراحی های دیگر عوارضی وجود دارد که ممکن است دیده شود.

انتخاب عمل مناسب

زمانی که قرار است نوع عمل چاقی انتخاب شود BMI در این موضوع هیچ دخالتی نخواهد داشت. فاکتورهای مختلفی مانند تغذیه و بیماری فرد می تواند تعیین کننده نوع عمل جراحی باشد. آن دسته از مراجعینی که به ریفلاکس معده مبتلا هستند هرگز نمی توانند از جراحی اسلیو استفاده کنند و یا افرادی که پیش تر به سرطان فامیلیال معده دچار شده اند نیز نباید عمل بای پس درخصوص آن ها صورت بگیرد چرا که در این جراحی دو قسمت معده از یکدیگر جدا خواهند شد و دیگر هیچ دسترسی توسط آندوسکوپ به آن وجود نخواهد داشت تا معده مورد بررسی قرار بگیرد.

این افراد می توانند عمل اسلیو را انتخاب نمایند چرا که حدود75 تا80 درصد از معده آن ها حذف خواهد شد و به همان میزان نیز احتمال سرطان معده کاهش پیدا می کند. بخش دیگر معده که باقی مانده است در این عمل جراحی به وسیله آندوسکوپ قابلیت بررسی دارد. افرادی که عادت دارند ریزه خواری کنند و در برابر خوردن غذا هیچ کنترلی بر روی خود ندارند نمی توانند از عمل اسلیو برای لاغری خود استفاده کنند چراکه حجم غذاخوردن زیاد باعث می شود تا معده فرد دوباره بزرگ شده و در نهایت فرد دچار اضافه وزن شود. البته ناگفته نماند بیمار نیز می تواند نوع عمل موردنظر خود را انتخاب نماید اما بررسی های فوق می تواند در انتخاب بهترین گزینه برای جراحی تاثیرگذار باشد.

لاغری 50 کیلویی در سال

اگر فرد متقاضی هیچ همکاری ای نداشته باشد این احتمال وجود دارد که پس از عمل جراحی نیز چاقی و اضافه وزن دوباره برگردد و عمل جراحی هیچ معجزه ای نخواهد کرد. فردی که عمل جراحی درخصوص او صورت گرفته باید برنامه غذایی و ورزشی مناسبی داشته و آن ها را رعایت کند. در این صورت قادر خواهد بود حدود75 تا80 درصد با کاهش وزن روبه رو شود. برخی از بیماران نسبت به رژیم غذایی و برنامه های ورزشی خود دقت کافی دارند و می توانند صددرصد اضافه وزن خود را از دست دهند. عمل بای پس و اسلیو در طولانی مدت دارای نتایج یکسانی خواهد بود اما عمل بای پس پیچیدگی بیشتری نسبت به عمل اسلیو دارد.

درحال حاضر اغلب افراد چاق از روش های بای پس و اسلیو برای کاهش وزن خود استفاده می کنند. براساس تحقیقاتی که انجام شده این روش های جراحی باعث می شوند تا افراد مختلف در مدت یک هفته حدود700 تا1000 گرم از وزن اضافی خود را کاهش دهند. اگر بخواهیم دقیق تر بگوئیم این روش های جراحی باعث می شود تا افراد حدود 50 کیلوگرم از وزن خود را در مدت یک سال کاهش دهند. البته این کاهش وزن در ماه های نخست سرعت بیشتری دارد.

افراد مختلف می توانند کاهش وزن متفاوتی را تجربه کنند. این بدان معنا نیست که افراد پس از عمل می توانند کاهش وزن یکسانی را تجربه کنند. این درحالی است که در ماه های بعد و حدود 2 سال پس از عمل افراد اگر به برنامه های ورزشی و تغذیه ای خود توجه داشته باشند می توانند کاهش وزن یکسانی را تجربه کنند. افراد چاق باید درنظر داشته باشند که افزایش وزن پس از عمل همچون قبل زیاد نخواهد بود و وزن اولیه دیگر بازنخواهد گشت.

کدام گزینه مناسب تر است؟

روش های جراحی گاستریک بای پس، اسلیو گاسترکتومی و باندینگ یا حلقه معده در حال حاضر بیشترین متقاضیان را دارند و در خصوص اغلب افراد به کار گرفته می شوند. برخی از روش های جراحی همچون گاستریک بای پس روده به دلیل داشتن عوارض بسیار منسوخ شده و در حال حاضر هیچ کاربردی ندارند. در روش اسلیو گاسترکتومی حدود هشتاد درصد از حجم معده برداشته می شود و به عنوان عملی فیزیولوژیک شناخته می شود و غذا پس از ورود به دهان وارد مری شده و پس از آن به معده و اثنی عشر می رسد و در این مسیر هیچ عملی بر روی آن انجام نمی شود و تنها به صورت باریک درمی آید. در عمل اسلیو هورمون اشتها که تحت عنوان هورمون گرلین شناخته می شود حذف شده و فرد با کاهش اشتها مواجه خواهد شد. درحال حاضر بسیاری از افرادی که با اضافه وزن مواجه هستند روش اسلیو را برای جراحی انتخاب می کنند و این روش امتحان خود را به خوبی پس داده است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *