#


لنگیدن متناوب پا؛ روش هایی برای کاهش درد

لنگیدن متناوب پا
12 نوامبر 2017 بدون نظر 2153 بازدید

لنگیدن متناوب پا؛ روش هایی برای کاهش درد

لنگیدن متناوب پا ؛ روش هایی برای کاهش درد

لنگیدن متناوب یک درد مزمن است که در ماهیچههای ساق پا ایجاد می شود و بیش از یک میلیون نفر از افراد بالای ۵۰ سال را هر ساله در ایالات متحده، تحت تأثیر قرار می دهد. لنگیدن متناوب می تواند نشانه مشکل جدی تر و بزرگ تری باشد.

بیماریهای عروق سطحی

همانطور که رگ های بسته شده در قلب منجر به آنژین (درد سینه ) می شود لنگیدن متناوب نیز نشانهٔ شروع محدودیت جریان خون در عروق محیطی است که فاصله بیشتری را تا قلب دارد ؛ یعنی پاها و دست ها.

اگر دچار اختلال رگ های قلبی شوید، آنژین و حمله قلبی را در پیش رو خواهید داشت و اگر اختلال عروقی – مغزی برای تان پیش بیاید، دچار سکته مغزی می شوید.

لنگیدن متناوب پا

لنگیدن متناوب پا

به همین دلیل لنگیدن متناوب نباید دست کم گرفته شود. اگر دچار این بیماری هستید، باید مرتباً به پزشک مراجعه کنید تا بیماری زمینه ای که باعث درد پاها می شود، شناسایی شود و مورد بررسی قرار گیرد. درد فقط یک نشانه است ؛ بیماری اصلی می تواند کشنده باشد.

به هر حال ، شما میتوانید کارهایی را در خانه انجام دهید تا از درد لنگیدن متناوب خلاص شوید و به کند شدن روند پیشرفت بیماری رگ های سطحی کمک کنید.

سیگار کشیدن را ترک کنید .

اولین نکته ای را که باید در این بیماری رعایت کنید ترک سیگار است . حدود ۷۰ تا ٪۹۰ بیماران مبتلا به لنگیدن متناوب سیگاری هستند. ترک سیگار آنقدر مهم است که متخصصان ما معتقدند قبل از انجام هر درمانی باید آن را انجام دهید. آیا ارزش آن را دارد؟ به مطلب زیر توجه کنید: دود سیگار میزان آسیب وارد شده از طرف بیماری را افزایش می دهد . این کار با جایگزینی منواکسیدکربن به جای اکسیژن در عضلاتی که به شدت تشنه اکسیژن هستند، انجام می شود. نیکوتین همچنین باعث تنگی سرخرگها می شود و گردش جریان خون را محدودتر می کند و ممکن است به خود سرخرگها نیز آسیب وارد کند و منجر به ایجاد لخته خون شود. این لخته های خون میتوانند منتهی به قانقاریا شوند و قطع عضو را اجباری کنند . روبرت گیسبرگ «مدیر مرکز بین المللی عروق در بیمارستان دانشگاه استان فورد» میگوید: ترک سیگار ، مهمترین کاری است که یک فرد می تواند انجام دهد.

پیاده روی را شروع کنید.

بعد از ترک سیگار ورزش از همه چیز مهم تر است . نوع ورزشی که اکثر متخصصسان ما توصیه می کنند بسیار ساده است یعنی پیادهروی . دکتر یانگ می گوید: هر روز حداقل یک ساعت پیادهروی داشته باشید. شما میتوانید پیادهروی را در هر زمانی که می خواهید انجام دهید اما ممکن است در حین پیادهروی دچار درد لنگیدن متناوب شوید؟ آنقدر راه بروید تا دچار پا درد شوید اما با اولین نشانه درد از ورزش دست نکشید. آنقدر صبر کنید تا درد متوسط یا شدید شود سپس از راه رفتن دست بکشید و یک یا دو دقیقه استراحت کنید تا درد از بین برود، سپس دوباره شروع به پیاده روی کنید.

۶۰ دقیقه پیاده روی روزانه انجام دهید. قبل از رسیدن به نتایج مطلوب حداقل دو تا سه ماه زمان لازم است ، بنابراین دلسرد نشوید .

لنگیدن متناوب

لنگیدن متناوب پا

اجازہ ندھید ھوای بد شمارا متوقف کند.

دکتر گینسبرگ میگوید: پیاده روی بهترین ورزش است، اما دوچرخه سواری روی چرخ ثابت نیز می تواند به عضلات پا کمک کند؛ در حقیقت هر ورزش داخل خانه ای که بتواند ماهیچههای ساق پا را آنقدر به فعالیت بیندازد تا منجر به درد شود، میتواند مفید باشد. برخی از این ورزشها شامل بلند شدن روی انگشتان پا، بالا رفتن از پله ها، در جا زدن و از روی طناب پریدن و رقصیدن میباشد. قبل از انجام این ورزشهای سنگین با پزشک خود مشورت کنید.

مراقب پاها باشید.

هر زمانی که کوچک ترین پارگی در پوست ایجاد شد، باید از آن مراقبت کنید تا در کمترین زمان ممکن بهبود یابد. در صورتی که جراحتهای پا عفونی شوند احتمالاً اولین عامل قطع عضو هستند. مشکلات پا برای افرادی که گردش خون سالم دارند کمترین ناراحتی را پیش می آورد و در افرادی که خونرسانی به پاهایشان خوب صورت نمیگیرد، میتواند به یک عفونت مهم تبدیل شود. می توان از بسیاری مشکلات با مراقبت بح از ناخن انگشتان صحیح از ناخن انگشتان درمان قارچ پا و دوری از دماهای خیلی گرم یا سرد، اجتناب کرد. پاها باید هر روز به طور دقیق بررسی شود و در صورت دیدن گو چگالرین نشانه عفونت باید توجه سریع پزشکی را به آن معطوف کرد.

وزن خود را کم کنید.

چاقی برای افراد دچار لنگیدن متناوب یک مشکل بزرگ به حساب میآید؟ نه تنها به خاطر فشاری که روی گردش خون وارد می کند بلکه به خاطر آسیبی است که به پاها وارد می شود.

شما بافت های آسیب دیده ای در پاها دارید که خون رسانی کاملی به آن نمی شسود تا روند التیام در آنها صورت گیرد.

از پدهای گرمازا اجتناب کنید.

به علت محدودیت خونرسانی به پاها، کسانی که دچار لنگیدن متناوب هستند معمولا در پاها احساس سردی می کنند؛ هرگز از پدهای گرمازا یا بطری آب گرم برای گرم کردن پاها استفاده نکنید. شما باید جریان خون پاها را افزایش دهید تا گرما را پخش کند، اگر گردش خون محدود شود، خون به جایی که شما بالشتک گرمازا را گذاشته اید، نمیرسد و پوست ثان میسوزد. در عوض می توانید از جوراب های پشمی برای گرم نگه داشتن پاها استفاده کنید.

لنگیدن متناوب پا

لنگیدن متناوب پا

میزان فشارخون و کلسترول خود را بدانید.

اگر دچار لنگیدن متناوب هستید باید خود را چک کنید تا دچار فشارخون و چربی بالا نباشید ؛ این ها عوامل خطرناکی هستند که شدت بیماری زمینه ای را به طور قابل ملاحظهای بالا میبرند، بسیار مهم است که هر دو وضعیت بالا را به طور جدی کنترل کنید.

نزد یک متخصص قلب بروید.

اگر دچار لنگیدن متناوب هستید و تا به حال به متخصص قلب مراجعه نکردهاید، یک وقت ملاقات از وی بگیرید؛ وقتی به آمار نگاه کنید متوجه دلیل این کار می شوید، شیوع بیماریهای کرونر قلب در بیماران دچار بیماری عروقی سطحی ، ۷۵ تا ۸۰٪ است. لنگیدن متناوب یکی از نشانه های بیماری های عروقی سطحی است ؛ اگر شخصی به شما مراجعه کند و در پاهایش کمبود  جریان خون داشته باشد، به احتمال زیاد قبلاً دچار تنگی در رگ کاروتیدی که به مغز می ریزد، شده است. بنابراین بسیار مهم است که این فرد نه تنها از نظر مشکلات رگ های خونی بررسی شود بلکه اندامی را که این رگ ها به آنها تغذیه رسانی می کنند مورد بررسی قرار دهد.

خطر عفونت

مشکلات مزمن پا که عفونی می شود دلیل اصلی قطع عضو در بیماران لنگیدن متناوب می باشد. اگر شما دچار بریدگی ، خراش ، تاول و دیگر مشکلات پا شدید که قرمزی ، تورم ، گرما و درد و عفونت را همراه داشت، سریعاً باید به دنبال درمانهای پزشکی باشید.

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *