#


سوئیچی در مغز سوزاندن چربی و راه حلی بالقوه برای اضافه وزن

اضافه وزن
2 آگوست 2017 بدون نظر 613 بازدید

سوئیچی در مغز سوزاندن چربی و راه حلی بالقوه برای اضافه وزن

سوئیچی در مغز وجود دارد که پس از هر وعده غذایی به بدن فرمان سوختن چربی می دهد

دانشمندان مکانیسمی را یافته اند که مغز با آن انرژی مصرفی را با با تغذیه هماهنگ می کند، راه حل پازلی محققان را برای مدت ها سردرگم کرده بود و هدف جدید بالقوه ای را برای درمان چاقی ارائه کرده است. دانشمندان مؤسسه کشفیات زیست پزشکی دانشگاه موناش مکانیسمی را یافته اند که غز با آن انرژی مصرفی را با با تغذیه هماهنگ می کند و امیدوار هستند تا راه حلی برای چاقی مفرط ارائه کنند.

 چاقی و خطرات آن

چاقی یکی از عوامل خطر اصلی برای بسیاری از بیماری ها، از جمله بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع ۲، بیماری های کبدی و چندین نوع سرطاناست که در استرالیا نیز این اپیدمی ها را شامل می شود.

انواع چربی

محققان بیماری های متابولیک و چاقی در مدل های آزمایشگاهی نشان داده اند که تغذیه “چرکاندن( تبدیل شدن به سلول چربی قهوه ای)” چربی را کنترل می کند، یعنی تبدیل چربی سفید که انرژی را ذخیره می کند به چربی قهوه ای که در بدن مصرف می شود. چربی بدن انسان در سلول های اختصاصی به نام آدپیوسیت ها ذخیره می شود که می تواند از حالت های سفید تا قهوه ای تغییر یابد و دوباره به سفید تغییر یابد.

فرمان های مغز بسته به زمان تغذیه تغیر می کند

مطالعه آنها، که امروز در مجله “متابولیسم سلول” منتشر شده، نشان می دهد که پس از غذا خوردن مغز به گردش انسولین خون پاسخ می دهد که بعد از افزایش گلوکز خون افزایش یافته است. مغز سپس سیگنال هایی را برای ترویج قهوه ای شدن چربی می فرستد تا مصرف انرژی صورت گیرد. در مقابل، پس ازمدتی غذا نخوردن، مغز دستور می دهد این آدپیوسیت های قهوه ای یک بار دیگر تبدیل به آدپیوتایس سفید شوند، تا انرژی در بدن ذخیره شود. این فرآیندها باعث جلوگیری از اضافه وزن زیاد و کاهش وزن زیاد در پاسخ به غذا خوردن و گرسنگی کشیدن است، به این معنی که وزن بدن در طول زمان نسبتا پایدار باقی می ماند.

چگونگی این مکانیسم

محققان نشان دادند که توانایی مغز برای حس کردن انسولین و هماهنگ کردن تغذیه با مصرف انرژی از طریق قهوه ای کردن سلول های چربی با یک مکانیزم سوئیچ مانند است که پس از غذا نخوردن فعال می شود، تا مهاری برای پاسخ به انسولین باشد، که باعث سرکوب قهوه ای شدن و حفظ انرژی می شود، و پس از تغذیه این مکانیسم غیر فعال شده و باعث می شود پاسخ انسولین تسهیل شود به قهوه ای شدن و مصرف انرژی شروع می شود.

چگونگی تاثیر اخلال این مکانیزم بر چاقی

پروفسور تونی تيگانيس، سرپرست محقق، گفت: “آنچه در چاقی اتفاق می افتد این است که سوئیچ در تمام زمان ها فعال باقی می ماند و در هنگام تغذیه خاموش می شود.” پروفسور تیگانیس گفت: “به عنوان یک مشکل، براونینگ تمام وقت خاموش می شود و مصرف انرژی در حال کاهش است، بنابراین وقتی می خورید، افزایش مصرف انرژی صورت نمی گیرد و این باعث افزایش وزن می شود.”

نتایج تحقیقات شگفت آور است

تحقیقات قبلی محققان که نشان دادند که چگونه مغز بافت قهوه ای را با چربی سفید هماهنگ می کند پس از آنکه اوایل ۲۰۱۵ منتشر شد توجه زیادی را جلب کرد. دکتر گارنون داود، نویسنده اول، گفت: “برای مدت زمان طولانی، قطعه گمشده پازل این بود که چرا این عمل در بدن اتفاق می افتد.” دکتر دادد گفت: “ما نه تنها نشان دادیم که چرا این اتفاق در بدن می افتد بلکه مکانیسم اساسی را نیز که در این زمینه وجود دارد پیدا کردیم. این بسیار هیجان انگیز است.”

امید زیاد دانشمندان برای درمان چاقی

محققان بیشتر در جست و جوی احتمال مهار سوئیچ برای اهداف درمانی قرار دارند تا سوزاندن چربی زیادی را حاصل کنند. پروفسور تیگانیس گفت: “چاقی یکی از عوامل عمده و مهم در بروز بیماری در سراسر جهان است و برای اولین بار در تاریخ مدرن برای زندگی طولانی تلاش می شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *