#


چگونه دکوراسیون داخلی منزل را با پرده ها بهبود ببخشیم!

16 می 2017 بدون نظر 1419 بازدید

چگونه دکوراسیون داخلی منزل را با پرده ها بهبود ببخشیم!

چگونه دکوراسیون داخلی منزل را با پرده ها بهبود ببخشیم!

پنجره ها نقش مهمی در زیبایی و جلوه دادن به نقاط مختلف خانه دارند و پرده ها نیز تاثیر مستقیمی بر نمای پنجره ها و احساسی که میتوان از آنها دریافت کرد دارند بنابراین، انتخاب پرده خوب و مناسب برای پنجره ها در دکوراسیون داخلی غیر قابل انکار است.و شاید به همین دلیل طراحان داخلی به پرده ها به چشم یکی از مهم‌ترین عناصر چیدمان خانه نگاه می‌کنند؛ عنصری که برای زیبایی خانه به عوامل زیادی مانند انتخاب درست طرح و نقشه و حتی جنس و بافت نیاز دارد.و ما دراین نوشته میخواهیم پرده های مناسب برای هر قسمت از خانه را برایتان شرح دهیم.

بررسی خانه برای نصب پرده ی مناسب:

در ابتدای کار باید نگاه کاملی به خانه بیندازید و با یک قلم و کاغذ  نکاتی را که به ذهنتان میرسد  یادداشت کنید.تمام پنجره های خانه  را به خوبی بررسی کنید،پنجره ها را اندازه گیری کنید وشکل پنجره را نیز مد نظر داشته باشید واینکه بیش از حد کوچک یا بزرگ هستند و یا اندازه ها نامتوازن و اشکال نا متقارن دارند از نظر بگذرانید.سپس به نور توجه کنید.و حدود نوری که در فضای منزل میخواهید را در ذهن تان مشخص کنید.سپس به مسئله خصوصی یا عمومی تر بودن هر کدام از پنجره ها دقت کنید.و در انتها نیز بودجه و هزینه ای که برای این کار در نظر گرفته اید راهم مورد توجه قرار دهید.حالا یادداشت هایی که کرده اید را براساس اولویت های تان رتبه بندی کنید.

اتاق پذیرایی، اتاق نشیمن و اتاق غذاخوری:

در خانه‌های بزرگ هر کدام از این مکان ها فضایی مجزا و مشخصه خاص خودشان را دارند.اما قاعدتا اهمیت پرده اتاق پذیرایی از همه‌جا بیشتر است؛چرا که مهم‌ترین قسمت خانه است که در دید قرار دارد و مورد قضاوت دیگران قرار می‌گیرد. در خانه‌های کوچک  معمولا این فضاها فرقی با هم ندارند؛و پرده نشیمن، پذیرایی و. . . همه یکی است.برای اینکه نمای پذیرایی را با پرده‌ها زیباتر کنید، سوای جنس خاصی که برای پرده‌های پذیرایی در نظر گرفته می‌شود باید به طرح مناسب‌شان هم فکر کنید.

در اتاق پذیرایی اغلب تلفیقی از سه یا چهار پرده را در قالب والان، دکور، پرده اصلی زمینه و پرده آستری آویزان می‌کنند که به لحاظ جنس و حتی ضخامت با هم متفاوت هستند. پارچه پرده‌ این محیط، معمولا از میان رنگ‌های کرم، شیری، سفید، طلایی با بافت‌هایی ساده یا طرحدار انتخاب می‌شود.البته این امر بستگی به نوع دکوراسیون کلاسیک، مدرن، معاصر و. . . دارد که شما را به سمت چه طرح و حتی جنسی می‌کشد.اماشما فقط با چند ترفند ساده می‌توانید به پرده‌های خانه جلوه بیشتری بدهید.مثلا اگر می‌خواهید سقف خانه‌تان بلند‌تر به نظر برسد، چوب پرده را هر قدر که می‌توانید بالا ببرید. پرده‌ها هر قدر که بالاتر باشند خانه بزرگ‌تر نشان داده می‌شود.

همچنین یکی کردن پنجره‌ها هم می‌تواند خانه را بزرگ و عریض کند. اگر فضای بین دو پنجره زیاد نیست می‌توانید به جای جدا کردن پرده‌ها آنها را یک‌سره درست کنید.اگر پنجره هایتان کوتاه و معمولیست از پرده‌هایی استفاده کنید که حاشیه پایین‌شان تزیینات بیشتری دارد تا نگاه بیننده به آن قسمت جلب شود.در پنجره‌های بلند هم می‌توانید به جای تزیینات قسمت پایین پرده، قسمت بالای آن را با رنگ یا طرح خاصی تزیین کنید؛ با این ترفند بلندی پرده‌ها کمتر به نظر خواهد آمد.

پرده ی اتاق خواب:

برای انتخاب پرده اتاق خواب جز رنگ و طرحی که باید مورد علاقه شما باشد باید به مقاوم بودن جنس آن هم توجه کنید وگرنه مجبورید هرازگاهی پرده‌های رنگ و رو رفته‌تان را کنار بگذارید. برای انتخاب پرده مقاوم یک ترفند ساده وجود دارد کافیست پارچه را از جایی که بریده شده کمی بکشید. اگر تار و پود پارچه به سرعت از هم جدا شد، بهتر است پارچه ی دیگری انتخاب کنید.

اما اگر بازعلاقه‌مند به خرید آن بودید باید حتما پشتش را آستر بزنید تا مقاومت بیشتری داشته باشد.جنس آسترها معمولا از کتان یا تترون است و زیر پرده‌های حریر نصب می‌شود. فراموش نکنید که رنگ پارچه آستری باید یک درجه روشن‌تر یا یک درجه تیره‌تر از رنگ پارچه اصلی پرده باشد تا طرح و رنگ پرده اصلی در آن گم نشود.برای انتخاب رنگ و طرح اتاق خواب هم باید سوای علاقه خودتان نیم‌نگاهی به در و دیوار اتاق و باقی دکوراسیون فضا داشته باشید. برای داشتن یک اتاق رویایی می‌توانید از دانتل و حریر سفید استفاده کنید.

اگر هم با نوررابطه‌ خوبی ندارید و می‌خواهید اتاق خواب‌تان همیشه تاریک و تیره باشد، بهترین انتخاب تان میتواند مخمل باشد؛وبهترین کار استفاده از دو پارچه مخمل با رنگ مکمل هم است،پس بسته به رنگهایی که دوست دارید و بسته به هارمونی ای که میخواهید در اتاق ایجاد کنید رنگها را انتخاب کنید. ؛ مثلا صورتی و خاکستری، قهوه‌ای تیره و زرد و..

پرده ی اتاق بچه ها:

مناسب‌ترین رنگ پرده برای اتاق کودک و نوجوان خانه رنگ آبی با تلفیق زرد و سبز است چون با بازتاب این رنگ‌ها هم خواب خوبی خواهد دلشت و هم این رنگهای شاد در طول روز به او انرژی لازم را خواهد داد.قابل توجه است که  برای پرده اتاق کودکان هیچ‌وقت از یک رنگ تک به صورت ساده و بدون تلفیق استفاده نکنید.تاثیر رنگ‌ها روی اعصاب و روان بچه‌ها خیلی بیشتر از چیزیست که ما تصور میکنیم؛ مثلا اگراز رنگ قرمز خالص یا نارنجی در اتاق کودک‌تان استفاده کنید نباید از کودک توقع آرامش و سکوت داشته باشید.

رنگ قرمز به‌شدت بچه‌ها را تحریک می‌کند یا استفاده رنگ آبی به تنهایی بچه‌ها را کم‌انرژی می‌کند. بنابراین تلفیق رنگ‌ها در پرده اتاق بچه‌ها را فراموش نکنید.اگر اتاق کودک‌تان نورگیر است،سراغ پرده‌های ضخیم نروید.یک حریر ساده هم برای اتاق بچه‌ها کفایت می‌کند. بگذارید بچه‌ها نور آفتاب را لمس کنند.

پرده ی آشپزخانه:

اولین مساله ای که در آشپزخانه مهم است تحریک اشتهاست بنابراین در انتخاب رنگ پرده آشپزخانه باید سراغ رنگ‌های گرم مانند قرمز، زرد و نارنجی ملایم بروید. بعد از رنگ پرده جنس پرده آشپزخانه را هم باید با دقت زیادی انتخاب کرد چون در بیشتر خانه‌های امروزی بیشترین میزان نور از آشپزخانه‌ها تامین می‌شود. خود فضای آشپزخانه هم به خاطر شرایطی که دارد به نور زیادی احتیاج دارد.

بنابراین می‌توانید از تورهای حاشیه‌ای مخصوص آشپزخانه به اندازه‌های ۳۰ تا ۹۰ سانتی‌متر با کناره‌های هماهنگ یا پرده‌های نیمه استفاده کنید. پرده‌های بالارونده با دوخت رومی هم می‌توانند برای پنجره‌های آشپزخانه گزینه مناسبی باشند چراکه این پرده‌ها هم فضای کمی اشغال می‌کنند و راحت جمع می‌شوند و هم نسبت به پارچه‌های دیگر متراژ کمتری می‌برند.

 

ست کردن پرده و مبلمان و فرش ها:

اگر برای دکوراسیون منزل مبلمانی با رنگ های روشن در نظر گرفته اید، بهتر است برای روح بخشیدن به دکوراسیون داخلی اتاق تان از رنگ های شاد برای پرده یا فرش استفاده کنید، اما دقت داشته باشید که فقط یکی از این دو عنصر را با رنگ های متضاد و خیلی چشم گیر انتخاب کنید.اگر می خواهید که فضای صمیمانه تری را تجربه کنید ازپرده ها و فرش های طرح دار در دکوراسیون منزل تان استفاده کنید، می توانید پرده هایتان را از پارچه های طرح دار انتخاب کنید ولی به علت طرح دار بودن از یکی از رنگ های خنثای موجود در دکوراسیون منزل تان برای رنگ پرده استفاده کنید.

این نکته ی مهم را فراموش نکید که هر چه قدرهم انتخاب رنگ خوبی برای پرده ها و مبلمان داشته باشید این زیبایی فقط با انتخاب یک فرش مناسب تکمیل خواهد شد.که با رنگ پرده تان هارمونی داشته باشد.ضمنا اگر از رنگ سفید برای رنگ دیوار ها و سقف فضایتان استفاده کرده اید برای از بین بردن حس کسالت و یکنواختی فضا می توانید از یک رنگ زیبا و پُر جلوه برای پرده، کوسن ها و فرش اتاق تان استفاده کنید. اما دقت کنید که رنگ ها نباید دقیقا یکسان باشند، می توانید رنگ پرده ها را بافت دار یا کمی روشن تر از رنگ کوسن ها انتخاب کنید.

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *