#


مسجد سلطان احمد نمادی ازشاهکار معماری اسلامی

مسجد سلطان احمد
14 اکتبر 2017 بدون نظر 2137 بازدید

مسجد سلطان احمد نمادی ازشاهکار معماری اسلامی

مسجد سلطان احمد نمادی ازشاهکار معماری اسلامی

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی

مسجد سلطان احمد نام یکی از مساجد استانبول است که قدمتی تاریخی و معماری ای بسیار شگرف و دیدنی دارد. مسجد سلطان احمد به عنوان یک شاهکار در معماری اسلامی شناخته می شود که در دوران امپراطوری عثمانی بنا شده است. مسجد سلطان احمد به خاطر داشتن کاشی های آبی بزرگ که در طراحی داخلی و معماری آن به کار رفته به نام مسجد آبی هم شناخته می شود.

تاریخچه تاسیس مسجد سلطان احمد

سلطان احمد در دوران پادشاهی خود در دوره عثمانی دستور داد تا مسجدی در استانبول بنا شود و مسجد سلطان در مابین سال های 1609 تا 1619 ساخته شده و پس از مرگ سلطان احمد به نام او نام گذاری شد. اگر در سفری به ترکیه به این مسجد سری بزنید خواهید دید که مقبره سلطان احمد در همین مسجد واقع است. محل قرار گیری این مسجد در بخش قدیمی استانبول است که در سال 1453 میلادی به عنوان مرکز قسطنطنیه پایتخت بیزانس نامیده می شد.

مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد در نزدیکی هیپودروم قسطنطنیه قرار گرفته است و فاصله بسیار نزدیکی به کلیسای بزرگ مسیحیان که ایا صوفیا نامیده می شود دارد. فاصله ای که این مسجد با سرای توپقاپی دارد بسیار کم می باشد. توپقاپی نام یکی از کاخ هایی است که پادشاهان عثمانی تا سال 1835 در آنجا اقامت داشتند. زمانی که از دریا به مسجد سلطان احمد نگاه کنید قبه ها و مناره های مسجد به صورت برجسته در قسمت قدیمی شهر دیده می شوند و سازندگانی که آن را بنا نهادند از ساخت آن هدف ایجاد چشم اندازی اینگونه را داشتند و توانستند به هدف خود دست پیدا کنند.

ساخت مسجد سلطان احمد از قصد در مقابل کلیسای ایا صوفیا انجام شده که نشان دهد معماران و طراحان عثمانی می توانند خیلی بهتر از مسیحیان عمل کرده و یک شاهکار معماری اسلامی را به وجود بیاورند. با تمام تلاشی که صورت گرفته معمار نتوانسته قبه های این مسجد را بزرگتر از قبه ای که در ایا صوفیا وجود دارد بسازد.به همین علت است که در طراحی قبه های موجود سعی کرده موقعیت آنها را درست تنظیم کند و با شبه قبه ها و مناره های قرار گرفته در دورتادور مسجد یک تصویر زیبا و تماشایی را به وجود بیاورد.

مسجد سلطان احمد و کلیسای ایا صوفیا دو اثر تاریخی و معماری هستند که در بخش قدیمی استانبول قرار دارند و به عنوان شاهکارهای معروف ترکیه شناخته می شوند. در کشورهای غربی این مسجد به نام مسجد کبود شناخته می شود و دلیل آن هم این است که در نقاشی هایی که از طرح داخلی این مسجد کشیده شده رنگ آبی بسیار زیاد به کار رفته است. درحالی که رنگ آبی در طرح داخلی واقعی که وجود دارد زیاد دیده نمی شود. ساختاری که در این مسجد به کار رفته بسیار شبیه مکعب می باشد و طول و عرض آن 53 و 51 می باشد. در مسجد سلطان احمد جهت را به گونه ای قرار داده اند که هنگام نماز خواندن مسلمانان به سمت مکه قرار می گیرند و محراب درست در مقابل آنها واقع شده است.

مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد

سبک معماری مسجد سلطان

اگر از بالا به این مسجد نگاه کنید آنرا به صورت مکعب خواهید دید که در بالای آن تعدادی از قبه ها و شبه قبه ها تمام محیط را در اختیار گرفته اند و به سمت قبه اصلی بالا می روند. قبه اصلی ای که در بالاترین نقطه مسجد قرار دارد دارای ارتفاعی به اندازه 43 متر است که قطر آن به 33 متر می رسد. جلوه ای که در انتها به وجود می آید یک هماهنگی بینایی بسیار زیبا را به وجود می آورد که باعث می شود مسیر دید به سمت انتهای قبه کشیده شود. این مسجد به عنوان تنها مسجدی در ترکیه شناخته می شود که دارای شش مناره در اطراف خود است.

زمانی که ساخت شش مناره برای مسجد سلطان در نظر گرفته شد افراد بسیاری بودند که نسبت به این کار سلطان احمد واکنش نشان دادند و اورا سرزنش کردند که قصد تقلید از شش مناره مسجد الحرام در مکه را دارد به همین علت سلطان احمد پول زیادی را صرف کرد تا مناره هفتم مسجد الحرام ساخته شود و به این وسیله بتواند تمام انتقادها را از خود دور کند.

مهمترین قسمتی که در طراحی داخلی مسجد سلطان احمد به کار رفته محراب آن می باشد که از طرح مرمری با کنده کاری های ظریف و تراشیده شده بنا شده است و دیوارهای به کار رفته در اطراف از سنگ سرامیک می باشند. صحن اصلی این مسجد به نحوی طراحی شده است که در زمانهای بسیار شلوغ هم تمام افراد حاضر در مسجد بتوانند امام جماعت را دیده و حرف ها و سخنان او را به طور کامل بشنوند.

مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد

هر کدام از مناره های این مسجد دارای بالکن مجزا هستند که موذن می بایست از پله های مارپیچی که در طراحی آن در نظر گرفته شده بالا برود و اذان بگوید. نورپردازی به کار رفته در این مسجد باعث شده جذابیت معماری این مسجد باشکوه تر دیده شود.
با معماری ای که در ساخت این مسجد به کار رفته باعث شده ترکیه یکی از شاهکارهای معماری اسلامی را در خود جای دهد و به عنوان یکی از مکان های تفریحی مورد توجه مسافران و توریست ها شناخته شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *