#


ایده هایی برای ایجاد حس خوب در طراحی داخلی منزل

30 دسامبر 2017 2 نظر 2077 بازدید

ایده هایی برای ایجاد حس خوب در طراحی داخلی منزل

 ایده هایی برای ایجاد حس مکان در طراحی داخلی منازل

یکی از عوامل مهم در دکوراسیون رنگ و بافت می باشد که در خصوص عناصر و مصالح بیشترین استفاده را دارد. اگر در طراحی داخلی از رنگ و بافتی استفاده شود که نزدیکی بیشتری را با طبیعت داشته باشد و هماهنگی کاملی با کاربرد فضا داشته باشد مسلما موجب می شود تمام کاربران ارتباط عمیق و خوبی با این فضا ایجاد کنند و حس آرامش و راحتی در این فضا بسیار بیشتر خواهد بود.

اگر کسی به میزان بالایی از احساس آرامش و راحتی در محیطی برخوردار باشد در واقع نسبت به آن محیط تعلق خاطر دارد و این مساله در کیفیت زندگی او نیز تاثیر گذار خواهد بود.

راهکار اصولی برای ایجاد حس مکان در طراحی داخلی

توجه به احساسات رنگی موجود

در پیرامون ما عناصر طبیعی و مصنوعی بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام نیز رنگ مخصوص به خود را دارا می باشند. رنگ تمام مواردی که در دکوراسیون منزل به کار برده می شود به عنوان یک ویژگی مهم و اصلی شناخته می شود که موجب می شود هر شیئی بهتر شناخته شده و تمام این موارد می تواند بر عواطف و احساسات هر فردی تاثیر مستقیمی داشته باشد.

در واقع باید بگوئیم اطلاعات بسیاری از محیط پیرامون ما در درون رنگ ها نهفته است که اگر به درستی به کار گرفته شوند می توانند خانه ما را به یک محیط شاد و یا محل کاری دلپذیر که دارای امنیت بالایی است تبدیل نمایند.

این عوامل ما را ملزم می کند تا با زبان رنگ ها و معنایی که هر کدام دارد به خوبی آشنا شویم تا بتوانیم هر کدام را در محل مناسب خود قرار دهیم. شناخت فعالیت هایی که در یک محیط انجام می شود یکی از اصلی ترین عوامل است که کمک می کند تا رنگ مناسبی برای آن فضا انتخاب شود.

تاثراتی که رنگ ها بر روی ذهن دارند

داشتن حس مکان و تعلق خاطر به یک فضا امری کاملا ذهنی می باشد و عوامل بسیاری موجب می شوند تا این حس به بهترین شکل به وجود بیاید. عواملی که بر روی ذهن هر فردی تاثیر می گذارند موجب می شوند تا یک فضا به یک مکان تبدیل شده و فرد نسبت به آن تعلق خاطر پیدا کند.

یکی از مهمترین این عوامل رنگ می باشد که صحبت در مورد آن و کابرد آن در فضای داخلی بسیار گسترده تر می باشد. رنگ هایی که در طراحی داخلی به کار می رود علاوه بر اینکه یک ویژگی فیزیکی هستند به صورت ذهنی نیز به کار می روند. اگر قصد دارید فضایی که رنگ در آن به کار برده می شود را کوچک تر نشان دهید بهتر است از رنگ هایی که خلوص بیشتری دارند و قوی تر دیده می شوند همچون رنگ های نارنجی، قرمز، زرد و تمام رنگ هایی که این خصلت را دارتد استفاده نمائید.

حسی که از این مکان به فرد منتقل می شود شادابی و جنبش بصری بسیاری را با خود دارد که البته باید در مورد آن از کاربردی که فضا دارد نیز باخبر بود. در خصوص این رنگ ها باید به فعالیت هایی که قرار است در این فضا انجام شود اطلاع کامل داشت تا موجب ایجاد فضایی کاملا متناسب و خوب شود.

افرادی که ترجیح می دهند محیط اطرافشان آرامش و راحتی بیشتری را داشته باشد می توانند به سراغ استفاده از رنگ هایی همچون بنفش، سبز، آبی و حتی فیروزه ای بروند و اگر تمایلی به درک عمیق سایه ها دارید می خواهید تاثیر مثبتی بر روی هر بیننده ای داشته باشد می توانید رنگ های تیره و روشن را در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار دهید.

توجه به این مورد می تواند فضایی جذاب را برای شما به وجود بیاورد و یکنواختی موجود را دور بریزد. این مکان می تواند منبع آرامش برای شما باشد و از بودن در این مکان احساس فوق العاده خوبی را داشته باشید.

استفاده از رنگ ها به صورت طبقه بندی شده

در دنیای رنگ ها دو دسته وجود دارد که به نام رنگ های اصلی و فرعی شناخته می شوند. رنگ های اصلی ابی و زرد و قرمز می اشد اما رنگ های فرعی تنوع بیشتری داشته و سایر رنگ ها را در بر می گیرد. در واقع زمانی که رنگ های اصلی را با یکدیگر ترکیب کنیم می توانیم به یک رنگ فرعی زیبا دست پیدا کنیم.

در خصوص دسته بندی رنگ ها تقسیم بندی دیگری هم وجود دارد که به نام گرم و سرد شناخته می شود. رنگ هایی به مانند فیروزه ای و سبز که آبی را در ترکیب خود دارند به عنوان رنگ های سرد شناخته می شوند چرا که رنگ آبی احساس سردی را با خود به همراه دارد.

رنگ هایی که با عنوان رنگ سرد شناخته می شوند باعث دست یابی به آرامش هستند و می توان از آن ها در طراحی داخلی نهایت استفاده را برد.

در خصوص رنگ هایی مانند نارنجی و یا صورتی و یا چند رنگ دیگر که از رنگ قرمز در ترکیب آن ها استفاده شده است باید بگوئیم این دسته از رنگ ها با نام رنگ های گرم شناخته می شوند و احساس گرما را به افراد القا می کنند.

به همین دلیل است که می گویند رنگ ها احساست مختلف و متنوعی را نشان می دهند. این دسته بندی ها نشان می دهد که رنگ ها می توانند بر روی ذهن فرد نیز تاثیر بگذارند و میزان دمای موجود در فضا را به صورت ذهنی به فرد القا می کنند.

اگر می خواهید نسبت به فضایی تعلق خاطر داشته باشید بهتر است در مورد اتاق نشیمن و یا اتاق پذیرایی خانه خود به سراغ استفاده از رنگ های گرم بروید و فضایی گرم و دوستانه را به وجود بیاورید. برای اینکه درک بهتری از رنگ ها داشته باشیم باید در مورد مصالحی که در طراحی داخلی به کار می رود نیز دقت بالایی داشته باشیم و مصالح مناسبی در محل مناسب خود استفاده نمائیم.

 بافت و سطوح مختلف

سطوح مختلفی همچون دیوارها و یا کف محیط و یا حتی سقف هر فضایی می تواند موجب ایجاد مرزی مشخص در هر مکانی باشد. بافت و طرحی که در این سطوح به کار می رود موجب می شود تا درک درستی از موقعیت نسبی این مصالح را داشته باشیم که البته این مساله موجب می شود تا اطلاعات دقیقی از هر فضا و سطح و تناسب آن ها داشته باشیم و بتوانیم در طراحی داخلی به درستی از آن استفاده کنیم.

اگر بافتی که در سطوح مختلف به کار رفته با قسمت های دیگر فضا تناسب درستی داشته باشد موجب می شود تا مخاطب بتواند به درک درستی دست پیدا کند و احساسات او به صورت مستقیم تحت شعاع آن قرار می گیردو زمانی که نسبت به فضایی احساس خوبی به وجود آید حس تعلق خاطر به آن مکان نیز ایجاد خواهد شد و موجب می شود تا فرد از بودن در آن مکان احساس آرامش داشته باشد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *