#


تاثیر لنز در زیبایی چهره/ چگونه می توانید با لنز زیباتر شوید

لنز
16 سپتامبر 2017 بدون نظر 2479 بازدید

تاثیر لنز در زیبایی چهره/ چگونه می توانید با لنز زیباتر شوید

تاثیر لنز در زیبایی چهره/ چگونه می توانید با لنز زیباتر شوید

استفاده از لنز در عصر جدید به شدت مورد توجه مردان و زنان جوان قرار گرفته است. برخی اوقات استفاده از لنزها علاوه بر زیبایی به دلیل حفظ سلامت چشم نیز میشود.

بعضی از افراد به دلیل تصحیح در بینایی خود مجبور به استفاده از لنز های تماسی می شوند. همانطور که همه می داننداین لنز ها در اصل یک ورقه بسیار نازک هستند که دراصل از پلیمر شیمیایی تهیه می شوند.

گاهی اوقات افراد به دلیل پوشاندن لک و ناپاکی هایی که روی قرنیه چشم خود دارند از لنز استفاده می کنند گاهی نیز استفاده از این لنز ها فقط جنبه تزئینی دارد و برای تغییر رنگ چشم به کار می روند.

لنزهای تماسی چند نوعند؟ اصولا لنزها به دودسته نرم و سخت تقسیم می شوند که هر کدام ازاین لنزهای نرم و سخت نیز خود به چند دسته تقسیم می شوند.

لنزهای طبی: آن دسته از افرادی که دچار نقص بینایی خفیف هستند همچون دوربینی یا نزدیک بینی می توانند از لنزهای طبی استفاده کنند.

لنز های رنگی: این لنز ها صرفا جنبه زیبایی دارند و برای زیباتر شدن چشم به کار میروند.

لنزهای طبی رنگی: افرادی که در بینایی خود دچار مشکل هستند و می خواهند علاوه بر تقویست بینایی خود زیباتر نیز دیدهخ شوند می توانند از این گونه لنزها بهره بگیرند.

لنزهای پانسمانی: زمانی که فردی در قرنیه خود دچار آسیب شده باشد برای محافظت بیشتر از قرنیه او از لنزهای پانسمانی استفاده می شود که از برخوردو سائیدگی پلک بر روی قرنیه جلوگیری کرده و مشکلات به وجود آمده بر روی قرنیه را بهبود می بخشد.

لنزهای سخت: آن دسته از افرادی که در قرنیه خود دچار قوز شده و یا چشمانی با آستیگمات بالا دارند می توانند از لنزهای سخت کمک بگیرند.

لنز

لنز

لنزهای سخت و نرم خصوصیاتی دارند که دراینجا مختصراً به آن  اشاره می کنیم.

خصوصیات لنزهای نرم

لنزهای نرم مزیتی دارند که حدود 2تا3 میلیمتر از اطراف قرنیه را پوشش می دهند و نام این خصوصیت پوشش دهندگی آن ها هیدروفیلیک است که باعث می شود تحمل این لنزها برای افراد راحت تر شود.

این لنزها برای افرادی که آستیگماتیست بالایی دارند به هیچ وجه تجویز نمی شود. این لنزها به دلیل نرم بودنشان قابل استفاده در آستیگماتیست های بالا نیستند چراکه شکل قرنیه را به خود خواهند گرفت و استفاده ازاین لنزها به مراتب سخت تر از لنزهای سخت است.

خصوصیات لنزهای سخت

آن گروه از افرادی که نمی توانند از لنزهای نرم استفاده کنند و آستیگماتیست بالایی دارند می توانند برای بهتر شدن بینایی خود و اصلاح آستیگماتیست خود از لنزهای سخت استفاده کنند.

اندازه لنزهای سخت به قدری است که اکسیژن کافی به قرنیه برسد بنابراین همیشه لنزهای سخت کوچکتراز قطر قرنیه در نظر گرفته می شوند. این در حالی است که لنزهای نرم از این ویژگی مهم مستثنی هستند.لنزهای سخت نیاز به یک دوره هفت روزه دارند تا بتوانند خودرا با چشم فرد منطبق کنند تا فرد نیز احساس راحتی داشته باشد.

حال بپردازیم به مضرات و فواید لنزهای تماسی

فواید لنز تماسی

هنگام استفاده از لنزهای تماسی شما میدان دید بیشتری نسبت به عینک داشته و تمامی اجسام  اطراف خود را با دید طبیعی تری خواهید دید درحالی که در هنگام استفاده از عینک این چنین نیست. این خصوصیت زمانی بارزتر میشود که نمره چشمی فرد بالاتراز حد معمول باشد.

آن دسته از افرادی که آستیگمات بالایی داشته و یا به قوز قرنیه دچار شده اند می توانند از لنزهای تماسی سخت برای دید بهتر استفاده کنند.

مضرات لنزهای تماسی

از آنجا که گذاشتن و برداشتن لنز کمی دشوار است و باید در کحلول های خاصی نگهداری و ضدعفونی شود ممکن است این کارها برای یک فرد ایجاد مزاحمت کرده و وقت بسیاری از او گرفته شود.

لنزها در مقایسه با عینک دارای قیمت بالاتری هستند و این موضوع گاهی ناخوشایند به نظر میرسد.

اگر از لنزها به مدت طولانی استفاده شود ممکن است موجب پدید آمدن عفونت در چشم شود و این یکی از خصوصیات منفی لنزها به شمار میرود.

زمانی که از لنز استفاده می کنید باید حسابی دقت کنید چرا که ممکن است بسیار راحت و ساده آن را گم کنید در حالی که در مورد عینک این اتفاق دوراز ذهن به نظر می رسد.

زمانی که از یک لنز سخت استفاده می شود امکان دارد گردو غبار به زیر لنز راه پیداکرده و موجب خراش وناراحتی قرنیه شود.که خود این امر ممکن است باعث بروز عفونت در قرنیه شده و سلامتی چشم را به مخاطره اندازد.

لنز

لنز

عوارض چشمی که ممکن است لنزهای نرم به وجود آورند.

1ـ ادم قرنیه: زمانی که یک فرد به مدت زمانی طولانی از لنز های نرم استفاده کند ممکن است به خاطر نرسیدن اکسیژن کافی به قرنیه تورم دراین ناحیه به وجود بیاید که این امر در افرادی که اشک چشم کافی ندارند احتمال بروز بیشتری دارد.

2ـ قرمزی ودر نهایت عفونت چشم:

اگر نکات بهداشتی را در مورد نگهداری لنز رعایت نشود به طور حتم چشم دچار قرمزی ودر نهایت عفونت خواهد شد.البته باید دقت کرد که از لنز به مدت طولانی استفاده نشود چرا که این عامل نیز می تواند موجب بروز عفونت در چشم شود.

3ـ خراش در سطح قرنیه:

اگر هنگام گذاشتن و برداشتن لنز در چشم دقت کافی به خرج ندهید مطمئناً باعث خراشیدگی قرنیه خواهید شد.

زمانی که از لنزهای نرم رنگی استفاده می کنید به یاد داشته باشید که ممکن است این لنزها بیماری هایی همچون عفونت، ایدزو یا حتی هپاتیت سی را به دنبال داشته و یا چشم را با بیماری های انگلی روبه رو کنند.

توجه داشته باشید لنزی که انتخاب می کنید دارای اندازه مناسب باشد چرا که لنزهای کوچکتر از قرنیه باعث بروز ایسکمی ویا حتی کمبود اکسیژن شوند و اگر اندازه لنز از قرنیه بزرگتر باشد ممکن است با حرکت چشم باعث خراشیدگی قرنیه و حتی نازک شدن قرنیه چشم بشوند.

همواره به یاد داشته باشید پیش از اینکه بخواهید لنز را در چشم خود گذاشته و یا بردارید دست های خود را خوب بشوئید تا دست هایتان عامل انتقال عفونت به چشم نشوند.

هرگز دو لنز را دریک جا نگذارید چرا که امکان دارد به یکدیگر چسبیده و از بین بروند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *