No votes yet.
Please wait...

رژیم غذایی کودک بیمار رژیم غذایی کودک مبتلا به اسهال

رژیم غذایی در سرماخوردگی بدون تب

پزشک معمولا با درنطر گرفتن عاملهای مختلفی از قبیل بیماری و سلیقه کودک و شرایط اجتماعی ، رژیم غذایی مناسبی برای او تعیین می کند . اما ، در فوریت هایی که امکان دسترسی به پزشک وجود ندارد ، می توان رهنمود های کلی زیر را مورد استفاده قرار داد .

رژیم غذایی در سرما خوردگی خفیف و بدون تب ، مثل اوقات معمولی است . با این حال ، اشتهای کودک مختصری کاهش پیدا می کند . زیرا فعالینش کم می شود و بخشی از ترشح بینی را می بلعد ، به همین علت نباید در خوردن غذا او را تحت فشار قرار داد و در عوض به کودک باید هرقدر که می خواهد آب و نوشیدنی میل کند . لازم به یادآوری است که به نوشیدن زیاد مایعات در حالت عادی ۱ ودر بسیاری از بیماریها) ، عمل مفید و موثری به حساب نمی آید.

رژیم غذایی برای تب

( راهنمای فوری تا معاینه پزشک) – وقتی کودک ، همراه با سرما خوردگی و گریپ ، گلو درد، با یک بیماری مری ، شب ( بالای ۳۶۰ درجه می کند ، معمولا در ابتدا تا حدی انتهایش را برای غذای جامد و از دست می دهد ، به همین علت ، در یکی دو روز نخست بیماری ، به جای دادن غذای جامد ، هر نیم ، با یک ساعت به او آب میوه و به ویژه مرکبات ) و آب بدهید. اگرچه آب با دمای مغذی نیست، اما در این مرحله ، تغذیه اهمیت زیادی ندارد و کودک بیمار نیز با درک این مسئله ، آپ طلب می کند . مصرف بابر مایعات ( انواع آب میوه ، چای کمرنگ با کمی شکر، و نوشابه های گازدار) ، با توجه به بی ضرر بودن آن علاقه کودک است ، اما در هر حال نوشیدن آب را نباید فراموش کرد و مایعات کانتین دار ، خواب زدا و محرک ( مانند فهره و مرخی نوشابه های دیگر) را ، باید یکی در ساعت قبل از خواب مصرف کرد.

درباره سیر نمی توان قاعده ای وضع کرد . کودک شیرخوار و بیمار ، شیر را به هر صدای دیگری ترجیح می دهد . اگر کودک در این حالت و شیر خود را برنمی گرداید ، خوردن آن زبان ندارد و کودکان بزرگسال تر ، ممکن است از خوردن شیر اسناع کنند با آن را استفراغ کنند. خوردن شیر را باید به اختیار خود کودک گذاشت.

در تب بالاتر از ۲۹ درجه ، چربی شیر ( بدویژه کره) ، به دشواری هم می شود ؛ به همین علت هضم شیر کم چرب آسان تر است و با ادامه شب و بعد از یکی دو روز اول به انتهای کودک کمی زیاد می شود و در این حالت ، اگر کودک احساس گرسنگی کند می توان مواد غذایی ساده و جادی مانند نان برشته ، بیسکویت و غله و فرتی ، ژله ، ماست ، س با پوره سیب و تخم مرغ عسلی را به او داد. از برخی غذاها مانند انواع سبزی خام یا پخته ، انواع گوشت و چربی مانند کره خامه و مارگارین ( با کره نباتی) ، به خوبی هضم نمی شوند و کودک نیز میلی به خوردن آنها نشان نمی دهد و در تجربه های خانم دیویس در زمینه پیدا کردن مناسب ترین رژیم غذایی برای کودکان ، تا حدی مشخص شده است که بچه ها در دوره نقاهت – یا بعد از قطع تب – این گونه مواد غذایی را به خوبی هضم می کنند.

– نکته مهم این است که فرزند را به خوردن غذایی که دوست ندارد ، محور نکنید ، مگر آن که پزشک مصرف اجباری آن را تجویز کرده باشد و اصرار و پافشاری نادرست در این زمینه می تواند استفراغ ، سوء هاضمه و در پی آن مشکلات سوء تقدیه را به دنبال داشته باند

رژیم غذایی در حالت استفراغ

(دستور فوری قبل از معاینه پزشک) – بسیاری از بیماریها و به ویژه هنگام شروع و با استفراغ همراه است و به همین علت تعیین رژیم غذایی باید با توجه به عوامل گوناگونی صورت گیرد ، علت استفراغ آنست که معده دچار اختلال می شود و قادر به نگاهداری و هضم غذا نیست.

بعد از استفراغ و بهتر است معده و دست کم به مدت دو ساعث خالی باشد. سپس، اگر کودک آب خواست و به او بدهید . ولی مقدار آن ، ابتدا باید کم ( دایی با یک قاشق سوپخوری) و فاصله هروده باید بیشتر از نیم ساعت باشد. این فاصله را می توان تا ۱۵ دقیقه نیز کاهش داد و مقدار آن را تا ۲ قاشق زیاد کرد و اگر کودک استفراغ گرد بر مقدار آن امرود ، بهتر است مقدار مایع نوشیده شده و در روز اول از نصف لیوان (۱۲۰ سی سی) تجاوز نکند و اگر چند ساعت بعد از استفراغ و کودک درخواست مذا کرد و مقداری خوراکی ساده مانند بیسکویت با پوره سیب یا لگر میل دارد و کمی شیر بدون چربی به او بدهید.

اگر کودک بعد از انجام این دستورها باز هم استفراغ کرد و رهنمود ها را دقیق تر و سختگیرانه در پیگیری کنید تا در ساعت هیچ چیز به کودک ندهید و سپس ، یک قاشق مرباخوری آب با کمی خرده یخ در دهانش بریزید و بعد از ۲۰ دقیقه . مقدار آب را به در فائق برسانید و اگر کودک و حتی چند ساعت بعد از استفراغ هیچ میلی به نوشیدن مایعات ندارد ، اصرار نکنید . زیرا ، بدون تردید استفراغ خواهد کرد ، رعایت احتیاط به این جهت ضروری است که با هر بار استفراغ مایع زیادی از معده کودک خارج می شود که از آبی که قبلا نوشیده ، بیشتر است.

در بیماریهایی همراه با تو ، کودک معمولا فقط در روز اول استفراغ می کند و بعد ، حتی اگر تب ادامه هم داشته باشد ، حالت استفراغ از بین می رود و و استفراغ شدید بارگه های خون همراه است که به خودی خود ، زیاد جدی نیست.

پیشگیری از سوء تغذیه

والدین باید با رعایت نکته های لازم در پایان بیماری کودک ، به ویژه در مرحله نقاهت و بهبود و از به وجود آمدن مشکلات تغذیه و سوء هاضمه ، پیشگیری کنند و طبیعی است که اگر کودک در دوره ابتلا به تب ، میل زیادی به خوردن نداشته باشد، به سرعت لاغر می شود . این مسئله بار اول و دوم باعث نگرانی والدین می شود و وقتی شب قطع می شود ، والدین با تایید پزشک می خواهند بی صبرانه فرزند را به رژیم هادی بازگردانند . ولی کودک معمولا از خوردن غذاهایی که ابتدا به او می دهند ، خودداری می کند و اگر با اسرار و پاختاری مادر روبرو باشد و ممکن است اسنهای قبلی خود را دوباره به دست نیاورد . این کودک ، غذا خوردن را فراموش نکرده با آن قدر ضمن نشده است که نتواند حدا بخورد ، بلکه با وجود فطع تب ، باقیمانده عفونت در بدن ، معده و روده ها را تحت تاثیر قرار می دهد ، به همین علت ، وقتی غذا را می بیند ، دستگاه گوارش کودک اخطار می شد که آمادگی پذیرش آن را ندارد.

وقتی قصد دارید به کودکی که به خاطر بیماری احساس تهوع می کند ، به اسرار و زور غذا بدهید و بیشتر از حالت عادی از خوردن فنا منتشر می شود و مسکن است در مدتی کوتاه ، به سو هاضمه مبتلا گردد.

بعد از بهبودی معده و روده ها ، برطرف شدن عوارض بیماری و آمادگی دوباره و شرایط هضم ، کودک احساس گرسنگی می کند و برای جبران کن شنه ، بنا مدنی عربسایه , غذا می خورد که دراین مرحله کودک درصورتی که بیش از ۳ سال داشته باشد، ممکن است مواد غذایی جدیدی را درخواست کنید.

در پایان دوره بیماری به والدین وظیفه دارند و صبورانه و بدون اصرار ، اما .با اطمینان و منتظر افزایش درخواستهای کودک برای خوردن غذای بیشتر باشند و . اگر یک هعیه بعد از پایان دوره بیماری و اشهای کودک به مال عادی باز نگشت و باید با پزشک مشورت کنید.

No votes yet.
Please wait...
از من بپرس

Recent Posts

هفته دوم بارداری

هفته دوم بارداری هفته اول بارداری با تمام هیجاناتش گذشت و الان قصد داریم هفته…

5 سال ago

هفته سوم بارداری

هفته سوم بارداری در هفته سوم بارداری ممکن است که زن هنوز متوجه این قضیه…

5 سال ago

هفته اول بارداری

بارداری دوران بارداری عمدتا 9 ماه به طول می انجامد اما پزشکان برای بررسی دقیق…

5 سال ago

برنامه غذایی مادران شیرده

در پر تو فعالیت چشمگیر غدد پستانی و تغذیه کامل مادر، کودکی که از شیر…

5 سال ago

از انواع زایمان بیشتر بدانید

از جمله مراحل زایمان در بیمارستان از شما معاینه لگن به عمل می آید، تا…

5 سال ago

اقداماتی که باید در زمان زایمان انجام دهید

زایمان شما نه ماه بارداری را پشت سرگذاشتید و حالا لحظه ای که منتظرش بودید…

5 سال ago